Valg av MC - nok en fersking
Re: Valg av MC - nok en fersking
Jeg tok lappen i sommer 2013 og mitt valg endte på VFR800
Har kjørt denne det jeg kunne denne sesongen og jeg er vertfall veldig fornøyd
Både uten og med passasjer er det masse krefter og hente i VFRèn
sittestillingen trives jeg også med
Utseende var også et veldig pluss hos VFRen for min del og lyden snakker for seg selv
Ta den sykkelen DU liker best, så blir du garantert fornøyd :)
Har kjørt denne det jeg kunne denne sesongen og jeg er vertfall veldig fornøyd
Både uten og med passasjer er det masse krefter og hente i VFRèn
sittestillingen trives jeg også med
Utseende var også et veldig pluss hos VFRen for min del og lyden snakker for seg selv
Ta den sykkelen DU liker best, så blir du garantert fornøyd :)
VFR800 "Lil Red Hot"
-
- Innlegg: 104
- Registrert: 28 aug 2013, 19:26
- Motorsykkelen din: CBR 600F4 - KTM 250sx 2010
- Sted: Østfold
Re: Valg av MC - nok en fersking
Vfr800 var også en sykkel jeg vurderte, ser fin ut og med tøff lyd!
En annen sykkel det kan være verdt å se nærmere på, er den tidligere nevnte Suzuki Bandit.
Brukte en slik i 1200 på oppkjøringa, kjøregården gikk som en drøm og en haug med moment selv med to på. Selv er jeg 195cm og satt godt på den.
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=45317990" onclick="window.open(this.href);return false;
En annen sykkel det kan være verdt å se nærmere på, er den tidligere nevnte Suzuki Bandit.
Brukte en slik i 1200 på oppkjøringa, kjøregården gikk som en drøm og en haug med moment selv med to på. Selv er jeg 195cm og satt godt på den.
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=45317990" onclick="window.open(this.href);return false;
- biker7
- Innlegg: 1304
- Registrert: 12 feb 2011, 15:41
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
- Sted: solør
Re: Valg av MC - nok en fersking
"kubikk is king ! ", spesielt hvis du skal kjøre 2 på og i tillegg evt baggasje.. 600 mener jeg da blir for lite, og slitsomt på seriøs turkjøring. Hørtes litt rart ut ang. den zx6r,en tidligere i tråden, som gikk like bra/bedre med passasjer enn en VFR750 uten passasjer.. Måtte være noe feil med den Hondan i tilfelle. (en 600 med 105hk,182kg+2 personer mot en 750 med 103hk,215kg+1person...)
Var jeg i din situasjon ville jeg nok seriøst vurdert noe med 800 kubikk eller mer. http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=45317990" onclick="window.open(this.href);return false; Og denne ville jeg nok tittet nærmere på ja og ikke bli lurt av "bare" 98hester i denne. Drar meget bra fra lave turtall. :-)
Var jeg i din situasjon ville jeg nok seriøst vurdert noe med 800 kubikk eller mer. http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=45317990" onclick="window.open(this.href);return false; Og denne ville jeg nok tittet nærmere på ja og ikke bli lurt av "bare" 98hester i denne. Drar meget bra fra lave turtall. :-)
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
- L-NA
- Innlegg: 813
- Registrert: 02 okt 2012, 01:12
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014
Re: Valg av MC - nok en fersking
Atter en tråd, så diskuteres dette Hk og ccm, hvor mye trenger man hva er nok osv. jeg skal ikke si noe om hvilke eller hva som er nok, men jeg vil prøve å si litt om hva som er hva, og hva brukes det til. ccm er i grunn enkelt. Grovt sett så kan du får mer av begge deler ved økt volum. Men heller type motor, (rekke, v2 ,V4, Veiv type, slaglangde) kan ha større betydning for forholdet Hk/Dreiemoment. I tillegg så varierer dette med hvordan motor er satt opp med tanke på kam, tenning tidspunkt, innsprøyting osv,osv...
Fant denne på Ford Mustang sine nett sider, som jeg synes gir en grei forklaring på fenomenet.
Tenk deg at du har kjempesterk muskulatur (høyt dreiemoment), og tråkkende på en sykkel er du så sterk at du klarer å sykle i 15 km/t med en 10 kg tilhenger bakpå oppover en slak bakke, men du er så "treg" (lavt turtall) at du ikke klarer å tråkke fortere rundt enn 20 km/t på flat vei og nedoverbakker i samme giret.
