Momentnøkkel

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Momentnøkkel

Legg inn av simpson »

tagesk skrev:Bilde

Der produsenten spesifiserer et moment, der er det ofte fordi ett hardt materiale møter et mykt.
En tennplugg i stål mot en topp i magnesium, for eksempel.
Drar du til for hardt, da stripper du gjengene.

14 Nm er IKKE MYE !

Bildet viser hvordan man oppnår 7 Nm.

[TaSK]
Dette vil jeg i beste fall kalle pølsevev :knegg
Du har moment på alt av bolter uavhening av materiale som kombineres.
På Ducati f.eks er det moment på ALLE skrueforbindelser hvis du ser i verkstedmanualen.
Det kommer helt an på hva forbindelsen skal holde.
Og mange tror det er lurt å smøre gjenger for at de ikke skal sette seg. Jepp veldig lurt, da dette kan øke momentet til over 40% mer en du skulle ha.
Hvis det ikke er oppgitt annet er det alltid snakk om tørre gjemger.
Jeg tipper at 60-70 av alle bolter og muttere er overtourquet hvis folk ikke vet hav de driver med.
Dette gjelder hobbymekanikere på bil såvell som sykkel.
En bolteforbindelse holder bedre med rette moment enn en som er trekt for mye eller for lite.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Momentnøkkel

Legg inn av cannon »

Noen bolter er viktigere enn andre med tanke på moment. Feks toppen, der riktig moment og likt moment på mange bolter er viktig. Bolter til rådelager og veivlager tilsvarende. For en del andre bolter er det mindre nøye, og da bruker jeg egen feeling. 14nm er omtrent 1,4 kgfm, dvs 1,4 kilo trykk på en 1 meters vektstang. Hvis man bruker en vanlig halvtoms skralle og holder ytterst på håndtaket så kan trykket ganges med mellom 3 og 4 i forhold til 1 meter vektstang, altså ca 5 kg. Ganske enkelt å trene seg til en god nok feeling i fingrene for de ikke-kritiske boltene.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Momentnøkkel

Legg inn av tagesk »

simpson skrev: Dette vil jeg i beste fall kalle pølsevev :knegg
Du har moment på alt av bolter uavhening av materiale som kombineres.
På Ducati f.eks er det moment på ALLE skrueforbindelser hvis du ser i verkstedmanualen.
Det er fordi Ducati er laget i Italia, og der kan man ikke forvente at noen forstår hva det betyr å trekke til en bolt :-)

Uansett - i dag som alt monteres med robot eksiterer det naturligvis komplette oversikter over momentet til enhver skrue og bolt, og det er den Ducati har publisert.
Men skrur du en M13 av stål ned i stål trenger du ikke momentnøkkel for å vite når den sitter. Uavhengig av hva den skal bære.

I dag er imidlertid stadig mer av syklene laget av aluminium og andre (myke) lettmetall. Da blir det stadig viktigere å passe på.
Kanskje Ducati har rett: Venner du deg til alltid å sjekke hvilket moment en bolt skal ha, da risikerer du ikke å glemme at én ikke skal trekkes godt til (før man stripper gjengene).

Ellers er det veldig viktig det du sier om at momentet er en indirekte måte å måle hvor fast ett emne skal sitte inntil et annet.
Derfor forutsettes det alltid, med mindre det står eksplisitt i manualen, at momentet trekkes med helt tørre gjenger.
Olje, kobberpasta eller Locktite legger alt til rette for å trekke av gjengene.
Det er sjeldent lurt å være smartere enn produsenten; de har sine grunner til det de gjør.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Momentnøkkel

Legg inn av simpson »

tagesk skrev:
simpson skrev: Dette vil jeg i beste fall kalle pølsevev :knegg
Du har moment på alt av bolter uavhening av materiale som kombineres.
På Ducati f.eks er det moment på ALLE skrueforbindelser hvis du ser i verkstedmanualen.
Det er fordi Ducati er laget i Italia, og der kan man ikke forvente at noen forstår hva det betyr å trekke til en bolt :-)

Men skrur du en M13 av stål ned i stål trenger du ikke momentnøkkel for å vite når den sitter.


[TaSK]
M13? :vs
Det må være fra Italia, for det finnes vel ikke andre steder :scratch
Men uansett, det finnes faktisk inetrnasjonale industristardarderer om hvor mye ALLE bolter skal trekkes med.
Så om du vet at bolten sitter, er det allerede oppe og vedtatt hvilket moment denne bolyen skal ha.
Boltetrekking er vitenskap og det er en grunn til at det finnes boltetrekkerkurs hvor du blir en setrifisert boltetrekker :knegg

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Momentnøkkel

Legg inn av Jompa »

M13 finnes, likeså m7, m9, m11 m15 og flere. Men ikke veldig vanlig.
Alle metriske gjengedimensjoner finnes også med forskjellige stigninger.
F eks finnes m10 med 0,8 mm, 1,0 mm og 1,25 mm stigning.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Momentnøkkel

Legg inn av Voodoodoo »

Så Tagesk du mener at locktite legger til rette for å trekke av gjenger?

