Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
Nostalgic
Innlegg: 205
Registrert: 11 okt 2013, 10:00
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R125 2013
Sted: Fredrikstad

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Nostalgic »

Elolz skrev:
patrikskauen skrev:Jeg var på en lokal dekkforhandler idag å lurte litt på nye dekk til MC'en...

Har vært rundt på nettet og sett på forskjellige anmeldelser og annen info - har endt opp med å titte litt ekstra på Pirelli Diablo Rosso II :thumleft

Lurer på om noen har noe negativt å si om dette dekket?

Sykkelen jeg evt. skal ha det på er en Yamaha YZF R125 og da med dimensjoner: 110/70-17 og 140/70-17
Hadde Diablo Rosso I utgaven på en Ninja 250R, var veldig godt fornøyd med grepet både på tørt og vått. Eneste negative var at jeg synes det begynte litt tidlig å bli flatt på midten etter en del pendling på motorvei. Har hørt at dette er verre desto større og kraftigere sykkelen er, derfor turte jeg ikke å satse på det til 748'en. Men de reklamerer ihvertfall med at Rosso II skal ha bedre levetid enn den første utgaven som jeg hadde, og det skal også ha fått en rekke andre oppdateringer :thumleft

Det er et av få dekk som fås i 140/70, så om jeg hadde hatt en lettsykkel eller 250R/300R hadde jeg nok gått for et slikt ;-) Det er et dekk som er blitt ekstremt populært på Ninja 250R forums, og mange der brukes det også som banedekk i 250R cup :-)
Flott, skal ta en tur igjen idag og høre om pris og hvor lang tid det tar... Da for nok sykkelen mest sannsynlig nye sko :thumleft
Bilde
Nostalgic's Logg

Kjørelengde 2013 (14. Juli - 20. November) 7500km + ca. 1000km på skolesykkelen.
Kjørelengde 2014 (25. Februar - 28 November ) 8700km

Brukeravatar
Nostalgic
Innlegg: 205
Registrert: 11 okt 2013, 10:00
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R125 2013
Sted: Fredrikstad

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Nostalgic »

Jeg var på Dekkpartner Sarpsborg idag og fikk et tilbud på et sett med Pirelli Rosso Diablo II.

110/70R17
140/70R17
Frakt
Dekk Av/På
Balansering

Med en sluttsum på 3170 NOK.
Er dette en bra pris? Dette blir første gangen jeg skal kjøpe nye dekk så er aboslutt blank når det gjelder priser. Verkstedet virket veldig bra, trivelig, behjelpelige osv..
Bilde
Nostalgic's Logg

Kjørelengde 2013 (14. Juli - 20. November) 7500km + ca. 1000km på skolesykkelen.
Kjørelengde 2014 (25. Februar - 28 November ) 8700km

Brukeravatar
Nostalgic
Innlegg: 205
Registrert: 11 okt 2013, 10:00
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R125 2013
Sted: Fredrikstad

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Nostalgic »

Elolz skrev:Er det av/på-montering på sykkelen eller leverer du inn felgene?

På motorsykkeldekk.com koster det 1802kr for begge dekkene. Om du leverer inn felgene, så koster det normalt 200-250kr per dekk for av/på-montering og balansering.

Fordekk
Bakdekk
Det er av/på montering på sykkelen :thumleft Såpass ja, det var jo en ganske så stor forskjell...
Bilde
Nostalgic's Logg

Kjørelengde 2013 (14. Juli - 20. November) 7500km + ca. 1000km på skolesykkelen.
Kjørelengde 2014 (25. Februar - 28 November ) 8700km

Brukeravatar
Nostalgic
Innlegg: 205
Registrert: 11 okt 2013, 10:00
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R125 2013
Sted: Fredrikstad

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Nostalgic »

Elolz skrev:
Nostalgic skrev:
Elolz skrev:Er det av/på-montering på sykkelen eller leverer du inn felgene?

På motorsykkeldekk.com koster det 1802kr for begge dekkene. Om du leverer inn felgene, så koster det normalt 200-250kr per dekk for av/på-montering og balansering.

