Flisespikkeri: Motorbrems eller bakbrems?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Flisespikkeri: Motorbrems eller bakbrems?

Legg inn av Snikendeugle »

Som trådtittelen sier: FLISESPIKKERI:

Er det noen som vet et vitenskapelig svar på om hva som sliter et bakdekk mest:
Motorbrems eller bakbrems?

Jeg har ikke så altfor mye frambrems belegg til overs, og bruker da heller bakbremsen sålenge jeg kjører i byen enn så lenge.
Jeg har også en veldig kurant motorbrems som jeg også ofte bruker istedenfor for- eller bakbrems (greit å touche litt på bremsen så de bak ser at jeg bremser men...)

Det er da ikke snakk om VOLDSOMME motornedbremsinger, men sikkert mer enn hva folk flest gjør.

(P.S. Jeg bremser aldri slik at ABS må til, annet enn når det VIRKELIG må til ;), så ikke ta det i faktoren at dekket blir dratt utover).
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Flisespikkeri: Motorbrems eller bakbrems?

Legg inn av LordShaft »

Dette har jeg ikke peiling på, men når jeg hadde Ducati rørte jeg ikke bakbremsen. Bare motorbrems. Hva som slet dekket mest var uinteressant, når dekket var utslitt kjøpte jeg nytt :thumleft


Note 3

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Flisespikkeri: Motorbrems eller bakbrems?

Legg inn av Snikendeugle »

Jeg har sett for meg en liten plan om å legge over til Metzeler Z8 rett før jeg reiser nedover i Europa i sommer, så prøver å holde litt liv i M3'en til da ;)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Flisespikkeri: Motorbrems eller bakbrems?

Legg inn av SuperMorten »

Jeg er ingen ekspert på bakbremsen, for den har jeg nesten aldri brukt, men innbiller meg at akselerasjon sliter mye mer på gummi enn oppbremsing (på bakhjulet altså)
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Flisespikkeri: Motorbrems eller bakbrems?

Legg inn av DrGreve »

En kompis av meg i Bodø skrev denne for noen år siden, men er like relevant idag.
Forøvrig, så bruker jeg bakbremsen ofte som et middel i fartstilpasning inn mot sving og andre hindringer man ser i god tid. Ingen annen grunn enn at jeg er gørre lat og gidder ikke løfte en finger før jeg må, og også gi de bak ett signal :lol

http://bodo.mc.no/Historier/En%20Dekkhistorie.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Kmann
Innlegg: 504
Registrert: 27 jul 2011, 13:00
Motorsykkelen din: BMW R1150GS -00, BMW K100 RT-85
Sted: Grue i Hedmark

Re: Flisespikkeri: Motorbrems eller bakbrems?

Legg inn av Kmann »

DrGreve skrev:En kompis av meg i Bodø skrev denne for noen år siden, men er like relevant idag.
Forøvrig, så bruker jeg bakbremsen ofte som et middel i fartstilpasning inn mot sving og andre hindringer man ser i god tid. Ingen annen grunn enn at jeg er gørre lat og gidder ikke løfte en finger før jeg må, og også gi de bak ett signal :lol

http://bodo.mc.no/Historier/En%20Dekkhistorie.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Gode betraktninger over et mye omdiskutert emne, moralen er kjør midt i veien så dekka slites jevnt på begge sider :lol
Mange som kjører MC, liker det ikke, de kjører fort for å bli fort ferdige med turen.....??
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km

Brukeravatar
Alas
Innlegg: 128
Registrert: 01 apr 2013, 17:04
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XC 2013
Sted: Bergen

Re: Flisespikkeri: Motorbrems eller bakbrems?

Legg inn av Alas »

Utifra det kompisen i Bodø skrev så må det beste være å motorbremse, for da sparer en både bremseklosser og bensin, dekkslitasjen er jo den samme...

Men en liten nudge på bremsen er nok ikk eså dumt heller med tanke på dem som eventuelt er bak deg.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Flisespikkeri: Motorbrems eller bakbrems?

Legg inn av DrGreve »

Alas skrev:Utifra det kompisen i Bodø skrev så må det beste være å motorbremse, for da sparer en både bremseklosser og bensin, dekkslitasjen er jo den samme...

Men en liten nudge på bremsen er nok ikk eså dumt heller med tanke på dem som eventuelt er bak deg.
Tja, jeg har hatt mere slipp på bakhjulet med bruk av motorbrems enn det jeg har hatt med bakbrems, spesielt på ferske dekk på bane :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
MH434
Innlegg: 442
Registrert: 21 nov 2012, 16:51
Motorsykkelen din: 2013 ZX10R
Sted: Kongsberg

Re: Flisespikkeri: Motorbrems eller bakbrems?

