Valg av MC - nok en fersking

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
Dolefifi
Innlegg: 17
Registrert: 01 jul 2013, 15:05
Motorsykkelen din: VFR800
Sted: Haugesund

Re: Valg av MC - nok en fersking

Legg inn av Dolefifi »

Jeg tok lappen i sommer 2013 og mitt valg endte på VFR800

Har kjørt denne det jeg kunne denne sesongen og jeg er vertfall veldig fornøyd :prop:

Både uten og med passasjer er det masse krefter og hente i VFRèn

sittestillingen trives jeg også med :prf

Utseende var også et veldig pluss hos VFRen for min del og lyden snakker for seg selv

Ta den sykkelen DU liker best, så blir du garantert fornøyd :)
VFR800 "Lil Red Hot"

MKH88
Innlegg: 104
Registrert: 28 aug 2013, 19:26
Motorsykkelen din: CBR 600F4 - KTM 250sx 2010
Sted: Østfold

Re: Valg av MC - nok en fersking

Legg inn av MKH88 »

Vfr800 var også en sykkel jeg vurderte, ser fin ut og med tøff lyd!

En annen sykkel det kan være verdt å se nærmere på, er den tidligere nevnte Suzuki Bandit.
Brukte en slik i 1200 på oppkjøringa, kjøregården gikk som en drøm og en haug med moment selv med to på. Selv er jeg 195cm og satt godt på den.

http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=45317990" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1304
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Sted: solør

Re: Valg av MC - nok en fersking

Legg inn av biker7 »

"kubikk is king ! ", spesielt hvis du skal kjøre 2 på og i tillegg evt baggasje.. 600 mener jeg da blir for lite, og slitsomt på seriøs turkjøring. Hørtes litt rart ut ang. den zx6r,en tidligere i tråden, som gikk like bra/bedre med passasjer enn en VFR750 uten passasjer.. Måtte være noe feil med den Hondan i tilfelle. (en 600 med 105hk,182kg+2 personer mot en 750 med 103hk,215kg+1person...)
Var jeg i din situasjon ville jeg nok seriøst vurdert noe med 800 kubikk eller mer. http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=45317990" onclick="window.open(this.href);return false; Og denne ville jeg nok tittet nærmere på ja :thumleft og ikke bli lurt av "bare" 98hester i denne. Drar meget bra fra lave turtall. :-)
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Valg av MC - nok en fersking

Legg inn av L-NA »

Atter en tråd, så diskuteres dette Hk og ccm, hvor mye trenger man hva er nok osv. jeg skal ikke si noe om hvilke eller hva som er nok, men jeg vil prøve å si litt om hva som er hva, og hva brukes det til. ccm er i grunn enkelt. Grovt sett så kan du får mer av begge deler ved økt volum. Men heller type motor, (rekke, v2 ,V4, Veiv type, slaglangde) kan ha større betydning for forholdet Hk/Dreiemoment. I tillegg så varierer dette med hvordan motor er satt opp med tanke på kam, tenning tidspunkt, innsprøyting osv,osv...

Fant denne på Ford Mustang sine nett sider, som jeg synes gir en grei forklaring på fenomenet.

Tenk deg at du har kjempesterk muskulatur (høyt dreiemoment), og tråkkende på en sykkel er du så sterk at du klarer å sykle i 15 km/t med en 10 kg tilhenger bakpå oppover en slak bakke, men du er så "treg" (lavt turtall) at du ikke klarer å tråkke fortere rundt enn 20 km/t på flat vei og nedoverbakker i samme giret.

Kameraten din derimot (samme gir) har svakere muskulatur (lavere dreiemoment), og klarer ikke sykle fortere enn 10 km/t. i bakken med det tunge lasset, men er så kjapp i pedaltråkket (høyere turtall) at han suser forbi med 30 km/t på hver flate og nedoverbakke (som det i dette tilfellet er mange av), og etter noen mil vil han komme lenge før deg i mål (pga. av flere HK som vi skal forklare mer litt senere).


Og siden det her har vert diskutert VFR 750, og TDM 900. Så vil det i dette tilfelle kunne sammenlignes med at TDM'n er sykelisten med muskel massen, og VFR`n den raske sykelisten.
Kort sagt Skal du på tur med lastet sykkel, rolig gange, god kraft og respons på lave turtall i bratte motbakker =TDM :thumleft

Skal du ha god akselerasjon, hurtige forbikjøringer, og høy fart på rette fine veier = VFR :thumleft

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3458
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Valg av MC - nok en fersking

Legg inn av JohnnyTh »

L-NA skrev:Kort sagt Skal du på tur med lastet sykkel, rolig gange, god kraft og respons på lave turtall i bratte motbakker =TDM :thumleft

