Førstehjelp

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Førstehjelp

Legg inn av ejs »

:thumleft


http://arkiv.nmcu.org/tur/praktisk/forstehjelp.html" onclick="window.open(this.href);return false;
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Førstehjelp

Legg inn av jhn »

simpson skrev:Hadde førstehjelpskurs med en lege fra Luftambulansen.
Han at hjelmen bør av så fort som mulig.
I værste fall kan folk dø pga att ikke hjelm blir fjernet.
Javisst, og i andre tilfeller blir folk lamme fra øra og ned pga forhastede beslutninger ... poenget er å vurdere hver enkelt tilfelle.
Automatiserte handlinger er ikke alltid det beste.
Jeg har en kompis som driver å trener ambulanse folk ... en annen som har en årrekke bak seg i ambulanse og i helikopter, i dag trener også han ambulanse folk .... begge to meget godt utdannede, og med godt rennome. Om jeg ikke husker feil, så har begge to hatt Mats Gilbert som sin nærmeste overordnede. Han er vel blandt våre fremste innen akuttmedisin... men det er ikke det som er saken ... hvem man kjenner, og hvem man har vært på kurs hos burde vel strengt tatt ikke ha betydning, man burde vel lære det samme

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Førstehjelp

Legg inn av LordShaft »

Det er ikke umulig å oppleve forskjellige meninger rundt nettopp dette emnet.

Er personen bevisst, puster og er i tilsynelatende fin form, kan hjelmen være på. Ambulansepersonell eller andre nødetater tar hjelmen av! Men for deg som sivil, og gjerne uten trening eller kunnskap i feltet kan få beskjed om å la den være på. Dette er helt avhengig av hvem du prater med og hva nettopp den personen mener er rett (sett at du ringer AMK = 113).

Er personen bevisstløs SKAL hjelmen av! :thumleft
Du har liten mulighet til å se/føle om pasienten har tilfredstillene pust.
Det er ikke mulig å holde frie luftveier (kjevegrep eller bikke hodet bakover)
OM det skulle bli nødvendig å starte HLR, vil mulighetene for innblås være umulig. (blokkerte luftveier)

Når det er sagt, en pasient som har vært i en ulykke, kan adrenalin og andre faktorer gjøre at en virker oppegående og tilsynelatende uskadet. Det kan forverre seg VELDIG raskt! Så uansett, er det tryggeste og beste for pasienten å få hjelmen fjernet!

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Førstehjelp

Legg inn av jhn »

Ja, se der, nå ble det adskillig mere nyansert og mere i tråd med hva jeg har lært.
De innleggene jeg reagerte på hadde en mere bastant ordlyd som sa hjelmen SKAL av, punktum.
Da jeg lå i grøfta med hjelmen på, og ikke hadde det så verst, var de første (ufaglærte) som kom til meget obs på oppkast- og puste-problematikken.
Nakkesmertene kom ikke før de "proffe" i all hast skulle "skru" hjelmen av hodet.
"Proffe" i anførselstegn fordi jeg stiller meg meget kritisk til deres profesjonalitet
Jeg synes ikke det er helt ideelt at fagfolk kommer med så bastante og unyanserte råd som vi ser i denne tråden

BikerSamen
Innlegg: 21
Registrert: 19 mai 2013, 15:56
Motorsykkelen din: ingen

Re: Førstehjelp

Legg inn av BikerSamen »

jhn skrev:Ja, se der, nå ble det adskillig mere nyansert og mere i tråd med hva jeg har lært.
De innleggene jeg reagerte på hadde en mere bastant ordlyd som sa hjelmen SKAL av, punktum.
Da jeg lå i grøfta med hjelmen på, og ikke hadde det så verst, var de første (ufaglærte) som kom til meget obs på oppkast- og puste-problematikken.
Nakkesmertene kom ikke før de "proffe" i all hast skulle "skru" hjelmen av hodet.
"Proffe" i anførselstegn fordi jeg stiller meg meget kritisk til deres profesjonalitet
Jeg synes ikke det er helt ideelt at fagfolk kommer med så bastante og unyanserte råd som vi ser i denne tråden
Les dette nøye:

Førstehjelp (ved en eventuell MC-ulykke)

Kilde: Norsk luftambulanse
Varsle 113 så raskt som mulig. Ikke vent til du har undersøkt pasienten. Er skadested utenfor vei, sett noen/noe på veikanten for å vise stedet. Vurder om det er tilgjengelig for bil eller er helikopter nødvendig for transport?
Er det fare for påkjørsel (ligger den skadde i veibanen) trekk pasienten RASKT ut av faresonen uten tanke for "hensynsfull" opptreden. Ha ett øye på annen trafikk samtidig! Hvor mange personer er innvollvert? Passasjer etc. kan være kastet av og ligge ett annet sted!
Åpne visir, forsøk å få kontakt. Dersom pasienten kommuniserer med deg, gjør tiltak i SAMARBEID med pasient! Foretrekker pasienten å ligge/sitte/støttes opp etc. Kommuniserer pasienten IKKE, legg pasienten over på rygg og ta av hjelmen. Undersøk om pasienten puster. Dersom du oppfatter at pasienten puster, legg pasienten tilrett på en fornuftig måte, stabilt sideleie er å foretrekke. Omstendigheter rundt pasienten (steiner, vanskelig terreng etc.) kan gjøre dette stabile sideleie vanskelig å utføre - gjør da det beste ut av situasjonen. Vær ALLTID overbevist om at pasienten puster.
Hvis pasienten IKKE puster, start øyeblikkelig med munn til munn og hjertekompresjon. Dette skal man fortsette med inntil ambulanse ankommer.
I det øyeblikket kollisjonen er "over", har hjelmen utspilt sin rolle, og begynner nå å bli en kompliserende faktor for den forulykkede. Liggende på bakken med hjelm på, skaper det en unormal stilling i nakke, som kan forverre pasientens pusteevne. Luftmiljøet inne i en hjelm er ikke bra når man står stille (CO2). Skulle pasienten bli kvalm og kaste opp, er det absolutt ingen fordel å ha hjelm på (spesielt helhjelm). Det forvansker undersøkelsen av en pasient, dersom hjelm er på. Så konklusjonen - hjelm SKAL av, uansett hel/halv/åpning eller variasjoner over disse tema.
Det er en fordel å holde pasienten varm til ambulansepersonell kommer tilstede. La dress være på, men åpne opp glidelås/lukning i front, slik at det blir lett å puste for pasienten.
Er pasienten desorientert, blek og kaldsvett er det fare for at han/hun blør ett eller annet sted. Utvendige blødninger forsøkes stanset med trykk i såret (klem med fingre/hånd), og hev blødningen (skaden) høyere enn hjertet. Lokaliser eventuelt skaden ved å klippe opp kjøredressen. Blør pasienten innvendig, er det mindre man kan gjøre på skadestedet. La pasienten ligge ned og la beina ligge oppå noe (veske/bag) i sjokkleie.
Hold en dialog med pasienten, vær positiv! Snakk også til pasienter som du oppfatter som bevisstløse på en positiv måte - de kan høre deg! Sjekk og atter sjekk at bevisstløse puster. Observer endringer i pasientens tilstand. Husk at mange er relativt oppegående og "gira" rett etter ulykken, men blir raskt dårlig etter kort tid. Vurder sjokkleie dersom du mistenker blødning.
Noen tips som kan være lurt å tenke på

Det er vanlig å få en reaksjon i etterkant av en ulykke. Ikke slit med dette alene, men ta kontakt med helsevesenet der du er (legevakt/ambulanse etc) og forklar hva du har vært med på og hva som plager deg. Det er mulig å få profesjonell hjelp til å takle dette.

Det er selvsagt smart å ha litt hjelpemidler for hånden, men på en MC er det begrenset hva man har plass til. Dog er litt bandasjemateriell (kompresser og elastisk bind), gummihansker og en munn til munn beskyttelsesduk ikke plasstrengende gjenstander og godt å ha i en kritsikk situasjon. En solid saks (kniv) beregnet for å klippe tøy/skinn/glidelåser etc. bør være tilstede.

