Flankers rare turer og fjas! - Stenger sjappa :-/

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Flankers rare turer og fjas! - Rapport fra Hardanger (s.

Legg inn av Flanker »

Tror faktisk morellene er modne før det enkelte steder. De så nesten klare ut mellom Jondalen og Utne :-)

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2639
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Flankers rare turer og fjas! - Rapport fra Hardanger (s.

Legg inn av Olav K »

:knegg mangler nok litt på at morellene er klare enda, og de første sortene som modnes er ikke de beste :)
Så du rekker en tur i sommer :prf
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Flankers rare turer og fjas! - Rapport fra Hardanger (s.

Legg inn av LordShaft »

Fantastiske bilder og flott turrapport :thumleft Slik liker jeg :-)

Ser ut som du har kost deg på tur :prf

Brukeravatar
schnellfahrer
Innlegg: 139
Registrert: 13 jul 2012, 18:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE 2017
Sted: Skien

Re: Flankers rare turer og fjas! - Rapport fra Hardanger (s.

Legg inn av schnellfahrer »

Vi kjørte mye av det samme strekket i helga.
Med det været tror jeg en trygt kan si at det ikke blir noe bedre på motorsykkel i Norge.

:D
Yamaha Super Tenere XT1200ZE
x - Honda CBF1000
x - Honda VFR700

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Flankers rare turer og fjas! - Rapport fra Hardanger (s.

Legg inn av RuneMC »

Fin reiseskildring som absolutt motiverer for turer nordvestover til fjord og fjell :janikk

Burde forøvrig vært "timesharing"-regler for turistveiene.
Mellom klokka sånn og sånn bare MC, deretter noen få timer for bobiler, busser og campingvogner, før det igjen blir forbeholdt MC :lol
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Flankers rare turer og fjas! - Rapport fra Hardanger (s.

Legg inn av Flanker »

Takk for alle hyggelige tilbakemeldinger :)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38121
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Flankers rare turer og fjas! - Rapport fra Hardanger (s.

Legg inn av AJ »

Flotte bilder og topp reiseskildring fra et Norge på sitt vakreste !

Takk for at dere deler opplevelsene her inne :thumleft
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Flankers rare turer og fjas! - Gaustadtoppen 9/6 (s. 14)

Legg inn av Flanker »

Vekkerklokka ringte 07:00, og med hyppig bruk av snooze knappen ble den 07:30 før et trøtt tryne kreket seg opp og kom seg ut med bikkja. Etter en bedre frokost bestående av egg og bacon var vi klare for veien litt før kl. 10:00... Dagens veimeny var 33 mil til Gaustadtoppen og hjem igjen, slik: https://goo.gl/maps/uIx5z" onclick="window.open(this.href);return false;

I ettertid skulle jeg ønske jeg kjørte ruta motsatt vei, pga. plenty med trafikk på E134 utpå dagen. Så det er et tips til andre som skal samme vei. Men turen ble topp uansett den! Som vanlig på turer av litt lengde var fruen bakpå, og i toppkofferten lå Fuji X100 kameraet og et par drikkeflasker med vann. Da vi startet viste gradestokken allerede 18 grader, så bekledningen under kjøredressen var lett. Og det var lurt, for varmere skulle det bli! Uansett skal jeg ikke kjede dere med for mye tekst, da dette veistykket er velkjent for svært mange her inne - selv om det er første gang jeg har kjørt denne runden.

Så opp Hanekleiva som vanlig, men for variasjonens skyld valgte jeg Rv40 fra Hof til Kongsberg denne gangen. Og ikke veien om Eikerens bredd. Sykkelen var fulltanket, nyvasket og klar. Så det var bare å legge i vei... Første stopp for å få i seg og av seg litt vann kom på en rasteplass like etter Kongsberg:
Bilde


Så videre på de fantastiske veiene gjennom Jondalen til Gransherad og Tinnoset. Rv37 var jo reine autostradaen, der den med bra veistandard snirklet seg langs Tinnsjø. Nåla ble lagt på "går-bra-unna", og vips så dukket Mæl stasjon opp på høyre side. Her ligger verdens eneste dampdrevne jernbaneferge, D/S Ammonia. Så her ble det et stopp, og noen bilder! Det ble også en tur på dass. Nå pleier ikke jeg å gå så veldig i detalj om sånt normalt sett, men her var det rett og slett litt moro. Den dassen var omtrent uendret siden 50-tallet, med veggmontert sisterne med snorutløser. Det ser man ikke ofte nå til dags!
Bilde

Bilde

Bilde


Fra Mæl ble veien rett og slett magisk! Først kjører man litt videre, over noe som likner diker og langs ei ganske stri elv. Og så åpenbarer Gaustadtoppen seg!
Bilde


Så bukter veien seg oppover gjennom fem (mener jeg det var) hårnåler og en solid stigning opp Svineroivegen. Etter noen minutter passeres tregrensa, og snøen ligger tett inntil veien. Dessverre hadde de store brøyteskavlene smeltet ned, så det ble ikke det fete brøytebildet jeg hadde sett for meg. Men plenty av andre fikk man da knipset fra denne veien:
Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde


Nede på E134 var tilbake på kjent vei, men vi begynte å bli sultne. Var det ikke et gatekjøkken her borte da?? Neeeeeida... Så videre gikk det, og varmere ble det. I Hjartdal ble det nok en drikkepause, denne gangen på gamle Landsverk Bru. Bygget i 1936!
Bilde