Kameraten din derimot (samme gir) har svakere muskulatur (lavere dreiemoment), og klarer ikke sykle fortere enn 10 km/t. i bakken med det tunge lasset, men er så kjapp i pedaltråkket (høyere turtall) at han suser forbi med 30 km/t på hver flate og nedoverbakke (som det i dette tilfellet er mange av), og etter noen mil vil han komme lenge før deg i mål (pga. av flere HK som vi skal forklare mer litt senere).
Og siden det her har vert diskutert VFR 750, og TDM 900. Så vil det i dette tilfelle kunne sammenlignes med at TDM'n er sykelisten med muskel massen, og VFR`n den raske sykelisten.
Kort sagt Skal du på tur med lastet sykkel, rolig gange, god kraft og respons på lave turtall i bratte motbakker =TDM
Skal du ha god akselerasjon, hurtige forbikjøringer, og høy fart på rette fine veier = VFR
Fant denne på Ford Mustang sine nett sider, som jeg synes gir en grei forklaring på fenomenet.
Tenk deg at du har kjempesterk muskulatur (høyt dreiemoment), og tråkkende på en sykkel er du så sterk at du klarer å sykle i 15 km/t med en 10 kg tilhenger bakpå oppover en slak bakke, men du er så "treg" (lavt turtall) at du ikke klarer å tråkke fortere rundt enn 20 km/t på flat vei og nedoverbakker i samme giret.
Kameraten din derimot (samme gir) har svakere muskulatur (lavere dreiemoment), og klarer ikke sykle fortere enn 10 km/t. i bakken med det tunge lasset, men er så kjapp i pedaltråkket (høyere turtall) at han suser forbi med 30 km/t på hver flate og nedoverbakke (som det i dette tilfellet er mange av), og etter noen mil vil han komme lenge før deg i mål (pga. av flere HK som vi skal forklare mer litt senere).
Og siden det her har vert diskutert VFR 750, og TDM 900. Så vil det i dette tilfelle kunne sammenlignes med at TDM'n er sykelisten med muskel massen, og VFR`n den raske sykelisten.
Kort sagt Skal du på tur med lastet sykkel, rolig gange, god kraft og respons på lave turtall i bratte motbakker =TDM
Skal du ha god akselerasjon, hurtige forbikjøringer, og høy fart på rette fine veier = VFR
Re: Valg av MC - nok en fersking
Høres ut som en TDM ikke klarer å holde Norske fartsgrenser?L-NA skrev:Kort sagt Skal du på tur med lastet sykkel, rolig gange, god kraft og respons på lave turtall i bratte motbakker =TDM
Skal du ha god akselerasjon, hurtige forbikjøringer, og høy fart på rette fine veier = VFR
Vil du fremdeles ha bedre akselerasjon og hurtigere forbikjøring når man laster den ned med passasjer og bagasje for tur?
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Sted: Helgeland
Re: Valg av MC - nok en fersking
Hmm, jeg tror at han fint klarer å finne en VFR800 på budsjettet, så 750 er lite relevant å sammenligne med?
TDM900: 86 HP/7500 rpm) and torque (89,6 Nm/6000rpm
VFR800: 107hp at 10500rpm and 80Nm of torque at 8750rpm.
TDM900: 86 HP/7500 rpm) and torque (89,6 Nm/6000rpm
VFR800: 107hp at 10500rpm and 80Nm of torque at 8750rpm.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;
- andre-gj
- Innlegg: 29
- Registrert: 05 jan 2014, 11:10
- Motorsykkelen din: '13 KTM 1190 Adv.
- Sted: Drammen
Re: Valg av MC - nok en fersking
Artig å se at så mange engasjerer seg i å hjelpe en helt fersk MC fører i å finne en sykkel han kan trives med! Takk for alle tips og råd!
Jeg hadde lenge sett på vfr800 før jeg skrev på siden her, synes det er en veldig fin sykkel å se på og har virket som en attraktiv sykkel.
Etter at jeg skrev her så har jeg fått øynene litt opp for tdm900, er ikke helt sikker på om jeg liker utseende like godt som vfr800'en. Men med mange gode argumenter her og andre tråder her på forumet så virker det som en meget aktuell sykkel. Har med tiden begynt å like utseende mer enn jeg først gjorde.
Nå er det i til syvende og sist lommeboken som kommer til å styre hva jeg ender opp med ved mitt første kjøp. Foreløpig så er det både TDM og VFR innenfor rekkevidde på finn.no så får vi bare se hva som er i markedet når pengene er på plass (for håpentligvis før sesongen starter).
