Konstant "humping" ved kjøring... ?

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Konstant "humping" ved kjøring... ?

Legg inn av Kawagutten »

Bringisen skrev:Takker for alle innspill angående min sak. Føler meg litt mer rolig nå.

Når det gjelder skader har det selvfølgelig ikke vært slike. Kjøper kan fritt få lov til å undersøke med mitt forsikringsselskap og verkstedshistorikken på sykkel. Dette gir jeg selvfølgelig samtykke til.

Skal møte kjøper neste onsdag der han ønsker at jeg prøvekjører sykkelen å sier min mening. Jeg kan selvfølgelig ikke forstå at dette skal gjøre noen forskjell siden jeg allerede har kjørt sykkelen i 2.5 år siden den var ny.
Skrekken er vel at jeg skal oppleve ristingen, da blir det et problem siden den ikke har vært der før jeg satt den for salg.

Nei , nå må jeg slutte å tenke negativt og satse på å få satt en strek på onsdag :sorry
Tror jeg hadde vært litt forbannet istedet for bekymret siden det ikke er oppdaget feil verken før eller etter salg og hadde nok bedt kjøper dekke utgiftene ved dekkbytte.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
katana_king
Innlegg: 160
Registrert: 06 okt 2013, 20:09
Motorsykkelen din: Piaggio Fly 125

Re: Konstant "humping" ved kjøring... ?

Legg inn av katana_king »

Sett fra min side kan situasjonen løses slik:

Siden kjøper har kjøpt sykkelen uten å prøvekjøre og DERETTER forteller at det er vibrasjoner / humping / kast i felg, så må det regnes som at han angrer seg kjøpet. Når du kjøper noe av en privatperson har du ikke angrerett, ei heller hos et firma når det gjelder utstilte mc/biler. Fakta er jo at han har kjøpt varen og det skal mye til for å nå frem med klage til privatselger i etterkant. Det skal vel foreligge feil som kjøper burde ha visst og dermed bevisst har unngått å informere om.

Det som kan gjøres, i slike saker hvor kjøper klager på vare - og der selger ikke vedkjenner seg disse feil, er at kjøper sørger for å få sykkelen sjekket av nøytral part (kyndig fagpersonell / verksted). Dette skal betales av kjøper - og selger skal refundere kostnad til testing DERSOM nøytral part finner at der foreligger feil på sykkelen i den retning kjøper peker på, samt at det kan sannsynliggjøres at denne feil også forelå ved handelstidspunktet. Dersom dette blir tilfelle, er selger pliktig å rydde opp i forholdet, enten ved å heve kjøpet eller rette feilen.

a) Kjøperen har i dette tilfellet ingen angrefrist
b) Kjøperen har en viss form for reklamasjonsrett - dvs - dersom et verksted finner at sykkelen har skade/feil som kjøper beskriver, så burde dette vært opplyst om ved salg (noe som er lite trolig i denne saken)

Se forøvrig:

http://www.forbrukerradet.no/tips-og-r% ... t--1128867" onclick="window.open(this.href);return false;

http://lovdata.no/dokument/NL/lov/1988-05-13-27" onclick="window.open(this.href);return false;

og spesielt:

Kjøpsloven
§ 20.Kjøperens onde tro, forundersøkelse m m.
(1) Kjøperen kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han kjente eller måtte kjenne til ved kjøpet.
(2) Har kjøperen før kjøpet undersøkt tingen eller uten rimelig grunn unnlatt å etterkomme selgerens oppfordring om å undersøke den, kan kjøperen ikke gjøre gjeldende noe som han burde ha oppdaget ved undersøkelsen, med mindre selgeren har handlet grovt aktløst eller for øvrig i strid med redelighet og god tro.
(3) Reglene foran gjelder tilsvarende når kjøperen før kjøpet er gitt høve til å undersøke en prøve og mangelen angår en egenskap som skulle framgå av prøven.
link

