Valg av ny hjelm

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38096
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Valg av ny hjelm

Legg inn av AJ »

LordShaft skrev:Noen som vet om en må betale moms for hjelmer en kjøper i utlandet?

Jeg mener å huske jeg slapp eller slapp unna dette når jeg handlet fra US&A forrige gang? :scratch
I Storbritannia er ECE godkjente hjelmer fritatt fra V.A.T. (Value Added Tax). Nettopp for å motivere MC-folk til å kjøpe sertifiserte hjelmer. Så ved kjøp herfra får du hjelm til nettopris.
Men hva som skjer når hjelmen krysser Nordsjøen på vei hjem til deg er ikke vanskelig å tenke seg.
Så vidt jeg vet er ikke MC-hjelmer fritatt for moms her i landet...

:mk
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Valg av ny hjelm

Legg inn av SuperMorten »

LordShaft skrev:Noen som vet om en må betale moms for hjelmer en kjøper i utlandet?

Jeg mener å huske jeg slapp eller slapp unna dette når jeg handlet fra US&A forrige gang? :scratch
Så vidt jeg vet, er det moms på alt over 200 kr. Jeg handla på ebay til 150, og trodde jeg skulle slippe, men det var over 50 kr i frakt og da ble det moms på hele beløpet

Sent from my GT-I9300
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Valg av ny hjelm

Legg inn av LordShaft »

Helt sykt. En hjelm som koster 4000,- ender jo opp med å koste det samme som en hjelm i Norge med litt sjarmør rabatt hvis du må betale moms oppå beløp og frakt.

Det skal sies at jeg slapp unna når jeg kjøpte fra statene sist

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Valg av ny hjelm

Legg inn av mortenolb »

SuperMorten skrev:
LordShaft skrev:Noen som vet om en må betale moms for hjelmer en kjøper i utlandet?

Jeg mener å huske jeg slapp eller slapp unna dette når jeg handlet fra US&A forrige gang? :scratch
Så vidt jeg vet, er det moms på alt over 200 kr. Jeg handla på ebay til 150, og trodde jeg skulle slippe, men det var over 50 kr i frakt og da ble det moms på hele beløpet

Sent from my GT-I9300
Det er faktisk feil at du skulle betale det. Regelen sier at du skal betale moms på alt over 200kr, og momse frakten, men så lenge beløpet på selve varen er under 200kr så teller ikke frakten. Da har muligens den som sendte varen tatt med fraktprisen i beløpet på pakka.

Arvid
Innlegg: 29
Registrert: 12 feb 2013, 04:53
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 2014

Re: Valg av ny hjelm

Legg inn av Arvid »

Du må betale 25% moms når hjelmen kommer inn til Norge ja, men husk at butikker i EU land skal trekke fra momsen før varen blir sendt til deg, dette utgjør en god del på prisen. Jeg handlet nylig fra et firma i Italia og der ble alle priser oppgitt uten moms når jeg oppga at jeg var fra Norge.
Merk også at alle priser i USA oppgis uten moms (eller sales tax som de kaller det) så de skal det ikke trekkes fra noe mere.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Valg av ny hjelm

Legg inn av LordShaft »

Arvid skrev:Du må betale 25% moms når hjelmen kommer inn til Norge ja, men husk at butikker i EU land skal trekke fra momsen før varen blir sendt til deg, dette utgjør en god del på prisen. Jeg handlet nylig fra et firma i Italia og der ble alle priser oppgitt uten moms når jeg oppga at jeg var fra Norge.
Merk også at alle priser i USA oppgis uten moms (eller sales tax som de kaller det) så de skal det ikke trekkes fra noe mere.
Aaahhh se her ja.... nå snakker vi andre boller :-P
Ble vesentlig forskjell når jeg kom til kassen å skulle betale :knegg

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Valg av ny hjelm

Legg inn av Snikendeugle »

Desmo skrev:
Snikendeugle skrev:For å slippe å lage en ny tråd når det likevel er hjelmer inne på praten..
Noen som har sett / eier et Schuberth Iridium visir?
Er det gjennomsiktig i iridiumen, eller er de helt "speila" ?
Har iridiumvisir på C3Pro'en min og det er gjennomsiktig.
Pokker tute :p
Du har ike et bilde av hjelmen med visiret på?

Sent from my Galaxy Nexus
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Valg av ny hjelm

Legg inn av mortenolb »

C3 Pro kosta jo faktisk omtrent null kroner mindre fra fc-moto.de, etter fjerning av VAT. Slenger jeg på tollkostnaden blir det vel fort et par hundre dyrere.

