Flankers rare turer og fjas! - Stenger sjappa :-/

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Flankers rare turer og fjas! - Øyeren rundt (s. 10)

Legg inn av Flanker »

Busa Trond skrev:Fin blogg Flanker :thumleft
Moro å se på rare turer og fjas :D Levende bilder, nesten som å være med :prf
Jeg gleder meg til fortsettelsen :vs
Takk skal du ha, Busa Trond. Bildene hadde nok vært hakket hvassere hvis jeg hadde fått kurert kamera-demensen, slik at Fuji X100'en ble med i tillegg til iPhone'en. Har glemt det på hver tur så langt denne sesongen!

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Flankers rare turer og fjas! - Øyeren rundt (s. 10)

Legg inn av Flanker »

Ikke stort å rapportere... Vi har konfirmant i huset, så denne og neste helg går med til det. Men det blir 6 mil daglig til og fra jobb, en flott start på dagen langs Svelvikveien fra Berger til Drammen. I dag har jeg hatt vaskedag: Først vinduer (svigermor kommer på torsdag) og deretter MC. Ble en liten tørketur til Sande, Smia MC og Svelvik etterpå.

Ellers har ny (brukt) fordemper ankommet Oslo, så det blir montering ila. uka. Og så har jeg bestilt kevlar jeans på eBay og en ny jakke. Til jobbpendling. Jeg kjører i dag med en Teiz Lombard tekstildress (hel), men den er rett og slett utslitt. Valgte nå en løsning der jeg forhåpentligvis kan bruke buksa under arbeidsdagen. Når det gjelder jakke falt valget på en fra Triumph! Litt helligbrøde når man kjører BMW, men jakka har minimalt med branding. Venter nå på Triumph Leybourne jakke:

Bilde

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Flankers rare turer og fjas! - Øyeren rundt (s. 10)

Legg inn av Flanker »

I dag har jeg omsider fått testet mitt nye actionkamera... Replay XD 1080 Mini, hjelmmontert. Skal jeg være ubeskjeden ble resultatet overraskende bra! Kameraet er svært lite og kompakt sammenliknet med f.eks. GoPro. Mer info om det her: http://replayxd.com/cameras/replay-xd-1080-mini/. Lyden var det bare å drite i. For det meste bare vindsus, ispedd musikk fra Sena bluetooth headsetet, som har høyttaler rett på innsiden for kameraet, i lave hastigheter. Så da måtte jeg finne noe gratismusikk å slenge inn i tillegg. Filmen er mine 30 km. hjem fra jobb i dag.

Videoredigering er nytt territorium for meg, har kun laget noen korte videosnutter av ungene tidligere, i WIndows Movie Maker. Det er noen år siden, og nå kjører jeg Mac. Så iMovie ble fyrt i gang, og det var jo et helt supert og brukervennlig program. Kun et par timers knoting for å få til en brukbar (tror jeg) video, og ingen banning! Resultatet ser dere under, kom gjerne med tilbakemeldinger :redface

[video]https://www.youtube.com/watch?v=9Xq54ERvP8I[/video]

Brukeravatar
Kmann
Innlegg: 504
Registrert: 27 jul 2011, 13:00
Motorsykkelen din: BMW R1150GS -00, BMW K100 RT-85
Sted: Grue i Hedmark

Re: Flankers rare turer og fjas! - Min første video (s. 11)

Legg inn av Kmann »

Ikke dårlig til amatør å være :lol
Plasseringa av kameraet så du får med litt av hjelm/visir... Tja, kan jo litt mer følelse av å være på tur. Ellers fine klare blider.
Mange som kjører MC, liker det ikke, de kjører fort for å bli fort ferdige med turen.....??
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Flankers rare turer og fjas! - Min første video (s. 11)

Legg inn av Flanker »

Kmann skrev:Ikke dårlig til amatør å være :lol
Plasseringa av kameraet så du får med litt av hjelm/visir... Tja, kan jo litt mer følelse av å være på tur. Ellers fine klare blider.
Takk skal du ha! Skal eksperimentere litt mer med plassering av kamera. Jeg er ganske fornøyd med for å være på hjelm, og synes ikke videoer med kameraet på toppen av hjelmen er noe særlig. Skal se om jeg kan finne et spenstig sted å montere det på sykkelen :thumleft

mogs
Innlegg: 191
Registrert: 07 jun 2011, 10:16
Motorsykkelen din: T 7- 2020.

