Husk vesten i 2014...

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Husk vesten i 2014...

Legg inn av LordShaft »

jhn skrev:
LordShaft skrev:Du må bare irritere på deg alle regnbuens farger, det handler om å ha forståelse og respekt over at andre har et annet syn på denne saken enn du.

Skal jeg f.eks ha med en slik vest må det bli løst inne i dressen (mageregionen) eller i medbrakt rumpetaske eller ryggsekk. Jeg mener en slikt påbud er helt i grenseland for hva vi skal finne oss i. Jeg har nødblink på sykkelen min. Det burde holde i massevis. Får du motorhavari eller lignende er det strengt talt helt unødvendig å oppholde seg midt i veien.

Note 3
Det finnes jo et utall av grunner til at du kanskje må bevege deg i veibanen, eget eller andres havari/uhell/ulykke og sikkert mange andre grunner.
Og om jeg skulle kjøre deg ned pga at du sitter på kne å hjelper en annen kar midt i veibanen, så risikerer jeg å bli tiltalt for uaktsomt drap, i tillegg til at jeg personlig har veldig liten lyst til å ta livet av deg, eller den du hjelper ... det kunne jo du ha forståelse og respekt for at jeg ikke ønsker.
Om du ikke har plass til en liten pakke som er på størrelse med en pakke tobakk, en tlf. eller ei slunken pengebok, ja da har jo du et problem, men jeg er ikke sikker på at det er kun et plass-problem.
Jeg er enig med SuperMorten at det grenser til vrangvilje og kverulering når noen/du sier det ikke er plass til en slik.
Så det er ikke lov å være uenig for å skape debatt :knegg
jeg har full forståelse for at dere og mange andre har dette synet på refleksvest. De som velger å bruke denne i riktige sammenhenger syns jeg skal få lov til det.
Jeg har vært i mange situasjoner hver sivile har gjort en formidabel innsats og er godt synlige med slike vester.
Men jeg er ikke dermed enig at det skal være et påbud. De som er opptatt av sikkerhet og gjerne har opplevd ting på kroppen er hakket mer bevisst på hvordan de skal opptre i gitte situasjoner.
Jeg skal ærlig innrømme at hvis jeg er først på stedet eller i nærheten av en ulykke...så er ikke vesten det jeg tenker på før jeg er kommet hjem. Jeg har faktisk ikke plass til denne vesten på sykkelen min. Mulig der er plass under hovedsalen som jeg må skru løs med to skruer. Men ikke lett tilgjengelig. Jeg får den med meg, men jeg er av prinsipp helt imot et påbud.

Note 3

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Husk vesten i 2014...

Legg inn av SuperMorten »

LordShaft skrev:
jhn skrev:
LordShaft skrev:Du må bare irritere på deg alle regnbuens farger, det handler om å ha forståelse og respekt over at andre har et annet syn på denne saken enn du.

Skal jeg f.eks ha med en slik vest må det bli løst inne i dressen (mageregionen) eller i medbrakt rumpetaske eller ryggsekk. Jeg mener en slikt påbud er helt i grenseland for hva vi skal finne oss i. Jeg har nødblink på sykkelen min. Det burde holde i massevis. Får du motorhavari eller lignende er det strengt talt helt unødvendig å oppholde seg midt i veien.

