MC-ulykker

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: MC-ulykker

Legg inn av spidair »

Toven skrev:Forbanna møkk denne grusen... Opplevde grus i omtrent hver eneste sving bortover Helgeroa - Stavern, virket som en bande hadde lagt ut grus på trass i svingene, ingen lik grus i veikanten med den som lå i veien.
Grusen stammer stort sett fra lastebiler med overlass.... :( Og en del av overlasset faller av i sving/rundkjøringer... Forbanna dritt... Fikk et gigastort sprekk/hull i frontruta på bilen da en diger stein falt av en lastebil jeg møtte i yttersving og hadde jeg visst det jeg vet i dag ville jeg brånappet rundt og tatt ham igjen, da lastebil sjåførene er ansvarlig for sikring av lasten og at ingenting faller av... Fikk byttet ruta med et nødskrik på forsikringen med klar henvisning om at neste gang skulle jeg snu og ta igjen jævlen og skrive opp både bilnummer og navn på sjåfør... De (lastebil sjåførene) vet at dette ikke er lov, men driter i det for å tjene noen ekstra penger... Og vi på to hjul får svi for det... dessverre... Har sett folk med bil og "lekk" henger også, der det meste av sanden de hadde på hengeren falt av underveis...

Utrolig fort gjort å banke inn i en skarp sving og bli overrasket av grus/sand i veibanen, spesielt rundt steder de driver med vei utbygging eller bolig bygging... Disse lastebil sjåførene ser seg jo aldri berga før de har grus/sand helt opp til kanten av lemmene og det sier seg nesten selv at noe av det vil ramle av i svingene.... Farligst i yttersvinger har jeg funnet ut, der er som regel der grusen/sanda ligger...

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: MC-ulykker

Legg inn av mortenolb »

Du kan få lov til å prøve å lastsikre grus, du :P

Neida, det burde nok vært funnet noen bedre løsninger for akkurat det der, men å kalle alle sammen(oss) for jæveler og påstå at vi driter i det. Altså, hvordan i alle dager skal sjåføren vite at en stein faller av lasset? I motsetning til hva generell oppfatning er så går det ikke sport i å se hvor mange frontruter som kan knuses på en dag. Sitter ikke og ser på steiner som faller av og tenker "HAHA! Enda en, i dag er det jeg som blir kongen!".
Ja, du må gjerne snu og prøve å få kontakt med personen. Agressiv trenger du ikke være. Det hjelper ikke en dritt når bilistidioter som mener at lastebilsjåfører ikke gjør noe annet enn å volde skade på omverdenen skal begynne å kjefte for ting man i mange tilfeller ikke kan noe for.


Sånn utenom det;
Ja, grus i veibanen er noe dritt.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: MC-ulykker

Legg inn av RuneMC »

Mye grus i veien fra Bondivann retning Heggedal (Fv167 fra Asker).
Grusen stammet fra "pølser" med grus som er lagt på kanten av veien for å fylle opp.

Enten Asker kommune eller Vegvesenet som står bak "genistreken" - Er jo alltid en og annen bil som kjører litt utenfor veien - spesielt i svinger - og drar med seg denne grusen inn i vegbanen.

*Edit, har meldt fra pr tlf på 175, pluss skjema.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: MC-ulykker

Legg inn av JohnnyTh »

På våren er det jo også ofte sand som ligger igjen fra vinterens strøing.

