Hva er den beste sykkelen?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av simpson »

Ser at når noen skal ha ny sykkel, kommer det masse edder og galle om merker som de ikke kjører sjøl.
Noen mener tydeligvis å ha fasit på hva som er den beste sykkelen og ofte er det den de har selv.
På hvilket grunnlag kan "alle" ha fasiten på dette?
Noen mener til og med at gamle sykler uten ny teknologi er mye bedre siden at det er mindre som kan gå galt.
Hva med gamle engelske sykler? De manglet alt av teknologi, men var notorisk ustabile med tanke på driftsikkerhet, og bremser :-)å ?
Hva er best? Lengst serviceintervall? Minst feil og mangler? Billigst eller dyrest?
Kanskje Gold Wing er en god sykkel med lite feil og mangler og kanskje kan være "best", men den er helt ubrukelig for meg og min interesse så jeg vil kalle den værst....for meg.
Så hvordan kan noen være så skråsikre på at de vet hva som er best og dårligst?
Og ofte er de med de billigte merkene som prøver å hevde at deres sykkel er bedre enn langt dyrere merker.
Fyr løs, det er vinter og lenge igjen før ny sesong :knegg

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Bringisen »

Hehe , er det krig du vil ha? :P :p

Spørsmålet eller spørsmålene du stiller er jo selvfølgelig helt umulige å skaffe fasit på. Det kommer til å dukke opp tusen forskjellige gode og mer merkelige forsøk på å besvare dem.

Jeg vet jo svaret på spørsmålene ut fra mine kriterier og erfaringer, jeg har jo allerede bestilt en ny ;-) Så lenge jeg , med hjelp av mange av verdens motorjournalister er sikker, så spiller egentlig andre mindre troverdige utsagn liten rolle :mk
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av simpson »

KRIG? :redface

Nei men du skjønner hva jeg mener?
Folk vet ofte mye mer om ett merke enn de som eier merket selv vet.
Du skal ikke velge så veldig mye annet enn japse før diskusjonen går, selv om salgstallene viser at japser ikke selger mest.
BMW er vel ynglingsmerke å disse ned ser det ut som.
Joda, japser er trauste, pålitelige og billige, akkurat som japsebiler. Men veldig lite nyskapende og sakker skikkelig akterut i forhold til europeiske merker.

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Svolp »

ZZR1400 er den beste sykkelen! :-#

For meg :prf
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

ZZR-Erling

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av ZZR-Erling »

K1300S -13 Sort/Grå er aller best, for den er raskere enn den i sølv :knegg ..også er det den jeg har.. :twisted

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av DrGreve »

simpson skrev:KRIG? :redface

Nei men du skjønner hva jeg mener?
Folk vet ofte mye mer om ett merke enn de som eier merket selv vet.
Du skal ikke velge så veldig mye annet enn japse før diskusjonen går, selv om salgstallene viser at japser ikke selger mest.
BMW er vel ynglingsmerke å disse ned ser det ut som.
Joda, japser er trauste, pålitelige og billige, akkurat som japsebiler. Men veldig lite nyskapende og sakker skikkelig akterut i forhold til europeiske merker.
Japser selger ikke mest?
Jeg regner med at når du slår sammen japsene som et begrep, så må du vel slå sammen salgstallene? :)
Og jeg regner med at du sannsynligvis har meg også i tankene når du sier at "noen" elsker å disse enkelte merker, men der har du ikke sjekket eller forstått årsaksforholdet.
Når en eller annen starter en tråd hvor han eller hun utførlig presenterer hvilke preferanser hxn har for å velge sykkel, og gud forby, skulle opplyse hva hxn velger, så etterfølges det av en strøm av kommentarer hvor de prøver etter beste evne å overføre sine egne preferanser på stakkaren med påstander om hvor dårlig valg han tar og hvor feil han tar når han ikke velger slik hxn har gjort. Disse liker jeg :erte litt, for de blir sååå snurt, spesielt BMW-eiere :lol
Jeg driter loddrett i hvilken sykkel folk kjøper..
Og hvis jeg noen gang i en eller annen tråd påstår at min sykkel er best, så vær vennlig å ringe Nordland Psykiatriske umiddelbart, men Honda sin V-4-motor er uten tvil den beste motoren :)
Sist redigert av DrGreve den 11 des 2013, 19:00, redigert 1 gang totalt.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

ZZR-Erling

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av ZZR-Erling »

Svolp skrev:ZZR1400 er den beste sykkelen! :-#

For meg :prf
den ekke dum nei.
Går som et skålda troll, svinger fint og er til å stole på!
Litt svak ergonomisk synes jeg da, men absolutt ikke noe man ikke kan leve med!