Note 3
Det finnes jo et utall av grunner til at du kanskje må bevege deg i veibanen, eget eller andres havari/uhell/ulykke og sikkert mange andre grunner.
Og om jeg skulle kjøre deg ned pga at du sitter på kne å hjelper en annen kar midt i veibanen, så risikerer jeg å bli tiltalt for uaktsomt drap, i tillegg til at jeg personlig har veldig liten lyst til å ta livet av deg, eller den du hjelper ... det kunne jo du ha forståelse og respekt for at jeg ikke ønsker.
Om du ikke har plass til en liten pakke som er på størrelse med en pakke tobakk, en tlf. eller ei slunken pengebok, ja da har jo du et problem, men jeg er ikke sikker på at det er kun et plass-problem.
Jeg er enig med SuperMorten at det grenser til vrangvilje og kverulering når noen/du sier det ikke er plass til en slik.
Så det er ikke lov å være uenig for å skape debatt :knegg
jeg har full forståelse for at dere og mange andre har dette synet på refleksvest. De som velger å bruke denne i riktige sammenhenger syns jeg skal få lov til det.
Jeg har vært i mange situasjoner hver sivile har gjort en formidabel innsats og er godt synlige med slike vester.
Men jeg er ikke dermed enig at det skal være et påbud. De som er opptatt av sikkerhet og gjerne har opplevd ting på kroppen er hakket mer bevisst på hvordan de skal opptre i gitte situasjoner.
Jeg skal ærlig innrømme at hvis jeg er først på stedet eller i nærheten av en ulykke...så er ikke vesten det jeg tenker på før jeg er kommet hjem. Jeg har faktisk ikke plass til denne vesten på sykkelen min. Mulig der er plass under hovedsalen som jeg må skru løs med to skruer. Men ikke lett tilgjengelig. Jeg får den med meg, men jeg er av prinsipp helt imot et påbud.

Note 3
Nå kjenner ikke jeg til sykkelen din eller andre R-sykler, men jeg tenker at det må da være plass under kåpa et eller annet sted til å f.eks lime fast en plastlomme som kan ha plass til vesten. Vesten skal jo være med hele tiden, akkurat som varseltrekanten i bilen, men forhåpentligvis aldri brukes..


Sent from my iPhone using Tapatalk
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Husk vesten i 2014...

Legg inn av jhn »

LordShaft skrev:
jhn skrev:
LordShaft skrev:Du må bare irritere på deg alle regnbuens farger, det handler om å ha forståelse og respekt over at andre har et annet syn på denne saken enn du.

Skal jeg f.eks ha med en slik vest må det bli løst inne i dressen (mageregionen) eller i medbrakt rumpetaske eller ryggsekk. Jeg mener en slikt påbud er helt i grenseland for hva vi skal finne oss i. Jeg har nødblink på sykkelen min. Det burde holde i massevis. Får du motorhavari eller lignende er det strengt talt helt unødvendig å oppholde seg midt i veien.

Note 3
Det finnes jo et utall av grunner til at du kanskje må bevege deg i veibanen, eget eller andres havari/uhell/ulykke og sikkert mange andre grunner.
Og om jeg skulle kjøre deg ned pga at du sitter på kne å hjelper en annen kar midt i veibanen, så risikerer jeg å bli tiltalt for uaktsomt drap, i tillegg til at jeg personlig har veldig liten lyst til å ta livet av deg, eller den du hjelper ... det kunne jo du ha forståelse og respekt for at jeg ikke ønsker.
Om du ikke har plass til en liten pakke som er på størrelse med en pakke tobakk, en tlf. eller ei slunken pengebok, ja da har jo du et problem, men jeg er ikke sikker på at det er kun et plass-problem.
Jeg er enig med SuperMorten at det grenser til vrangvilje og kverulering når noen/du sier det ikke er plass til en slik.
Så det er ikke lov å være uenig for å skape debatt :knegg
Jovisst, og det fikk du jo :prf

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Husk vesten i 2014...

Legg inn av LordShaft »

Hehehe... sant nok :thumleft



Note 3

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Husk vesten i 2014...

Legg inn av JohnnyTh »

LordShaft skrev:
jhn skrev:
LordShaft skrev:Du må bare irritere på deg alle regnbuens farger, det handler om å ha forståelse og respekt over at andre har et annet syn på denne saken enn du.

Skal jeg f.eks ha med en slik vest må det bli løst inne i dressen (mageregionen) eller i medbrakt rumpetaske eller ryggsekk. Jeg mener en slikt påbud er helt i grenseland for hva vi skal finne oss i. Jeg har nødblink på sykkelen min. Det burde holde i massevis. Får du motorhavari eller lignende er det strengt talt helt unødvendig å oppholde seg midt i veien.