Dette lærte jeg av forbrukerombudet i en liknende sak med et kameraobjektiv. Jeg solgte et brukt objektiv til en kjøper, som så vidt testet det, tok to-tre bilder på gaten før han betalte og dro sin vei. Etter 1 uke fikk jeg en sint mail der han forklarte at det var ulyder ved fokusering. Han mente fokusmotoren hadde kort tid igjen. Jeg forklarte han at jeg ikke var kjent med problemstillingen og at det jeg kunne tilby han var at han sendte objektivet i posten til meg, så jeg fikk analysere det (sjekke at serienummer var det samme, ingen fysiske skader i ettertid og om problemet var der). Alt stemte, var det samme objektivet og hadde ikke tydelige fallskader. Da begynte jeg å sjekke litt videre og lytte til det. Dersom man var i et stille rom kunne man tydelig høre at autofokusmotoren ikke hadde den lyden den skulle ha, men det var vanskelig å oppdage dette. Fyren jeg solgte til og jeg hadde ulike terskelverdier for når vi opplever at noe er galt med optikken. Jeg tok deretter kontakt med Stavanger Foto hvor jeg hadde kjøpt dette (brukt) og spurte de til råds. De løste saken ved å ta inn objektivet og sende dette inn til Canon igjen og tilbakeføre kjøpet. Jeg fikk tilbake pengene mine og gav salgssummen tilbake til kjøper som klagde.

Dersom Stavanger foto ikke hadde ville refundere kjøpet, ville jeg brukt dere tekniske uttalelse som grunnlag for videre saksgang - trolig endt med at jeg hadde latt kjøper heve kjøpet og vurdert om det var nødvendige med tiltak for eventuelle senere salg.

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Konstant "humping" ved kjøring... ?

Legg inn av Duville »

katana_king skrev:Sett fra min side kan situasjonen løses slik:

---------

Dersom Stavanger foto ikke hadde ville refundere kjøpet, ville jeg brukt dere tekniske uttalelse som grunnlag for videre saksgang - trolig endt med at jeg hadde latt kjøper heve kjøpet og vurdert om det var nødvendige med tiltak for eventuelle senere salg.

Det du her sier er at du hadde lagt deg flat og hevet hele kjøpet uansett om det var din feil eller ikke. Det blir feil.

Finner ikke en sakkyndig feil med MC som han kan rapportere og dokumentere så har ikke kjøper noe å komme etter. Da må han gå til retten og se om han vinner frem der. Finner de feil så må de kunne dokumentere og reparere feilen. Er det da en Garantisak så blir det kjøpers sak - BMW tar ikke hensyn til at han har hatt kragebrudd uten videre.
I denne saken til Bringisen så har kjøper en dårlig sak slik den er fremstilt her.... og sannsynligvis er det samme sak som trådstarter er oppe i, sånn er mcen på grunn av motor og annet.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Konstant "humping" ved kjøring... ?

Legg inn av Bringisen »

Takk igjen for gode innlegg.

Blir spennede å se hva som skjer på onsdag. Håper å få satt en strek for dette, ønsker selvfølgelig ikke å plages med dette i evighet.

Skal opplyse dere om hvordan det går videre. :vs
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
katana_king
Innlegg: 160
Registrert: 06 okt 2013, 20:09
Motorsykkelen din: Piaggio Fly 125

Re: Konstant "humping" ved kjøring... ?

Legg inn av katana_king »

Duville skrev:
katana_king skrev:Sett fra min side kan situasjonen løses slik:

---------

Dersom Stavanger foto ikke hadde ville refundere kjøpet, ville jeg brukt dere tekniske uttalelse som grunnlag for videre saksgang - trolig endt med at jeg hadde latt kjøper heve kjøpet og vurdert om det var nødvendige med tiltak for eventuelle senere salg.

Det du her sier er at du hadde lagt deg flat og hevet hele kjøpet uansett om det var din feil eller ikke. Det blir feil.

Finner ikke en sakkyndig feil med MC som han kan rapportere og dokumentere så har ikke kjøper noe å komme etter. Da må han gå til retten og se om han vinner frem der. Finner de feil så må de kunne dokumentere og reparere feilen. Er det da en Garantisak så blir det kjøpers sak - BMW tar ikke hensyn til at han har hatt kragebrudd uten videre.
I denne saken til Bringisen så har kjøper en dårlig sak slik den er fremstilt her.... og sannsynligvis er det samme sak som trådstarter er oppe i, sånn er mcen på grunn av motor og annet.
Irriterende. Dette ble dessverre tatt ut av sin sammenheng. Jeg ville løst det på den måten i akkurat mitt tilfelle. Når det gjelder hans tilfelle så er jo saken annerledes. Prøv å gjør ditt beste og les innlegget en gang til, så står det jo at kjøper har en svak sak og at forbrukerrådet vil anbefale å få MC testet. Helst les innlegget skikkelig neste gang før du skal rette på folk.

Brukeravatar
sankyo
Innlegg: 566
Registrert: 12 aug 2013, 14:30
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 1400
Sted: Oslo

Re: Sv: Konstant "humping" ved kjøring... ?

Legg inn av sankyo »

Bringisen skrev:Takk igjen for gode innlegg.

