Hvor flinke er vi til å melde fra om farlige veistrekninger?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Hvor flinke er vi til å melde fra om farlige veistreknin

Legg inn av Carpa »

spidair skrev:Har en kollega som gikk på trynet i asfalten på vanlig tråsykkel (på offroad dekk) grunnet en sånn sprekk i veien, så de er vel ikke å kimse av for oss på MC heller... Noen steder ser det jo ut som veien har blitt pløyd jo...

Er liksom ikke nok med grus i veien, vi må ha slike feller også å ta hensyn til... :) Men godt at de blir tettet/reppet da, skønnt noen av de såkalte "reperasjonene" (etterpå klattingen...) ofte gjør veien verre enn den var, er ihvertfall min erfaring... Det skal liksom ikke koste noe og derfor hiver de bare litt asfalt på hullet, klapper to ganger med spaden og reiser videre og etterlater seg en hump i veien som får deg til å kvekke til når du treffer den.... I foreksempel sverige ville du ikke kjent reperasjonen som viberasjon i styret engang, de er langt bedre på slikt enn her på berget...
Er enig i at slike lappetepper er noe herk å kjøre på, men tross alt bedre enn store huller i veien. Det var et tilfelle for noen få år siden hvor er MC'ist døde i en ulykke forårsaket av et slikt hull.

Edit: Her er saken jeg tenkte det. De vant desverre ikke i retten, men fikk ihvertfall endret rutinene slik at det nå er strengere krav til skilting og opprydding

http://www.rb.no/lokale_nyheter/article6195168.ece

Nye krav
Dette er de nye, strengere kravene til skilting og opprydding som Statens vegvesen nå innfører, ifølge NMCU:

Ved tetting av sprekker og reparasjon av hull skal løs grus fjernes innen 24 timer.
Maksimum fem kilometer strekning kan utbedres før fjerning av overskuddsgrus blir gjort.
Strekningen skal skiltes med skiltene 112 Steinsprut, 804 Utstrekning og 807.7 Motorsykkel og moped, alle med gulgrønn bunnfarge (se illustrasjon på høyre side).


Når det gjelder det gule skiltet med motorsyklisten her så kan jeg ikke huske å noen gang ha sett det...
Bilde
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Hvor flinke er vi til å melde fra om farlige veistreknin

Legg inn av spidair »

Nei, det skiltet har ikke jeg heller sett noen gang... Hadde jeg fått det på teorien er jeg redd jeg hadde strøket på spørsmålet.. :)

Brukeravatar
Togmannen
Innlegg: 121
Registrert: 23 jul 2010, 11:53
Motorsykkelen din: Kawa Ninja1000Sx, Kawa Er-6n 2007
Sted: Oslo

Re: Hvor flinke er vi til å melde fra om farlige veistreknin

Legg inn av Togmannen »

Moffa skrev:
Togmannen skrev:Bare en liten advarsel. Hvis en kjører av fra E6 nordgående ved Assurtjern, retning Vevelstad/Siggerud, er det en stor langsgående dyp sprekk i asfalten i den andre rundkjøringa.

Kart

Sendt melding til veivesenet via NMCU sitt veifelleskjema. Såpass dypt at en lett kan få forhjulet nedi, og ligger skjult mitt i rundkjøringa hvis man skal mot Siggerud.

Oppfordrer alle til å bruke veifelleskjemaet aktivt. :thumleft
Da kan jeg melde at denne sprekken nå er reparert :)
Det var kjapt :-) Sprekken var dyp og lang, og så egentlig ut som om grunnen under rundkjøringa har rørt på seg. Bra jobba til vegetaten :thumleft

Og til alle her inne er det bare å bruke veifelleskjemaet aktivt så vi hindrer flere ulykker som det har vært en del av pga veislurv. Og post det her så andre kan advares.
Kjør som om ingen andre ser deg.

Kawasaki Ninja 1000 Sx 2020
Kawasaki Er-6n 2007

X-Honda Vfr 800 2009

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Hvor flinke er vi til å melde fra om farlige veistreknin

Legg inn av jhn »

Togmannen skrev:
Moffa skrev:
Togmannen skrev:Bare en liten advarsel. Hvis en kjører av fra E6 nordgående ved Assurtjern, retning Vevelstad/Siggerud, er det en stor langsgående dyp sprekk i asfalten i den andre rundkjøringa.