Ellers anbefales det at man alltid har ett engangskamera med blitz med seg. Dokumenter det som har skjedd, ta oversiktsbilder FØR man flytter på biler etc. Det er gull verdt i etterkant når man skal begynne å diskutere skyldspørsmål. Det er ofte et liv etter ulykken, og lange rettssaker og krangling med påståelige bilister/forsikringsselskap er ikke måten å leve det på!

Konklusjon: HJELM SKAL AV UANSETT

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Førstehjelp

Legg inn av LordShaft »

:thumleft :vs :thumleft

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Førstehjelp

Legg inn av jhn »

BikerSamen skrev:
jhn skrev:Ja, se der, nå ble det adskillig mere nyansert og mere i tråd med hva jeg har lært.
De innleggene jeg reagerte på hadde en mere bastant ordlyd som sa hjelmen SKAL av, punktum.
Da jeg lå i grøfta med hjelmen på, og ikke hadde det så verst, var de første (ufaglærte) som kom til meget obs på oppkast- og puste-problematikken.
Nakkesmertene kom ikke før de "proffe" i all hast skulle "skru" hjelmen av hodet.
"Proffe" i anførselstegn fordi jeg stiller meg meget kritisk til deres profesjonalitet
Jeg synes ikke det er helt ideelt at fagfolk kommer med så bastante og unyanserte råd som vi ser i denne tråden
Les dette nøye:

Førstehjelp (ved en eventuell MC-ulykke)

Kilde: Norsk luftambulanse
Varsle 113 så raskt som mulig. Ikke vent til du har undersøkt pasienten. Er skadested utenfor vei, sett noen/noe på veikanten for å vise stedet. Vurder om det er tilgjengelig for bil eller er helikopter nødvendig for transport?
Er det fare for påkjørsel (ligger den skadde i veibanen) trekk pasienten RASKT ut av faresonen uten tanke for "hensynsfull" opptreden. Ha ett øye på annen trafikk samtidig! Hvor mange personer er innvollvert? Passasjer etc. kan være kastet av og ligge ett annet sted!
Åpne visir, forsøk å få kontakt. Dersom pasienten kommuniserer med deg, gjør tiltak i SAMARBEID med pasient! Foretrekker pasienten å ligge/sitte/støttes opp etc. Kommuniserer pasienten IKKE, legg pasienten over på rygg og ta av hjelmen. Undersøk om pasienten puster. Dersom du oppfatter at pasienten puster, legg pasienten tilrett på en fornuftig måte, stabilt sideleie er å foretrekke. Omstendigheter rundt pasienten (steiner, vanskelig terreng etc.) kan gjøre dette stabile sideleie vanskelig å utføre - gjør da det beste ut av situasjonen. Vær ALLTID overbevist om at pasienten puster.
Hvis pasienten IKKE puster, start øyeblikkelig med munn til munn og hjertekompresjon. Dette skal man fortsette med inntil ambulanse ankommer.
I det øyeblikket kollisjonen er "over", har hjelmen utspilt sin rolle, og begynner nå å bli en kompliserende faktor for den forulykkede. Liggende på bakken med hjelm på, skaper det en unormal stilling i nakke, som kan forverre pasientens pusteevne. Luftmiljøet inne i en hjelm er ikke bra når man står stille (CO2). Skulle pasienten bli kvalm og kaste opp, er det absolutt ingen fordel å ha hjelm på (spesielt helhjelm). Det forvansker undersøkelsen av en pasient, dersom hjelm er på. Så konklusjonen - hjelm SKAL av, uansett hel/halv/åpning eller variasjoner over disse tema.
Det er en fordel å holde pasienten varm til ambulansepersonell kommer tilstede. La dress være på, men åpne opp glidelås/lukning i front, slik at det blir lett å puste for pasienten.
Er pasienten desorientert, blek og kaldsvett er det fare for at han/hun blør ett eller annet sted. Utvendige blødninger forsøkes stanset med trykk i såret (klem med fingre/hånd), og hev blødningen (skaden) høyere enn hjertet. Lokaliser eventuelt skaden ved å klippe opp kjøredressen. Blør pasienten innvendig, er det mindre man kan gjøre på skadestedet. La pasienten ligge ned og la beina ligge oppå noe (veske/bag) i sjokkleie.
Hold en dialog med pasienten, vær positiv! Snakk også til pasienter som du oppfatter som bevisstløse på en positiv måte - de kan høre deg! Sjekk og atter sjekk at bevisstløse puster. Observer endringer i pasientens tilstand. Husk at mange er relativt oppegående og "gira" rett etter ulykken, men blir raskt dårlig etter kort tid. Vurder sjokkleie dersom du mistenker blødning.
Noen tips som kan være lurt å tenke på

