God aften.
Jeg tenkte kanskje jeg skulle prøve meg litt på en slags liten logg hvor jeg kan drøse litt for meg selv og kanskje legge ut et bilde eller to.
For tiden er jeg bare på min tredje mc, på åtte år totalt. Det vi si, jeg har hatt lappen 15 år iår (A1, også A), men fikk ikke sykkel før jeg var 23. Kall gjerne lappen et moderat opprør mot meget skeptiske foreldre... Det var forøvrig 500m på en lånt Vespa med håndgir som fikk meg til å bestemme meg, mc, det var tingen! Det mener jeg fremdeles. På de åtte årene har jeg vært utafor veien en gang, men ikke verre enn at jeg kunne reise meg for egen maskin etterpå. (Et par støttevelt med Tigeren teller ikke for den tåler det...) Så forhåpentligvis har jeg brukt opp uttaforveien-kvoten min.
Som nevnt er jeg på min tredje mc, en 2013 Triumph Tiger 800XC, en sykkel som ikke er raskest, penest, dyrest eller mest populær, meeen, den er, innenfor gitte budsjetter, bortimot perfekt for det jeg er på jakt etter i en sykkel, eller den er blitt det ila vinteren. (Mer om det i senere poster) Om noe kunne jeg gjerne hatt litt mer motor, men det er bare unntaksvis jeg savner det og bedre bremser kanskje.
For å gi noen frampeik om hva jeg nok kommer til å drøse om framover så blir det nok litt om hvorfor jeg har valgt den sykkelen jeg har valgt og litt om hvorfor jeg har valgt mine to tidligere sykler. Litt om oppgraderinger og utstyr jeg har satt på sykkelen, litt om ferieplaner, litt om kjøreutstyr og litt om turer til nært og fjernt.
Får vel og avslutte med noen bilder av Tigeren...
[img]http://i153.photobucket.com/albums/s206 ... 29772d.jpg[/img]
Feriepakket, bildet er tatt i Köln ifjor og en erfaring fra den turen er at jeg hadde ALT for mye med meg, toppboksen blir ikke med iår!
[img]http://i153.photobucket.com/albums/s206 ... 27a05f.jpg[/img]
MC'er i solnedgang.
[img]http://i153.photobucket.com/albums/s206 ... 9af36e.jpg[/img]
Det flotte dyret mitt.
More to come....
Alas sin blogg, in the beginning...
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 38012
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Alas sin blogg, in the beginning...
God start
Velkommen som MCsiden bikerlogger
Velkommen som MCsiden bikerlogger
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- Alas
- Innlegg: 128
- Registrert: 01 apr 2013, 17:04
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XC 2013
- Sted: Bergen
Re: Alas sin blogg, hvorfor Triumph?
Siden været i Bergen ikke har vært noe særlig idag tenkte jeg å drøse litt videre.
Hvorfor Triumph? Eller hvorfor valgte jeg den sykkelen jeg valgte?
Som nevnt i første post så kjøpte jeg meg ny mc ifjor, min tredje mc totalt og den andre som ble kjøpt ny fra butikk. (Jeg kommer tilbake til mine tidligere mc'er senere kanskje)
Høsten 2012 var jeg veldig i tvil om jeg ville fortsette min mc-karriere, daværende sykkel ble ekstremt lite brukt sesongen 2011 og 2012, jeg tror vel jeg brukte mer tid på oljeskift enn kjøring og mer penger på batteribytte enn bensin, jeg var notorisk dårlig på å ta ut batteriet ved vinterlagring og "drepte" sikkert et batteri i året... Så jeg lurte egentlig på å selge sykkelen og finne på noe annet å gjøre. Jeg er i utgangspunktet en fornuftig fyr, litt for fornuftig egentlig og mc er på en måte den ene tingen jeg gjør som er veldig ufornuftig. Det ble litt fundering på hva jeg skulle gjøre, sykkelen jeg hadde var ikke egnet til det jeg ønsket meg av en sykkel. Den passet helt ypperlig når jeg kjøpte den, men behovene hadde rett og slett endret seg, ergo måtte den selges. Jeg begynte og se litt på cabrioleter, men fant fort ut at en får mer moro per krone med en mc, jeg hadde fått ny giv og en ny lyst på mc-livet. Jakten på ny sykkel var igang.