Kart

Sendt melding til veivesenet via NMCU sitt veifelleskjema. Såpass dypt at en lett kan få forhjulet nedi, og ligger skjult mitt i rundkjøringa hvis man skal mot Siggerud.

Oppfordrer alle til å bruke veifelleskjemaet aktivt. :thumleft
Da kan jeg melde at denne sprekken nå er reparert :)
Det var kjapt :-) Sprekken var dyp og lang, og så egentlig ut som om grunnen under rundkjøringa har rørt på seg. Bra jobba til vegetaten :thumleft

Og til alle her inne er det bare å bruke veifelleskjemaet aktivt så vi hindrer flere ulykker som det har vært en del av pga veislurv. Og post det her så andre kan advares.
Mulig jeg husker feil, men fant de ikke ut i denne gjennomgangen av alle mc-ulykker, at bare 1% eller så kunne tilskrives dårlig vei?
Men selvfølgelig enig i budskapet i tråden.

Moffa
Innlegg: 169
Registrert: 05 okt 2013, 14:18
Motorsykkelen din: BMW R1200RT

Re: Hvor flinke er vi til å melde fra om farlige veistreknin

Legg inn av Moffa »

Togmannen skrev:
Moffa skrev:
Togmannen skrev:Bare en liten advarsel. Hvis en kjører av fra E6 nordgående ved Assurtjern, retning Vevelstad/Siggerud, er det en stor langsgående dyp sprekk i asfalten i den andre rundkjøringa.

Kart

Sendt melding til veivesenet via NMCU sitt veifelleskjema. Såpass dypt at en lett kan få forhjulet nedi, og ligger skjult mitt i rundkjøringa hvis man skal mot Siggerud.

Oppfordrer alle til å bruke veifelleskjemaet aktivt. :thumleft
Da kan jeg melde at denne sprekken nå er reparert :)
Det var kjapt :-) Sprekken var dyp og lang, og så egentlig ut som om grunnen under rundkjøringa har rørt på seg. Bra jobba til vegetaten :thumleft

Og til alle her inne er det bare å bruke veifelleskjemaet aktivt så vi hindrer flere ulykker som det har vært en del av pga veislurv. Og post det her så andre kan advares.
Du har nok rett i at underlaget har beveget seg.
Rundkjøringen ble etablert i forbindelse med anleggelsen av det nye industriområdet 'Fugleåsen' som ble åpnet høsten 2012. Tror nok rundkjøringen var preget av hastverk og litt 'venstrehåndsarbeid', og dekket sprakk opp et par måneder etter at rundkjøringen åpnet. Sprekken skyldes tydelig sig i underlaget, og har gradvis blitt større. Selv om sprekken nå er reparert er det absolutt grunn til å være særlig oppmerksom i denne rundkjøringen; sprekken kommer nok fram igjen om ikke så lenge enten på samme sted eller den flytter seg litt...

Men nå har jeg iallefall fått med meg at slike feil enkelt kan meldes fra om :vs
_______________________________________________________________
Just because God gave you a mouth doesn't mean that you must constantly use it.
Sometimes you have to connect your tongue to your brain before talking!!

Moffa
Innlegg: 169
Registrert: 05 okt 2013, 14:18
Motorsykkelen din: BMW R1200RT

Re: Hvor flinke er vi til å melde fra om farlige veistreknin

Legg inn av Moffa »

Moffa skrev:
Togmannen skrev:
Moffa skrev:
Togmannen skrev:Bare en liten advarsel. Hvis en kjører av fra E6 nordgående ved Assurtjern, retning Vevelstad/Siggerud, er det en stor langsgående dyp sprekk i asfalten i den andre rundkjøringa.

Kart

Sendt melding til veivesenet via NMCU sitt veifelleskjema. Såpass dypt at en lett kan få forhjulet nedi, og ligger skjult mitt i rundkjøringa hvis man skal mot Siggerud.