Det er vanlig å få en reaksjon i etterkant av en ulykke. Ikke slit med dette alene, men ta kontakt med helsevesenet der du er (legevakt/ambulanse etc) og forklar hva du har vært med på og hva som plager deg. Det er mulig å få profesjonell hjelp til å takle dette.

Det er selvsagt smart å ha litt hjelpemidler for hånden, men på en MC er det begrenset hva man har plass til. Dog er litt bandasjemateriell (kompresser og elastisk bind), gummihansker og en munn til munn beskyttelsesduk ikke plasstrengende gjenstander og godt å ha i en kritsikk situasjon. En solid saks (kniv) beregnet for å klippe tøy/skinn/glidelåser etc. bør være tilstede.

Ellers anbefales det at man alltid har ett engangskamera med blitz med seg. Dokumenter det som har skjedd, ta oversiktsbilder FØR man flytter på biler etc. Det er gull verdt i etterkant når man skal begynne å diskutere skyldspørsmål. Det er ofte et liv etter ulykken, og lange rettssaker og krangling med påståelige bilister/forsikringsselskap er ikke måten å leve det på!

Konklusjon: HJELM SKAL AV UANSETT
Ja nå har jeg lest dette nøye, men det hjalp lite når man lærer noe annet på div førstehjelpskurs rundt omkring. Det er ikke vanskelig å finne skriv som sier at man kan vente dersom pasienten ikke spyr, er bevisst og puster godt osv.
Problemet er at man ikke får ensartede råd om dette fra samme kilde.
Så konklusjonen er etter ett snitt av faguttalelser: Hjelmen skal av uansett ... bortsett fra når den ikke skal av.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Førstehjelp

Legg inn av jhn »

Her er tre andre uttalelser man må anta kommer fra fagfolk i utgangspunktet, selv om kanskje Norsk Luftambulanse har litt mere tyngde.

Fra NDLA:
Mc-ulykke
Er det føreren av en tohjuling som er forulykket, kan du bli nødt til å trekke av hjelmen. Hvis den forulykkede puster og du får opp visiret på hjelmen, kan hjelmen bare sitte på. Er det nødvendig med hjerte–lunge-redning, må du ta av hjelmen.

Fra http://kvinnherad-mc.com/1hjelp.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
MC ulykker
Gå ut i fra at alle som har vært utsatt for en mc ulykke har store nakke og ryggskader.
* Er pasienten BEVIST så la hjelmen sitte på. Den vil da bli saget av på sykehuset.
* Er pasienten BEVISTLØS så skal hjelmen av for å sikre frie luftveier. Hjelmen tas forsiktig av uten å bevege hodet mer enn absolutt nødvendig.

Her er fremgangsmåten får å ta av en hjelm:
Man bør være to om å ta av en hjelm.
den ene skal sette seg på skrevs over brystet på pasienten og stabilisere hodet, mens den andre gjør følgende:

1. løft hodet ca. 1 cm fra bakken.
2. ta tak i hjelmen på begge sider og beveg hendene fra hverandre. slik at hjelmen utvides.
3. Trekk så hjelmen forsiktig, rett mot deg.

Når hjelmen er av legges det noe under hodet på vedkommende slik at hodet blir liggende i samme stilling som når hjelmen var på.

