"Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37890
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

"Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?

Legg inn av AJ »

Diskusjonen om effekt og forbedring av utseende og ikke minst endret lydbilde på eksosen er en diskusjon som aldri tar slutt når det gjelder alt som finnes av slipons og fullt racing anlegg til MC.
Er diskusjonen like heftig når det gjelder disse påstått effektøkende luftfiltrene der ute, tro... :-k

Selv har jeg prøvd K&N filter på bilen, en Nissan Almera 2003 mod. og ikke minst på TDM'en.
Merket jeg noen forbedring? Tja... synes kanskje bilen ble en smule mer turtallsvillig.
Vet ikke om jeg la merke til store endringen på TDM'en, dog..

Men det gjorde jeg da Pipercross filteret kom på plass! Synes motorlyden ble vassere og responsen på gassen bedre, dvs. kjappere. Det virker også som at sykker'n takler lavere turtall på høyt gear bedre enn før jeg byttet.

Innbilning? Trolig... Men det kan jo også hende at disse filtrene, som påstås å gi bedre lutgjennomstrømming, rent faktisk gir en merkbar gevinst.

Noen her på Forumet som har vært interessert i 'luftfiltervitenskapen' og som har erfaringer?

Stem på hva du mener er best og skriv samtidig gjerne litt om hvorfor.

Her linker de de mest kjente filtrene:

K&N
BMC
Pipercross
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
cheron
Innlegg: 3157
Registrert: 02 nov 2008, 19:14
Motorsykkelen din: Kjører ikke sykkel
Sted: Høyjord

Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?

Legg inn av cheron »

På bilprosjektene jeg har bygd opp etter åra med litt motor, har jeg alltid brukt KN filter... Jeg mener bestemt at lyden blir litt bedre med disse. Men om jeg får " 5 hester mer blabla".. Nåda... Den tror jeg ikke på :) Selv om jeg har hatt kraftig turbomotor med litt over 200 hester fikk jeg ikke alle disse hestene med hjelp av filter... ;)

På sykkelen derimot har jeg originalt filter. Har rett og slett ikke brydd meg om å sette på KN filter etc.. Sykkelen går fort nok! ;)
You'll never walk alone

http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Erling
Innlegg: 283
Registrert: 01 jun 2009, 23:46
Motorsykkelen din: GT750j og GSX 1400K2
Sted: Drammen
Kontakt:

Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?

Legg inn av Erling »

Hmmmm.... :mk

Jeg er ikke helt sikker på hva du er ute etter AJ :scratch
Men hvis det er bedre bunndrag, aks., ca. 20% mindre forbruk + mye jevnere gange ved bykjøring, ja da mååå du bare prøve dette ( .. det koster da "litt"). ;e


PC3usb Inj.modul til innsprøytning bensin.
BMC Race luftfilter
Yoshimura ST1 kammer
Yoshimura Japan RACE 4-1 anlegg

Dette bør øke "gampene" med ca.35 ekstra særs spreke "gamper" :terge


Her har du ett par Suzukifreak ( som meg!) med Yoshimura
[youtube]v32k8hjvTOs&feature[/youtube]
Garasje status:
1972 model, Suzuki GT750j i fargen Candy Lavendel
2002 model, Suzuki GSX1400 K2 i fargen hvit og blå.
Anbefalte linker; http://classicsuzuki.no, http://nmcu.org/ og http://www.mctc.cc/

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37890
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?

Legg inn av AJ »

Erling skrev:Hmmmm.... :mk

Jeg er ikke helt sikker på hva du er ute etter AJ :scratch
Men hvis det er bedre bunndrag, aks., ca. 20% mindre forbruk + mye jevnere gange ved bykjøring, ja da mååå du bare prøve dette ( .. det koster da "litt"). ;e


PC3usb Inj.modul til innsprøytning bensin.
BMC Race luftfilter
Yoshimura ST1 kammer
Yoshimura Japan RACE 4-1 anlegg

Dette bør øke "gampene" med ca.35 ekstra særs spreke "gamper" :terge
Nei... :eh
Hva jeg er ute etter... :scratch
På egen sykkel handler det vel om både bedre bunndrag (selv om det strengt tatt er godt nok som det er), kvikkere respons på gassen, kjappere akselerasjon og kanskje også bedre (lavere) forbruk... En rimelig vettug ting med disse filtrene er jo at de kan vaskes og brukes om igjen slik at når man først har kjøpt enten K&N eller Pipercross, som er de to jeg kjenner best, så har man filter i hele levetiden til sykkelen.