Skal du ha god akselerasjon, hurtige forbikjøringer, og høy fart på rette fine veier = VFR :thumleft
Høres ut som en TDM ikke klarer å holde Norske fartsgrenser? :roll
Vil du fremdeles ha bedre akselerasjon og hurtigere forbikjøring når man laster den ned med passasjer og bagasje for tur?
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Valg av MC - nok en fersking

Legg inn av DrGreve »

Hmm, jeg tror at han fint klarer å finne en VFR800 på budsjettet, så 750 er lite relevant å sammenligne med?
TDM900: 86 HP/7500 rpm) and torque (89,6 Nm/6000rpm
VFR800: 107hp at 10500rpm and 80Nm of torque at 8750rpm.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
andre-gj
Innlegg: 29
Registrert: 05 jan 2014, 11:10
Motorsykkelen din: '13 KTM 1190 Adv.
Sted: Drammen

Re: Valg av MC - nok en fersking

Legg inn av andre-gj »

Artig å se at så mange engasjerer seg i å hjelpe en helt fersk MC fører i å finne en sykkel han kan trives med! Takk for alle tips og råd!

Jeg hadde lenge sett på vfr800 før jeg skrev på siden her, synes det er en veldig fin sykkel å se på og har virket som en attraktiv sykkel.
Etter at jeg skrev her så har jeg fått øynene litt opp for tdm900, er ikke helt sikker på om jeg liker utseende like godt som vfr800'en. Men med mange gode argumenter her og andre tråder her på forumet så virker det som en meget aktuell sykkel. Har med tiden begynt å like utseende mer enn jeg først gjorde.

Nå er det i til syvende og sist lommeboken som kommer til å styre hva jeg ender opp med ved mitt første kjøp. Foreløpig så er det både TDM og VFR innenfor rekkevidde på finn.no så får vi bare se hva som er i markedet når pengene er på plass (for håpentligvis før sesongen starter).


Sent from my iPad using Tapatalk

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Sted: Stavanger

Re: Valg av MC - nok en fersking

Legg inn av norse900 »

Her er det mye snakk om fart og futt, men for meg har rævva og ryggen fått prioritet...

Sykkelen min var billig i anskaffelse, regnes som driftssikker(?), har nok krefter til å dra meg (og evt. passasjer + oppakning) opp og ned kneiker, og jeg SITTER behagelig og skjermet på den. Ingen passasjerer som klager heller siden salen er bred og god og ganske godt polstret :lol
Fin til/fra jobb, holder flyten i trafikken, -ingen rakett, men JEG koser meg ugg ihjel! :thumleft

Lever lykkelig med en -97 Yamaha Diversion (som ikke har gått spesielt langt), -men ifølge forumister på andre siden av "dammen", så er kilometer/miles det som bekymrer minst... Mye deler å få tak i på Ebay er det også :D

Har ikke funnet for mye "dritt" om denne sykkelen, men det er sikkert fordi den er for kjedelig? :mk
Vedrørende "lommebok"; gav 29k for den, og det lever jeg GODT med!!

Lykke til med jakten, uansett!
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Valg av MC - nok en fersking

Legg inn av L-NA »

DrGreve skrev:Hmm, jeg tror at han fint klarer å finne en VFR800 på budsjettet, så 750 er lite relevant å sammenligne med?
TDM900: 86 HP/7500 rpm) and torque (89,6 Nm/6000rpm
VFR800: 107hp at 10500rpm and 80Nm of torque at 8750rpm.

VFR 750- VS -VFR 800, spiller i prinsippet liten roll, beklager nærmest at jeg skrev 750. Og jeg er 100% overbevist at VFR800 er ett av de bedre alternativene.

Poenget mitt her er forskjellen på disse syklene.
TDM har 10 Nm mer en VFR, ikke så veldig mye å skryte av . Men dette ved 2750 rpm lavere turtall. Dette er det som i hovedsak utgjør den største forskjellen på disse syklene.

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Valg av MC - nok en fersking

Legg inn av L-NA »

JohnnyTh skrev:
L-NA skrev:Kort sagt Skal du på tur med lastet sykkel, rolig gange, god kraft og respons på lave turtall i bratte motbakker =TDM :thumleft

Skal du ha god akselerasjon, hurtige forbikjøringer, og høy fart på rette fine veier = VFR :thumleft
Høres ut som en TDM ikke klarer å holde Norske fartsgrenser? :roll
Vil du fremdeles ha bedre akselerasjon og hurtigere forbikjøring når man laster den ned med passasjer og bagasje for tur?
Ønsker man å missforstå så gjerne det. Nå er jeg ikke i tvil om at begge disse to syklene vil kunne hamle opp med det fleste Norske Sportsbiler under 1 000 000,- hva fart og forbikjøring angår. Og det fullt opp lastet med to på. Dersom dette skulle være et poeng.

