MCtur på vestlandet. TIPS?

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Brukeravatar
Malliz
Innlegg: 23
Registrert: 09 jan 2014, 20:32
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R 1000 K2
Sted: Jevnaker

MCtur på vestlandet. TIPS?

Legg inn av Malliz »

Hei!

Til sommeren har jeg å en kompis tenkt oss på langtur (ca en uke) på Vestlandet.
Har ikke planlagt så mye enda, men har lyst til å kjøre Atlanterhavsveien, Trollstigen og Geiranger..

Tok lappen på mc i fjor begge to, så har ikke så mye erfaring enda. Men hvor lange dagsetapper bør vi planlegge?
Veier vi "må" kjøre? Bra steder for overnatting? Severdigheter?

Gleder oss som unger til veiene begynner å bli isfrie å syklene kan trilles ut av stua! :thumleft

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: MCtur på vestlandet. TIPS?

Legg inn av Snikendeugle »

Har dere kjørt lengre turer før? Så vet du ca. hvor lange etapper du klarer selv evt.

Kan være greit å ha skissert et utkast for rute ihvertfall, og heller stoppe ved behov. Det er uendelig med camping/hytte/hotellplasser oppover vestlandet, så overnatting bør ikke være noe problem.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: MCtur på vestlandet. TIPS?

Legg inn av SuperMorten »

Nå er det sikkert mange som som har mye mer erfaring enn meg, men jeg kan skryte av en vestlandstur ihvertfall, MCsidens pre-høsttur sist august. Da kjørte vi Otta, Lom, Geiranger, Trollstigen, Ørsta og videre nedover i Sogn og Fjordane. Mener at vi lå på noen-og-40 mil om dagen.. Som sagt, dette vet andre mer om, men om du skal kjøre i relativt lovlige hastigheter, samt at du skal se litt natur, spise litt osv, så kommer du ikke mye lenger.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37979
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCtur på vestlandet. TIPS?

Legg inn av AJ »

Malliz skrev:Hei!

Til sommeren har jeg å en kompis tenkt oss på langtur (ca en uke) på Vestlandet.
Har ikke planlagt så mye enda, men har lyst til å kjøre Atlanterhavsveien, Trollstigen og Geiranger..

Tok lappen på mc i fjor begge to, så har ikke så mye erfaring enda. Men hvor lange dagsetapper bør vi planlegge?
Veier vi "må" kjøre? Bra steder for overnatting? Severdigheter?

Gleder oss som unger til veiene begynner å bli isfrie å syklene kan trilles ut av stua! :thumleft
Hey!
Hyggelig med flere hadelendinger her :vs .

Vestlandet, ja... Der er mulighetene mange.
Fra Jevnaker er det en selvfølge, tør jeg påstå, å kjøre vestsia (selv om jeg kanskje foretrekker østsia pga. bedre vei...) til Dokka, så til Fagernes, Beitostølen og over Valdresflyi til Randsverk, følge veien videre herfra til den heftige nedstigningen til bakveien fra Otta mot Lom og derfra videre over Strynefjellet til Geiranger. Herfra kan man ta ferje, noe jeg selv aldri har gjort. Men det er det helt sikekrt andre her inne som har.
Hvis ferja velges bort er det straka vegen til Trollstigenog Åndalsnes, som er et godt utgangspunkt for både Atlanterhavsveien og andre alternativer på Vestlandet.

Unge folk greier fint Jevnaker - Geiranger på en dag og til Åndalsnes den neste.
Garantert en flott tur! Som selvfølgelig blir best med godt vær :prf
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: MCtur på vestlandet. TIPS?

Legg inn av simpson »

Ett tips er ett lite hotell ved bryggekanten i Florvåg på Sotra.
Drevet av ett ektepar med "hjemmelaget" mat.
Lite fjordhotel med12-15 rom og utepils på brygga.
Ca 30 min fra Bergen på fine mc veier med flott natur.
Anbefales :D

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: MCtur på vestlandet. TIPS?

Legg inn av ojda »

SuperMorten skrev:Nå er det sikkert mange som som har mye mer erfaring enn meg, men jeg kan skryte av en vestlandstur ihvertfall, MCsidens pre-høsttur sist august. Da kjørte vi Otta, Lom, Geiranger, Trollstigen, Ørsta og videre nedover i Sogn og Fjordane. Mener at vi lå på noen-og-40 mil om dagen.. Som sagt, dette vet andre mer om, men om du skal kjøre i relativt lovlige hastigheter, samt at du skal se litt natur, spise litt osv, så kommer du ikke mye lenger.
Enig, +/- 40 mil om dagen, er et fint uutgangspunkt.
Det er skrevet mil på mil med innlegg og bilder fra den turen SuperMorten nevner, så der
er det mye matriale å finne her på forumet :thumleft

Turen har også gått 4 år på rad, så mer finner du ved
søk "PreHøstTur 2012" "2011" osv. Men her er iallefall en link til den siste.

http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=1 ... C3%B8sttur" onclick="window.open(this.href);return false;
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
Malliz
Innlegg: 23
Registrert: 09 jan 2014, 20:32
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R 1000 K2
Sted: Jevnaker

Re: MCtur på vestlandet. TIPS?

