Framtidas motorsykler eller urealistiske ingeniørdrømmer...?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37986
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Framtidas motorsykler eller urealistiske ingeniørdrømmer...?

Legg inn av AJ »

Det skjer mye på kjøretøyfronten for tida både når det gjelder MC og biler.
På MC-sida overrasker Kawasaki med denne skapningen:

Bilde

Mer å lese her: http://www.pocket-lint.com/news/125283- ... ok-amazing" onclick="window.open(this.href);return false;

Så hva tror folket her inne? Er dette noe som man ser for seg som realistisk i ikke altfor fjern framtid eller er det rett og slett en våt ingeniørdrøm?

Og hva med andre konsepter der ute?
Artig om vi kan samle ulike uvanlige MC-konsept i denne tråden. Også eldre konsept gått ut på dato som det ikke ble noe av...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

ZZR-Erling

Re: Framtidas motorsykler eller urealistiske ingeniørdrømmer

Legg inn av ZZR-Erling »

En motorsykkel skal ha to hjul.. :mk

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Framtidas motorsykler eller urealistiske ingeniørdrømmer

Legg inn av Carpa »

Veldig enig med ZZR-Erling :thumleft
Men fint for handikappede kanksje :scratch
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
JanK
Innlegg: 726
Registrert: 28 mar 2011, 12:52
Motorsykkelen din: mcimport.it
Sted: Milano, Italia
Kontakt:

Re: Framtidas motorsykler eller urealistiske ingeniørdrømmer

Legg inn av JanK »

Dette er nok framtidas mc i vår livstid.

[video]http://www.youtube.com/watch?v=WypZvsIj8-k[/video]
mcimport.it - brukt mc fra italia + deler, utstyr og alt annet mc relatert!
Vinterlagring av motorsykkel i Milano, ta kontakt for informasjon.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Framtidas motorsykler eller urealistiske ingeniørdrømmer

Legg inn av SuperMorten »

ZZR-Erling skrev:En motorsykkel skal ha to hjul.. :mk
Det samme tenkte jeg.. Den kawa'n der er ikke noe MC. Det er en bil, eller i beste fall en ATV..

Jeg tror vel ikke vi får noen revolusjon på designfronten i nær fremtid. Se på utviklingen de siste f.eks 30 år, med tanke på utseende/design. Det er ikke så mye som har forandret seg. Noen har kanskje blitt litt mer nebbete, og linjene blitt litt mer moderne, men prinsippene er de samme. Det er så vidt jeg vet laget en masse prototyper som utfordrer det klassiske designet, men få eller ingen som har kommet i produksjon.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Framtidas motorsykler eller urealistiske ingeniørdrømmer

Legg inn av Bringisen »

Enig med ZZR-Erling om at en MC skal ha to hjul.

Når det gjelder fremtiden så tror jeg at vi vil få se mer elektrisk etter hvert. Mulig ikke med en gang siden vårt marked med lave strømpriser er i undertall enda.
Men alternative drivkilder tror jeg vi vil se. Noen er allerede i gang.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Framtidas motorsykler eller urealistiske ingeniørdrømmer

Legg inn av jongsanim »

Kan ikke se at det er særlig behagelig å bremse med det første bildet her, man vil jo skli rett frem og av "sykkelen", er jo ingen tank som stanser deg.

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Framtidas motorsykler eller urealistiske ingeniørdrømmer

Legg inn av Kawagutten »

Ser foreløbig ut som en ingentinggjørdrøm.
Noen som har sett eller hørt noe mer om ROSKVA en norsk bygd el motorsykkel?

http://www.aftenposten.no/webtv/Produse ... 51140.html" onclick="window.open(this.href);return false;
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Framtidas motorsykler eller urealistiske ingeniørdrømmer

Legg inn av jongsanim »

Kawagutten skrev:Ser foreløbig ut som en ingentinggjørdrøm.
Noen som har sett eller hørt noe mer om ROSKVA en norsk bygd el motorsykkel?