Re: Flankers rare turer og fjas! - Min første video (s. 11)

Legg inn av mogs »

Fin video. :thumleft Greit å være lokalkjent og unngå Bjørnstjerne i rushet. :)
Om du kommer på en smart plassering så si fra, jeg synes det kommer noe i vegen samma hvor jeg prøver å sette kamera på GS`en.
Blir liksom ikke så spennende om den sitter frampå nebbet. For lavt på motorbøylene.. Så...? :scratch

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Flankers rare turer og fjas! - Min første video (s. 11)

Legg inn av Kawagutten »

Det var bra redigert og klar å fin video.Det er lov å bevege hode selv om en har kamera på hjelmen :thumleft
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Flankers rare turer og fjas! - Min første video (s. 11)

Legg inn av Flanker »

Kort oppdatering... Foruten jobbpendling har det ikke blitt noe kjøring de siste 14 dagene. Vi hadde konfirmant i huset sist helg, og så har ikke været vært direkte supert heller.

Nytt pendlerantrekk er ihvertfall på plass: Triumph Leybourne jakke og kevlarforsterket jeans fra eBay. Det funket veldig bra synes jeg, og den gamle Teiz Lombard tekstildressen har funnet veien til søpla. Rett og slett utslitt etter 3 års tjeneste! Bildet kommer etterhvert. Veldig greit med tøy som er såpass casual at jeg kan bruke de i møte med kunder etc. Og det uten å ofre veldig mye i beskyttelse.

Ellers planlegges 3-dagers Hardangertur fra 29/5, så vi bare krysser fingrene for at været er såpass at den blir noe av. Hvis ikke får jeg gjøre som i fjor høst, koordinere Yr og Booking.com for å finne et passende erstatningsreisemål :-)

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Flankers rare turer og fjas! - Min første video (s. 11)

Legg inn av Flanker »

Ny fordemper en montert. Den gamle har gått 63000 km. og begynte å svette. Fikk tak i en brukt demper til 1000-lappen, som bare var gått 7000 km. Installert på 3 timer i dag, litt knot men det gikk fint. Nå er sykkelen 100% og klar for Hardangertur om 14 dager, værgudene stå oss bi!

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Flankers rare turer og fjas! - Min første video (s. 11)

Legg inn av Flanker »

Accelerator Module ble installert i dag... Sendt fra Belgia (?) på fredag og i postkassa mi i morges. Det er rett og slett imponerende! Denne gjør akkurat samme misjon som "Booster Plug", bare til halve prisen... Lurer ECU til å tro at temp. er ca. 20 grader kaldere enn den reelt er, og motoren får dermed ca. 6% mer bensin ved pådrag/avslag. Den påvirker ikke jevn kjøring.

Installasjonen ble gjort på 5 min. og var lekende lett på min R 1200 GS. Av med all plastikken (det lille som er der) på venstre side. Ut med en plugg som er lett tilgjengelig bak der, som igjen monteres inn på modulen. En enkel og lettfattelig bruksanvisning fulgte også med.

Bilde

Jeg kjøpte "extended" utgaven, med ekstern temp. sensor. Igjen akkurat samme opplegget som Booster Plug. Denne ruter jeg mellom tanken og plastdekslene, ned på ramma nesten under nebbet, der den ble fiksert med et par strips. Her ligger den beskyttet for sol og dritt, samtidig som den får plenty med frisk luft og ikke påvirkes av varme fra motoren. Og forhåpentligvis heller ikke fra oljekjøleren. Den sitter litt bak og til siden for den, så det bør gå helt fint.

Bilde

Og hva er så dommen? Det ble ikke lange prøveturen, bare 12 km. sånn ca. Forskjellene er på ingen måte veldig dramatiske, men de er merkbare...