Jeg begynte å lese meg opp og jeg begynte å se hva som fantes i markedet. En r-sykkel var, og er, uaktuelt, jeg har kjørt en CBR600RR en gang og det hadde jeg ikke godt av den gang og jeg hadde ikke hatt det nå heller. Jeg var lenge innstilt på at en naken sykkel type Hornet, F800R, Duc 696 eller noe slikt var tingen. Så kom BMW med sin nye F800GT og den fristet, ikke så gale pris, reimdrift, sikkert grei komfort og en sykkel jeg kunne levd godt med. Åssen i huleste endte jeg opp med en Tiger 800 XC da?
Vel, en kollega og kamerat av meg hadde høsten 2012 kjøpt en F800GS og jeg hadde ila våren hjulpet han litt med diverse modifikasjoner, når jeg skriver hjulpet, les sett på og holdt litt verktøy. Han hadde i tillegg vært på Island med to kamerater og de hadde laget film, som jeg fikk se og som ved et trylleslag ble litt andre kriterier lagt til grunn for sykkelvalg. Jeg begynte å se på Kawa Versys 650 og 1000, jeg var innom noen brukte Super Tenere og Stelvio, F800GS selvsagt, V-Strom og såklart Triumph Tiger 800. Jeg hadde begynt å se for meg hva jeg ønsket ut av en sykkel, jeg ville reise på tur, lang tur. Og jeg ville at det var mannen oppå som sa stopp, ikke sykkelen. Jeg ville ha noe jeg kunne bruke likesågodt til dagsturer som turer til aplene og til Island, eller Marokko. Forrige sykkelen var kjøpt som pendlersykkel, men nå var det tur som gjaldt! Konseptet med oppreist sittestilling, lang fjæringsvei og et litt røft utseende begynte å appellere mer og mer. Og det er de eneste syklene som ser noenlunde ut med fikrantede sidekofferter, for bagasje må en ha med seg. Vi bor og i Norge hvor veiene er av tvilsom karakter mer enn en plass og fartsovertredelser straffes med bøter/forelegg/gebyr på høyde med bruttonasjonalprodukt (per capita) i enkelte afrikanske land.
Så jeg begynte å lese mer og mer, se mer og mer anmeldelser på verdsveven og jeg gikk innom de fleste forhandlerne her i byen. Jeg fant fort ut at det var 19" framhjul, eller større som gjaldt. Ikke noe vondt om de som ruller på 17"-17", men de egner seg ikke like godt hvor veien blir dårligere. Filmen fra Island satt friskt i minne må man huske. På bakgrunn av det forsvant begge Versys'ene ut, 650'en hadde uansett blitt for liten synes jeg og 1000 litt for dyr, selv om jeg tror det er flott sykkel med en knall motor. Til slutt stod jeg igjen med F800GS og Tigeren, begge kostet egentlig noen titusener mer enn jeg hadde sett for meg, men det var noe som lokket likevel, litt større motor enn f.eks V-strom, litt mer sykkel liksom. Igjen, V-strom og alle de andre syklene jeg vurderte er sikkert gode sykler som jeg hadde levd fint med...
I begynnelsen av Mai ifjor var Triumph på roadshow og da fikk jeg endelig prøvd Tigeren, både XC og den "vanlige". To helt forskjellige sykler etter min mening, men fine sykler, sittestilling og ergonomi synes jeg var bra, vindskjerm var ræva, men var jeg klar over, men det som virkelig ovebeviste meg var motoren, det var bra drag og bra med sprut på toppen, som et meget bra kompromiss mellom en twin og en firer. Jeg kjørte derfra med visshet om det ble nok en slik en, men det skulle ta litt tid. Jeg fikk omsider solgt sykkelen jeg hadde og jeg tror ikke det var mer enn to dager senere var jeg innom forhandlere, bare for å se litt til. Før jeg visste ordet av det var en Matt Khaki Green Tiger 800XC bestilt. Jeg ville egentlig ha en hvit en, men da var det bare den "vanlige" å oppdrive, og jeg hadde vel bestemt meg for at det XC'en som var noe å ha. Den ser mer "riktig" ut synes jeg, så får det heller være at eikefelger er noe dritt å holde rent og de må strammes osv.
Det er som jeg har nevnt før, hverken den peneste sykkelen, den beste eller noe slikt, den utmerker seg vel ikke som "best" i noenting. Men i forhold til de kriteriene som jeg satte så er den bortimot perfekt.