Legg inn av MH434 »

Ekspertene sier at en Vtwin sliter mer dekker pga motorbrems ved gatekjøring og amatør klasser i banekjøring, men de som kjører virkelig fort på bane er det motsatt, da twinen's færre kraftimpulser gjør at det blir en tractionkontroll lignende effekt...
Dette er bare noe jeg har hørt ifra kommentatorer ifra eurosport, men regner med de har litt peiling...
Er du gift? Nei, men jeg har lidd mye alikavæl!

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Flisespikkeri: Motorbrems eller bakbrems?

Legg inn av DrGreve »

MH434 skrev:Ekspertene sier at en Vtwin sliter mer dekker pga motorbrems ved gatekjøring og amatør klasser i banekjøring, men de som kjører virkelig fort på bane er det motsatt, da twinen's færre kraftimpulser gjør at det blir en tractionkontroll lignende effekt...
Dette er bare noe jeg har hørt ifra kommentatorer ifra eurosport, men regner med de har litt peiling...
Forsåvidt korrekt, spesielt Ducati hadde en fordel fordi momentet i akslerasjonsfasen var såpass jevnt at de kunne starte aks-fasen tidligere i utgangen av svinger uten at bakdekket slapp, men tror ikke at motorbrems-effekten hadde så mye å si i så måte..
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
MH434
Innlegg: 442
Registrert: 21 nov 2012, 16:51
Motorsykkelen din: 2013 ZX10R
Sted: Kongsberg

Re: Flisespikkeri: Motorbrems eller bakbrems?

Legg inn av MH434 »

DrGreve skrev:
MH434 skrev:Ekspertene sier at en Vtwin sliter mer dekker pga motorbrems ved gatekjøring og amatør klasser i banekjøring, men de som kjører virkelig fort på bane er det motsatt, da twinen's færre kraftimpulser gjør at det blir en tractionkontroll lignende effekt...
Dette er bare noe jeg har hørt ifra kommentatorer ifra eurosport, men regner med de har litt peiling...
Forsåvidt korrekt, spesielt Ducati hadde en fordel fordi momentet i akslerasjonsfasen var såpass jevnt at de kunne starte aks-fasen tidligere i utgangen av svinger uten at bakdekket slapp, men tror ikke at motorbrems-effekten hadde så mye å si i så måte..
Formulerte meg muligens litt dårlig, men mente aks fasen i banekjøring.
Dekkslitasjen pga motorbrems gjaldt gatekjøring og amatør banekjøring ;-)
Er du gift? Nei, men jeg har lidd mye alikavæl!

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Sted: Stavanger

Re: Flisespikkeri: Motorbrems eller bakbrems?

Legg inn av Tobben84 »

Snikendeugle skrev:Jeg har sett for meg en liten plan om å legge over til Metzeler Z8 rett før jeg reiser nedover i Europa i sommer, så prøver å holde litt liv i M3'en til da ;)
Off topic, men har du sjekket om det finnes z8 til Duken? Vet du om noen som har prøvd?Hvorfor ikke michelin PR4?

Kommer til å smelle på et sporttouring-dekk jeg også til høsten.

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Flisespikkeri: Motorbrems eller bakbrems?

Legg inn av Snikendeugle »

Z8 er jeg rimelig sikker på at finnes i den størrelsen, ja. Det er jo en ganske "standard" dimensjon på felgene våres.

PR3/4 er også et alternativ, men jeg holder en knapp på Z8 midlertidig. Spesielt mtp Moby sin tilbakemelding som kjører CBR600f, som også har kjørt på bane med dekket uten problemer. Og han veit jeg kjører med litt fart :prop:


Fin PDF der DrGreve. Leser igjennom litt nøyere i morgen :)=
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Flisespikkeri: Motorbrems eller bakbrems?

Legg inn av RuneMC »

Et annet moment ved motorbrems er jo evt slitasje på motor... Mr Twisted Throttle, Keith Code, sier jo i videoene sine noe sånt som "...remember pads are cheap, engines are expensive..." (bremseklosser er billige, motorer er dyre).

:-)
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Flisespikkeri: Motorbrems eller bakbrems?

Legg inn av Snikendeugle »

Nå skal det også sies at jeg "rev-matcher" hver gang jeg girer ned for å bremse. Og sålenge det ikke gjøres veldig voldsomt fra 90km/t og ned i første gir så ser jeg ikke hvordan det kan ha noen negativ effekt på motoren. :scratch

Rev matching: Når du gir gassen et rykk før du slipper ut clutchen idet du girer ned, for at RPM skal matche RPM'en du havner på i giret under. Da blir du ikke kastet fremover, og det er mye mer kontroll i det hele.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Svar