Bruker du refleksvest når du kjører?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av JohnnyTh »

Man skal ikke ha hatt så mange nødstopper på motorvei før man blir glad i refleksvesten.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
TomB
Innlegg: 283
Registrert: 26 des 2012, 11:07
Motorsykkelen din: Versys 650 2015 mod
Sted: på ei øy

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av TomB »

JohnnyTh skrev:Man skal ikke ha hatt så mange nødstopper på motorvei før man blir glad i refleksvesten.
Motorvei, hva er det?
Båndrag?


Det holder med 2 sylindre på mc, kan godta 3.
4 rekke motor er kjeeedelig

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22938
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av Bjerknez »

TomB skrev:
JohnnyTh skrev:Man skal ikke ha hatt så mange nødstopper på motorvei før man blir glad i refleksvesten.
Motorvei, hva er det?
Nødstopp?? :lol

Brukeravatar
TomB
Innlegg: 283
Registrert: 26 des 2012, 11:07
Motorsykkelen din: Versys 650 2015 mod
Sted: på ei øy

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av TomB »

Bjerknez skrev:
TomB skrev:
JohnnyTh skrev:Man skal ikke ha hatt så mange nødstopper på motorvei før man blir glad i refleksvesten.
Motorvei, hva er det?
Nødstopp?? :lol
Nødstopp er tissestopp, men hvorfor på motorveien?
Båndrag?


Det holder med 2 sylindre på mc, kan godta 3.
4 rekke motor er kjeeedelig

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av gorbys »

Jompa skrev:Hvis det finnes vester på størrelse med en sigarettpakke, og hvis æ slutte å røyke...... da skal æ vurdere å ha en vest i lomma
Såg i nyeste nmcu bladet at de har kommet med en ce-godkjent vest som er på størrelse med en a5 konvolutt eller noe sånt.... Smått og sannsynligvis vakuumpakka var det. Så da får man bare brukt vesten en gang da. For aldri i verden om man klarer å pakke den like smått etter at man har tatt den ut av forpakningen første gang :knegg

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av Intruder »

Vesten kan redde liv...thank God... :vs :[-o<
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av JohnnyTh »

Bjerknez skrev:
TomB skrev:
JohnnyTh skrev:Man skal ikke ha hatt så mange nødstopper på motorvei før man blir glad i refleksvesten.
Motorvei, hva er det?
Nødstopp?? :lol
Jeg punkterte en gang på 3 felts motorvei utenfor Bussel. 120 km sone. Jeg ble stående i venstrefeltet. Uten mulightet til å få værken bilen, meg, kona eller datteren ut av veien. Selvsagt i en lang slakk kurve. Da var jeg glad i refleksvesten.

Rn annen gang mistet jeg mobilen på autobanrn utenfor Hamburg. Da var jeg glad i den signalgule fargen på kjørejakka når jeg prøvde å berge simkortet.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av jhn »

Satt og leste i DrGreves blogg og kom over denne videoen
http://avisahemnes.no/side/47953/art/49 ... slipp.html
Motstanderne mot vest sier den ikke vises forfra, men i denne videoen mener jeg man kan se at det må en ganske stor og svart skjerm til før man ikke ser den. På flere av syklene vises den også ganske godt gjennom skjermen. De fleste syklene har forøvrig ikke vindskjerm.
Det er også blitt påstått at vesten heller ikke vises fra siden.
Vi ser jo at når syklene venter på å komme inn på veien helt i bakkant av bildet ... der de står med siden til "oss", skiller de seg godt ut fra omgivelsene, og det er jo sånn bildet ser ut i en typisk vikepliktsituasjon med kollisjonsfare. Vi ser vesten før vi ser lyset på sykkelen.

At noen påstår at vestene ikke hjelper er uforståelig for meg .. jeg tror SuperMorten er inne på noe når han sier det må være noe galt med synet til de folka
Sist redigert av jhn den 07 mai 2014, 14:12, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av JohnnyTh »

jhn skrev:Satt og leste i DrGreves blogg og kom over denne videoen
[video]http://avisahemnes.no/side/47953/art/49 ... slipp.html[/video]
Motstanderne mot vest sier den ikke vises forfra, men i denne videoen mener jeg man kan se at det må en ganske stor og svart skjerm til før man ikke ser den. På flere av syklene vises den også ganske godt gjennom skjermen. De fleste syklene har forøvrig ikke vindskjerm.
Det er også blitt påstått at vesten heller ikke vises fra siden.
Vi ser jo at når syklene venter på å komme inn på veien helt i bakkant av bildet ... der de står med siden til "oss", skiller de seg godt ut fra omgivelsene, og det er jo sånn bildet ser ut i en typisk vikepliktsituasjon med kollisjonsfare. Vi ser vesten før vi ser lyset på sykkelen.