Note 3
Det finnes jo et utall av grunner til at du kanskje må bevege deg i veibanen, eget eller andres havari/uhell/ulykke og sikkert mange andre grunner.
Og om jeg skulle kjøre deg ned pga at du sitter på kne å hjelper en annen kar midt i veibanen, så risikerer jeg å bli tiltalt for uaktsomt drap, i tillegg til at jeg personlig har veldig liten lyst til å ta livet av deg, eller den du hjelper ... det kunne jo du ha forståelse og respekt for at jeg ikke ønsker.
Om du ikke har plass til en liten pakke som er på størrelse med en pakke tobakk, en tlf. eller ei slunken pengebok, ja da har jo du et problem, men jeg er ikke sikker på at det er kun et plass-problem.
Jeg er enig med SuperMorten at det grenser til vrangvilje og kverulering når noen/du sier det ikke er plass til en slik.
Så det er ikke lov å være uenig for å skape debatt :knegg
jeg har full forståelse for at dere og mange andre har dette synet på refleksvest. De som velger å bruke denne i riktige sammenhenger syns jeg skal få lov til det.
Jeg har vært i mange situasjoner hver sivile har gjort en formidabel innsats og er godt synlige med slike vester.
Men jeg er ikke dermed enig at det skal være et påbud. De som er opptatt av sikkerhet og gjerne har opplevd ting på kroppen er hakket mer bevisst på hvordan de skal opptre i gitte situasjoner.
Jeg skal ærlig innrømme at hvis jeg er først på stedet eller i nærheten av en ulykke...så er ikke vesten det jeg tenker på før jeg er kommet hjem. Jeg har faktisk ikke plass til denne vesten på sykkelen min. Mulig der er plass under hovedsalen som jeg må skru løs med to skruer. Men ikke lett tilgjengelig. Jeg får den med meg, men jeg er av prinsipp helt imot et påbud.

Note 3
Kanskje et marked for ekstrautstyr til denne BMW'en. Refleksvestholder :) har vært i sånne sitiuasjoner jeg og. Tok ca 2 sec å ta på vesten idet jeg gikk ut av bilen. På MC får jakka duge.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Togmannen
Innlegg: 121
Registrert: 23 jul 2010, 11:53
Motorsykkelen din: Kawa Ninja1000Sx, Kawa Er-6n 2007
Sted: Oslo

Re: Husk vesten i 2014...

Legg inn av Togmannen »

Hvis vi legger til side diskusjonen om plassering eller om vi skal litt, så er jo spørsmålet om når tar det slutt.

Så klart kan det være sikrere med vest på enn ikke. Men bil er sikrere enn sykkel. Dobbelthjul er sikrerere en et enkelt som kan sende deg i grøfta. 30 km/t er sikrere enn 80.

Skal vi stole på folks egne vurderinger, eller bare sette oss ned å råtne under overformynderiet? Nå er ikke vest noe som plager meg, har den i sekken og kommer sikkert aldri til å bruke den, men det bekymrer meg at en drøss med byråkrater og snyltere skal rettferdiggjøre sin egen eksistens med å komme med regler som har ingen eller veldig liten dokumentert virkning på sikkerheten. Det har vært påbudt med vest i bil noen år, men i fjor var det 45 flere drepte, hadde de glemt vest? Det neste blir jo EU-kontroll, og fra 2022 er det ingen nåde.

framtiden

Når tar hms-tullet slutt?
Har forøvrig gul vest integrert i jakka allerede, bare åpner borrelåsen og ruller ut vesten, men det er nok ikke godkjent som vest, så må jo ha med en ekstra en..
Kjør som om ingen andre ser deg.

Kawasaki Ninja 1000 Sx 2020
Kawasaki Er-6n 2007

X-Honda Vfr 800 2009

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Husk vesten i 2014...

Legg inn av jhn »

Togmannen skrev:Hvis vi legger til side diskusjonen om plassering eller om vi skal litt, så er jo spørsmålet om når tar det slutt.

Så klart kan det være sikrere med vest på enn ikke. Men bil er sikrere enn sykkel. Dobbelthjul er sikrerere en et enkelt som kan sende deg i grøfta. 30 km/t er sikrere enn 80.

