LordShaft skrev:Noen som vet om en må betale moms for hjelmer en kjøper i utlandet?
Jeg mener å huske jeg slapp eller slapp unna dette når jeg handlet fra US&A forrige gang?
I Storbritannia er ECE godkjente hjelmer fritatt fra V.A.T. (Value Added Tax). Nettopp for å motivere MC-folk til å kjøpe sertifiserte hjelmer. Så ved kjøp herfra får du hjelm til nettopris.
Men hva som skjer når hjelmen krysser Nordsjøen på vei hjem til deg er ikke vanskelig å tenke seg.
Så vidt jeg vet er ikke MC-hjelmer fritatt for moms her i landet...
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
LordShaft skrev:Noen som vet om en må betale moms for hjelmer en kjøper i utlandet?
Jeg mener å huske jeg slapp eller slapp unna dette når jeg handlet fra US&A forrige gang?
Så vidt jeg vet, er det moms på alt over 200 kr. Jeg handla på ebay til 150, og trodde jeg skulle slippe, men det var over 50 kr i frakt og da ble det moms på hele beløpet
Helt sykt. En hjelm som koster 4000,- ender jo opp med å koste det samme som en hjelm i Norge med litt sjarmør rabatt hvis du må betale moms oppå beløp og frakt.
Det skal sies at jeg slapp unna når jeg kjøpte fra statene sist
Så vidt jeg vet, er det moms på alt over 200 kr. Jeg handla på ebay til 150, og trodde jeg skulle slippe, men det var over 50 kr i frakt og da ble det moms på hele beløpet
Sent from my GT-I9300
Det er faktisk feil at du skulle betale det. Regelen sier at du skal betale moms på alt over 200kr, og momse frakten, men så lenge beløpet på selve varen er under 200kr så teller ikke frakten. Da har muligens den som sendte varen tatt med fraktprisen i beløpet på pakka.
Du må betale 25% moms når hjelmen kommer inn til Norge ja, men husk at butikker i EU land skal trekke fra momsen før varen blir sendt til deg, dette utgjør en god del på prisen. Jeg handlet nylig fra et firma i Italia og der ble alle priser oppgitt uten moms når jeg oppga at jeg var fra Norge.
Merk også at alle priser i USA oppgis uten moms (eller sales tax som de kaller det) så de skal det ikke trekkes fra noe mere.
Arvid skrev:Du må betale 25% moms når hjelmen kommer inn til Norge ja, men husk at butikker i EU land skal trekke fra momsen før varen blir sendt til deg, dette utgjør en god del på prisen. Jeg handlet nylig fra et firma i Italia og der ble alle priser oppgitt uten moms når jeg oppga at jeg var fra Norge.
Merk også at alle priser i USA oppgis uten moms (eller sales tax som de kaller det) så de skal det ikke trekkes fra noe mere.
Aaahhh se her ja.... nå snakker vi andre boller :-P
Ble vesentlig forskjell når jeg kom til kassen å skulle betale
Snikendeugle skrev:For å slippe å lage en ny tråd når det likevel er hjelmer inne på praten..
Noen som har sett / eier et Schuberth Iridium visir?
Er det gjennomsiktig i iridiumen, eller er de helt "speila" ?
Har iridiumvisir på C3Pro'en min og det er gjennomsiktig.
Pokker tute
Du har ike et bilde av hjelmen med visiret på?
C3 Pro kosta jo faktisk omtrent null kroner mindre fra fc-moto.de, etter fjerning av VAT. Slenger jeg på tollkostnaden blir det vel fort et par hundre dyrere.
Snikendeugle skrev:For å slippe å lage en ny tråd når det likevel er hjelmer inne på praten..
Noen som har sett / eier et Schuberth Iridium visir?
Er det gjennomsiktig i iridiumen, eller er de helt "speila" ?
Har iridiumvisir på C3Pro'en min og det er gjennomsiktig.
Pokker tute
Du har ike et bilde av hjelmen med visiret på?
Momsen tror jeg nok du ikke kommer unna.. Toll skal du etter hva skjønner kunne klare å slippe unna ved å enten kalle det sikkerhetsutstyr, sportsutstyr eller kanskje til og med bildeler..
Snikendeugle skrev:Sederja : )
Ser ikke så særlig gjennomsiktig ut på bildet ihvertfall
Så lekker ut! gleder meg nå..
Å, jeg trodde du mente om at det var speibelegg på begge sider av visiret. Om jeg ikke husker feil så nevnte du det i et innlegg lenger opp?
Ahh nei, kan ha misformulert meg litt. Mente selvfølgelig kun yttersiden av visiret : ) Speil på innsiden hadde vært kult, men vet ikke hvor praktisk det hadde vært med 0% syn igjennom
Snikendeugle skrev:Sederja : )
Ser ikke så særlig gjennomsiktig ut på bildet ihvertfall
Så lekker ut! gleder meg nå..
Å, jeg trodde du mente om at det var speibelegg på begge sider av visiret. Om jeg ikke husker feil så nevnte du det i et innlegg lenger opp?
Ahh nei, kan ha misformulert meg litt. Mente selvfølgelig kun yttersiden av visiret : ) Speil på innsiden hadde vært kult, men vet ikke hvor praktisk det hadde vært med 0% syn igjennom
Ny idé for de forfengelige? dobbelt visir. Det ytterste har speil på begge sider, mens du har et innenfor tett opptil, så ikke speilet på innsiden har effekt, mens når du drar opp innervisiret kommer det et lys på, og du ser ditt eget tryne. Så kan du la være å ta av deg hjelmen hvis ikke sminka sitter!
Sitter med nye hjelmen på huggu nå. Har prøvd både C3 og C3 pro før kjøp. Testkjørte pro og følte den satt fint, men valget fallt på C3 da denne føltes som passet enda bedre.
Bestillte på nett for å spare 1500kr men den jeg har på hode nå føles som den klemmer meg i panna.
Kan det være store forskjeller på samme hjelm i samme størrelse? Og er det forskjell mellom C3 og C3pro i passformen?