Hva er den beste sykkelen?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av JohnnyTh »

Bringisen skrev:
JohnnyTh skrev:
Bringisen skrev:
JohnnyTh skrev:
Bringisen skrev:Jeg får ikke sitert deg Erling , siden det er maks 6 siterte innlegg :D

Men jeg forstår deg da godt , men jeg er ikke der du er. Jeg har vært der. Det må da, med respekt å melde , kunne gå an å skjønne at noen andre har forskjellig definisjoner enn seg selv. Eller ???
Det er derfor GS er best for deg. Og mange andre. Men så er det for veldig mange andre, blant annet meg ikke den beste på grunn av de (store) manglene den har :thumleft
Da er jeg spent på å høre de store manglene i forhold til hva :popcrn
Ja det er jo ikke vanskelig. En veldig lav toppfart. Litt over 200 km/t er det mange år siden jeg hadde som toppfart på sykkelen. Mistenker og vær og fartsvind beskyttelse, men her kan jeg ta feil.
Siden du anser toppfart som en stor svakhet , hvor ofte med hånden på hjertet kjører du over 200 km/t. Vær og fartsvind beskyttelsen har vi jo diskutert før , den er god for en så oppreist kjørestilling. Kåpeglasset er nok høyere enn på de fleste sporttourerne og sylinderne på bokseren beskytter overraskende godt. Tanken er bred og håndtakbeskytterne gode. Jeg husker godt min gamle ZX10 (89 mod) kåpen var stor og god , men det måtte fart til for å få aerodynamikken til å lede vær og vind vekk fra kroppen.
Tror jeg skal avstå fra å svare på det. Jeg har jo tross alt lagt ut bilde av meg selv her. Men når man er på tur nedover så blir det ofte på transporetapper. Men helt klart somregel legger jeg meg i men marsjfart på 150-170 km/t, da kjører man litt fortere en de fleste bilene og man må konsentrere seg mindre om det som kommer bakfra. Kan godt være en GS er like god til dette, det har jeg ikke noe grunnlag for å vite.

Ser du gjennom skjermen på sykkelen din i øverste stilling?
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
MH434
Innlegg: 442
Registrert: 21 nov 2012, 16:51
Motorsykkelen din: 2013 ZX10R
Sted: Kongsberg

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av MH434 »

JohnnyTh skrev:
MH434 skrev:
Bringisen skrev:
MH434 skrev:
Bringisen skrev:
MH434 skrev:Skjønner ikke helt detta med dårlig vei, det er jo ikke gøy å kjøre vei sykkel på dårlig asfalt!
Om jeg hadde hatt en adv sykkel istedenfor zx10, så hadde jeg unngått den dårlige veien like mye!

Når jeg kjører utenfor vei, så er hverken en adv eller RR aktuelt. Den ene er dårligere enn den andre.
Men de stedene jeg helst liker å se når jeg kjører motorsykkel , de stedene jeg helst liker å slå opp teltet , de stedene har som oftest dårlig vei. Derfor er det viktig for meg at sykkelen er best mulig til dette , men jeg har bare en sykkel , slik at den også må være god til andre ting. Hvis jeg ikke likte dette hadde jeg heller kjøpt en R1200RT eller en K1300S.
Jaja.. Jeg betviler ikke ditt valg av sykkel til ditt bruk.
Men det jeg har sett så kjøper en god del folk en adv sykkel som de bruker på dagsturer iløpet av sommern, altså turer på norsk landevei med ett eller flere kaffepauser iløpet av turen.
Og de skryter av offroad egenskapene og allsidigheten til sykklene sine, men de har knapt sett en grusvei!
Dette skjønner jeg ikke noe av! Og GS eierne er desidert værst!

:scratch
Et menneske har det godt meg seg selv når han ikke bryr seg om ting han ikke skjønner :lol
Å jauu..
Jeg skjønner ditt valg av sykkel!
Men mitt innlegg var mer rettet til de som kjøper GS for aktiv veikjøring på asfalt.
De som skryter av GS sine overlegne kjøreegenskaper på allslags vei.
De som velger den pga utseende, ja det er greit....

