Hvordan dra en wheelie
- Voodoodoo
- Innlegg: 1077
- Registrert: 07 mai 2012, 22:05
- Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
- Bosted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu
Re: Hvordan dra en wheelie
Om du vil bli bakhjulskonge hadde jeg først og fremst byttet sykkel, en gammel zzr1100 er ikke særlig egnet redskap. Skaff deg en liten lett motard el. så kan du leke deg, ikke er det så dyrt når du tryner heller. En DRZ400 er meget egnet til formålet.
Kjøring på bakhjulet i 2dregear på en moderne sportsykkel foregår i hastigheter på 150+ og i den farta blir det jævlig skummelt hvis en mister kontrollen.
Å kjøre på hjulet ved gasspådrag er relativt enkelt med en sykkel med nok krefter men løftet varer jo ikke særlig lenge. Derfor må en ta den helt opp til balansepunktet for å få til de lange. Dengang jeg var ung og Gæærn pleide jeg å dra på i 1ste opp til ca 8' slå av gass slik at demper komprimerte seg noe og så gå brått på. La den løfte seg helt opp mot balansepunktet og så bremse løftet med bakbrems slik at jeg ikke slo bakover. Putta inn 2dregearet omtrent idet jeg hadde balanse (shortshift) deretter var det bare å rulle av gass slik at den landet ganske soft.
Nå skal det sies at jeg hadde drivi mye med dette på crosser før jeg forsøkte med gatesykkel og hatt mange turer på ryggen. Det gjør jo ikke så mye når'n gjør det på et nyslått jorde og ingen ser på...
Anbefaler deg å ikke øve det inn i trafikk men finne en tom parkeringsplass/et industriområde der du ikke kan komme borti andre for skal du dra skikkelige wheelies kommer du til å gå i bakken før du lærer.
Kjøring på bakhjulet i 2dregear på en moderne sportsykkel foregår i hastigheter på 150+ og i den farta blir det jævlig skummelt hvis en mister kontrollen.
Å kjøre på hjulet ved gasspådrag er relativt enkelt med en sykkel med nok krefter men løftet varer jo ikke særlig lenge. Derfor må en ta den helt opp til balansepunktet for å få til de lange. Dengang jeg var ung og Gæærn pleide jeg å dra på i 1ste opp til ca 8' slå av gass slik at demper komprimerte seg noe og så gå brått på. La den løfte seg helt opp mot balansepunktet og så bremse løftet med bakbrems slik at jeg ikke slo bakover. Putta inn 2dregearet omtrent idet jeg hadde balanse (shortshift) deretter var det bare å rulle av gass slik at den landet ganske soft.
Nå skal det sies at jeg hadde drivi mye med dette på crosser før jeg forsøkte med gatesykkel og hatt mange turer på ryggen. Det gjør jo ikke så mye når'n gjør det på et nyslått jorde og ingen ser på...
Anbefaler deg å ikke øve det inn i trafikk men finne en tom parkeringsplass/et industriområde der du ikke kan komme borti andre for skal du dra skikkelige wheelies kommer du til å gå i bakken før du lærer.
Sist redigert av Voodoodoo den 03 apr 2014, 08:15, redigert 1 gang totalt.
Artificial intelligence is no match for natural stupidity
- Voodoodoo
- Innlegg: 1077
- Registrert: 07 mai 2012, 22:05
- Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
- Bosted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu
Re: Hvordan dra en wheelie
Edit, dobbeltP-ost
Artificial intelligence is no match for natural stupidity
- Icetruck
- Innlegg: 275
- Registrert: 24 mai 2012, 08:50
- Motorsykkelen din: 2011 Suzuki GSXR-600
- Bosted: Drammen (Lier)
Re: Hvordan dra en wheelie
Hadde en 2009 R6, gikk fint opp i 2.gir med standard dreving :-) Med ett par gjyng gikk den opp i 3.gir ogsåBlindern skrev:Jeg må bruke 1.gir, har ikke klart å få den opp i 2.gir. Helt sikkert på grunn av tung standard dreving..AndreasB skrev:Hvilket gir da?Blindern skrev:Siden tråden heter ''Hvordan dra en wheelie?'' så forteller jeg om hvordan jeg gjør det. Hvis du ikke har fått svar på det da. Har ikke lest gjennom hele tråden...
Finner en rett strekning. Ligger i 60, trykker inn clutchen og ruser ''en del''. Rundt 6-10k rpm.. Så slipper jeg clutchen fort og øker gassen jevnt ettersom hvor mye jeg trenger for å holde den i en viss høyde for å komme langt. :)
2014 - 11" Suzuki GSX-R600
2013 - 10" Honda CBR600RR
2012 - 09" Yamaha R6
2013 - 10" Honda CBR600RR
2012 - 09" Yamaha R6
- Icetruck
- Innlegg: 275
- Registrert: 24 mai 2012, 08:50
- Motorsykkelen din: 2011 Suzuki GSXR-600
- Bosted: Drammen (Lier)
Re: Hvordan dra en wheelie
På R6'n lå jeg mellom 60-70 km/t på 2.gir for å clutche den opp. Farta øker så klart fort, men sjelden 150 :-)åVoodoodoo skrev:
Kjøring på bakhjulet i 2dregear på en moderne sportsykkel foregår i hastigheter på 150+ og i den farta blir det jævlig skummelt hvis en mister kontrollen.