Fordekk
Bakdekk
Det er av/på montering på sykkelen :thumleft Såpass ja, det var jo en ganske så stor forskjell...
Av/på-montering på sykkelen tar de ihvertfall 1 verkstedstime for i tillegg, det koster jo 750-900kr, så da var det absolutt en grei pris :prf
Ahh, da forstår jeg :prf
Bilde
Nostalgic's Logg

Kjørelengde 2013 (14. Juli - 20. November) 7500km + ca. 1000km på skolesykkelen.
Kjørelengde 2014 (25. Februar - 28 November ) 8700km

Brukeravatar
Alas
Innlegg: 128
Registrert: 01 apr 2013, 17:04
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XC 2013
Sted: Bergen

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Alas »

ojda skrev:Nå oppleves jo dekk forskjellig på forskjellige sykler. :-k
Men bytte fra Metzeler EXP til Metzeler Next var
en hel liten revolusjon. :knegg Jeg mener det!!
Tror nok mye kan tilskrives stivere dekksider,
som ga en stabilitet og svingvillighet jeg ikke
har følt med noe annet allroaddekk. :yeyeye
Jeg anbefaler å prøve Next.
Hva gjelder grusegenskaper skal de være
ganske lik EXP. Dvs 10/90
Jeg tolker deg dithen at Metzeler Tourance Next er gode dekk, men har du prøvd noe annet på sykkelen din? Bortsett fra Tourance EXP?

Jeg er lite glad i Scorpion Trail dekkene som står på min nå og vil nok bytte dem ganske raskt. Siden det nok blir mye asfalt i sommer blir det nok typisk et 90/10 dekk. Andre alternativer er jo Continental Trail Attack 2, Dunlop Trailmax TR91 og Michelin Anakee 3 for å nevne noen. Noe som for min del taler for Metzeler sine er jo at de er dual compound og således burde klare motorveikjøring bedre. Ja det er kjedelig, men det blir litt av det i sommer dessverre, både Scorpion Trail dekkene mine og en kamerat sine Anakee 3 bærer preg av litt for lange stint på Autobahn ifjor, mine litt mer enn hans riktignok. Jeg har og sett på Mitas E-08, men det blir litt for grovt til sommerens tur, skulle hatt dekkomleggingsmaskin....

Noen som har noen gode tips eller erfaringer å dele?

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av ojda »

Nei, på Exploreren har jeg ikke rukket mer en 2XTourance EXP og 1XTourance Next.
De tre dekkskiftene har gitt 45000 km, så jeg sier meg ganske fornøyd med livslengden :prf
De tre dekkskiftene har hatt ganske lik livslengde, 14-16000 km, men de seneste
har blitt kjørt mye hardere en de første to.
På min forrige sykkel hadde jeg Michellin Anakee II som også fungerte upåklagelig,
men hadde her ikke noe utskifting til sammenligning.
Jeg bestilte meg faktisk et sett nye Tourance Next i dag. :P :p
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
Alas
Innlegg: 128
Registrert: 01 apr 2013, 17:04
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XC 2013
Sted: Bergen

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Alas »

Takk for svar ojda. Det virker som om dette kan bli dekket mitt iår. Må bare slite litt mer på de jeg har slik at jeg har bedre samvit når jeg bytter. Sesongen startet på lørdag så nå går det slag i slag.

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av ojda »

Alas skrev:Takk for svar ojda. Det virker som om dette kan bli dekket mitt iår. Må bare slite litt mer på de jeg har slik at jeg har bedre samvit når jeg bytter. Sesongen startet på lørdag så nå går det slag i slag.
Hvis du bestiller på motorsykkeldekk.com Så pass på og bestille som "Dekkpar". Da sparer du enda en hundrings :thumleft
Jeg så det ikke før etterpå, men det ble ikke mer en 2350 kr
for dekkene da :mk
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Sted: Trondheim

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av thewiz »

Noen som har erfaring med Metzeler M5? Vurderer disse til sesongen

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av LordShaft »

Har selv kjørt ut 2 par med m5 på ducatien min... Jeg føler jeg har god erfaring med disse dekkene. Jeg har alltid likt profilen til metzeler og responsen i disse dekkene.