Blir spennede å se hva som skjer på onsdag. Håper å få satt en strek for dette, ønsker selvfølgelig ikke å plages med dette i evighet.

Skal opplyse dere om hvordan det går videre. :vs
Er noe nysgjerrig... Hva skjedde? Håper ting ordnet seg?
Live long and prosper :janikk

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Konstant "humping" ved kjøring... ?

Legg inn av Bringisen »

Å sorry, har ikke hatt så mye nytt å komme med.

Kjøper avlyste på den andre siden to ganger møtet han ønsket, men han er vel en travel bedriftsmann. Greit nok det. Men tiden begynner å løpe nå synes jeg.

Kjøper har fått bestilt en time hos BMW forhandleren der sykkelen ble kjøpt ny av meg. Der skal de nok en gang gå gjennom sykkelen. Dette skal visst skje i neste uke.

Kommer tilbake med mer info etter det :vs
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
sankyo
Innlegg: 566
Registrert: 12 aug 2013, 14:30
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 1400
Sted: Oslo

Re: Konstant "humping" ved kjøring... ?

Legg inn av sankyo »

Kjedelig at det fortsatt ikke er ordnet. Men hvor stort kan problemet være om kjøper ikke følger opp?
Live long and prosper :janikk

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Konstant "humping" ved kjøring... ?

Legg inn av Voodoodoo »

Jeg hadde lett bedt kjøperen ta seg en bolle. Du har alt på det tørre og kjøper har ingen sak overhodet.
For allt du vet kan den klovnen ha kjørt på en kant etc. med litt lite luft i hjulet etc. rett etter kjøp.
Prøver du sykkelen og samtykker til at det er vibrasjoner så har han jo plutselig fått en sak.

At du lot ham få nytt fordekk etter kjøp er jo i overkant mye goodwill i seg sjøl.
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Konstant "humping" ved kjøring... ?

Legg inn av TBI81 »

Om du prøvekjører og kjenner denne vibreringen som det snakkes om så er jo svaret "Hva har du (som kjøper) gjort for å få til dette? Dette var ikke ved salg". Virker som kjøper ikke er helt vandt med vibrasjoner og what not som er på sykler ..
Støtter Voodoo med flere her. Tilby han en bolle og ønsk han god ferie.

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Konstant "humping" ved kjøring... ?

Legg inn av fikse »

Pluss 1 til den Voodoodoo!
Jeg synes det går langt over normal folkeskikk at kjøper oppfører seg slik. Kjøper har jo ikke noen reell vilje til å bli ferdig med saken, mens selger har allerede gitt for mye.
At kjøper ikke engang gidder å bruke garantien (han kunne fint fått noen andre til å rydde opp i saken mens han selv var utilgjengelig) når han har muligheten til det, kan umulig bli kjøpers ansvar.
Endelig er det nok av saker i FTU som tydeliggjør at selger har et nesten latterlig stort ansvar for tilstand på solgte kjøretøy, men denne saken er kan jeg ikke forstå at kan gå kjøpers vei.
Kjøper kan ta seg en bolle og tygge en Toy og finne noen andre å plage.
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Konstant "humping" ved kjøring... ?

Legg inn av Kawagutten »

Kanskje kjøper angrer fordi han rett og slett er for nervøs til å kjøre sykkel idet hele tatt.Han tvi holder i styret og får derfor mer vibrasjoner enn det som er orginalt.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Konstant "humping" ved kjøring... ?

Legg inn av Bringisen »

Oppdatering av min sak. Jeg har enda ikke hørt noe mer fra kjøperen etter sist, men dristet meg til å spørre hos min forhandler. De har kontaktet BMW som kanskje er villige til å gi ham en ny felg. Dette er jo selvfølgelig strålende av BMW og forhandleren, men jeg mener jo fremdeles at det ikke er noe galt med sykkelen. Jeg forstår det slik at forhandleren også mener dette, men vil ha saken ut av verden.
Hva som skjer nå videre aner jeg ikke, tror ikke kjøperen blir mer fornøyd med ny felg, men forhåpentlig vis er dette slutten for mine problemer. Godt er det :thumleft
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Konstant "humping" ved kjøring... ?

Legg inn av Kawagutten »

Får håpe på det Bringisen ellers så kjører du bort til han og tupper han en viss plass :lol Du kan jo ikke holde på med denne saken over flere år så fortell han hvor landet ligger og be han skjerpe seg :thumleft
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Konstant "humping" ved kjøring... ?

Legg inn av LordShaft »

Du er rett og slett dum snill som gir så mye etter så lang tid. Skjerp deg! :thumleft

Sony Z2

Svar