Valg av ny hjelm

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Valg av ny hjelm

Legg inn av Flanker »

Det bør ikke være store variasjoner fra hjem til hjelm, ihvertfall ikke på et premium merke som Schuberth. Kan være så enkelt som at hjelmen du prøvde har mange andre prøvd før deg... Når du har brukt din nye i noen timer går den seg til.

Mener å ha lest at det er litt forskjell i passform mellom C3 og Pro utgaven, men ta nå det med en klype salt. Hvis problemet med press i pannen er vedvarende er visstnok en fix å sette en C3 Pro liner inn vanlig C3 hjelm. Google "mark of schuberth" for mer info om det. Jeg har ikke hatt noen problemer med dette på min C3.

Brukeravatar
Kimsa
Innlegg: 30
Registrert: 30 apr 2014, 11:32
Motorsykkelen din: Honda Hornet 919

Re: Valg av ny hjelm

Legg inn av Kimsa »

Nå har jeg sittet med min nye C3på hodet i litt over en time, og jeg får ekstremt vondt på toppen av panna,eller helt fremst på toppen av hode er vel mer riktig.

de førstr 45 minuttene kjentes den kjempe komfortabel ut, men etter det ble det bare vonnere å vonnere. Klarer ikke helt å se hvordan den skal kubbe utvide seg der heller fordi den jo er beinhard i det området jeg får vondt.

Har vært å prøvd på meg størrelsen over og den blir alt for stor, føler jeg kan vri den frem og tilbake på hodet.

veldih usikker på dette hjelm valget nå, føler ikke jeg kan kjangse med så mange tusen selv om den var på tilbud til 4000kr

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Valg av ny hjelm

Legg inn av evike »

Kimsa skrev:Nå har jeg sittet med min nye C3på hodet i litt over en time, og jeg får ekstremt vondt på toppen av panna,eller helt fremst på toppen av hode er vel mer riktig.

de førstr 45 minuttene kjentes den kjempe komfortabel ut, men etter det ble det bare vonnere å vonnere. Klarer ikke helt å se hvordan den skal kubbe utvide seg der heller fordi den jo er beinhard i det området jeg får vondt.

Har vært å prøvd på meg størrelsen over og den blir alt for stor, føler jeg kan vri den frem og tilbake på hodet.

veldih usikker på dette hjelm valget nå, føler ikke jeg kan kjangse med så mange tusen selv om den var på tilbud til 4000kr
Hadde samme erfaringen, men etter å ha trykket og klemt på innmaten over panna og med en skarp kniv skåret av noen millimeter innenfor foret, og kjørt med den likevel, så har til slutt hjelmen og jeg blitt enige om dette. Men joda: Til å begynne med så det ut som jeg hadde gått på en veldig lav dørkarm og fått et digert merke øverst i panna hver gang jeg tok av hjelmen. Etter 3-timers tid så merker jeg fortsatt at den er noe trang, men satser på at panna mi skal venne seg til resten også.
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3459
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Valg av ny hjelm

Legg inn av JohnnyTh »

samme med min C3. men det kom seg. man kan og ta ut foret og trykke litt på innmaten. Bruk en skje eller lignende. jeg brukte kun tommelfingeren.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Kimsa
Innlegg: 30
Registrert: 30 apr 2014, 11:32
Motorsykkelen din: Honda Hornet 919

Re: Valg av ny hjelm

Legg inn av Kimsa »

Jeg kan liksom ikke skjønne at det skal være nødvendig å modifisere/ødelegge en så dyr hjelm for å få den til å passe.

For min del er 4000kr ganske mye penger, så da føles det skummelt å gå løs med kniv på hjelmen i håp om at den blir bedre, for blir den ikke det så er jo muligheten for å levere den tilbake helt borte.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Valg av ny hjelm

Legg inn av RuneMC »

@Kimsa - gi det en uke ca med daglig bruk eller kanskje to uker (avhengig av hvor mye/lite du kjører). Som regel er det isoporlignende stoff som etterhvert tar form av skallen din - så ville være svært forsiktig med å manuelt trykke sammen områder med tommel eller lign, for det utvider seg ikke igjen og da har du plutselig en som er for rom og ikke sitter tett som den skal.

Mye verre med en hjelm som er for stor og "skrangler" rundt på knotten.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Moby
Innlegg: 330
Registrert: 27 jul 2012, 00:18
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R 1000 L3
Sted: Akershus

Re: Valg av ny hjelm

Legg inn av Moby »

Forskjellige hjelmer har forskjellig passform. Har du prøvd noe andre hjelmer? Kanskje hjelmen rett og slett ikke passer så godt til hodet ditt. Når det er sagt kjøpte jeg meg en Shoei XR1100 i str M for to år siden som jeg syns passet fint på hodet mitt. Den har nå blitt for stor og i vinter kjøpte ny hjelm i størrelse small. Den nye hjelmen trykker endel mer på hodet, men den sitter også godt fast. Den er trang og få av og på, men det gjør ikke vondt å ha den på hodet. Hjelmen din vil gå seg til.