Men hvorfor ikke en F800GS? Jeg tror helt objektivt at BMW'en er en kvalitetsmessig bedre sykkel, jeg vet ikke, men jeg tror. Men til slutt handlet det litt om følelser, Triumphen gjorde at hjertet slo litt raskere enn det det gjorde for BMW'en, kjemien med forhandleren var bedre og det faktum at kompisen min hadde en GS var med på å påvirke valget og jeg liker motoren bedre.
Jeg avslutter med noen bilder...
[img]http://i153.photobucket.com/albums/s206 ... a05ab3.jpg[/img]
Hos forhandler noen dager før jeg fikk den, det var laaaange dager.
[img]http://i153.photobucket.com/albums/s206 ... e2caac.jpg[/img]
[img]http://i153.photobucket.com/albums/s206 ... 1e0b79.jpg[/img]
Bilder fra første tur, en flott dag i Bergen!
[img]http://i153.photobucket.com/albums/s206 ... c3bfa6.jpg[/img]
[img]http://i153.photobucket.com/albums/s206 ... 37417a.jpg[/img]
Noen dager etter overtagelsen.
Med på "kjøpet" fikk jeg justerbar touringvindskjerm (ikke montert på disse bildene), toppboks og håndbeskytterne tror jeg (de kan være standard på XC'en) i tillegg kjøpte jeg senterstøtte, varmeholker, tåkelys, tankharness og tankvæske. (Varmeholker og lys måtte jeg inn senere for å få montert) Tåkelysene kjøpte jeg 99% fordi det er stilig og 1% fordi jeg tror jeg blir sett litt bedre. Jeg hadde lyst på en Arrow-potte og, men der sa lommeboken stopp.
Dog er det blitt lagt til litt mer på sykkelen etter dette, noe ifjor og endel nå i vinter, mer om det senere.
Hvorfor Triumph? Eller hvorfor valgte jeg den sykkelen jeg valgte?
Som nevnt i første post så kjøpte jeg meg ny mc ifjor, min tredje mc totalt og den andre som ble kjøpt ny fra butikk. (Jeg kommer tilbake til mine tidligere mc'er senere kanskje)
Høsten 2012 var jeg veldig i tvil om jeg ville fortsette min mc-karriere, daværende sykkel ble ekstremt lite brukt sesongen 2011 og 2012, jeg tror vel jeg brukte mer tid på oljeskift enn kjøring og mer penger på batteribytte enn bensin, jeg var notorisk dårlig på å ta ut batteriet ved vinterlagring og "drepte" sikkert et batteri i året... Så jeg lurte egentlig på å selge sykkelen og finne på noe annet å gjøre. Jeg er i utgangspunktet en fornuftig fyr, litt for fornuftig egentlig og mc er på en måte den ene tingen jeg gjør som er veldig ufornuftig. Det ble litt fundering på hva jeg skulle gjøre, sykkelen jeg hadde var ikke egnet til det jeg ønsket meg av en sykkel. Den passet helt ypperlig når jeg kjøpte den, men behovene hadde rett og slett endret seg, ergo måtte den selges. Jeg begynte og se litt på cabrioleter, men fant fort ut at en får mer moro per krone med en mc, jeg hadde fått ny giv og en ny lyst på mc-livet. Jakten på ny sykkel var igang.
Jeg begynte å lese meg opp og jeg begynte å se hva som fantes i markedet. En r-sykkel var, og er, uaktuelt, jeg har kjørt en CBR600RR en gang og det hadde jeg ikke godt av den gang og jeg hadde ikke hatt det nå heller. Jeg var lenge innstilt på at en naken sykkel type Hornet, F800R, Duc 696 eller noe slikt var tingen. Så kom BMW med sin nye F800GT og den fristet, ikke så gale pris, reimdrift, sikkert grei komfort og en sykkel jeg kunne levd godt med. Åssen i huleste endte jeg opp med en Tiger 800 XC da?