http://www.aftenposten.no/webtv/Produse ... 51140.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ser ut til at det har vært veldig laber aktivitet på bloggen, nettsiden og facebooksiden deres siden 2012. Ikke et godt tegn

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Framtidas motorsykler eller urealistiske ingeniørdrømmer

Legg inn av Kawagutten »

jongsanim skrev:
Kawagutten skrev:Ser foreløbig ut som en ingentinggjørdrøm.
Noen som har sett eller hørt noe mer om ROSKVA en norsk bygd el motorsykkel?

http://www.aftenposten.no/webtv/Produse ... 51140.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ser ut til at det har vært veldig laber aktivitet på bloggen, nettsiden og facebooksiden deres siden 2012. Ikke et godt tegn
Ble vel for dyrt for de å gjennomføre kanskje men men kunne vært moro å se det ferdige produktet selv om det ikke ville erstattet en vanlig mc.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37986
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Framtidas motorsykler eller urealistiske ingeniørdrømmer

Legg inn av AJ »

En av de som var med å utvikle ROSKVA er inunf, om jeg ikke husker feil...
En stund siden han har vært innom her, men om han leser dette kan han helt sikkert komme med utfyllende info.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Per K
Innlegg: 26
Registrert: 23 mai 2012, 14:19
Motorsykkelen din: Kawasaki H1 500, 1974
Sted: Holmestrand

Re: Framtidas motorsykler eller urealistiske ingeniørdrømmer

Legg inn av Per K »

Jeg er ingeniør selv men har i hvert fall ikke slike drømmer.
Dette ligner mer på de våte drømmene til unge designer spirer.
Du veit, disse fri-tenkende formgiverne med null teknisk innsikt som tror form er viktigere enn funksjon.

Brukeravatar
Erik.H.M
Innlegg: 559
Registrert: 09 aug 2012, 20:32
Motorsykkelen din: Triumph Speed Triple R, Yamaha WR250F
Sted: Sarpsborg

Re: Framtidas motorsykler eller urealistiske ingeniørdrømmer

Legg inn av Erik.H.M »

Elolz skrev:
JanK skrev:Dette er nok framtidas mc i vår livstid.

[video]http://www.youtube.com/watch?v=WypZvsIj8-k[/video]
Likte veldig godt denne her, spesielt at den er vedlikeholdsfri og at kraften alltid er der. Men det må være ekstremt rart å kjøre mc uten å gire og revmatche når en girer ned, lurer på om det gjerne kan bli litt kjedelig med elektrisk etterhvert :-k Største problemet er jo helt tydelig: ingen Ducati lyd :sorry For en som er såpass glad i den lyden som meg, og 2sylindre generelt, så vet jeg ikke om dette kan være mulig å akseptere :-)å
Leste et sted (husker ikke i farta hvor :scratch ) at noen av disse syklene skal komme med gir :prf
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson

Brukeravatar
JanK
Innlegg: 726
Registrert: 28 mar 2011, 12:52
Motorsykkelen din: mcimport.it
Sted: Milano, Italia
Kontakt:

Re: Framtidas motorsykler eller urealistiske ingeniørdrømmer

Legg inn av JanK »

Erik.H.M skrev:Leste et sted (husker ikke i farta hvor :scratch ) at noen av disse syklene skal komme med gir :prf
Denne har 5 gir.
JanK skrev:Tacita, elektriske offroadere fra Italia!

http://www.tacita.it/en/

[video]http://www.youtube.com/watch?v=p9gPQLBRYkY[/video]

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
mcimport.it - brukt mc fra italia + deler, utstyr og alt annet mc relatert!
Vinterlagring av motorsykkel i Milano, ta kontakt for informasjon.

Lamberghini
Innlegg: 193
Registrert: 29 mar 2011, 16:47
Motorsykkelen din: Honda NTV 650 Revere 1991
Sted: Bergen

Re: Framtidas motorsykler eller urealistiske ingeniørdrømmer

Legg inn av Lamberghini »

"Sykkelen" i førstepost ser ut som den er designet av en komite av ikke-motorsyklister.

Svar