Legg inn av Malliz »

Takker så mye for tips! Da har jeg litt å gå igjennom :thumleft

Er det dumt å kjøre GSXR`n i stedet for Diversion 900?? Når jeg har valget mener jeg...

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: MCtur på vestlandet. TIPS?

Legg inn av Snikendeugle »

Det spørs på hvilken du syns er best å kjøre på.

Om du ikke har noe komfortproblem på Gixxeren og får med deg det du vil på den, da er valget enkelt 8)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: MCtur på vestlandet. TIPS?

Legg inn av L-NA »

simpson skrev:Ett tips er ett lite hotell ved bryggekanten i Florvåg på Sotra.
Drevet av ett ektepar med "hjemmelaget" mat.
Lite fjordhotel med12-15 rom og utepils på brygga.
Ca 30 min fra Bergen på fine mc veier med flott natur.
Anbefales :D
Bare en liten korreksjon fra en vestlending, Florvåg ligger på Askøy. ;-)
(rett NE av Sotra)

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: MCtur på vestlandet. TIPS?

Legg inn av simpson »

L-NA skrev:
simpson skrev:Ett tips er ett lite hotell ved bryggekanten i Florvåg på Sotra.
Drevet av ett ektepar med "hjemmelaget" mat.
Lite fjordhotel med12-15 rom og utepils på brygga.
Ca 30 min fra Bergen på fine mc veier med flott natur.
Anbefales :D
Bare en liten korreksjon fra en vestlending, Florvåg ligger på Askøy. ;-)
(rett NE av Sotra)
Selvfølelig gjør det det, LNA.
Beklager, men en kjempefin plass.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: MCtur på vestlandet. TIPS?

Legg inn av LordShaft »

Å hvor skal jeg begynne!! Her på vestlandet er det så utrolig mye snadder som venter deg.

Hvordan liker du helst å kjøre? Rolig cruising å bare nyte omgivelsene. Eller liker du svingete veier med litt nedlegg på en r sykkel :vs

Brukeravatar
Malliz
Innlegg: 23
Registrert: 09 jan 2014, 20:32
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R 1000 K2
Sted: Jevnaker

Re: MCtur på vestlandet. TIPS?

Legg inn av Malliz »

Er jo tur vi skal på så for det meste rolig tempo, men moro med litt svinger å da :thumleft

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: MCtur på vestlandet. TIPS?

Legg inn av gorbys »

http://Www.tindevegen.no" onclick="window.open(this.href);return false; ;-) fra Årdal over til Turtagrø og ned til skjolden og videre til Sogndal er en fin tur. Valdresflya er og flott. E16 gjennom Valdres. Dit er fineste mc veien som beskrevet av AJ, langs Randsfjorden til dokka, E16 gjennom begnadalen blir bare kjedelig...

Sent from my C6903 using Tapatalk

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: MCtur på vestlandet. TIPS?

Legg inn av LordShaft »

Malliz skrev:Er jo tur vi skal på så for det meste rolig tempo, men moro med litt svinger å da :thumleft
Vet ikke om du har vært mye på vestlandet... Men her kan du ha det mye morro på svingete vei uten at farten behøver å være over lovlig hastighet :twisted

Vestlandet er omtrent bare svinger, inn og ut fjorder med stupbratte fjell og hårete fjelloverganger :thumleft
Skal se om jeg ikke klarer å sette meg ned litt i morgen å plotte ut en del MÅ KJØRES når du først er på vestlandet :prop:

Brukeravatar
Malliz
Innlegg: 23
Registrert: 09 jan 2014, 20:32
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R 1000 K2
Sted: Jevnaker

Re: MCtur på vestlandet. TIPS?

Legg inn av Malliz »

LordShaft skrev:
Malliz skrev:Er jo tur vi skal på så for det meste rolig tempo, men moro med litt svinger å da :thumleft
Vet ikke om du har vært mye på vestlandet... Men her kan du ha det mye morro på svingete vei uten at farten behøver å være over lovlig hastighet :twisted

Vestlandet er omtrent bare svinger, inn og ut fjorder med stupbratte fjell og hårete fjelloverganger :thumleft
Skal se om jeg ikke klarer å sette meg ned litt i morgen å plotte ut en del MÅ KJØRES når du først er på vestlandet :prop:

Ikke vært mye på Vestlandet nei, men har fått med meg at dere er gode på svinger ja :D Hvis været blir bra så har jeg stor tro på at det blir veldig bra tur :thumleft

Svar