At noen påstår at vestene ikke hjelper er uforståelig for meg .. jeg tror SuperMorten er inne på noe når han sier det må være noe galt med synet til de folka
Enig. Merkelig at noen kan påstå at signalgult ikke synes bedre. Mulig det er noe en optiker kan hjelpe med.

Til dere som ikke vet hva en motorvei er så er det en vei av god kvalitet. Ofte med flere felt og høyere fartsgrense. Trodde sånn kunnskap var obligatorisk i føreropplæringen.
Nød stopp er alle uforutsett stans man må gjøre. Eget eller andres ulykke, motorhavari, punktering og lignende. Rart at folk med sertifikat ikke vet det heller. :vs
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av ejs »

:eh
Tror det med gul vest er noe av det samme som med Biltema.
Enten for eller helt imot.
Fanatikere for vest, Fanatikere mot Biltema.
](*,)
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av SuperMorten »

Oppfatter vel at det er motstandere av vesten som er fanatiske. De som hevder at den ikke virker.
Det siste jeg leste nå, var noen som påstår at de med vest, gjør at bilister forventer gule vester på MC, og derfor ikke legger merke mc'er uten vest..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av Duville »

JohnnyTh skrev:
Enig. Merkelig at noen kan påstå at signalgult ikke synes bedre. Mulig det er noe en optiker kan hjelpe med.


Må kanskje til en optiker om du ikke ser en MC med sjåfør uten at han har på seg en signal gul eller rød vest.... Det er vel det som er spørsmålet - ser du MCen uten at han har vest på seg så er det vel ok.

Jeg har aldri opplevd at jeg kun har oppdaget en MC kun på grunn av at vedkommende har på vest, aldri - ergo vesten har ingen betydning i mine øyne.

Online
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6968
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av Jompa »

Bruker ikke vest.
De som ikke ser ei stor hovedlykt ser sanssynligvis ikke en gul vest heller.
Kan gå med på at man nok blir mere synlig fra sida, men stoler mest på mi egen vurdering av
andre trafikkanters adferd og kjører defensivt.
Og så har jeg flere reflekser på jakken, både foran og bak.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av JohnnyTh »

KAn godt være jeg må til optiker igjen. Håper jeg får det på garantien for jeg brukte ganske mye penger på den laseroprasjonen. Jeg er helt overbevist om at jeg ser en person med gul vest på lengre avstand en en i sort eller kamuflasjekjøreutstyr. Nå har jeg aldri opplevd at de uten vest er usynlige. Eller kanskkje de var usynlige så jeg ikke så de. Men tror jo jeg har sett de fleste selv om de ikke hadde vest. Er hundrevis av dem i Korea og ingen har vest. Tror alle er synlige. MEn det er lettere å se dem på lengre hold. Og siden vesten er høyere enn en hovedlykt så ser man ofte vesten før lykta.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av jhn »

Duville skrev:
JohnnyTh skrev:
Enig. Merkelig at noen kan påstå at signalgult ikke synes bedre. Mulig det er noe en optiker kan hjelpe med.


Må kanskje til en optiker om du ikke ser en MC med sjåfør uten at han har på seg en signal gul eller rød vest.... Det er vel det som er spørsmålet - ser du MCen uten at han har vest på seg så er det vel ok.

Jeg har aldri opplevd at jeg kun har oppdaget en MC kun på grunn av at vedkommende har på vest, aldri - ergo vesten har ingen betydning i mine øyne.
Ja, det er vel det som er spørsmålet.
Men du sier "noe ... ble bla ... noe mer bla bla .... I dine øyne" ... det er vel ikke alltid like lett å si nøyaktig hva som gjorde at du oppdaget en mc, men det skulle være rart om ikke dine øyne og din hjerne fungerte som alle andres. Det er vel slått fast for ganske lenge siden at vi har lettere for å oppdage fluoriserende materiale.
Ang. fanatisme ... jeg er ikke fanatisk vest bruker, jeg har ikke vest. Men jeg er nesten fanatisk tilhenger av de som tror at mere synlige farger er mere synlig enn mere usynlige farger

Svar