Synkroniseringsverktøy for kr 40.-

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Kmann
Innlegg: 504
Registrert: 27 jul 2011, 13:00
Motorsykkelen din: BMW R1150GS -00, BMW K100 RT-85
Sted: Grue i Hedmark

Synkroniseringsverktøy for kr 40.-

Legg inn av Kmann »

Betty har vært litt ujevn i gangen så jeg har justert ventiler, byttet plugger og burde og ha synkronisert throttlene. Etter litt søk på div forum, youtube osv gikk jeg i dag til det drastiske skritt å kjøpe 10 m plastikkslange, borre hull i en planke, fylle olje i slangen og vips, jobben kunne begynne.

Bilde

Monterte slangene på de små nipplene under på throttelbodyen, startet opp og hun gikk på tomgang, nivåene i de to slangene var ujevnt. ca 3 cm forskjell. Da gasspjeldene nå er lukket måtte jeg justere tomgangsskruene til væskesøylene var like. Ga så gass til ca 3000rpm, da kunne throttlene justeres slik at de ble like. Steike bra.

Bilde

Så hele greia kostet 40 spenn. Hvor mye sparte jeg i verkstedkostnader? Og det ga en god følelse :thumleft
Jeg brukte noe olje i slangen. Det bør brukes noe som ikke er for tykt, og som motoren tåler hvis det skulle komme inn en skvett. Totaktsolje f.eks
For firesylindre kan og samme prinsipp brukes, det ligger fine videoer på Youtuben. :prop:
http://www.youtube.com/watch?v=GaTRyHxvneY
Sist redigert av Kmann den 28 apr 2014, 22:03, redigert 1 gang totalt.
Mange som kjører MC, liker det ikke, de kjører fort for å bli fort ferdige med turen.....??
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Synkroniseringsverktøy for kr 40.-

Legg inn av Flanker »

Veldig snedig (og billig) løsning dette her. Har selv en Morgan Carbtune som kan anbefales. Den koster jo litt mer, men inneholder ikke noe som kan bli sugd inn i motoren. Men som du sier, 2T olje funker selv om den skulle bli sugd inn.

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Sted: Stavanger

Re: Synkroniseringsverktøy for kr 40.-

Legg inn av norse900 »

Dette virket utrolig lurt (-og safe)! Siden synk'ing bare gjøres mllom 2 og 2 forgassere så er vel 4 klokker strengt tatt "overkill", eller??

Er det noen argumenter for IKKE å gjøre det på denne måten??? (F.eks: anbefales ikke for utrente / uegnet for "mekkere med 20 tommeltotter , eller andre argumenter med mer seriøst innhold...)
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Sted: Trondheim

Re: Synkroniseringsverktøy for kr 40.-

Legg inn av Andreas »

norse900 skrev:Dette virket utrolig lurt (-og safe)! Siden synk'ing bare gjøres mllom 2 og 2 forgassere så er vel 4 klokker strengt tatt "overkill", eller??

Er det noen argumenter for IKKE å gjøre det på denne måten??? (F.eks: anbefales ikke for utrente / uegnet for "mekkere med 20 tommeltotter , eller andre argumenter med mer seriøst innhold...)

Nå kommer det sikkert noen og sier at man for all del IKKE må bruke slik blank slange fra Biltema! Den er rett å slett ALT for billig til å kunne gi et godt resultat på synkinga :lol


Men fra spøk til revolver.. Bra opplegg dette! Ingenting er mer morro en noe enkelt og billig man lager selv, som attpåtil for jobben gjort :prop:

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Sted: Stavanger

Re: Synkroniseringsverktøy for kr 40.-

Legg inn av norse900 »

:thumleft

(må vel skaffe stussene fra et sted likevel??)
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Brukeravatar
Kmann
Innlegg: 504
Registrert: 27 jul 2011, 13:00
Motorsykkelen din: BMW R1150GS -00, BMW K100 RT-85
Sted: Grue i Hedmark

Re: Synkroniseringsverktøy for kr 40.-

Legg inn av Kmann »

Kan jo si at jeg vurderte å kjøpe slange på Biltema, men tok ikke sjangsen, tror nok ikke resultatet ville blitt like ens. Så jeg dro til MECA. :lol :lol
Mange som kjører MC, liker det ikke, de kjører fort for å bli fort ferdige med turen.....??
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37886
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Synkroniseringsverktøy for kr 40.-

Legg inn av AJ »

norse900 skrev::thumleft

(må vel skaffe stussene fra et sted likevel??)
Genial løsning!
Passer på Guzzi'en også, ut fra det jeg kan se.

Men stusser også litt på "stussene"...
Er MECA-slangen trang nok til å slutte tett om lufteniplene på throttle-bodiene? Eller koblet du på en stuss mellom slange og nippel?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Kmann
Innlegg: 504
Registrert: 27 jul 2011, 13:00
Motorsykkelen din: BMW R1150GS -00, BMW K100 RT-85
Sted: Grue i Hedmark

Re: Synkroniseringsverktøy for kr 40.-

Legg inn av Kmann »

AJ skrev:
norse900 skrev::thumleft

(må vel skaffe stussene fra et sted likevel??)
Genial løsning!
Passer på Guzzi'en også, ut fra det jeg kan se.

Men stusser også litt på "stussene"...
Er MECA-slangen trang nok til å slutte tett om lufteniplene på throttle-bodiene? Eller koblet du på en stuss mellom slange og nippel?
Stemmer, slangen er akkurat hakket for stor, Jeg satte innpå tre veldig synne o-ringer på nipplene og utvidet slangen litt med et stor stjerneskrutrekker og sattr den inn på. Det virket rimelig tett, Men hadde nok vært lurt med en stuss eller noe lignende..
Mange som kjører MC, liker det ikke, de kjører fort for å bli fort ferdige med turen.....??
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Synkroniseringsverktøy for kr 40.-

Legg inn av gorbys »

norse900 skrev::thumleft

(må vel skaffe stussene fra et sted likevel??)

Ja me som kjøyrer suzuki har jo ikkje gleden av å ha slike stusser ferdig montert :P (honda og kawa har vel samme "problemet")

Du får kjøpt dei adaptera på Z1enterprises.com, eller du kan lage sjølv. Kjøp fire bolter med umbracohovud og bor eit hol igjennom dei frå toppen og ned. Lim eller lodd fast eit lite røyr som passar nedi sporet til umbracoen. :prf

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Sted: Stavanger

Re: Synkroniseringsverktøy for kr 40.-

Legg inn av norse900 »

Blir L ike imponert av dette forumet hver gang! :thumleft


Sent from my iPhone using Tapatalk
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Synkroniseringsverktøy for kr 40.-

Legg inn av cannon »

Små smørenipler er genialt til dette formålet. Bare å borre ut "innmaten". Nipler kan også kjøpes fra Carbtune, på nett, til 5 og 6 mm, for permanent montering med gummihette. Plastslange som passer kan kjøpes, men for all del ikke på Biltema. Med slange fra Europris blir det helt perfekt. Hvis man bruker BT-slange så kan man risikere undertrykk, eksplosjon og livsvarig invaliditet som ikke dekkes av din livsforsikring. BT er unntatt i alle forsikringskontrakter.....:-P

Svar