Lastebilsjåfører kan da jo litt for å hindre grus og stein rqmler av. Lasset trenger jo ikke renne over og er man pliktoppfyllende så går man en tur rundt bilen og fjerner det som måtte ligge på kanter på utsiden. Husker vi gjorde det i forsvaret. m6 tippbil har sånn en teit kant på utsiden, problemet ble mindre da vi fikk Scania.
Når jeg bodde hjemme hos foreldrene mine så lå huset tett opp i en sving. En dag kom det en lastebil som mistet en stor del av lasten inn på parkeringsplassen vår. Hagla stein i veggen og vindu. Heldigvis ingen skade da begge bilene var borte.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: MC-ulykker

Legg inn av Snikendeugle »

Det er vel ytterst få svinger som er særlig farlige selvom det er litt grus i de sålenge en holder seg til fartsgrensen :mk
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: MC-ulykker

Legg inn av ejs »

Snikendeugle skrev:Det er vel ytterst få svinger som er særlig farlige selvom det er litt grus i de sålenge en holder seg til fartsgrensen :mk
:vs
Er veldig mange svinger som ytterst farlige dersom du kjører opp mot fartsgrensen.
:prop:
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: MC-ulykker

Legg inn av mortenolb »

Snikendeugle skrev:Det er vel ytterst få svinger som er særlig farlige selvom det er litt grus i de sålenge en holder seg til fartsgrensen :mk
Mulig Duke'n din har antiskrens, men oss andre må godt ned i fart for at det skal føles trygt :roll

Brukeravatar
Icetruck
Innlegg: 275
Registrert: 24 mai 2012, 08:50
Motorsykkelen din: 2011 Suzuki GSXR-600
Sted: Drammen (Lier)

Re: MC-ulykker

Legg inn av Icetruck »

Toven skrev:
OT: http://www.varden.no/nyheter/motorsykke ... -1.1153658

19 åring som kjørte ut, tydeligvis grisekjørt, gjemt sykkelen for å komme tilbake med henger
Den sykkelen ligner veldig på en herifra...
2014 - 11" Suzuki GSX-R600
2013 - 10" Honda CBR600RR
2012 - 09" Yamaha R6

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: MC-ulykker

Legg inn av Kawagutten »

Snikendeugle skrev:Det er vel ytterst få svinger som er særlig farlige selvom det er litt grus i de sålenge en holder seg til fartsgrensen :mk
Litt grus, hvor mange steiner er det? :terge
Har sett folk skli i ca 35kmt i 60 sone inn i autovernet pga grus,det gikk heldigvis bra med han. :-)
Tilpassing av fart bør gjøres spesielt ved ukjent sving/vei.Han som kjørte ut kan ha vært litt kjent på den veien og at det var grus der nå og ikke tidligere.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: MC-ulykker

Legg inn av spidair »

mortenolb skrev:Du kan få lov til å prøve å lastsikre grus,

Ja, du må gjerne snu og prøve å få kontakt med personen. Agressiv trenger du ikke være. Det hjelper ikke en dritt når bilistidioter som mener at lastebilsjåfører ikke gjør noe annet enn å volde skade på omverdenen skal begynne å kjefte for ting man i mange tilfeller ikke kan noe for.


Sånn utenom det;
Ja, grus i veibanen er noe dritt.
Lastsikre grus er vel bare å ha litt mindre i det... :)
Neida, ville ikke vært aggresiv heller, ihvertfall ikke med en gang og tror heller ikke at lastebil sjåfører er ute etter å være konge av frontrute knusing eller har moro av motor syklister som velter.. :) Men jeg ser også at ikke alle er like flinke til dette med last sikring, det er litt for mye "går det så går det" filosofi ute å går der har jeg inntrykk av. Har til og med opplevd å få en diger tømmerstokk rullende forbi fronten på bilen i en sving i det en tømmerbil passerte for noen år siden... Stokken endte i grøfta, men det kunne ha blitt en stygg ulykke fordi fyren hadde "glemt" å stroppe lasten på hengeren fordi han skulle hente mer et annet sted...

Men nå kommer det vel også langt strengere regler etter hva jeg hørte på BT...

Wheels
Innlegg: 87
Registrert: 13 jun 2010, 05:29
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Nordland

Re: MC-ulykker

Legg inn av Wheels »

Snikendeugle skrev:Det er vel ytterst få svinger som er særlig farlige selvom det er litt grus i de sålenge en holder seg til fartsgrensen :mk
Alle svinger er presumtivt farlig - ikke mange år siden en kjørte utfor i en sving her i nærheten med en Buell.