Finner det da veldig rart at locktite spesifikt sier at en ikke skal endre moment ved bruk av locktite.

Nederst side 2: http://www.henkelna.com/us/content_data ... _Guide.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Momentnøkkel

Legg inn av simpson »

Jompa skrev:M13 finnes, likeså m7, m9, m11 m15 og flere. Men ikke veldig vanlig.
Alle metriske gjengedimensjoner finnes også med forskjellige stigninger.
F eks finnes m10 med 0,8 mm, 1,0 mm og 1,25 mm stigning.
Kanskje det finnes på vidda også i tillegg til Italia men det er ikke ISO standard.
Skal ta det tilbake om du kan finne M13 :[-o<
http://diy-ski.dyrstad.nu/artikkler/gjenger.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Momentnøkkel

Legg inn av Jompa »

Ok, fant ikke M13.
Men både M11, 17 og flere, her er ISO-standarden:

http://www.tribology-abc.com/calculators/metric-iso.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Momentnøkkel

Legg inn av simpson »

Jompa skrev:Ok, fant ikke M13.
Men både M11, 17 og flere, her er ISO-standarden:

http://www.tribology-abc.com/calculators/metric-iso.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg kan ISO standarden på Metriske gjenger og det var derfor jeg stusset når M13 ble nevnt.
Men da er vi jo enige :lol

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Momentnøkkel

Legg inn av tagesk »

Voodoodoo skrev:Så Tagesk du mener at locktite legger til rette for å trekke av gjenger?
Finner det da veldig rart at locktite spesifikt sier at en ikke skal endre moment ved bruk av locktite.
Nederst side 2: http://www.henkelna.com/us/content_data ... _Guide.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg sier bare at medmindre noe annet er spesifisert, er momentet oppgitt med tørre gjenger.

Legg merke til at du baserer deg på informasjon fra den som vil selge deg et produkt.
Det betyr ikke at det feil, men at du bør skaffe deg alternative kilder til informasjon.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Momentnøkkel

Legg inn av tagesk »

simpson skrev: Boltetrekking er vitenskap og det er en grunn til at det finnes boltetrekkerkurs hvor du blir en setrifisert boltetrekker :knegg
Jeg leste engang en lang artikkel fra SKF om trekking av bolter.
Det var da jeg fikk øynene opp for hvilken herlig mengde fysikk som er innebakt i noe så enkelt som å skru inn en bolt.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: Momentnøkkel

Legg inn av Tysnes »

http://www.cncexpo.com/MetricBoltTorqueNm.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Momentnøkkel

Legg inn av Jompa »


Ikke gjør dette hjemme.
Nei, gjør det hvor som helst, men vær obs på at tabellene ALLTID gjelder bolter skrudd fast i muttere av samme kvalitet eller høyere, eller gjenger i gods med samme eller høeyere strekkfasthet og flytegrense.

Man kan altså ikke bruke standardtabeller til å finne rett moment på bolter skrudd i aluminiumsdeksel på mc-motorer, eller bolten i oljefilteret for den saks skyld.
I sånne tilfeller er det produsentens anbefalte moment som gjelder.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: Momentnøkkel

Legg inn av Tysnes »

Jompa skrev:

Ikke gjør dette hjemme.
Nei, gjør det hvor som helst, men vær obs på at tabellene ALLTID gjelder bolter skrudd fast i muttere av samme kvalitet eller høyere, eller gjenger i gods med samme eller høeyere strekkfasthet og flytegrense.

Man kan altså ikke bruke standardtabeller til å finne rett moment på bolter skrudd i aluminiumsdeksel på mc-motorer, eller bolten i oljefilteret for den saks skyld.
I sånne tilfeller er det produsentens anbefalte moment som gjelder.
Enig. var egentlig for å vise forskjellen mellom tørre og smurte gjenger. det er og blir en standartabell.

Brukeravatar
Togmannen
Innlegg: 121
Registrert: 23 jul 2010, 11:53
Motorsykkelen din: Kawa Ninja1000Sx, Kawa Er-6n 2007
Sted: Oslo

Re: Momentnøkkel

Legg inn av Togmannen »

Siden det er masse folk her med mye kunnskap:

Jeg skrur i få bolter pr år der det er vits med helt korrekt moment, hittil har jeg operert med 1 kg på 1 m = 10 Nm som sånn ca-mål. Og har dermed ikke tenkt å bruke 1800 kr på en momentnøkkel. Er momenttrekkerne til biltema noe tess?

På Hondaen er 74Nm på lagerholderen til bakhjulet og der må jeg ha en ganske liten momentrekker for å komme til. Så da må jeg ha en stor og en liten nøkkel. Noen med kunnskap?
Kjør som om ingen andre ser deg.

Kawasaki Ninja 1000 Sx 2020
Kawasaki Er-6n 2007

X-Honda Vfr 800 2009

Svar