Men litt av poenget her er at -sannsynligvis så kjører 95% av oss i mer en 99% av tiden i et turtallsområde som passer TDM`n best. Sittestillingen kan derimot variere fra den ene til den andre, Selv om jeg definitivt vil foretrekke TDM.
Samtidig så vil jeg understreke at VFR er en fantastisk sykkel jeg har hatt gleden av å kjøre 1 uke på langtur, og kan anbefales på det sterkeste.....om det er fart, akselerasjon, og sports egenskaper du ønsker. VFR er rett og slett en sportstourer.

Icetwins
Innlegg: 90
Registrert: 29 aug 2013, 22:12
Motorsykkelen din: Dragstar 650

Re: Valg av MC - nok en fersking

Legg inn av Icetwins »

Kan noe av dette virke interessant ?

http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=46049428" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=46062160" onclick="window.open(this.href);return false;

Uansett; lykke til! :D

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3458
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Valg av MC - nok en fersking

Legg inn av JohnnyTh »

L-NA skrev:
JohnnyTh skrev:
L-NA skrev:Kort sagt Skal du på tur med lastet sykkel, rolig gange, god kraft og respons på lave turtall i bratte motbakker =TDM :thumleft

Skal du ha god akselerasjon, hurtige forbikjøringer, og høy fart på rette fine veier = VFR :thumleft
Høres ut som en TDM ikke klarer å holde Norske fartsgrenser? :roll
Vil du fremdeles ha bedre akselerasjon og hurtigere forbikjøring når man laster den ned med passasjer og bagasje for tur?
Ønsker man å missforstå så gjerne det. Nå er jeg ikke i tvil om at begge disse to syklene vil kunne hamle opp med det fleste Norske Sportsbiler under 1 000 000,- hva fart og forbikjøring angår. Og det fullt opp lastet med to på. Dersom dette skulle være et poeng.

Men litt av poenget her er at -sannsynligvis så kjører 95% av oss i mer en 99% av tiden i et turtallsområde som passer TDM`n best. Sittestillingen kan derimot variere fra den ene til den andre, Selv om jeg definitivt vil foretrekke TDM.
Samtidig så vil jeg understreke at VFR er en fantastisk sykkel jeg har hatt gleden av å kjøre 1 uke på langtur, og kan anbefales på det sterkeste.....om det er fart, akselerasjon, og sports egenskaper du ønsker. VFR er rett og slett en sportstourer.
Jeg er enig med deg. Jeg tror TDM er det beste valget for to på og bagasje. Mye mer behaglig med lavere turtall.

Når det gjelder dette med sportsbiler så fikk jeg meg en overraskelse når jeg hadde en liten akselerasjons test mor min brors bil. Han hadde en Lotus Elise med 180 hk. Den var ikke god å holde følge med. Og kostet langt under 1 mil. Skal dere ha mye sportsbil for pengene så er dette et tips. Jeg fikk prøve den i et lukket parkeringshus en gang, og fyttigrisen!
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

geirmala
Innlegg: 2
Registrert: 27 mai 2013, 09:12
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada 1200S touring
Sted: Haugesund

Re: Valg av MC - nok en fersking

Legg inn av geirmala »

Du burde tatt en kikk på CBR1100XX. Jeg hadde en slik milesluker noen år og det er noe av det bedre jeg har eid. Ikke den smidigste sykkelen i bytrafikk, men ypperlig for litt lengre pendling. God passasjer komfort. Hadde fruen på baksetet tur retur Italia uten klaging ;-).
Jeg kjører nå en Ducati Multistrada 1200S. Ikke vondt det heller....

Brukeravatar
Kmann
Innlegg: 504
Registrert: 27 jul 2011, 13:00
Motorsykkelen din: BMW R1150GS -00, BMW K100 RT-85
Sted: Grue i Hedmark

Re: Valg av MC - nok en fersking

Legg inn av Kmann »

andre-gj skrev:Hei,

Jeg har i utgangspunktet satt kr 50000 som maks pris, men her er det lite eller ingen 800 ccm.
Har forøvrig funnet ut at jeg synes Honda vfr 800 appellerer veldig godt til meg, men da må jeg strekke meg ett stykke over budsjett.
Hei, jeg har drømmesykkelen for deg, En 1984-mod BMW K100RT, med LT skjerm på. Da klarer du deg med halve budsjettet ditt og.. :prop:
Mange som kjører MC, liker det ikke, de kjører fort for å bli fort ferdige med turen.....??
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km

TheBandit
Innlegg: 367
Registrert: 17 okt 2010, 10:32
Motorsykkelen din: ---

Re: Valg av MC - nok en fersking

Legg inn av TheBandit »

.
Sist redigert av TheBandit den 27 feb 2015, 23:48, redigert 1 gang totalt.

Svar