334 Forbikjøringsforbud

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

334 Forbikjøringsforbud

Legg inn av hakhap »

Lurte på denne lit for noen dager siden da jeg så noen mc kjøre forbi biler i motgående felts på E134 som er enkel fil i begge retninger om har dne skilten.

Leste meg opp på den igjen og bil har lov å kjøre forbi oss men vi har ikke lov å kjøre forbi de ???????
Forbudet gjelder forbikjøring av motorvogn som har flere enn to hjul.
Forbudet gjelder ikke forbikjøring som etter trafikkreglene lovlig kan skje til høyre. Forbudet gjelder fram til skilt 336 «Slutt på forbikjøringsforbud», eller over en strekning som angitt med underskilt.
Lit rart det er lov å kjøre forbi mc men mc får ikke kjøre forbi bil
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
Kimshans
Innlegg: 60
Registrert: 27 sep 2012, 23:26
Motorsykkelen din: BMW R1200R 2012 mod.
Sted: Porsgrunn

Re: 334 Forbikjøringsforbud

Legg inn av Kimshans »

Tipper regelen kan være slik, for at bilister skal kunne kjøre forbi mopeder. For det er mange steder med forbikjøring forbudt, hvor fartsgrensene er over 50 km/t.

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Sted: Stavanger

Re: 334 Forbikjøringsforbud

Legg inn av norse900 »

:[-X
Forbikjøringsforbudet er MOTSATT av det dere beskriver.
"Forbudet gjelder forbikjøring av motorvogn som har flere enn to hjul." = kjøretøy med flere enn 2 hjul har IKKE lov å kjøre forbi. (Skiltet beskriver ikke hva man kjører forbi, men HVEM).

Ergo: Det er LOV å kjøre forbi bil med Mc, men IKKE LOV å kjøre forbi Mc med bil :thumleft
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Brukeravatar
Petterh
Innlegg: 118
Registrert: 20 feb 2014, 10:29
Motorsykkelen din: Yamaha XVS 1100 Dragstar, 1999
Sted: Oslo

Re: 334 Forbikjøringsforbud

Legg inn av Petterh »

norse900 skrev::[-X
Forbikjøringsforbudet er MOTSATT av det dere beskriver.
"Forbudet gjelder forbikjøring av motorvogn som har flere enn to hjul." = kjøretøy med flere enn 2 hjul har IKKE lov å kjøre forbi. (Skiltet beskriver ikke hva man kjører forbi, men HVEM).

Ergo: Det er LOV å kjøre forbi bil med Mc, men IKKE LOV å kjøre forbi Mc med bil :thumleft
Ganske sikker på at du tar feil her. Jeg har dette skiltet spesielt ferskt i minne fra da jeg tok lappen i fjor høst. Kjørelæreren min sa at dette betyr at vi ikke har lov til å kjøre forbi, men at bilister kan kjøre forbi oss. Det har nok noe med trafikken langs den veien, og - som ble sagt - at bilister skal kunne kjøre forbi mopeder. Det tar jo ikke lang tid. Motorsyklister kan jo kjøre forbi mopeder i samme felt.

Brukeravatar
bzzlink
Innlegg: 42
Registrert: 10 mar 2014, 23:06
Motorsykkelen din: KTM 690 enduro 2020

Re: 334 Forbikjøringsforbud

Legg inn av bzzlink »

Kimshans skrev:Tipper regelen kan være slik, for at bilister skal kunne kjøre forbi mopeder. For det er mange steder med forbikjøring forbudt, hvor fartsgrensene er over 50 km/t.
Jepp slik er det. Biler har lov til å kjøre forbi oss, men vi har ikke lov til å kjøre forbi biler.

To kamerater av meg som ble stoppet og fikk bot for akkurat dette, de nektet på boten og anførte at de hadde lane-splittet, siden de aldri krysset den doble sperrelinjen.

De ble satt på plass av en politijurist som sa akkrat det som står i loven. Hadde de kjørt bil, og kjørt forbi en MC så hadde det vært lov. Man kan også kjøre forbi saktegående motorredskaper som har fire eller flere hjul dersom det er forsvarlig.