2014 - 11" Suzuki GSX-R600
2013 - 10" Honda CBR600RR
2012 - 09" Yamaha R6
2013 - 10" Honda CBR600RR
2012 - 09" Yamaha R6
- Voodoodoo
- Innlegg: 1077
- Registrert: 07 mai 2012, 22:05
- Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
- Bosted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu
Re: Hvordan dra en wheelie
Mulig jeg overdreiv men en R6 makser vel på ca. 145 i reell fart på andregearet da viser speedo rundt 150-60 og som regel så lander en en wheelie i slutten av effektregisteret om en da ikke putter på neste gear...Icetruck skrev:På R6'n lå jeg mellom 60-70 km/t på 2.gir for å clutche den opp. Farta øker så klart fort, men sjelden 150 :-)åVoodoodoo skrev:
Kjøring på bakhjulet i 2dregear på en moderne sportsykkel foregår i hastigheter på 150+ og i den farta blir det jævlig skummelt hvis en mister kontrollen.
Artificial intelligence is no match for natural stupidity
Re: Hvordan dra en wheelie
Stemmer. Da er du nok mye flinkere enn meg, jeg har egentlig ikke ekspremitert så veldig mye med bakhjulskjøring. Blir vel å prøve meg litt forsiktig framover mot våren :)Icetruck skrev:Hadde en 2009 R6, gikk fint opp i 2.gir med standard dreving :-) Med ett par gjyng gikk den opp i 3.gir ogsåBlindern skrev:Jeg må bruke 1.gir, har ikke klart å få den opp i 2.gir. Helt sikkert på grunn av tung standard dreving..AndreasB skrev:Hvilket gir da?Blindern skrev:Siden tråden heter ''Hvordan dra en wheelie?'' så forteller jeg om hvordan jeg gjør det. Hvis du ikke har fått svar på det da. Har ikke lest gjennom hele tråden...
Finner en rett strekning. Ligger i 60, trykker inn clutchen og ruser ''en del''. Rundt 6-10k rpm.. Så slipper jeg clutchen fort og øker gassen jevnt ettersom hvor mye jeg trenger for å holde den i en viss høyde for å komme langt. :)
-
- Innlegg: 738
- Registrert: 08 jun 2012, 18:42
- Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
- Bosted: Oslo!
Re: Hvordan dra en wheelie
Jeg har INGEN planer om å få 320kg's sykkelen min på bakhjulet.Voodoodoo skrev: Anbefaler deg å ikke øve det inn i trafikk men finne en tom parkeringsplass/et industriområde der du ikke kan komme borti andre for skal du dra skikkelige wheelies kommer du til å gå i bakken før du lærer.
Jeg har hatt en SM, det koster mer enn det smaker.
DRZ400 er ~ moped. Husky 510 eller lignende er saker ..
KTM av noe slag
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... rough=true" onclick="window.open(this.href);return false;
Faren er jo at jeg mister lappen
Re: Hvordan dra en wheelie
I dag har jeg prøvd, ikke med vilje egentlig da. Jeg har enda ikke prøvd full akselerasjon på VFR1200'en min, da jeg ikke helt har turt. Jeg har egentlig nok med å holde meg fast når jeg drar på skikkelig. Jeg har også tenkt at sykkelen min er såpass tung og forholdsvis framtung, at jeg trodde jeg måtte nykke litt og bruke clutch for å få den opp på hjulet. Men i dag, ut fra et kryss, så tenkte jeg at jeg for en gangs skyld skulle dra til skikkelig på første giret. Jeg svingte ut på veien, og lå vel i 20-30km/h før jeg vrei om gassen skikkelig. Til min overraskelse så begynte forhjulet å lette ganske raskt. Så sykkelen er visst ikke så framtung at den ikke drar seg opp. Jeg lå tilogmed i framoverlent "racing"stilling siden jeg skulle teste akselerasjon.
- Icetruck
- Innlegg: 275
- Registrert: 24 mai 2012, 08:50
- Motorsykkelen din: 2011 Suzuki GSXR-600
- Bosted: Drammen (Lier)
Re: Hvordan dra en wheelie
Hehe nei, det tror jeg ikke. Var ikke jeg som gjorde det Jeg syntes R6'n var vanskelig iforhold til CBR`n og GSXR`n...Blindern skrev:
Stemmer. Da er du nok mye flinkere enn meg, jeg har egentlig ikke ekspremitert så veldig mye med bakhjulskjøring. Blir vel å prøve meg litt forsiktig framover mot våren :)
Forresten, så at to kompiser som kjører har begge lagt til en på fjesboka med samme bilde som du har her
2014 - 11" Suzuki GSX-R600
2013 - 10" Honda CBR600RR
2012 - 09" Yamaha R6
2013 - 10" Honda CBR600RR
2012 - 09" Yamaha R6
-
- Innlegg: 738
- Registrert: 08 jun 2012, 18:42
- Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
- Bosted: Oslo!