Oppfordrer alle til å bruke veifelleskjemaet aktivt. :thumleft
Da kan jeg melde at denne sprekken nå er reparert :)
Det var kjapt :-) Sprekken var dyp og lang, og så egentlig ut som om grunnen under rundkjøringa har rørt på seg. Bra jobba til vegetaten :thumleft

Og til alle her inne er det bare å bruke veifelleskjemaet aktivt så vi hindrer flere ulykker som det har vært en del av pga veislurv. Og post det her så andre kan advares.
Du har nok rett i at underlaget har beveget seg.
Rundkjøringen ble etablert i forbindelse med anleggelsen av det nye industriområdet 'Fugleåsen' som ble åpnet høsten 2012. Tror nok rundkjøringen var preget av hastverk og litt 'venstrehåndsarbeid', og dekket sprakk opp et par måneder etter at rundkjøringen åpnet. Sprekken skyldes tydelig sig i underlaget, og har gradvis blitt større. Selv om sprekken nå er reparert er det absolutt grunn til å være særlig oppmerksom i denne rundkjøringen; sprekken kommer nok fram igjen om ikke så lenge enten på samme sted eller den flytter seg litt...

Men nå har jeg iallefall fått med meg at slike feil enkelt kan meldes fra om :vs

I går var det bare sprekken som var reparert, dvs fylt igjen. Ble derfor litt oversasket når jeg passerte der i morges og så at det er gjort mer i løpet av kvelden/natten, nå er det skåret ut og lagt ny asfalt i en lengde noe mer enn sprekken og omtrent en meters bredde. Så da bør det være mulighet for at reparasjonen varer noe lenger :prf
Bra jobba! :thumleft
_______________________________________________________________
Just because God gave you a mouth doesn't mean that you must constantly use it.
Sometimes you have to connect your tongue to your brain before talking!!

ZZR-Erling

Re: Hvor flinke er vi til å melde fra om farlige veistreknin

Legg inn av ZZR-Erling »

Jeg ringer nu når det er noe spesielt. Nummeret er 175.
Idag da jeg kjørte bil, lå det en stor stein i veibanen, stoppet og fjernet den...jeg er så lur atte :D
Jeg synes de drar ut kjapt å endrer på forholdene jeg har meld.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Hvor flinke er vi til å melde fra om farlige veistreknin

Legg inn av jhn »

ZZR-Erling skrev:Jeg ringer nu når det er noe spesielt. Nummeret er 175.
Idag da jeg kjørte bil, lå det en stor stein i veibanen, stoppet og fjernet den...jeg er så lur atte :D
Jeg synes de drar ut kjapt å endrer på forholdene jeg har meld.
Kom til å tenke på en kompis, han og jeg var på tur til en byggevareforretning. Han hadde ca 25000 kr løs inni pengeboka på innerlomma. Den dagen stoppet vi for å fjerne et par ganske store steiner fra veibanen. Det blåste en god kuling og det gikk som det måtte gå, pengeboka ramla ut av lomma og alle penga dro til fjells. Utrolig nok fant vi alt bortsett fra 2-3000.
Vi skulle heller ringt 175.

raster
Innlegg: 135
Registrert: 11 jul 2013, 09:51
Motorsykkelen din: Honda CRF 1000 Afrika Twin

Re: Hvor flinke er vi til å melde fra om farlige veistreknin

Legg inn av raster »

Det var innslag på tv boksen om "vei-rikets tilstand" i går, og en får visst nok å gjøre skal en rapportere om farlige veier her til lands. Har gjort noe nytt og kjørt grus-sykkel et år nå, det rimer bra med veistandarden. F800GS og heidenau dekk trives med høl og løsgrus..Jo dårligere jo bedre! (Ja -enig skulle flyttet til Sibir)
Mc: Tempo Panter (79-82), Kawasaki z400 (83-85), Suzuki gs 650 (85-88), Yamaha TR1 (88-93=), HD Fat Boy (93-01),Yamaha SRX-6 (2001-2003) Ducati Monster 750 (2003-2006), Moto Guzzi V11 sport (01-07),Ducati Monster 900 (07-13), BMW f800 gs (13-18.), Honda crf 1000 afrika twin (18-), Honda CB 500 f (21) Telt: De Waard Lepelaar,Esvo Acoma, Sahara glampingtelt, Big Agnes Fly creek, Hilleberg Enan, Helsport Fonnfjell,EasyCamp galaxy3, Exped outer space3

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Hvor flinke er vi til å melde fra om farlige veistreknin

Legg inn av RuneMC »

OBS! OBS! Advarsel om veier i Lier

Buskerud Fylkeskommune/Mesta (korrigert, var ikke Lier kommune som jeg trodde) synes tydeligvis det er greit å legge ut "grusfeller" for motorsyklister men ikke gjøre noe annet enn å sette opp skilt for steinsprut eller glatt vei.