Fra Lommelegen:
L - Luftveier!
Åpne luftveiene hvis den skadde er bevisstløs. Du bør forsøke å unngå bevegelser i nakken. Allikevel er det viktigst at den skadde får puste. Hvis den skadde har hjelm på seg, må du åpne visiret slik at hun får frisk luft. Ta hjelmen av hvis du får det til. Deretter må du åpne luftveiene ved å gjøre hodebøy og hakeløft. Rens ut blod, oppkast, slim og fremmedlegemer ved å gjøre fingerrens.

BikerSamen
Innlegg: 21
Registrert: 19 mai 2013, 15:56
Motorsykkelen din: ingen

Re: Førstehjelp

Legg inn av BikerSamen »

jhn skrev:Her er tre andre uttalelser man må anta kommer fra fagfolk i utgangspunktet, selv om kanskje Norsk Luftambulanse har litt mere tyngde.

Fra NDLA:
Mc-ulykke
Er det føreren av en tohjuling som er forulykket, kan du bli nødt til å trekke av hjelmen. Hvis den forulykkede puster og du får opp visiret på hjelmen, kan hjelmen bare sitte på. Er det nødvendig med hjerte–lunge-redning, må du ta av hjelmen.

Fra http://kvinnherad-mc.com/1hjelp.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
MC ulykker
Gå ut i fra at alle som har vært utsatt for en mc ulykke har store nakke og ryggskader.
* Er pasienten BEVIST så la hjelmen sitte på. Den vil da bli saget av på sykehuset.
* Er pasienten BEVISTLØS så skal hjelmen av for å sikre frie luftveier. Hjelmen tas forsiktig av uten å bevege hodet mer enn absolutt nødvendig.

Her er fremgangsmåten får å ta av en hjelm:
Man bør være to om å ta av en hjelm.
den ene skal sette seg på skrevs over brystet på pasienten og stabilisere hodet, mens den andre gjør følgende:

1. løft hodet ca. 1 cm fra bakken.
2. ta tak i hjelmen på begge sider og beveg hendene fra hverandre. slik at hjelmen utvides.
3. Trekk så hjelmen forsiktig, rett mot deg.

Når hjelmen er av legges det noe under hodet på vedkommende slik at hodet blir liggende i samme stilling som når hjelmen var på.

Fra Lommelegen:
L - Luftveier!
Åpne luftveiene hvis den skadde er bevisstløs. Du bør forsøke å unngå bevegelser i nakken. Allikevel er det viktigst at den skadde får puste. Hvis den skadde har hjelm på seg, må du åpne visiret slik at hun får frisk luft. Ta hjelmen av hvis du får det til. Deretter må du åpne luftveiene ved å gjøre hodebøy og hakeløft. Rens ut blod, oppkast, slim og fremmedlegemer ved å gjøre fingerrens.
Egentlig, det beste du kan gjøre hvis du skulle komme først til et skadested er å ringe 113.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Førstehjelp

Legg inn av jhn »

Javisst, men spørsmålet er hva du skal gjøre etter å ha ringt.
Der er visst ikke fagfolka helt enige

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Førstehjelp

Legg inn av SuperMorten »

Nå lurer jeg litt. Jeg skjønner at noe har endret seg siden jeg tok teorikurs i 86-87, og det er selvsagt greit. Men hvor mange andre vet dette? Hvor stor er sjansen for at det er en mc-fører som kommer først dersom en annen mc forulykker? Grunnen til spørsmålet, er at jeg lærte noe annet, og når endret dette seg?


Sent from my iPhone using Tapatalk
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Førstehjelp

Legg inn av LordShaft »

Dere må huske på at det skjer ting go forskning på dette feltet hele tiden. Folk som har gått på kurs for 5 år siden, kan komme ut for at de lærer litt nytt i dag.

Se bare på det med kompresjoner, innblås og rytme.
Før var det 15 kompresjoner og 2 innblås.
I dag er det 30 kompresjoner og 2 innblås.... Det har vist seg at kompresjonene er langt viktigere enn innblåsene, å de innblåsene en foretar seg kan være vanskelig å få tilfredstillende.