Skal vi stole på folks egne vurderinger, eller bare sette oss ned å råtne under overformynderiet? Nå er ikke vest noe som plager meg, har den i sekken og kommer sikkert aldri til å bruke den, men det bekymrer meg at en drøss med byråkrater og snyltere skal rettferdiggjøre sin egen eksistens med å komme med regler som har ingen eller veldig liten dokumentert virkning på sikkerheten. Det har vært påbudt med vest i bil noen år, men i fjor var det 45 flere drepte, hadde de glemt vest? Det neste blir jo EU-kontroll, og fra 2022 er det ingen nåde.

framtiden

Når tar hms-tullet slutt?
Har forøvrig gul vest integrert i jakka allerede, bare åpner borrelåsen og ruller ut vesten, men det er nok ikke godkjent som vest, så må jo ha med en ekstra en..
Ingen nåde? Hvordan kom du frem til det? Det er vel ikke det som står i artikkelen
"• Lette motorsykler og mopeder slipper periodisk kjøretøykontroll. På noen vilkår kan Norge sette i verk tiltak som gjør at heller ikke tunge motorsykler får krav om EU-kontroll. Et slikt krav er i alle tilfeller ikke aktuelt før i 2022

Brukeravatar
Togmannen
Innlegg: 121
Registrert: 23 jul 2010, 11:53
Motorsykkelen din: Kawa Ninja1000Sx, Kawa Er-6n 2007
Sted: Oslo

Re: Husk vesten i 2014...

Legg inn av Togmannen »

jhn skrev: Ingen nåde? Hvordan kom du frem til det? Det er vel ikke det som står i artikkelen
"• Lette motorsykler og mopeder slipper periodisk kjøretøykontroll. På noen vilkår kan Norge sette i verk tiltak som gjør at heller ikke tunge motorsykler får krav om EU-kontroll. Et slikt krav er i alle tilfeller ikke aktuelt før i 2022
Ingen nåde som i noe vil skje. Om du vil ha "Særskilte tiltak" eller eu-kontroll, er for meg mer som pest eller kolera. Noe blir det iallefall. Det er godt dokumentert at eu-kontroll generelt ikke har noen sikkerhetseffekt, tvert imot gir en økning i ulykker. Samtidig har antall motorsykler doblet seg, og antall motorsykkelulykker har blitt redusert til nesten en tredjedel. (SSB 2000-2013) Når da nesten halvparten av ulykkene er stælte/lånte sykler, og med en høy andel av rus, hvordan er det da mulig å dokumentere at du da kan oppnå samme effekt som i andre land med informasjon/adferdsendrende kampanjer? (5 forutgående års sikkerhetsstatistikk)

Det positive ved eu-kontroll for motorsykler er at Norge selv kan bestemme omfang og frekvens av en eventuell kontroll etter 2022.
Kontrollene gir ikke færre ulykker
Det ble imidlertid ikke funnet noen nedgang i ulykkesrisiko etter kontrollene. Det var snarere en svak tendens til økning, men den var ikke statistisk signifikant. Antall kontroller har ingen betydning for virkningen. For biler kontrollert én gang, økte ulykkesrisikoen med knappe 3 % etter kontroll. Biler kontrollert to ganger hadde en økning i ulykkesrisiko på 8 % og biler kontrollert 3 ganger hadde en økning i ulykkesrisiko på 4%. Ulykkesrisikoen før første kontroll er da sammenlignet med ulykkesrisikoen etter, henholdsvis, én, to eller tre kontroller.
TØI, rapport om eu-kontroll, 204 000 biler i utvalget
Heavy motorcycles (L-vehicles with an engine displacement of more than 125 cm3) will be tested from 2022. Member states may be exempted from this obligation if they show, on the basis of relevant road safety statistics for the previous 5 years, that the same road safety results are achieved with other measures, such as campaigns on driving behaviour. In any case, member states will be free to determine the items, methods and frequency of roadworthiness tests for these categories.
Eu dokument 18084/13, min uthevelse
Kjør som om ingen andre ser deg.