Vel, en kollega og kamerat av meg hadde høsten 2012 kjøpt en F800GS og jeg hadde ila våren hjulpet han litt med diverse modifikasjoner, når jeg skriver hjulpet, les sett på og holdt litt verktøy. Han hadde i tillegg vært på Island med to kamerater og de hadde laget film, som jeg fikk se og som ved et trylleslag ble litt andre kriterier lagt til grunn for sykkelvalg. Jeg begynte å se på Kawa Versys 650 og 1000, jeg var innom noen brukte Super Tenere og Stelvio, F800GS selvsagt, V-Strom og såklart Triumph Tiger 800. Jeg hadde begynt å se for meg hva jeg ønsket ut av en sykkel, jeg ville reise på tur, lang tur. Og jeg ville at det var mannen oppå som sa stopp, ikke sykkelen. Jeg ville ha noe jeg kunne bruke likesågodt til dagsturer som turer til aplene og til Island, eller Marokko. Forrige sykkelen var kjøpt som pendlersykkel, men nå var det tur som gjaldt! Konseptet med oppreist sittestilling, lang fjæringsvei og et litt røft utseende begynte å appellere mer og mer. Og det er de eneste syklene som ser noenlunde ut med fikrantede sidekofferter, for bagasje må en ha med seg. Vi bor og i Norge hvor veiene er av tvilsom karakter mer enn en plass og fartsovertredelser straffes med bøter/forelegg/gebyr på høyde med bruttonasjonalprodukt (per capita) i enkelte afrikanske land.
Så jeg begynte å lese mer og mer, se mer og mer anmeldelser på verdsveven og jeg gikk innom de fleste forhandlerne her i byen. Jeg fant fort ut at det var 19" framhjul, eller større som gjaldt. Ikke noe vondt om de som ruller på 17"-17", men de egner seg ikke like godt hvor veien blir dårligere. Filmen fra Island satt friskt i minne må man huske. På bakgrunn av det forsvant begge Versys'ene ut, 650'en hadde uansett blitt for liten synes jeg og 1000 litt for dyr, selv om jeg tror det er flott sykkel med en knall motor. Til slutt stod jeg igjen med F800GS og Tigeren, begge kostet egentlig noen titusener mer enn jeg hadde sett for meg, men det var noe som lokket likevel, litt større motor enn f.eks V-strom, litt mer sykkel liksom. Igjen, V-strom og alle de andre syklene jeg vurderte er sikkert gode sykler som jeg hadde levd fint med...
I begynnelsen av Mai ifjor var Triumph på roadshow og da fikk jeg endelig prøvd Tigeren, både XC og den "vanlige". To helt forskjellige sykler etter min mening, men fine sykler, sittestilling og ergonomi synes jeg var bra, vindskjerm var ræva, men var jeg klar over, men det som virkelig ovebeviste meg var motoren, det var bra drag og bra med sprut på toppen, som et meget bra kompromiss mellom en twin og en firer. Jeg kjørte derfra med visshet om det ble nok en slik en, men det skulle ta litt tid. Jeg fikk omsider solgt sykkelen jeg hadde og jeg tror ikke det var mer enn to dager senere var jeg innom forhandlere, bare for å se litt til. Før jeg visste ordet av det var en Matt Khaki Green Tiger 800XC bestilt. Jeg ville egentlig ha en hvit en, men da var det bare den "vanlige" å oppdrive, og jeg hadde vel bestemt meg for at det XC'en som var noe å ha. Den ser mer "riktig" ut synes jeg, så får det heller være at eikefelger er noe dritt å holde rent og de må strammes osv.
Det er som jeg har nevnt før, hverken den peneste sykkelen, den beste eller noe slikt, den utmerker seg vel ikke som "best" i noenting. Men i forhold til de kriteriene som jeg satte så er den bortimot perfekt.
Men hvorfor ikke en F800GS? Jeg tror helt objektivt at BMW'en er en kvalitetsmessig bedre sykkel, jeg vet ikke, men jeg tror. Men til slutt handlet det litt om følelser, Triumphen gjorde at hjertet slo litt raskere enn det det gjorde for BMW'en, kjemien med forhandleren var bedre og det faktum at kompisen min hadde en GS var med på å påvirke valget og jeg liker motoren bedre.
Jeg avslutter med noen bilder...
[img]http://i153.photobucket.com/albums/s206 ... a05ab3.jpg[/img]
Hos forhandler noen dager før jeg fikk den, det var laaaange dager.
[img]http://i153.photobucket.com/albums/s206 ... e2caac.jpg[/img]
[img]http://i153.photobucket.com/albums/s206 ... 1e0b79.jpg[/img]
Bilder fra første tur, en flott dag i Bergen!
[img]http://i153.photobucket.com/albums/s206 ... c3bfa6.jpg[/img]
[img]http://i153.photobucket.com/albums/s206 ... 37417a.jpg[/img]
Noen dager etter overtagelsen.