Sent from my iPad using Tapatalk
Jeg hadde lenge sett på vfr800 før jeg skrev på siden her, synes det er en veldig fin sykkel å se på og har virket som en attraktiv sykkel.
Etter at jeg skrev her så har jeg fått øynene litt opp for tdm900, er ikke helt sikker på om jeg liker utseende like godt som vfr800'en. Men med mange gode argumenter her og andre tråder her på forumet så virker det som en meget aktuell sykkel. Har med tiden begynt å like utseende mer enn jeg først gjorde.
Nå er det i til syvende og sist lommeboken som kommer til å styre hva jeg ender opp med ved mitt første kjøp. Foreløpig så er det både TDM og VFR innenfor rekkevidde på finn.no så får vi bare se hva som er i markedet når pengene er på plass (for håpentligvis før sesongen starter).
Sent from my iPad using Tapatalk
Re: Valg av MC - nok en fersking
Her er det mye snakk om fart og futt, men for meg har rævva og ryggen fått prioritet...
Sykkelen min var billig i anskaffelse, regnes som driftssikker(?), har nok krefter til å dra meg (og evt. passasjer + oppakning) opp og ned kneiker, og jeg SITTER behagelig og skjermet på den. Ingen passasjerer som klager heller siden salen er bred og god og ganske godt polstret
Fin til/fra jobb, holder flyten i trafikken, -ingen rakett, men JEG koser meg ugg ihjel!
Lever lykkelig med en -97 Yamaha Diversion (som ikke har gått spesielt langt), -men ifølge forumister på andre siden av "dammen", så er kilometer/miles det som bekymrer minst... Mye deler å få tak i på Ebay er det også
Har ikke funnet for mye "dritt" om denne sykkelen, men det er sikkert fordi den er for kjedelig?
Vedrørende "lommebok"; gav 29k for den, og det lever jeg GODT med!!
Lykke til med jakten, uansett!
Sykkelen min var billig i anskaffelse, regnes som driftssikker(?), har nok krefter til å dra meg (og evt. passasjer + oppakning) opp og ned kneiker, og jeg SITTER behagelig og skjermet på den. Ingen passasjerer som klager heller siden salen er bred og god og ganske godt polstret
Fin til/fra jobb, holder flyten i trafikken, -ingen rakett, men JEG koser meg ugg ihjel!
Lever lykkelig med en -97 Yamaha Diversion (som ikke har gått spesielt langt), -men ifølge forumister på andre siden av "dammen", så er kilometer/miles det som bekymrer minst... Mye deler å få tak i på Ebay er det også
Har ikke funnet for mye "dritt" om denne sykkelen, men det er sikkert fordi den er for kjedelig?
Vedrørende "lommebok"; gav 29k for den, og det lever jeg GODT med!!
Lykke til med jakten, uansett!
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)
- L-NA
- Innlegg: 813
- Registrert: 02 okt 2012, 01:12
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014
Re: Valg av MC - nok en fersking
DrGreve skrev:Hmm, jeg tror at han fint klarer å finne en VFR800 på budsjettet, så 750 er lite relevant å sammenligne med?
TDM900: 86 HP/7500 rpm) and torque (89,6 Nm/6000rpm
VFR800: 107hp at 10500rpm and 80Nm of torque at 8750rpm.
VFR 750- VS -VFR 800, spiller i prinsippet liten roll, beklager nærmest at jeg skrev 750. Og jeg er 100% overbevist at VFR800 er ett av de bedre alternativene.
Poenget mitt her er forskjellen på disse syklene.
TDM har 10 Nm mer en VFR, ikke så veldig mye å skryte av . Men dette ved 2750 rpm lavere turtall. Dette er det som i hovedsak utgjør den største forskjellen på disse syklene.
- L-NA
- Innlegg: 813
- Registrert: 02 okt 2012, 01:12
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014
Re: Valg av MC - nok en fersking
Ønsker man å missforstå så gjerne det. Nå er jeg ikke i tvil om at begge disse to syklene vil kunne hamle opp med det fleste Norske Sportsbiler under 1 000 000,- hva fart og forbikjøring angår. Og det fullt opp lastet med to på. Dersom dette skulle være et poeng.JohnnyTh skrev:Høres ut som en TDM ikke klarer å holde Norske fartsgrenser?L-NA skrev:Kort sagt Skal du på tur med lastet sykkel, rolig gange, god kraft og respons på lave turtall i bratte motbakker =TDM
Skal du ha god akselerasjon, hurtige forbikjøringer, og høy fart på rette fine veier = VFR
Vil du fremdeles ha bedre akselerasjon og hurtigere forbikjøring når man laster den ned med passasjer og bagasje for tur?