Bilde

Bilde

Bilde


Tørsten var slukket med vi var fortsatt sultne. Så da tok vi sikte på en kjent og kjør restaurant langs veien: Bergbys i Notodden. McDonalds konsept med lokale råvarer, en overkommelig pris og faktisk god smak! Slå den du... Mette rullet vi videre til Kongsberg, og ned Rv40 mot Hvittingfoss. Med all ventilasjon på kjøredressen åpen og visiret godt på gløtt var jeg ei stund bekymret for å svime av. Dødelig varmt, og da vi stoppet på Best-stasjonen i Hvittingfoss viste et termometer +30 i skyggen og vindstille. Det forklarte saken! Styrtet 1/2 liter Farris hver og kjørte videre. Da vi kom over Hanekleiva gav kysten seg tilkjenne med en deilig bris og temperatur på riktig side av 30-tallet. Vi rullet inn hjemme kl. 16:30 etter en super tur som bare kan anbefales! :yeyeye :prop:

BikerSamen
Innlegg: 21
Registrert: 19 mai 2013, 15:56
Motorsykkelen din: ingen

Re: Flankers rare turer og fjas! - Gaustatoppen 9/6 (s. 14)

Legg inn av BikerSamen »

Smelta fort den snøen oppå der gitt, var der på 17 mai og da så det slik ut:
Bilde

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Flankers rare turer og fjas! - Gaustatoppen 9/6 (s. 14)

Legg inn av Flanker »

Foruten 6 daglige mil t/r jobb blir det ikke så mye kjøring på hverdagene. Men i dag bød muligheten seg... PC'en til eldstemann er under oppgradering og reparasjon, og det ble kjøpt inn litt datadeler hos Komplett. De har gratis pickup point på Kullerød, like ved Torp lufthavn, og det brenner litt (for han) med å få dette ferdig. Så da ble det en postmann-tur på sykkelen!

Kjørte E18 nedover, for å være sikker på å rekke det innen stengetid. Jaggu blåste det friskt sidevind langs veien, men GS'en er overraskende vindstabil til å være så stor og høy!

Med to harddisker (en SSD, en vanlig) og en DVD R/W sak i toppkofferten bar det hjemover langs morsommere veier. Tok inn på Rv312 ved Sem, deretter til Revetal (Rv306). På vei mot Holmestrand ble det Sørbyveien (Fv755), som jeg aldri har kjørt før. Fantastisk flott kulturlandskap, men dessverre 60 sone :-(

Og dagens bilde er nettopp herfra:
Bilde

Etter en påfyll av bensin i Holmestrand gikk turen hjem igjen til en fornøyd ungdom!

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Flankers rare turer og fjas! - Gaustatoppen 9/6 (s. 14)

Legg inn av Flanker »

Travel søndag, men en liten runde ble det da tid til. Turen gikk til Drammen, over Konnerud og hjem igjen. Noen små regndråper kom det, men ikke noe dramatisk! Flott tur på fine veier :)

Bilde
Dagens bilde er fra Østbygdaveien i Sande.

Fikk også testet to nye saker i dag... Sporingsappen LocaToWeb og ei dugelig MC underbukse fra Moto-Skiveez. Sistnevnte funket ypperlig, og vil virkelig hjelpe godt på lange turer! Og appen sporer den. Dagens rute er her: http://locatoweb.com/map/single/094217024" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Flankers rare turer og fjas! - Gaustatoppen 9/6 (s. 14)

Legg inn av Flanker »

Har omsider fått ut fingeren og redigert video fra Hardanger-turen for snart en mnd. siden.

Dessverre er det kun et mikroskopisk klipp med fra strekket Jondalen-Utne, og ingenting av det som kom senere. Dette fordi kameraet klikket på dag 1, fylte seg godt opp med video jeg ikke ville ha og nekter å la seg skru av før vi kom til hotellet og jeg fant reset-knappen. Da var det ikke plass til allverdens etterpå :(

Uansett, her er 13 min. å feste øynene på:
[video]https://www.youtube.com/watch?v=x7gYVVYW4oI[/video]
Sist redigert av Flanker den 26 jun 2014, 14:37, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Flankers rare turer og fjas! - Video fra Hardanger (s. 1

Legg inn av Flanker »

Tydeligvis noe surr med videoen tidligere... Nå fungerer det ihvertfall! Si i fra hvis ikke :-k

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Flankers rare turer og fjas! - Video fra Hardanger (s. 1

Legg inn av Snikendeugle »

Ikke noe å si på sommerstemningen i filmen ihvertfall! :D
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Flankers rare turer og fjas! - Video fra Hardanger (s. 1

Legg inn av Flanker »

Da har jeg gått til det skrittet å opprette min egen MC blogg... da .no domener ble mulig å kjøpe for privatpersoner sikret jeg meg mitt nav, og så ble det jo for dumt å ha det stående "tomt". En MC blogg er resultatet. Jeg valgte å bruke Tumblr til formålet, litt som en avveksling fra Wordpress som jeg drifter Smia MC med.

Foreløpig er mye av innholdet hentet fra loggen min her. Så gjenstår det å se hvordan forholdet mellom bloggen og denne loggen blir. Foreløpig ser jeg for meg å primært poste på bloggen, for så å kopiere turrapportene inn hit, altså ikke bare å linke. Det synes jeg bare hadde vært kjipt.

Tilbakemeldinger på design osv. tas i mot med takk: http://www.ingepettersen.no/ :prop:

Svar