Nå har metzeler konstruert et nytt dekk, som skal ta over for M5.... Disse heter M7RR og skal være enda bedre. Men som det har vært diskutert tidligere. I norge ved inspirert kjøring, kan du ha bedre utbytte av å kjøre deg et sport touring dekk. Da dette varmes raskere opp ved normal kjøring, som igjen gir bedre grep en sport dekk (for gatebruk) med mykere gummi.

Metzeler sine Z8 dekk ble testvinner i fjor.
Men her må du egentlig bare finne ut hva din kjørestil er, hvordan du kjører og hvilken profil du foretrekker.... v form eller u form.
Når det er sagt, så skal det godt gjøres å kjøpe dårlige dekk i dag ;-)

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Sted: Trondheim

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av thewiz »

Lurer på om jeg må prøve ut M5 eller de nye M7RR, da jeg aldri har kjørt på ordentlig sportsdekk.

På sykkelen min i dag står det Dunlop Roadsmart II bak og Pirelli Diablo Strada foran. Disse dekkene sto på fra tidligere eier, så er ikke jeg som har satt på disse.
Hvorfor vil man velge forskjellige merker for bak / foran?

Roadsmart er vel et sporttouring dekk? Jeg liker også veldig godt profilen på Metzelerdekkene, så lurer på om jeg skal teste de. Nå blir det ikke nye dekk på min nåværende sykkel, men skal kjøpe R6 snart, så da er det greit å vite hva det finnes på dekkmarkedet :)

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Kawagutten »

thewiz skrev:Lurer på om jeg må prøve ut M5 eller de nye M7RR, da jeg aldri har kjørt på ordentlig sportsdekk.

På sykkelen min i dag står det Dunlop Roadsmart II bak og Pirelli Diablo Strada foran. Disse dekkene sto på fra tidligere eier, så er ikke jeg som har satt på disse.
Hvorfor vil man velge forskjellige merker for bak / foran?

Roadsmart er vel et sporttouring dekk? Jeg liker også veldig godt profilen på Metzelerdekkene, så lurer på om jeg skal teste de. Nå blir det ikke nye dekk på min nåværende sykkel, men skal kjøpe R6 snart, så da er det greit å vite hva det finnes på dekkmarkedet :)
Hvor i landet holder du til? Ser nå at dekk dekkspesialisten i Skien holder på å etablere seg som en god dekk forhandler i Skien.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av LordShaft »

Det er ekstremt viktig å vite litt om kjørestilen din for best å kunne anbefale dekk.

Å kjøre med forskjellige dekk bak og framme er ikke anbefalt, men mulig om en bruker fra samme merket. Ikke to forskjellige, er det sagt.


Note 3

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Sted: Trondheim

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av thewiz »

Holder til i Fredrikstad, så skien blir litt langt gitt.

Tror dette med dekk er veldig smaksak, må bare prøve litt forskjellig å se hva som fungerer best.

Jeg syns ikke dekkene jeg har på min sykkel nå ( roadsmart II bak og diablo strada foran ) fungerer så bra. Får ikke mye tillitsfølelse når jeg kjører i sving.

På et punkt får jeg følelsen av at sykkelen kommer til å skli fra meg hvis jeg dytter lengre ned.

Metzeler har vel mye dekksider, mens dunlop har harde?

Angående kjørestil: Kjører rimelig normalt og forsvarlig, men liker av og til å presse i sving og gi på litt på slettene.
Bruker ofte sykkelen til jobb, så er endel motorveikjøring, typ 4-5 mil hver dag. Ellers turer rundtomkring på svingete veier :prop:

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Sted: Trondheim

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av thewiz »

Forslag til dekk? Allerede etter rundt 5000km har bakdekket mitt (roadsmart II) begynt å få et flatpunkt på midten av dekket. Skal vel tåle mer enn 5000?

Svar