Haha... Nå tar jeg en pils tell :knegg
Utseende er nok en stor grunn for kjøp for disse som kjøper GS for å kjøre på asfalt. Italienerne som jeg tidligere har nevnt kjørte GS. De skulle til Istanbul og tilbake. Motorvei hele tiden. Sykklene hadde nok aldri vært på grus. Men BMW er flink med markedsføring og image bygging. Sykklene deres var lastet ned med alskens ekstrautstyr.
Jepp!
Flinke til markedsføring,ekstrautstyr og fengende navn på teknologien de bruker :thumleft
Er du gift? Nei, men jeg har lidd mye alikavæl!

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av JohnnyTh »

Jeg måtte google den zx10 sykkelen. Og må vel påstå at den kåpa er ikke i nærheten av en moderne s/t vindskjerm
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Bringisen »

JohnnyTh skrev:
Bringisen skrev:
JohnnyTh skrev:
Bringisen skrev:
JohnnyTh skrev:
Bringisen skrev:Jeg får ikke sitert deg Erling , siden det er maks 6 siterte innlegg :D

Men jeg forstår deg da godt , men jeg er ikke der du er. Jeg har vært der. Det må da, med respekt å melde , kunne gå an å skjønne at noen andre har forskjellig definisjoner enn seg selv. Eller ???
Det er derfor GS er best for deg. Og mange andre. Men så er det for veldig mange andre, blant annet meg ikke den beste på grunn av de (store) manglene den har :thumleft
Da er jeg spent på å høre de store manglene i forhold til hva :popcrn
Ja det er jo ikke vanskelig. En veldig lav toppfart. Litt over 200 km/t er det mange år siden jeg hadde som toppfart på sykkelen. Mistenker og vær og fartsvind beskyttelse, men her kan jeg ta feil.
Siden du anser toppfart som en stor svakhet , hvor ofte med hånden på hjertet kjører du over 200 km/t. Vær og fartsvind beskyttelsen har vi jo diskutert før , den er god for en så oppreist kjørestilling. Kåpeglasset er nok høyere enn på de fleste sporttourerne og sylinderne på bokseren beskytter overraskende godt. Tanken er bred og håndtakbeskytterne gode. Jeg husker godt min gamle ZX10 (89 mod) kåpen var stor og god , men det måtte fart til for å få aerodynamikken til å lede vær og vind vekk fra kroppen.
Tror jeg skal avstå fra å svare på det. Jeg har jo tross alt lagt ut bilde av meg selv her. Men når man er på tur nedover så blir det ofte på transporetapper. Men helt klart somregel legger jeg meg i men marsjfart på 150-170 km/t, da kjører man litt fortere en de fleste bilene og man må konsentrere seg mindre om det som kommer bakfra. Kan godt være en GS er like god til dette, det har jeg ikke noe grunnlag for å vite.

Ser du gjennom skjermen på sykkelen din i øverste stilling?
Nei en sporttourer er nok bedre i 170 km/t enn en GS , selv om man nok kan foreta etapper i denne farten på en GS også. Tror veskene er anbefalt opp til 180. Jeg kjører aldri så fort lenger utenom svært korte strekninger. Husker godt strekninger opp mot 270 på speedometeret på ZX10en , men det er lenge siden :P :p

Jeg så gjennom skjermen på min forrige R1200GS og på min F800GS men da med forhøyet skjerm. På den nye ser jeg akkurat over i øvre posisjon. Tror dette er perfekt , men må kjøre gjennom sesongen 2014 for å se. Jeg er 181 cm høy.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av JohnnyTh »

Jeg er 180 høy og etter jeg byttet til skjem med samme høyden som 2010 modellen så ser jeg gjennom skjermen. Somregel kjører jeg den ned 5 cm da jeg ikke like å se gjennom skjermen. Men når været blir for jævelig da går den til topps.
Tipper du blir fornøyd når du ser akkuratt over. Skjeldent jeg har min høyere en det. Skulle ønske det var mer justering nedover. Tror ikke det er mer en 15 cm. Veldig deilig å kunne justere høyden elektrisk. Det har jeg til og med på min gamle GSX1100f fra 88.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av jhn »