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Sted: Stavanger

Re: 334 Forbikjøringsforbud

Legg inn av norse900 »

De har min venn (kjørelærer) feil, gitt :-)

Vi hadde en diskusjon omkring dette fordi jeg hevdet at forbikjøring var forbikjøring, -hvilket var forbudt. Da svarte han at det bare var kjøretøy med 4 hjul som ikke hadde lov til å kjøre forbi. Det var derfor "forbikjøreren" var rød (og var kjøretøy med mer enn 2 hjul).

Kan i såfall bli en artig diskusjon over noen øl en sen lørdag :lol

Edit: Utfra måten skiltet er tenkt brukt på: "Skilt 334 brukes hvor siktforholdene kan innby til forbikjøring, men hvor forholdene ellers kan gjøre forbikjøringer farlige, f.eks. ved randbebyggelse, høybrekk, skjulte lavbrekk, kanaliserte vegkryss o.l.") satser jeg på at HAN betaler mine øl!!! :D :D
Sist redigert av norse900 den 09 apr 2014, 08:58, redigert 1 gang totalt.
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Brukeravatar
Icetruck
Innlegg: 275
Registrert: 24 mai 2012, 08:50
Motorsykkelen din: 2011 Suzuki GSXR-600
Sted: Drammen (Lier)

Re: 334 Forbikjøringsforbud

Legg inn av Icetruck »

Er det plass, så sniker jeg meg forbi.. Får jeg bot, så får jeg bot... :prop:
2014 - 11" Suzuki GSX-R600
2013 - 10" Honda CBR600RR
2012 - 09" Yamaha R6

Brukeravatar
Petterh
Innlegg: 118
Registrert: 20 feb 2014, 10:29
Motorsykkelen din: Yamaha XVS 1100 Dragstar, 1999
Sted: Oslo

Re: 334 Forbikjøringsforbud

Legg inn av Petterh »

norse900 skrev:De har min venn (kjørelærer) feil, gitt :-)

Vi hadde en diskusjon omkring dette fordi jeg hevdet at forbikjøring var forbikjøring, -hvilket var forbudt. Da svarte han at det bare var kjøretøy med 4 hjul som ikke hadde lov til å kjøre forbi. Det var derfor "forbikjøreren" var rød (og var kjøretøy med mer enn 2 hjul).

Kan i såfall bli en artig diskusjon over noen øl en sen lørdag :lol
Forbikjøreren på skiltet er rød fordi han kjører forbi et kjøretøy med mer enn to hjul. Den svarte bilen kjører jo bare, så han gjør ikke noe galt. Skal derfor ikke være rød

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: 334 Forbikjøringsforbud

Legg inn av AndreasB »

Glem det... Jeg så det om skiltet etter jeg begynte å skrive :P

helt latterlig at vi ikke får kjøre forbi dem, men de kan kjøre forbi oss.
Spesielt med tanke på at vi alltid ligger til venstre i feltet vårt, og det gjør de jeg kjenner av mopedister også :D Good luck med å komme forbi.
Jeg skulle skrive:
'Hvorfor skriver vegvesenet at dette er lov da?"

http://www.vegvesen.no/_attachment/1714 ... +Tenkt.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Kode: Velg alt

Men du 
er i din fulle rett - dersom det ikke er satt om skilt 
med forbikjøring forbudt - til å kjøre forbi andre 
kjøretøy i samme kjørefelt, så sant du ikke krysser 
sperrelinjen

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: 334 Forbikjøringsforbud

Legg inn av L-NA »

Her er samme ref. som hakap refererer til i innleggets første innlegg,hentet i LOVDATA/
forbikjøring.JPG
Som oftest så gjelder dette kortere strekninger, men samtidig som det er merket med skilt 334, er det også heltkrukken gul sperre linje som det ikke er lov til å krysse, uavhengig av antall hjul, fart eller annet. Dette synes jeg er et større problem enten jeg kjører bil eller MC. Nye veier ser man ofte dobbel hel trukket sperrelinje som over lengre distanser, og en er helt avhengig av at foran liggende kjøretøy viker til siden for å komme forbi på lovlig vis.

