vann og olje

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
phantom
Innlegg: 82
Registrert: 13 mai 2011, 10:35
Motorsykkelen din: yamaha xvs 1100a

vann og olje

Legg inn av phantom »

En kveld i forrige uke var jeg ute i mc bua og tappet olja av biken, satte inn nytt oljefilter, og prøvde å få løs to skruer som holder ett deksel over oljenivåføleren under motoren. Fikk bare løs den ene, den andre ble ødelagt, unbrako. Slik forlot jeg sykkelen, med tappepluggen liggende på fotbrettet. Om natta slo storm og REGN til, og jeg våknet med oversvømmet garasje. Antar at vannstanden har vært ca 5-6 cm over tappehullet. Tappehullet er horisontalt på bunnpanna. Har tenkt å helle på noen liter dino olje med åpen bunnplugg og nivåføleren demontert. Hva tror dere, får jeg ut eventuelle vannrester på denne måten?? :scratch

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: vann og olje

Legg inn av simpson »

Hvis du er redd, fyll olje kjør motor varm og bytt olje igjen

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: vann og olje

Legg inn av kjellv »

simpson skrev:Hvis du er redd, fyll olje kjør motor varm og bytt olje igjen
Enig. Dersom det ligger lommer med vann der vil olje du fyller på legge seg over vannlommene. Dette fordi oljen er lettere enn vann, og de to væskene ikke blander seg. Når oljen du fyller på renner ut vil vannet ligge igjen der det lå.
Men fyll på olje, gjerne billig mc-olje, og kjør den varm. Sirkulasjonen gjør at væskene "blander seg" ved at vannperler legger seg i oljen og farger den grå-brun hvis det er nok vann. Tapp raskt ut igjen. Fyll på ny olje/nytt filter og start opp igjen og la sykkelen stå til våren.

La i hvertfall ikke sykkelen stå slik den gjør til våren. Da er det bedre om du fyller på olje og lar den stå!

Kwak
Innlegg: 179
Registrert: 14 mar 2011, 15:20
Motorsykkelen din: Diverse
Sted: Ski

Re: vann og olje

Legg inn av Kwak »

Fyll på MINERALSK olje og kjør motoren. Bruk mineralsk olje. Denne har, i motsetning til syntetisk som alle av en eller annen grunn sverger til, god evne til å absorbere vann.
Elendig evne til å absorbere vann er en av syntetisk oljes svakheter
Mine sykler i dag
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: vann og olje

Legg inn av kjellv »

Kwak skrev:Fyll på MINERALSK olje og kjør motoren. Bruk mineralsk olje. Denne har, i motsetning til syntetisk som alle av en eller annen grunn sverger til, god evne til å absorbere vann.
Elendig evne til å absorbere vann er en av syntetisk oljes svakheter
Jeg vet ikke hvor du har dette fra Kwak, men INGEN oljer absorberer vann!

Ellers er en av de største fordelene med syntetiske oljer at de tåler høyere varme enn mineralske. Dette er svært viktig i en MCmotor som gjerne har svært liten masse i forhold til effekt. Enkelte punkter i motoren kan for eksempel under en forbikjøringssituasjon svært raskt øke temperaturen veldig mye, og syntetiske oljer har bedre evne til å tåle dette uten å skades.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: vann og olje

Legg inn av Jompa »

Ikke helt riktig, kjellv. Det finnes emulgerende oljer som både blander seg med og binder seg til vann.
Litt offtopic ettersom de uansett ikke skal fylles på noen motor.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: vann og olje

Legg inn av simpson »

Du har bla skjæreoljer.
Husker vi lærte en huskeregel på yrkesskolen når vi skulle blande.
Vann i olje går an, olje i vann går ikke an.
Dvs at vannet blander seg i olja, men olja vil bare skille seg om du blander den i vann.

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: vann og olje

Legg inn av ejs »

:thumleft

Er ikke helt uvanlig å få vann i olja.Kjølevæska.
If it ain't broke, I'll break it.

Kwak
Innlegg: 179
Registrert: 14 mar 2011, 15:20
Motorsykkelen din: Diverse
Sted: Ski

Re: vann og olje

Legg inn av Kwak »

kjellv skrev:
Kwak skrev:Fyll på MINERALSK olje og kjør motoren. Bruk mineralsk olje. Denne har, i motsetning til syntetisk som alle av en eller annen grunn sverger til, god evne til å absorbere vann.
Elendig evne til å absorbere vann er en av syntetisk oljes svakheter
Jeg vet ikke hvor du har dette fra Kwak, men INGEN oljer absorberer vann!

Ellers er en av de største fordelene med syntetiske oljer at de tåler høyere varme enn mineralske. Dette er svært viktig i en MCmotor som gjerne har svært liten masse i forhold til effekt. Enkelte punkter i motoren kan for eksempel under en forbikjøringssituasjon svært raskt øke temperaturen veldig mye, og syntetiske oljer har bedre evne til å tåle dette uten å skades.
Jo mineralsk motorolje har evnen til å absorbere noe vann. Da blir den grå, noe de aller fleste har sett en gang. Det blir egentlig en emulsjon. I mindre mengder er ikke vann i oljen skadelig for motorer, selv det selvfølgelig er bedre uten.
Syntetiske oljer har ikke denne egenskapen. Dette er en av grunnene (pluss pris) til at det blandes semisyntetiske oljer, hvor egenskapen til å absorbere vann ivaretas av mineraloljedelen
Mine sykler i dag
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC

Svar