JohnnyTh skrev:
MH434 skrev:
Bringisen skrev:
MH434 skrev:
Bringisen skrev:
MH434 skrev:Skjønner ikke helt detta med dårlig vei, det er jo ikke gøy å kjøre vei sykkel på dårlig asfalt!
Om jeg hadde hatt en adv sykkel istedenfor zx10, så hadde jeg unngått den dårlige veien like mye!

Når jeg kjører utenfor vei, så er hverken en adv eller RR aktuelt. Den ene er dårligere enn den andre.
Men de stedene jeg helst liker å se når jeg kjører motorsykkel , de stedene jeg helst liker å slå opp teltet , de stedene har som oftest dårlig vei. Derfor er det viktig for meg at sykkelen er best mulig til dette , men jeg har bare en sykkel , slik at den også må være god til andre ting. Hvis jeg ikke likte dette hadde jeg heller kjøpt en R1200RT eller en K1300S.
Jaja.. Jeg betviler ikke ditt valg av sykkel til ditt bruk.
Men det jeg har sett så kjøper en god del folk en adv sykkel som de bruker på dagsturer iløpet av sommern, altså turer på norsk landevei med ett eller flere kaffepauser iløpet av turen.
Og de skryter av offroad egenskapene og allsidigheten til sykklene sine, men de har knapt sett en grusvei!
Dette skjønner jeg ikke noe av! Og GS eierne er desidert værst!

:scratch
Et menneske har det godt meg seg selv når han ikke bryr seg om ting han ikke skjønner :lol
Å jauu..
Jeg skjønner ditt valg av sykkel!
Men mitt innlegg var mer rettet til de som kjøper GS for aktiv veikjøring på asfalt.
De som skryter av GS sine overlegne kjøreegenskaper på allslags vei.
De som velger den pga utseende, ja det er greit....

Haha... Nå tar jeg en pils tell :knegg
Utseende er nok en stor grunn for kjøp for disse som kjøper GS for å kjøre på asfalt. Italienerne som jeg tidligere har nevnt kjørte GS. De skulle til Istanbul og tilbake. Motorvei hele tiden. Sykklene hadde nok aldri vært på grus. Men BMW er flink med markedsføring og image bygging. Sykklene deres var lastet ned med alskens ekstrautstyr.
Sikkert mange grunner for å kjøpe GS, men utseende :sk?
Her jeg bor møter man stort sett på langveisfarende motorsyklister, og en overraskende stor andel kommer på en ADV ... det er jo ikke fordi de måtte krysse Sahara eller Sibir for å komme hit, men syklene fungerer utmerket på asfalt også. Man behøver ikke kjøre på grus for sette pris på egenskapene til en ADV, på samme måte som man ikke trenger autobanen for å kjenne igjen en god sportstourer ... eller gjør man det?
Vet ikke om "alskens utstyr" er så mye verre enn "carbon-look på blinkelysene på en sportstourer ... det ser man jo like ofte

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av JohnnyTh »

Hvorfor dra på masse ekstravekt hvis man ikke trenger det. Carbonblinklys? Er det vanlig?
Jeg sjal ikke late som jeg ikke har modda sykkelen min for det har jeg. Ny vindskjerm, større toppboks, gps, intercom med 2 veisradio, varmeholker, tankveske, radiatorgitter og en pdm-60 strømfordeler. Ny sal står på ønskelisten.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Bringisen »

Hmm........hva skal vi diskutere nå da :scratch
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av JohnnyTh »

Bringisen skrev:Hmm........hva skal vi diskutere nå da :scratch
Ja nå ble det kjedelig.

Hva med værste sykkel? Jef foreslår GS med en gang, bare for å få vann på mølla med rn gang og god temp :lol
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av simpson »

JohnnyTh skrev:
Bringisen skrev:Hmm........hva skal vi diskutere nå da :scratch
Ja nå ble det kjedelig.