- Motoren virker å gå litt penere på tomgang.
- Gassresponsen på turtall under 3500 RPM virker jevnere og uten forsinkelse. Sykkelen føles subjektivt mer kraftfull i denne delen av registeret.
- Sykkelen "lugger" mindre og det er mindre behov for å manipulere clutch ved krypekjøring. Den bare drar seg jevnt fremover, nærmest på tomgang.
- Poppingen i eksosen ved avslag, som det tidligere var plenty av, var ikke å høre på den lille prøveturen.

Jeg tror denne er nyttig nok, særlig hvis man bedriver mye bykjøring. Prisen tatt i betraktning er jeg fornøyd med kjøpet, selv om det ikke er noen dramatisk endring. Men den er som sagt merkbar! Skal oppdatere etter noen flere mil og kjøring i rush'en i Drammen...

Brukeravatar
tordfo
Innlegg: 80
Registrert: 13 jun 2012, 21:53
Motorsykkelen din: KTM 390 Adv
Sted: Skedsmo

Re: Flankers rare turer og fjas! - Min første video (s. 11)

Legg inn av tordfo »

Spennende! Gleder meg til å montere min! Den ble sendt på fredag/lørdag så da er den vel like om hjørnet!
Mvh.
Tord F

- KTM 390 Adventure
x Triumph Street Twin
x Yamaha FZ6S
x BMW F650GS
x Yamaha Fazer

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Flankers rare turer og fjas! - Min første video (s. 11)

Legg inn av Flanker »

Tok sykkelen til jobb i går, i Drammen. Førsteinntrykket ble bekreftet, den oppfører seg rett og slett mer kultivert på lavt turtall. Absolutt en fordel i byen!

Vel hjemme igjen oppdaget jeg det som kan være et problem med kardangen. Det skal sies at sykkelen er skitten som fy, og ble også kjørt på våt vei i går morges. Det kunne tilsynelatende se ut som en simring på kardangen har tatt kvelden:
Bilde

Atskillige timer ble lagt ned på nett for å lese meg opp på dette før jeg valgte den åpenbare løsningen... Etter først å ha sjekket for tegn på sviktende lager inni der, uten funn, ble kardangen dynket i Turtle Wax Extreme Prewash, spylt ren og tørket av. Deretter tok jeg en 40 min. prøvetur med hard kjøring. Kardangen holder normal temperatur, det kommer ingen ulyder og det er ingen tegn på lekkasje. Enten var det møkk som lå der, lekkasjen har stoppet av seg selv eller så vil den dukke opp etter noen flere km. Time will show! Heldigvis er simringer billige, og den det ser ut til å kunne være er enkel å skifte selv.

Skal kjøre følgesykkel i Vesfold Rundt til helgen, så da får vi se!

Toven

Re: Flankers rare turer og fjas! - Kardangtrøbbel? (s. 11)

Legg inn av Toven »

Er det en ventil på kardangen? Var en ventil på virago 1100 så av og til kunne det svette litt ut

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Flankers rare turer og fjas! - Kardangtrøbbel? (s. 11)

Legg inn av Flanker »

Nei, ingen ventil. Er det noe så er det simringen på siden av kardangen, der du ser den sorte ringen rundt hullet. 260,- for ny del og visstnok en forholdsvis enkel 15 min. jobb å bytte den selv... Men foreløpig avventer jeg og ser om det fortsatt er tegn på lekkasje.

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Flankers rare turer og fjas! - Kardangtrøbbel? (s. 11)

Legg inn av Flanker »

Ett ord: HELVETTE!

Oljelekkasje på kardang er bekreftet... Og det kommer ikke fra det jeg mistenkte. Enten er det simring mellom girkasse og aksling som må byttes, eller så er det den andre innvendige på selve kardangen. Jeg mistenker førstnevnte, som vel også er den dyreste og mest arbeidskrevende å få fikset. Skal droppe kardangen i morgen for å bekrefte hvor synderen sitter :-(

Det betyr at jeg ikke får kjørt følgesykkel for Vedtfold Rundt i morgen, og jeg er stygt redd for at 3-dagers turen til Hardanger fra tors. også ryker. Speed MC har 3 ukers ventetid på verksted. MC Oslo får jeg ringe på mandag :-(

DOBBELTHELVETTE!

Svar