Med på "kjøpet" fikk jeg justerbar touringvindskjerm (ikke montert på disse bildene), toppboks og håndbeskytterne tror jeg (de kan være standard på XC'en) i tillegg kjøpte jeg senterstøtte, varmeholker, tåkelys, tankharness og tankvæske. (Varmeholker og lys måtte jeg inn senere for å få montert) Tåkelysene kjøpte jeg 99% fordi det er stilig og 1% fordi jeg tror jeg blir sett litt bedre. Jeg hadde lyst på en Arrow-potte og, men der sa lommeboken stopp.
Dog er det blitt lagt til litt mer på sykkelen etter dette, noe ifjor og endel nå i vinter, mer om det senere.
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Sted: Oslo
Re: Alas sin blogg, in the beginning...
Snasen bike!
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
- cosmogs
- Innlegg: 306
- Registrert: 05 jul 2014, 22:09
- Motorsykkelen din: Speed Triple RS
- Sted: Drammen
Re: Alas sin blogg, in the beginning...
Min definitive favoritt-Adventure! Nydelig sak. Hvilket overrasket meg at jeg synes egentlig, jeg er jo ingen adventure-mann...? Men kikket leeenge på XC`n tidligere i uka da jeg var på Graarud, og den er bare - helt riktig!
2018 Triumph Speed Triple RS (2018 -->)
2014 Triumph Street Triple (2014 - 2018)
1976 Kawasaki Z650 (1987 - 1989)
2014 Triumph Street Triple (2014 - 2018)
1976 Kawasaki Z650 (1987 - 1989)
-
- Innlegg: 269
- Registrert: 01 apr 2014, 10:11
- Motorsykkelen din: Aprilia Dorsoduro 1200. Vespa Piaggio.
Re: Alas sin blogg, in the beginning...
cosmogs skrev:Min definitive favoritt-Adventure! Nydelig sak. Hvilket overrasket meg at jeg synes egentlig, jeg er jo ingen adventure-mann...? Men kikket leeenge på XC`n tidligere i uka da jeg var på Graarud, og den er bare - helt riktig!
Må nesten si meg enig. Liker også xc`n godt. Hadde nok vært på topplista mi om jeg skulle ha en slik.
- cosmogs
- Innlegg: 306
- Registrert: 05 jul 2014, 22:09
- Motorsykkelen din: Speed Triple RS
- Sted: Drammen
Re: Alas sin blogg, in the beginning...
detvarvondtdet skrev:cosmogs skrev:Min definitive favoritt-Adventure! Nydelig sak. Hvilket overrasket meg at jeg synes egentlig, jeg er jo ingen adventure-mann...? Men kikket leeenge på XC`n tidligere i uka da jeg var på Graarud, og den er bare - helt riktig!
Må nesten si meg enig. Liker også xc`n godt. Hadde nok vært på topplista mi om jeg skulle ha en slik.
Men hey - du har jo Vespa! Ikonet Vespa, har alltid ment at verden ville vært et mye hyggeligere sted om det summet Vespa`r rundt overalt. Ikke minst også de nye APEne!
Vespa er totalt undervurdert som transportmiddel for voksne i dette landet. Billig, stilig, praktisk, driftsikker og moro! Hadde en 1967 125 Sprint, kjørte fint med den til Toscana. Angrer som en hund på at jeg solgte den og ser ikke bort fra at jeg en dag kjøper en ny bare for gøy-kjøring lokalt på go`værsdager. Selv om Vespa også er en utmerket langturscooter, ikke minst de nye 250/ 300.
2018 Triumph Speed Triple RS (2018 -->)
2014 Triumph Street Triple (2014 - 2018)
1976 Kawasaki Z650 (1987 - 1989)
2014 Triumph Street Triple (2014 - 2018)
1976 Kawasaki Z650 (1987 - 1989)
- Staven
- Innlegg: 174
- Registrert: 02 apr 2014, 21:36
- Motorsykkelen din: Suzuki GSXR 600 k6
- Sted: Hadeland
Re: Alas sin blogg, in the beginning...
Fin sykkel og velkommen til forumet :)
Hadeland. Suzuki Gsxr 600 2006
2014 - 8800km
2015 - venter!!
2014 - 8800km
2015 - venter!!
- freddy123
- Innlegg: 1054
- Registrert: 02 jul 2014, 22:26
- Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
- Sted: akershus
Re: Alas sin blogg, in the beginning...
Fin blogg du har men savner flere bilder og oppdateringer .