Fotobokser?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23072
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Fotobokser?

Legg inn av Bjerknez »

SuperMorten skrev:
Bjerknez skrev:Okay... da får jeg håpe det :)

Er det noen som har noe mer håndfaste bevis på hvordan disse fotoboksene faktisk funker?
Og er det tillefelle at det er sensorer i bakken som aktiveres ved vekt, slik at hvis man kommer under denne vekten så blir ikke fotoboksen utløst?

Eller er dte bare rykter som er ute å går?
Det er sensorer som registrerer metall. Kall det en slags magnetisme. Det er for lite metall i en MC til at det registreres. Mye samne type sensor som er i enkelte lyskryss, som gjør at du aldri får grønt lys når du står der alene midt på natten.. :knegg
Har du link til kilde Supermorten?

Er mye metall på min sykkel da, men er så klart mer metall på en bil...

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Fotobokser?

Legg inn av SuperMorten »

Nei, men har i sin tid gravd ned sånne sensorer i bakken, til porter på militært område. Leverandøren av sensorene, fortalte en lang og innviklet sak om hvordan, og at dette var samme som på fotoboksene, for han hadde visst hatt en finger med i spillet der også.. Dessverre ingen link
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Fotobokser?

Legg inn av Snikkeren »

Selvoplevd bekreftelse på at vi ikke blir tatt i normale fotobokser:

For noen år siden kom jeg kjørende fra Åsane mot Bergen. Lå vel i grei ctuise fart rundt 100 +/-. Kjørte forbi en rånet litt eldre Mercedes C-klasse med sotete vinduer. I det jeg passerer han (rett før Fløyfjellstunellen) legger han seg ut og pusher opp i ræven på meg. Jeg klikker ned et hakk og gir gass, og han prøver å henge seg på. Når vi nærmer oss fotoboksen ser jeg i speilet, han er et stykke bak, men godt synlig. Jeg bremser jo selvfølgelig ikke ned for fotoboksen, og han tror sikkert at det ikke er kamera i boksen. Synd for han, for når jeg ser i speilet igjen ser jeg at det blinker godt på han. Han roet ned etter det. :knegg
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Fotobokser?

Legg inn av PCP »

Petterh skrev:Sensorer i bakken. Det er for at de skal slippe å bruke masse tid på motorsykler de uansett ikke får identifisert. Tenk så mye "moro" noen syklister kunne hatt det i 200km/t, vel viten om at ingen finner ut av hvem de er...
Husker noe skriverier om dette, at det i Vestfold gikk en viss sport i å passere fotobokser i sinnsyk fart med motorsykkel på slutten av 80 tallet. De første ATK-boksene var radardbaserte. I dag er det såvidt jeg har fått med meg piezoelektriske sensorer i bakken som gjelder, men svenskene har jo hatt stor suksess med sine mobile radarbaserte fotobokser, så er nok bare et tidsspørsmål før det blir vanlig her også. Foreløpig stikker bla Datatilsynet kjepper i hjulene for et slikt inntektsgilde, men man finner sikkert en løsning på akkrurat det problemet.

Uansett er det jo problemet med å identifisere sjåføren som er av størst betydning, og viktigere enn målemetoden. Politiet gjør vel et halvhjertet forsøk på å true frem sjåførens navn fra bileier. I alle fall gjorde de det da jobbens prøveskilt ble tatt i en fotoboks. Ble oppringt og bedt om å komme ned på politistasjonen for å se på bildet, da vi var fler som hadde brukt skiltene. Fikk siden en skriftelig purring om å komme, men det har blitt et par år siden nå. Vi har ikke rukket bortom der enda, og tviler på at vi vil høre mer om det... :mk

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Fotobokser?

Legg inn av Kawagutten »

For en del år tilbake hadde lensmann på Lillehammer et bilde på tavla si med en fyr som hadde sneipen i kjeften og capsen bakfrem ,han satt på en gråtass mens to mc kjørte forbi i 250 :knegg
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: Fotobokser?

Legg inn av AndreasB »

SuperMorten skrev: Det er sensorer som registrerer metall. Kall det en slags magnetisme. Det er for lite metall i en MC til at det registreres. Mye samne type sensor som er i enkelte lyskryss, som gjør at du aldri får grønt lys når du står der alene midt på natten.. :knegg
Er en slik en i Drammen... forbaska irriterende xD

Anaxim
Innlegg: 310
Registrert: 22 mai 2012, 12:10
Motorsykkelen din: Yamaha Fazer -02
Sted: Porsgrunn

Re: Fotobokser?

Legg inn av Anaxim »

Men - til dere som drar nedover i Europa: Vær klar over at det er fobudt i nesten alle land i mellom- og søreuropa å ha fotoboksvarsler på GPS'n aktivert. Kommer du i kontroll og den er aktivert, risikerer du 100+ Euro i bot. Uansett hva slags hastighet du har hatt...