Men litt av poenget her er at -sannsynligvis så kjører 95% av oss i mer en 99% av tiden i et turtallsområde som passer TDM`n best. Sittestillingen kan derimot variere fra den ene til den andre, Selv om jeg definitivt vil foretrekke TDM.
Samtidig så vil jeg understreke at VFR er en fantastisk sykkel jeg har hatt gleden av å kjøre 1 uke på langtur, og kan anbefales på det sterkeste.....om det er fart, akselerasjon, og sports egenskaper du ønsker. VFR er rett og slett en sportstourer.
Re: Valg av MC - nok en fersking
Kan noe av dette virke interessant ?
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=46049428" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=46062160" onclick="window.open(this.href);return false;
Uansett; lykke til!
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=46049428" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=46062160" onclick="window.open(this.href);return false;
Uansett; lykke til!
Re: Valg av MC - nok en fersking
Jeg er enig med deg. Jeg tror TDM er det beste valget for to på og bagasje. Mye mer behaglig med lavere turtall.L-NA skrev:Ønsker man å missforstå så gjerne det. Nå er jeg ikke i tvil om at begge disse to syklene vil kunne hamle opp med det fleste Norske Sportsbiler under 1 000 000,- hva fart og forbikjøring angår. Og det fullt opp lastet med to på. Dersom dette skulle være et poeng.JohnnyTh skrev:Høres ut som en TDM ikke klarer å holde Norske fartsgrenser?L-NA skrev:Kort sagt Skal du på tur med lastet sykkel, rolig gange, god kraft og respons på lave turtall i bratte motbakker =TDM
Skal du ha god akselerasjon, hurtige forbikjøringer, og høy fart på rette fine veier = VFR
Vil du fremdeles ha bedre akselerasjon og hurtigere forbikjøring når man laster den ned med passasjer og bagasje for tur?
Men litt av poenget her er at -sannsynligvis så kjører 95% av oss i mer en 99% av tiden i et turtallsområde som passer TDM`n best. Sittestillingen kan derimot variere fra den ene til den andre, Selv om jeg definitivt vil foretrekke TDM.
Samtidig så vil jeg understreke at VFR er en fantastisk sykkel jeg har hatt gleden av å kjøre 1 uke på langtur, og kan anbefales på det sterkeste.....om det er fart, akselerasjon, og sports egenskaper du ønsker. VFR er rett og slett en sportstourer.
Når det gjelder dette med sportsbiler så fikk jeg meg en overraskelse når jeg hadde en liten akselerasjons test mor min brors bil. Han hadde en Lotus Elise med 180 hk. Den var ikke god å holde følge med. Og kostet langt under 1 mil. Skal dere ha mye sportsbil for pengene så er dette et tips. Jeg fikk prøve den i et lukket parkeringshus en gang, og fyttigrisen!
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
-
- Innlegg: 2
- Registrert: 27 mai 2013, 09:12
- Motorsykkelen din: Ducati Multistrada 1200S touring
- Sted: Haugesund
Re: Valg av MC - nok en fersking
Du burde tatt en kikk på CBR1100XX. Jeg hadde en slik milesluker noen år og det er noe av det bedre jeg har eid. Ikke den smidigste sykkelen i bytrafikk, men ypperlig for litt lengre pendling. God passasjer komfort. Hadde fruen på baksetet tur retur Italia uten klaging .
Jeg kjører nå en Ducati Multistrada 1200S. Ikke vondt det heller....
Jeg kjører nå en Ducati Multistrada 1200S. Ikke vondt det heller....
- Kmann
- Innlegg: 504
- Registrert: 27 jul 2011, 13:00
- Motorsykkelen din: BMW R1150GS -00, BMW K100 RT-85
- Sted: Grue i Hedmark
Re: Valg av MC - nok en fersking
Hei, jeg har drømmesykkelen for deg, En 1984-mod BMW K100RT, med LT skjerm på. Da klarer du deg med halve budsjettet ditt og..andre-gj skrev:Hei,
Jeg har i utgangspunktet satt kr 50000 som maks pris, men her er det lite eller ingen 800 ccm.
Har forøvrig funnet ut at jeg synes Honda vfr 800 appellerer veldig godt til meg, men da må jeg strekke meg ett stykke over budsjett.
Mange som kjører MC, liker det ikke, de kjører fort for å bli fort ferdige med turen.....??
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km
Re: Valg av MC - nok en fersking
.
Sist redigert av TheBandit den 27 feb 2015, 23:48, redigert 1 gang totalt.