Hva med værste sykkel? Jef foreslår GS med en gang, bare for å få vann på mølla med rn gang og god temp :lol
Vel, siden du også forsvarer GTR med nebb og klør og sammenligner den med alle andre vil jeg si GTR.....

Brukeravatar
sankyo
Innlegg: 566
Registrert: 12 aug 2013, 14:30
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 1400
Sted: Oslo

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av sankyo »

Hva med den beste sykkelen som koster mellom 100-150.000 brukt? Mener så langt at det må være en GSX1250F. Mest for pengene?
Live long and prosper :janikk

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av DrGreve »

GS er et pakkesel. En GTR er en rasehest i forhold.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Bringisen »

JohnnyTh skrev:
Bringisen skrev:Hmm........hva skal vi diskutere nå da :scratch
Ja nå ble det kjedelig.

Hva med værste sykkel? Jef foreslår GS med en gang, bare for å få vann på mølla med rn gang og god temp :lol
Jeg er ikke med på den diskusjonen før argumentene blir nøye dokumentert :-)å

Å slenge ut utrykk uten underlag er det andre her som er flink til (uten å nevne navn, den får føle seg truffet den som vil )
Jeg har valgt å ikke lenger kommentere utrykk uten argument ;-)
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Bringisen »

sankyo skrev:Hva med den beste sykkelen som koster mellom 100-150.000 brukt? Mener så langt at det må være en GSX1250F. Mest for pengene?
Jeg solgte min F800GS 2011 , godt utstyrt for 149.000,- i høst. Lå ute på finn.no i to dager før den ble solgt.
Jeg vil gi min stemme til den på grunn av glimrende bruksegenskaper og at den holder seg relativt godt i pris.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
KrankenWagen
Innlegg: 135
Registrert: 26 apr 2012, 12:21
Motorsykkelen din: Kawasaki Z1000R, Z1000J, ZX7R

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av KrankenWagen »

Verste sykkel er utvilsomt noe fra Italia.
I tillegg til tvilsom byggekvalitet får du ikke deler til enkelte av dem, jmf svar fra MotoGuzzi Norge;
Modellen er over ti år gammel, så vi plikter ikke å føre deler til dem lengre. Faktisk fantes ikke denne delen lengre noe sted på jordens overflate, kanskje med unntak av Luigi's bakgårdsverksted i Torino, men der fant vi ikke fram.
Likevel kjøpte fyren NY Guzzi, etter å ha blitt tatt bakfra av importør og merke på den måten.
There's a sucker born every minute!

Som en god nummer to er det oppskrytte våset fra Tyskland, som appellerer til middelaldrende menn som MÅ ha dippedutter, og en sykkel der den minste ting krever spesialverktøy.
At alt av dippedutter gradvis vil slutte å fungere (dette bryr ikke dagens eiere seg om, de har byttet for lenge siden, se neste innskutte bisetning), og eiere (middelaldrende menn er endelig blitt kjøpesterke, så det er blakkere menn som eier dette da) av dette greiene her om 5-7 år vil vri seg i smerte hver gang det skal ordnes med dertil tilhørende groteske utlegg gjør at andreplassen er sikret. Kjøp klippekort hos merkeverksted og brett ned buksene!

På tvilsom tredje plass er HD. Trenger vel ikke å begrunne det, men kan peke på tvilsomme bremser, kjøreegenskaper, generell tvilsomhet(!!) men høy annenhåndsverdi (uforståelig, men har noe med siste setning i første avsnitt å gjøre vil jeg tro) . Derfor tredjeplass. At ALT av nødvendige viktige deler har pleid å være japansk er vel eneste grunnen til at dritten fungerer.

Man kan mene hva man vil om Japan, men bygge ting som virker kan dem, leeeeenge. Deler får man og, leeeeenge :)

God jul jenter, og kveruler gjerne videre, julen er lang. :P :p

Svar