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: 334 Forbikjøringsforbud

Legg inn av AndreasB »

L-NA skrev:Her er samme ref. som hakap refererer til i innleggets første innlegg,hentet i LOVDATA/
forbikjøring.JPG
Som oftest så gjelder dette kortere strekninger, men samtidig som det er merket med skilt 334, er det også heltkrukken gul sperre linje som det ikke er lov til å krysse, uavhengig av antall hjul, fart eller annet. Dette synes jeg er et større problem enten jeg kjører bil eller MC. Nye veier ser man ofte dobbel hel trukket sperrelinje som over lengre distanser, og en er helt avhengig av at foran liggende kjøretøy viker til siden for å komme forbi på lovlig vis.
*Host* Riksvei 4 Oslo - Roa... Totalt f*** ødelagt av doble striper, alle steder man tidligere kunne kjøre forbi trygt.

Brukeravatar
Icetruck
Innlegg: 275
Registrert: 24 mai 2012, 08:50
Motorsykkelen din: 2011 Suzuki GSXR-600
Sted: Drammen (Lier)

Re: 334 Forbikjøringsforbud

Legg inn av Icetruck »

L-NA skrev:Her er samme ref. som hakap refererer til i innleggets første innlegg,hentet i LOVDATA/
forbikjøring.JPG
Som oftest så gjelder dette kortere strekninger, men samtidig som det er merket med skilt 334, er det også heltkrukken gul sperre linje som det ikke er lov til å krysse, uavhengig av antall hjul, fart eller annet. Dette synes jeg er et større problem enten jeg kjører bil eller MC. Nye veier ser man ofte dobbel hel trukket sperrelinje som over lengre distanser, og en er helt avhengig av at foran liggende kjøretøy viker til siden for å komme forbi på lovlig vis.

Hvis man ikke krysser den, men kjører PÅ den gule stripa, er det greit da? (Så lenge det ikke er skilt 334)
2014 - 11" Suzuki GSX-R600
2013 - 10" Honda CBR600RR
2012 - 09" Yamaha R6

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Sted: Oslo

Re: 334 Forbikjøringsforbud

Legg inn av Erman »

Hvis jeg skal spørre dumt, så gjelder dette
hvem som kan kjøre forbi hvem på vei når nevnte skilt (334) er satt opp?
"Forbudet gjelder forbikjøring av motorvogn som har flere enn to hjul".

Dette omfatter (for biler) at sperrelinjen brytes - naturligvis. Siden kjøretøy med to hjul fint klarer dette uten å bryte sperrelinjen - noe som er fullt lovlig i Norge - ser jeg ikke hvorfor man skal bli ilagt bot etter dette forbudet.
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Dykkeren
Innlegg: 94
Registrert: 30 okt 2011, 17:36
Motorsykkelen din: BMW R 1200 GS LC/Husqvarna 701 E

Re: 334 Forbikjøringsforbud

Legg inn av Dykkeren »

@Erman. Det er et forbudskilt og skiltet sier at det er forbudt å kjøre forbi kjøretøy med flere enn 2 hjul. Hvor har du dette med sperre linje fra ? Står ikke noe om det i forbindelse med dette skiltet.


Sent from my iPad using Tapatalk HD

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Sted: Oslo

Re: 334 Forbikjøringsforbud

Legg inn av Erman »

Dykkeren skrev:@Erman. Det er et forbudskilt og skiltet sier at det er forbudt å kjøre forbi kjøretøy med flere enn 2 hjul. Hvor har du dette med sperre linje fra ? Står ikke noe om det i forbindelse med dette skiltet.

Sent from my iPad using Tapatalk HD
I de tilfellene jeg har sett dette skiltet, har det vært i fobindelse med at det er heltrukken linje mellom kjørefeltene. Men så liker jo veivesenet smør på flesk i Norge, så jeg ser at det kan være andre tilfeller andre steder...
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Svar