Re: Hvordan dra en wheelie
LikerKydeX skrev:I dag har jeg prøvd, ikke med vilje egentlig da. Jeg har enda ikke prøvd full akselerasjon på VFR1200'en min, da jeg ikke helt har turt. Jeg har egentlig nok med å holde meg fast når jeg drar på skikkelig. Jeg har også tenkt at sykkelen min er såpass tung og forholdsvis framtung, at jeg trodde jeg måtte nykke litt og bruke clutch for å få den opp på hjulet. Men i dag, ut fra et kryss, så tenkte jeg at jeg for en gangs skyld skulle dra til skikkelig på første giret. Jeg svingte ut på veien, og lå vel i 20-30km/h før jeg vrei om gassen skikkelig. Til min overraskelse så begynte forhjulet å lette ganske raskt. Så sykkelen er visst ikke så framtung at den ikke drar seg opp. Jeg lå tilogmed i framoverlent "racing"stilling siden jeg skulle teste akselerasjon.
-
- Innlegg: 9
- Registrert: 05 mai 2014, 14:34
- Motorsykkelen din: KTM Superduke 1290R 2014
- Bosted: Kristiansand
Re: Hvordan dra en wheelie
Wow, har lest gjennom alle sidene her nå og kjenner meg... Tja, lettere plaget... :-)å
SÅ, over til temaet!
Her er min erfaring hvertfall:
Jeg hadde et par 250ccm crossere i ungdommen, så fikk litt feelingen der. Men ble noe helt annet å gå over til 1000ccm gatesykkel.
Så her er hvordan jeg gikk fram for å kunne få litt ekstra kick og bli flinkere til å kontrollere sykkelen.
Ble en del youtubefilmer før jeg dro ut for å øve meg på wheelies med vilje.
Der lærte jeg at det kunne være lurt å starte med clutch og 2. gir. Dermed startet jeg med clutching på 2. giret sånn på rundt 5000 rpm.. Da kom den egentlig ganske fint opp, og lite problem med å kontrollere hvor høyt man vil ha den. Startet med løft på kanskje 10cm og gjorde de nok ganger til at jeg følte meg noenlunde trygg på hvordan sykkelen reagerte med clutch og gasspådraget. Økte så på turtall og pågangsmot. Så er det i grunn å føle seg fram og gi på litt og litt med med gass når hjulet løfter. Så ser man hvor høyt og langt man har lyst å ta det.
Men alltid foten over bakbremsen, sånn i tilfelle
Så kan man jo begynne å prøve litt med powerwheelies osv.. Men synes clutching og 2. gir er kanskje det enkleste og tryggeste
SÅ, over til temaet!
Her er min erfaring hvertfall:
Jeg hadde et par 250ccm crossere i ungdommen, så fikk litt feelingen der. Men ble noe helt annet å gå over til 1000ccm gatesykkel.
Så her er hvordan jeg gikk fram for å kunne få litt ekstra kick og bli flinkere til å kontrollere sykkelen.
Ble en del youtubefilmer før jeg dro ut for å øve meg på wheelies med vilje.
Der lærte jeg at det kunne være lurt å starte med clutch og 2. gir. Dermed startet jeg med clutching på 2. giret sånn på rundt 5000 rpm.. Da kom den egentlig ganske fint opp, og lite problem med å kontrollere hvor høyt man vil ha den. Startet med løft på kanskje 10cm og gjorde de nok ganger til at jeg følte meg noenlunde trygg på hvordan sykkelen reagerte med clutch og gasspådraget. Økte så på turtall og pågangsmot. Så er det i grunn å føle seg fram og gi på litt og litt med med gass når hjulet løfter. Så ser man hvor høyt og langt man har lyst å ta det.
Men alltid foten over bakbremsen, sånn i tilfelle
Så kan man jo begynne å prøve litt med powerwheelies osv.. Men synes clutching og 2. gir er kanskje det enkleste og tryggeste
Re: Hvordan dra en wheelie
Siden sist jeg har postet et innlegg så har jeg fått ny dreving. Gikk ned et forran og opp et bak. Nå snakker vi en mye mer leken sykkel som går opp i andre gir og nesten tredje. Bruker bakbremsen og begynner og nå vippepunktet. :)
- jongsanim
- Innlegg: 1008
- Registrert: 20 mai 2013, 18:51
- Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013
Re: Hvordan dra en wheelie
Jeg klarer å løfte fremhjulet ca 5-10cm i 1.gir fra stillestående! På MSX'n
Får vel øve litt mer......
Får vel øve litt mer......
- mortenolb
- Innlegg: 3615
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Siggerud
Re: Hvordan dra en wheelie
Hvis man vil bli litt skremt, så kan man jo gjøre som jeg fikk erfare i går. Akselerere opp og over en brå hump/bakketopp. Forhjulet letta godt da, ja.
Re: Hvordan dra en wheelie
Kunsten er å holde den oppe etter