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: Fotobokser?

Legg inn av AndreasB »

Anaxim skrev:Men - til dere som drar nedover i Europa: Vær klar over at det er fobudt i nesten alle land i mellom- og søreuropa å ha fotoboksvarsler på GPS'n aktivert. Kommer du i kontroll og den er aktivert, risikerer du 100+ Euro i bot. Uansett hva slags hastighet du har hatt...
Kan ikke slås av på min :)

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37985
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Fotobokser?

Legg inn av AJ »

Anaxim skrev:Men - til dere som drar nedover i Europa: Vær klar over at det er fobudt i nesten alle land i mellom- og søreuropa å ha fotoboksvarsler på GPS'n aktivert. Kommer du i kontroll og den er aktivert, risikerer du 100+ Euro i bot. Uansett hva slags hastighet du har hatt...
Godt tips! :drg

Og betryggende å vite at det holder å ha denne funksjonen deaktivert. Regner med at du har denne info'en fra sikre og pålitelige kilder?
Har nemlig hørt av andre at GPS-enheten risikerer å bli beslaglagt om man i det hele tatt har denne fotoboksvarslerfunksjonen installert.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Moby
Innlegg: 330
Registrert: 27 jul 2012, 00:18
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R 1000 L3
Sted: Akershus

Re: Fotobokser?

Legg inn av Moby »

Bjerknez skrev:
SuperMorten skrev:
Bjerknez skrev:Okay... da får jeg håpe det :)

Er det noen som har noe mer håndfaste bevis på hvordan disse fotoboksene faktisk funker?
Og er det tillefelle at det er sensorer i bakken som aktiveres ved vekt, slik at hvis man kommer under denne vekten så blir ikke fotoboksen utløst?

Eller er dte bare rykter som er ute å går?
Det er sensorer som registrerer metall. Kall det en slags magnetisme. Det er for lite metall i en MC til at det registreres. Mye samne type sensor som er i enkelte lyskryss, som gjør at du aldri får grønt lys når du står der alene midt på natten.. :knegg
Har du link til kilde Supermorten?

Er mye metall på min sykkel da, men er så klart mer metall på en bil...

Kilden kommer fra personelig erfaring. Jeg har selv "sittet fast" i et lite trafikkert lyskryss med sensorer, det endte med at jeg måtte kjøre på rødt.
There are old bikers and there are bold bikers - but there are no old, bold bikers

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Fotobokser?

Legg inn av RuneMC »

Strekningsmåling registrerer ikke MC.
Enkelte fotobokser med punktmålingr registrerer MC og tar bilde hvis for fort. Er det et enkeltstående tilfelle blir det bare henlagt pga kravene til id av sjåfør.
Er du en gjenganger (eller kjører ekstremt) kan det være politiet oppretter sak og etterforsker.(Hvor mange har din kombinasjon av MC/kjøreklær/hjelm/kjennetegn/mobil med sammenfallende geo-lokasjon?)

Dvs myndighetene holder en viss statistikk m/hvor mange MC som blir tatt foto av i fartsboksene. Trygg Trafikk har som punk på sitt program at MC også skal "tas" av fotoboksene. Det er bare en liten lovendring som skal til... La oss ikke gi de vann på mølla...
Sist redigert av RuneMC den 12 jun 2014, 22:43, redigert 1 gang totalt.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Fotobokser?

Legg inn av Kawagutten »

https://soko.zendesk.com/hc/no/articles ... ksvarsling" onclick="window.open(this.href);return false;

Denne skal være lov i mange land.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Fotobokser?

Legg inn av JohnnyTh »

Anaxim skrev:Men - til dere som drar nedover i Europa: Vær klar over at det er fobudt i nesten alle land i mellom- og søreuropa å ha fotoboksvarsler på GPS'n aktivert. Kommer du i kontroll og den er aktivert, risikerer du 100+ Euro i bot. Uansett hva slags hastighet du har hatt...
Jeg trodde det kun var i Frankrike? Har du en liste?
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Fotobokser?

Legg inn av RuneMC »

Sveits og Tyskland ihvertfall iflg http://en.wikipedia.org/wiki/Speed_limit_enforcement
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Jonk888
Innlegg: 37
Registrert: 02 jun 2014, 22:59
Motorsykkelen din: Honda VFR800 2002
Sted: Asker

Re: Fotobokser?

Legg inn av Jonk888 »

Jeg tror du fikk noen svar på den turen rundt Hønefoss vi var på. Da var det noen fartsbokser vi passerte med en fart jeg ikke helt kan uttale meg om.

Svar