Traff autovernet i tillegg i ikke særlig høy fart - med døden som utgang.

Respekt - respekt og atter respekt for fart og veiforhold kan ikke gjentaes mange ganger nok.

Myst
Innlegg: 141
Registrert: 14 okt 2013, 12:41
Motorsykkelen din: Honda CB125F-H
Sted: Grimstad

Re: MC-ulykker

Legg inn av Myst »

Ikke rart læreren min reagerer på at jeg har litt for høy fart før sving og kryss, selv om det føles helt OK og kontrollert for meg. Følt fart og faktisk fart er to forskjellige ting. Har man respekt for livet, bør man slakke av litt mer på MC enn man skulle gjort med bil.
Kommer og går..

detvarvondtdet
Innlegg: 269
Registrert: 01 apr 2014, 10:11
Motorsykkelen din: Aprilia Dorsoduro 1200. Vespa Piaggio.

Re: MC-ulykker

Legg inn av detvarvondtdet »

Dette med hastighet i sving er noe jeg tenker en del på om dagen. Min lokale trafikkstasjon har sin mest brukte oppkjøringsrute på en runde med noen leie svinger. Noen av svingene er relativt krappe og doserer både konkavt og konvekst om dere skjønner hva jeg mener. Flere av svingene er litt uoversiktlige og har dårlig asfaltkvalitet. Mye telehiv og grus+sand langs kantene. Utfordringen er å holde 80 kmt i de svingene.

Senest i dag kjørte jeg denne ruten med bil (prøver å gjøre meg kjent med ruten i forkant) og hadde ikke sjangs til å holde fartsgrensen igjennom alle svingene. Det går historier om mange som stryker på oppkjøring klasse-A på denne strekningen fordi de kjører alt for sakte i forhold til fartsgrensen.

Strekningen er fra skedsmokorset/tærudalen retning slattum til hellerudsletta om noen er kjent i området.

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: MC-ulykker

Legg inn av Snikendeugle »

detvarvondtdet skrev:Dette med hastighet i sving er noe jeg tenker en del på om dagen. Min lokale trafikkstasjon har sin mest brukte oppkjøringsrute på en runde med noen leie svinger. Noen av svingene er relativt krappe og doserer både konkavt og konvekst om dere skjønner hva jeg mener. Flere av svingene er litt uoversiktlige og har dårlig asfaltkvalitet. Mye telehiv og grus+sand langs kantene. Utfordringen er å holde 80 kmt i de svingene.

Senest i dag kjørte jeg denne ruten med bil (prøver å gjøre meg kjent med ruten i forkant) og hadde ikke sjangs til å holde fartsgrensen igjennom alle svingene. Det går historier om mange som stryker på oppkjøring klasse-A på denne strekningen fordi de kjører alt for sakte i forhold til fartsgrensen.

Strekningen er fra skedsmokorset/tærudalen retning slattum til hellerudsletta om noen er kjent i området.
Jeg kjørte på samme område under øvelseskjøring. Jeg kan ikke tenke meg at du får stryk for å tilpasse farten til veistandarden??
(Og med forrige posten min her, så mente jeg såklart holde seg til fartsgrensen, altså ikke høyere enn fartsgrensen. En kjører såklart ikke i 80 inn i en 90 graders krapp sving på en landevei selvom skiltingen sier det er "fri" grense.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Toven

Re: MC-ulykker

Legg inn av Toven »

Icetruck skrev:
Toven skrev:
OT: http://www.varden.no/nyheter/motorsykke ... -1.1153658

19 åring som kjørte ut, tydeligvis grisekjørt, gjemt sykkelen for å komme tilbake med henger
Den sykkelen ligner veldig på en herifra...
Står i artikkelen, 19 åring fra Grenland. Vet ikke hvem personen er men :P :p

Svar