Kawasaki Ninja 1000 Sx 2020
Kawasaki Er-6n 2007

X-Honda Vfr 800 2009

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Husk vesten i 2014...

Legg inn av Intruder »

Jeg har funnet løsningen

få ordnet tekst på vesten med det du ønsker å formidle til verden og bruk den under kjøring, så er plasssproblemet løst også,sjøl har jeg :

"Ryk & Reis MC"

tur og koseklubb

Norway

:skriver :mc7

refleksutviklingsformidler
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Husk vesten i 2014...

Legg inn av jhn »

Togmannen skrev:
jhn skrev: Ingen nåde? Hvordan kom du frem til det? Det er vel ikke det som står i artikkelen
"• Lette motorsykler og mopeder slipper periodisk kjøretøykontroll. På noen vilkår kan Norge sette i verk tiltak som gjør at heller ikke tunge motorsykler får krav om EU-kontroll. Et slikt krav er i alle tilfeller ikke aktuelt før i 2022
Ingen nåde som i noe vil skje. Om du vil ha "Særskilte tiltak" eller eu-kontroll, er for meg mer som pest eller kolera. Noe blir det iallefall. Det er godt dokumentert at eu-kontroll generelt ikke har noen sikkerhetseffekt, tvert imot gir en økning i ulykker. Samtidig har antall motorsykler doblet seg, og antall motorsykkelulykker har blitt redusert til nesten en tredjedel. (SSB 2000-2013) Når da nesten halvparten av ulykkene er stælte/lånte sykler, og med en høy andel av rus, hvordan er det da mulig å dokumentere at du da kan oppnå samme effekt som i andre land med informasjon/adferdsendrende kampanjer? (5 forutgående års sikkerhetsstatistikk)

Det positive ved eu-kontroll for motorsykler er at Norge selv kan bestemme omfang og frekvens av en eventuell kontroll etter 2022.
Kontrollene gir ikke færre ulykker
Det ble imidlertid ikke funnet noen nedgang i ulykkesrisiko etter kontrollene. Det var snarere en svak tendens til økning, men den var ikke statistisk signifikant. Antall kontroller har ingen betydning for virkningen. For biler kontrollert én gang, økte ulykkesrisikoen med knappe 3 % etter kontroll. Biler kontrollert to ganger hadde en økning i ulykkesrisiko på 8 % og biler kontrollert 3 ganger hadde en økning i ulykkesrisiko på 4%. Ulykkesrisikoen før første kontroll er da sammenlignet med ulykkesrisikoen etter, henholdsvis, én, to eller tre kontroller.
TØI, rapport om eu-kontroll, 204 000 biler i utvalget
Heavy motorcycles (L-vehicles with an engine displacement of more than 125 cm3) will be tested from 2022. Member states may be exempted from this obligation if they show, on the basis of relevant road safety statistics for the previous 5 years, that the same road safety results are achieved with other measures, such as campaigns on driving behaviour. In any case, member states will be free to determine the items, methods and frequency of roadworthiness tests for these categories.
Eu dokument 18084/13, min uthevelse
Jeg har så langt i livet sett på PKK på biler som en positiv greie ... bortsett fra utlegget og tidsbruk.
At statistikken sier det fører til en økning i ulykker høres rart ut i mine ører. Kanskje det stemmer, eller kanskje det kommer av tolkningen av statistikken ... for en smarting kan vel de fleste statistikker tolkes alle veier ... alt avhengig av ønsket resultat.
Skulle likt å sett en forklaring på hvordan økte ulykkestall og PKK henger sammen.
Men når det gjelder mc, så er det stor enighet her til lands om at PKK er unødvendig og litt vanskelig å få gjennomført i praksis, og det synet ser det jo ut for at vi får gjennomslag for i EU. Om det vil bli kalt "særskilte tiltak" er det på langt nær så ille som pest og kolera ... ikke engang en liten neseforkjølelse
Det er 8 år til 2022, og enn så lenge så hverken irriterer eller bekymrer jeg meg nevneverdig over dette

Svar