Det er nå også forsket på om det bare skal kuttes ut det med innblås for at folk ikke skal være redd eller usikker for å starte HLR! Det største problemet er at folk ikke gjør noe, eller ikke vet hva de skal gjøre. HLR skal være så enkelt som overhodet mulig.

Det er heller ikke til å stikke under en stol, at alt en gjør er situasjonsbestemt.
Det er mange av den eldre garde, de som gjerne har jobbet med dette i mange år, som tviholder på det de ofte lærte for mange år siden. Før var det ektremt høyt fokus på det med nakken. Må passe på nakken, en så seg blind på akkurat denne problemstillingen. Men hva hjelper nakken om pasienten har blokkerte luftveier og ikke får puste?

Men å sitte å diskutere dette her på internett hvor alle er selvutnevnte verdensmestere er helt meningsløst for meg.
Jeg kan hvertfall si, skulle nettopp du være uheldig å forulykke med meg i nærheten. Vil jeg gjøre alt jeg kan, for at nettopp du som pasient skal få så god behandlig som overhodet mulig. :vs

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Førstehjelp

Legg inn av jhn »

Sist jeg var på et førstehjelpskurs var vel for ca. 1 1/2 år siden. Instruktøren var i 35-40 års alderen, om han er å anse som av den eldre garde og om det er gammel utdatert viten han formidler får den enkelte vurdere selv, men den var fersk nok til å få med seg det siste innen HLR. (2-30)
Han hadde ikke noe ekstremt fokus på nakken, men heller et fokus på å vurdere situasjonen før man foretok seg noe forhastet og forårsaket unødvendige skader.
Nå vet ikke jeg om de som har uttalt seg mest skråsikkert her er fagfolk, men om de er det så synes jeg det er litt betenkelig med det "ekstreme" fokuset på å få av hjelmen hurtigst mulig.
Om du LordShaft er en fagmann, så synes jeg det er bra at du omsider får med at "... alt en gjør er situasjonsbestemt." ... tidligere var det vel mere "hjelmen SKAL av"
Jeg vil bare gjenta at jeg muligens er et offer for "hjelmen SKAL av" politikken, og sikkert derfor litt ekstra kritisk til denne automatiserte "av med hjelmen" prosedyren.

Men at jeg er en selvutnevnt verdensmester nekter jeg på, (siden jeg er omtrent den eneste som er litt kritisk antar jeg du sikter til meg) jeg har ikke en gang påstått at jeg kan dette, men har bare etterlyst litt nyansering, og lurt på hvorfor det er så stor uenighet i blandt fagfolka.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Førstehjelp

Legg inn av LordShaft »

Jeg kan kalles fagmann, og jeg vil vel anse meg selv som det også. Jeg har vel aldri sagt at hjelmen skal av hurtigst mulig, det er en misforståelse eller konklusjon du har dradd....
Jeg sier at hjelmen SKAL av! Det er noe jeg vil og kommer til å praktisere i min jobb.
Så får folk bedømme meg og mine ferdigheter deretter :thumleft

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Førstehjelp

Legg inn av jhn »

LordShaft skrev:Jeg kan kalles fagmann, og jeg vil vel anse meg selv som det også. Jeg har vel aldri sagt at hjelmen skal av hurtigst mulig, det er en misforståelse eller konklusjon du har dradd....
Jeg sier at hjelmen SKAL av! Det er noe jeg vil og kommer til å praktisere i min jobb.
Så får folk bedømme meg og mine ferdigheter deretter :thumleft
Du har kanskje ikke sagt "hurtigst mulig" ... beklager det, min feil.
Du har altså gått tilbake til stor "SKAL" ... selvfølgelig SKAL den av ... før eller siden.
At fagfolk fjerner den er vel for så vidt greit, man må jo anta at de gjør dette på riktig måte og til rett tidspunkt.
Men om dette er det rådet du gir til mannen i gata er jeg litt skeptisk, og jeg er glad det finnes folk som ser litt mere nyansert på dette.
Man får fort litt større tiltro til slike mennesker.

Svar