Hvis du alikevel er litt usikker på om du har velgt feil hjelm/størrelse kan du sjekke sidene til til organisjasjonen Sharp. De ble opprettet av det britiske 'Department for Transport' og har en guide som viser hvordan en hjelm bør sitte.

http://sharp.direct.gov.uk/content/how-fit-your-helmet" onclick="window.open(this.href);return false;
There are old bikers and there are bold bikers - but there are no old, bold bikers

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Valg av ny hjelm

Legg inn av SuperMorten »

RuneMC skrev:@Kimsa - gi det en uke ca med daglig bruk eller kanskje to uker (avhengig av hvor mye/lite du kjører). Som regel er det isoporlignende stoff som etterhvert tar form av skallen din - så ville være svært forsiktig med å manuelt trykke sammen områder med tommel eller lign, for det utvider seg ikke igjen og da har du plutselig en som er for rom og ikke sitter tett som den skal.

Mye verre med en hjelm som er for stor og "skrangler" rundt på knotten.
Støtter denne. Kjøpte ny C3 i fjor. De første dagene til og fra jobb var det deilig å få av seg hjelmen etter en times tid. Nå bryr det meg ikke. Nå kan jeg ha den på døgnet rundt :knegg
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Kimsa
Innlegg: 30
Registrert: 30 apr 2014, 11:32
Motorsykkelen din: Honda Hornet 919

Re: Valg av ny hjelm

Legg inn av Kimsa »

Skal prøve den noen ganger til så får vi se.

Prøvde akkurat med min vindtette bavaklava under. Da blir jeg for vid i kinn partiet til at jeg klarer å få den til å gå i lås. Tight fitt med andre ord.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Valg av ny hjelm

Legg inn av SuperMorten »

C3 er så tett at du ikke trenger noe under. Jeg bruker bare noe i halsen som går til oppunder hakereima på hjelmen. Det holder til 100km/t i 2 plussgrader.. :knegg
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3459
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Valg av ny hjelm

Legg inn av JohnnyTh »

SuperMorten skrev:
RuneMC skrev:@Kimsa - gi det en uke ca med daglig bruk eller kanskje to uker (avhengig av hvor mye/lite du kjører). Som regel er det isoporlignende stoff som etterhvert tar form av skallen din - så ville være svært forsiktig med å manuelt trykke sammen områder med tommel eller lign, for det utvider seg ikke igjen og da har du plutselig en som er for rom og ikke sitter tett som den skal.

Mye verre med en hjelm som er for stor og "skrangler" rundt på knotten.
Støtter denne. Kjøpte ny C3 i fjor. De første dagene til og fra jobb var det deilig å få av seg hjelmen etter en times tid. Nå bryr det meg ikke. Nå kan jeg ha den på døgnet rundt :knegg
Enig jeg og. Modifisering innvendig bør ikke gjøres med mindre den fremdeles ikke er behaglig etter mye bruk.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3459
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Valg av ny hjelm

Legg inn av JohnnyTh »

Kimsa skrev:Jeg kan liksom ikke skjønne at det skal være nødvendig å modifisere/ødelegge en så dyr hjelm for å få den til å passe.

For min del er 4000kr ganske mye penger, så da føles det skummelt å gå løs med kniv på hjelmen i håp om at den blir bedre, for blir den ikke det så er jo muligheten for å levere den tilbake helt borte.
Kniv ville jeg ikke brukt.
Grunnen til at den ikke passer skikkelig er jo for at ingen hoder er helt like. (Reodor Felgen hadde en løsning på dette. Etter å fått hårklipp i hans maskinklipper så var alle hoder like)
Hjelmen må "gåes" inn. Ganske sikker på at det blir bra.

Men når det er sagt så er det noen som aldri klarer å få C3 til å passe. Det finnes ganske mye å lese om dette problemet på nettet.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
bshagen
Innlegg: 226
Registrert: 31 jul 2012, 12:30
Motorsykkelen din: 2014 Ducati 899 Panigale
Sted: Hokksund

Re: Valg av ny hjelm

Legg inn av bshagen »

Veit ikke om dette blir like relevant, er en video for Arai, men den kan vel likevel være interessant.

[video]https://www.youtube.com/watch?v=Ovd3KGu6BgU[/video]

Også interessant å høre det han sier om du mister hjelmen i bakken, og ikke minst hvorfor hjelmen skal holde 5 år.

detvarvondtdet
Innlegg: 269
Registrert: 01 apr 2014, 10:11
Motorsykkelen din: Aprilia Dorsoduro 1200. Vespa Piaggio.

Re: Valg av ny hjelm

Legg inn av detvarvondtdet »

Min var ubehaglig trang første gang jeg brukte den, men nå sitter den perfekt. Den var en str mindre en hva jeg trodde jeg måtte ha.
Min har i tillegg et pumpesystem. Når jeg pumper den så kan jeg ikke tygge tyggis med hjelmen på. Sitter som limt fast.

Brukeravatar
Kimsa
Innlegg: 30
Registrert: 30 apr 2014, 11:32
Motorsykkelen din: Honda Hornet 919

Re: Valg av ny hjelm

Legg inn av Kimsa »

Interesang video. Desverre viste den ikke hvordan de målte seg frem.

Jeg måler jo 61,5cm rundt hode, men har enda ikke funnet en hjelm på dette målet som ikke virker alt for stor. Schuberten er jo 58-59. Og virker ikke for liten.

Får prøve at i morgen, om jeg orker, har fortsatt veldig vondt i hode, føles som når en har fått kul, bare uten kulen..

Svar