Som før nevnt har de lagt mye grus i veikanten, og noe av dette har kommet ut i svingene på Vestsideveien da biler drar dette ut.

Dette er imidlertid bare småtteri mot hvor mye grus som nå ligger i svingene på Fv 284 Sylling - Vikersund. Det begynner akkurat idet en passerer kommunegrensen til Lier. Fra Vikersundsiden er det fortsatt flott asfalt, fri for grus.

Greit at en kan se det og styre utenom i fint solskinn, men i mørke eller regn er det ikke like greit å se.

Virker som om Buskerud Fylkeskommune/Mesta kun har satt opp skilt som ansvarsfraskrivelse - jeg synes det er helt uakseptabelt :bl3
(Det er forøvrig ikke korrekt skilting heller).
Sist redigert av RuneMC den 29 mai 2014, 22:33, redigert 1 gang totalt.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Hvor flinke er vi til å melde fra om farlige veistreknin

Legg inn av Kawagutten »

Har ringt 175 nå og de skulle se på det.

Hadde 5 slepp på ca 3 mil fra Austadveien til Åsrumveien(Reppesgård og neste brå sving) her om dagen.Hadde heldigvis lav fart ellers ville det gått galt.Ellers så er dette en fin svingete vei.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Hvor flinke er vi til å melde fra om farlige veistreknin

Legg inn av RuneMC »

Tok en liten fotorunde på Vestsideveien, Fv284 og tilslutt Fv19 i Lier for å dokumentere grus i vegbanen.

Hva synes folket?

Vestsideveien i Lier

BildeBilde
Bilde


Fv284 (Sylling - Vikersund, men grusen begrenser seg til Lier kommune)

BildeBilde
BildeBilde
Zoom, samme sted som forrige bilde, viser at det ikke nødvendigvis er lett å se i skyggepartier heller...
Bilde
Bilde

Fv19 - om Røine - tok denne veien for å se om den var grusfri - da den kan være alternativ til Fv284 et lite stykke. Den var verst...

BildeBilde
BildeBilde
Bilde

...og husk at all denne grusen er tilført av de som drifter veiene (!)
Det var ikke noe grus for en uke siden.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Hvor flinke er vi til å melde fra om farlige veistreknin

Legg inn av jhn »

RuneMC skrev:Tok en liten fotorunde på Vestsideveien, Fv284 og tilslutt Fv19 i Lier for å dokumentere grus i vegbanen.

Hva synes folket?
....

...og husk at all denne grusen er tilført av de som drifter veiene (!)
Det var ikke noe grus for en uke siden.
Dette er vel egentlig et uunngåelig problem en periode på forsommeren, like etter at de har fylt opp vegskulderen med grus ... den nylagte grusen stabiliserer seg vel utover sommeren .. kanskje.
De har vel neppe lagt grusen i veibanen, men de bør jo ta seg en runde av og til, for å koste grusen tilbake til vegskulderen hvor den hører hjemme.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Hvor flinke er vi til å melde fra om farlige veistreknin

Legg inn av RuneMC »

Hmm, mener vel grusen i det minste kunne komprimeres. Trodde ellers at grusen var lagt i veikanten overalt, men det var mest i svinger - desto viktigere å vurdere bedre måter å fylle opp veikanten...

Grus med bindemiddel som på slottet kanskje?
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Hvor flinke er vi til å melde fra om farlige veistreknin

Legg inn av SuperMorten »

Jeg kan kanskje provosere noen litt, men jeg tenker at dette bare er nok en mulig fare man må være forberedt på når man kjører MC. Bilister som ikke ser oss, dårlig vei, grus på veien osv. Sånt må vi bare være forberedt på. Er vi ikke det, kan det gå ille.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Svar