Brukeravatar
Desmo
Innlegg: 3400
Registrert: 02 nov 2008, 12:52

Re: Valg av ny hjelm

Legg inn av Desmo »

Snikendeugle skrev:
Desmo skrev:
Snikendeugle skrev:For å slippe å lage en ny tråd når det likevel er hjelmer inne på praten..
Noen som har sett / eier et Schuberth Iridium visir?
Er det gjennomsiktig i iridiumen, eller er de helt "speila" ?
Har iridiumvisir på C3Pro'en min og det er gjennomsiktig.
Pokker tute :p
Du har ike et bilde av hjelmen med visiret på?

Sent from my Galaxy Nexus
Bilde
We have met the enemy and he is us.
Pogo

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Valg av ny hjelm

Legg inn av Snikendeugle »

Sederja : )
Ser ikke så særlig gjennomsiktig ut på bildet ihvertfall :p

Så lekker ut! gleder meg nå.. :D
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
erikh
Innlegg: 156
Registrert: 16 jun 2013, 18:38
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R
Sted: Oslo

Re: Valg av ny hjelm

Legg inn av erikh »

LordShaft skrev:Noen som vet om en må betale moms for hjelmer en kjøper i utlandet?

Jeg mener å huske jeg slapp eller slapp unna dette når jeg handlet fra US&A forrige gang? :scratch
Momsen tror jeg nok du ikke kommer unna.. Toll skal du etter hva skjønner kunne klare å slippe unna ved å enten kalle det sikkerhetsutstyr, sportsutstyr eller kanskje til og med bildeler..

Ser du har fått svar på det meste alt :vs
erik

Kawasaki ZX6R 2000
link til tråden min

Brukeravatar
Desmo
Innlegg: 3400
Registrert: 02 nov 2008, 12:52

Re: Valg av ny hjelm

Legg inn av Desmo »

Snikendeugle skrev:Sederja : )
Ser ikke så særlig gjennomsiktig ut på bildet ihvertfall :p

Så lekker ut! gleder meg nå.. :D
Å, jeg trodde du mente om at det var speibelegg på begge sider av visiret. Om jeg ikke husker feil så nevnte du det i et innlegg lenger opp?
We have met the enemy and he is us.
Pogo

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Valg av ny hjelm

Legg inn av Snikendeugle »

Desmo skrev:
Snikendeugle skrev:Sederja : )
Ser ikke så særlig gjennomsiktig ut på bildet ihvertfall :p

Så lekker ut! gleder meg nå.. :D
Å, jeg trodde du mente om at det var speibelegg på begge sider av visiret. Om jeg ikke husker feil så nevnte du det i et innlegg lenger opp?
Ahh nei, kan ha misformulert meg litt. Mente selvfølgelig kun yttersiden av visiret : ) Speil på innsiden hadde vært kult, men vet ikke hvor praktisk det hadde vært med 0% syn igjennom :p
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Valg av ny hjelm

Legg inn av mortenolb »

Snikendeugle skrev:
Desmo skrev:
Snikendeugle skrev:Sederja : )
Ser ikke så særlig gjennomsiktig ut på bildet ihvertfall :p

Så lekker ut! gleder meg nå.. :D
Å, jeg trodde du mente om at det var speibelegg på begge sider av visiret. Om jeg ikke husker feil så nevnte du det i et innlegg lenger opp?
Ahh nei, kan ha misformulert meg litt. Mente selvfølgelig kun yttersiden av visiret : ) Speil på innsiden hadde vært kult, men vet ikke hvor praktisk det hadde vært med 0% syn igjennom :p
Ny idé for de forfengelige? dobbelt visir. Det ytterste har speil på begge sider, mens du har et innenfor tett opptil, så ikke speilet på innsiden har effekt, mens når du drar opp innervisiret kommer det et lys på, og du ser ditt eget tryne. Så kan du la være å ta av deg hjelmen hvis ikke sminka sitter!

Brukeravatar
Kimsa
Innlegg: 30
Registrert: 30 apr 2014, 11:32
Motorsykkelen din: Honda Hornet 919

Re: Valg av ny hjelm

Legg inn av Kimsa »

Sitter med nye hjelmen på huggu nå. Har prøvd både C3 og C3 pro før kjøp. Testkjørte pro og følte den satt fint, men valget fallt på C3 da denne føltes som passet enda bedre.

Bestillte på nett for å spare 1500kr men den jeg har på hode nå føles som den klemmer meg i panna.

Kan det være store forskjeller på samme hjelm i samme størrelse? Og er det forskjell mellom C3 og C3pro i passformen?

Svar