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3436
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av JohnnyTh »

ZZR-Erling skrev: Litt svak ergonomisk synes jeg da, men absolutt ikke noe man ikke kan leve med!
Dette er fikset. Heter GTR :lol
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

ZZR-Erling

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av ZZR-Erling »

Hakke prøvd GTR, men i den kategorien har jeg funnet ut at GTR og FJR ville blitt mest interesant, eventuelt K1300GT. K1600 er too big, og har alt for kraftige lastvekselreaksjoner samt masse turbulens.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av SuperMorten »

For meg blir beste/dårligste sykkel nesten like dumt som å snakke om beste eller dårligste kjerring.. Det skulle tatt seg ut om alle gutta løp etter den samme dama, selv om hun var aldri så blond... :lol Kjerringa mi er best, sykkelen min likeså :lol Men ser ikke bort i fra at jeg kan ombestemme meg.... :prop:
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Bringisen »

simpson skrev:KRIG? :redface

Nei men du skjønner hva jeg mener?
Folk vet ofte mye mer om ett merke enn de som eier merket selv vet.
Du skal ikke velge så veldig mye annet enn japse før diskusjonen går, selv om salgstallene viser at japser ikke selger mest.
BMW er vel ynglingsmerke å disse ned ser det ut som.
Joda, japser er trauste, pålitelige og billige, akkurat som japsebiler. Men veldig lite nyskapende og sakker skikkelig akterut i forhold til europeiske merker.
Jada, jeg skjønner hva du mener, og du legger opp til en artig tråd :prf

Jeg selv føler ikke at jeg rakker så mye ned på andre merker, men jeg skriver gjerne fint og flott om merket jeg selv har og har vært svært fornøyd med.
Har vært igjennom en del merker og typer kjørestiler, men er kommet til at jeg er utrolig fornøyd med mine siste 2 sykler som alle har vært allroadere og fra merket BMW. :love
Det som slår meg er at når man skryter av en type sykkel og hvis du også har en slik selv, så slår janteloven inn for fullt.
Du må ikke "komme her og komme her" :-)å
Det er jo selvfølgelig en årsak for at enkelte ikke tåler at andre er fornøyd med noe en selv ikke har, men det får heller ligge inn til videre :popcrn
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Barbarozza »

JohnnyTh skrev:
Litt svak ergonomisk synes jeg da, men absolutt ikke noe man ikke kan leve med
Dette er fikset. Heter GTR :lol
:lol

Ellers peker jo trådstarter på noe helt rett. Men husk at følelsene er med, og da blir vi subjektive, i den andre tråden diskuterer vi ikke hva som er best, men hva jeg har lyst på innafor en bestemt type sykler og en gitt sum.

Så lenge det ikke er ondskapsfullt synes jeg det er bra med temperatur i en tråd, og det skaper debatt, noe vi ikke skal være så redde for. Uenighet er en av de tingene som skaper diskusjon, som igjen gir grobunn for endring og enighet eller at du skjønner at du har tatt feil :knegg
Memento mori

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av DrGreve »

Bringisen skrev:Det som slår meg er at når man skryter av en type sykkel og hvis du også har en slik selv, så slår janteloven inn for fullt.
Du må ikke "komme her og komme her" :-)å
Det er jo selvfølgelig en årsak for at enkelte ikke tåler at andre er fornøyd med noe en selv ikke har, men det får heller ligge inn til videre :popcrn
Jeg mener at du har misforstått noe vesentlig i det jeg har prøvd å få frem. For det første er vel janteloven basert på en slags "misunnelse" over at en ikke har noe en annen har. Og her må jeg arrestere deg, BMW GS er en type sykkel jeg ALDRI kommer til å bruke en krone på om jeg hadde 10 mill i banken. Hele konseptet med ADV-sykler er i mine øyne gyselig stygg og GS er den desidert styggeste av de alle med dette nebbet og en vindskjerm som blafrer i fart og i tillegg er festet i en anordning som en rørlegger mest sansynlig har konstruert. Den nest styggeste er Guzzi med sylindrene stikkende ut på siden, men uten nebbet. Den eneste ADV-sykkel som er noenlunde pen er Tiger, men igjen, ADV-sykkel er ikke sykkel for meg.
Og jeg takler overmåte godt og har ingenting i mot at du er fornøyd, skulle bare mangle når du har brukt såpass med grunker på en 2-hjuling.
Så til poenget, du har all rett til å mene hva du vil og å stå for det, men ikke bli overrasket over at jeg mener noe annet. Og prøver du å overføre dine meninger over på meg, så møter du kvist :)
Min "kjærlighet" til VF og V-4-motorer er ikke basert på fornuft eller økonomi, ei heller for å vise naboen hvor mye penger jeg har :lol (ref. jantelov) men rett og slett følelser, men selv jeg skjønner at det finnes mange flotte sykler på markedet. Mitt segment er touring/sportstouring, thats it.
Og jeg ser jo at kommentaren min kan virke litt krass, men håper at du skjønner at det ikke er ment slik, men gidder ikke redigere. :prop:
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Kawagutten »

Svolp skrev:ZZR1400 er den beste sykkelen! :-#

For meg :prf

Kan jo være litt enig med deg men liker ZX12R bedre og når jeg vinner i lotto skal jeg ha en sånn igjen + en Aprilia Dorsoduro 1200 :D
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av DrGreve »

Og at jeg prater nedlatende om BMW K og RT (utenom GS) er bare på spik, som de sier i Bergen. :lol
For noen år siden prøvde jeg en K1200 noen mil og som tursykkel var den flott. Jeg fikk jo ikke dradd den litt ut siden det hang en kombicamp bak :-k
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Svar