Hensikten med tråden? Få i gang en debatt om disse tingene og hører hva folket mener, hvilke erfaringer de har og eventuell vurdering av hva de mener er best.
Det er jo en egen industri der ute når det gjelder slik ting som luftfilltre med påståtte gode og nærmest unike egenskaper av alle slag, slipons det samme og masse ting som vindskjermer, hvite/sotete blinklys, miniblinkere, huggere i karbon, fargede kjeder og all verdens annet ekstra(unødvendig...?)utstyr og tilbehør der ute.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Pollti

Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?

Legg inn av Pollti »

Jeg tror ikke det er noe enkelt svar på spørsmålet ditt AJ. På Cagivaen så er det bare tull å bytte luftfilter,annet enn for lydens skyld. Her er det beste å "derestrikte" orginal filterboks og beholde orginalfilteret enn å bytte til noe fancy greier som gir lavere effekt,trøbbel i regnvær og medfører behov for rejetting av forgasseren.
Om filterbytte har noe for seg tror jeg avhenger veldig av hvilken motor en har og ikke minst hva en er ute etter å oppnå. HD gutta feks., de liker jo å kjøre med strake rør de å vekke hele nabolaget opp fra middagsluren sin. Men går sykkelene noe bedre da ?

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?

Legg inn av ejs »

:thumleft :thumleft
Kawaturbo økte ca 10hk når jeg satt KN filter rett på turboen og satt cpu i racemode.
I racemode med original filter fusket den,(fikk for lite luft,(boost)slo av og på injectorene)
If it ain't broke, I'll break it.

mekkern
Innlegg: 7592
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?

Legg inn av mekkern »

byte filtret til et som kan vaskes er god økonomi-men å bytte ut hele boksen? nei....kun brukbart til racebruk..
og får ikke bedre respons/ forbruk av annet filter heller men "lyddemperen" på boksen kan i noen tilfeller modifiseres med større hell.
de fleste motorer går i magreste laget allerede og skal en ha mere respons bør det nok heller ha litt ekstra bensin ikke mere luft...

På full åpning er det "litt" å hente men ikke mye..hvor ofte har vi full åpning på vakumstemplene OG fullt turtall? ikke ofte nok etter veien til at det er noen vits i...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?

Legg inn av pelsen »

det finnes en mulighet til: å kjøre uten luftfilter. 8)

jeg kjører med åpne trakter, og det går helt greit.
Forgasserne er selvfølgelig dyset til å gå uten filter, ellers blir det fort litt magert.

Brukeravatar
Erling
Innlegg: 283
Registrert: 01 jun 2009, 23:46
Motorsykkelen din: GT750j og GSX 1400K2
Sted: Drammen
Kontakt:

Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?

Legg inn av Erling »

pelsen skrev:det finnes en mulighet til: å kjøre uten luftfilter. 8)

jeg kjører med åpne trakter, og det går helt greit.
Forgasserne er selvfølgelig dyset til å gå uten filter, ellers blir det fort litt magert.
kjøre uten filter?
javel, hva er det da som hindrer "fremmedlegmer" å komme inn i forgasser(e) og skape såkalt "ruski forgasser". =;
Garasje status:
1972 model, Suzuki GT750j i fargen Candy Lavendel
2002 model, Suzuki GSX1400 K2 i fargen hvit og blå.
Anbefalte linker; http://classicsuzuki.no, http://nmcu.org/ og http://www.mctc.cc/

Brukeravatar
cheron
Innlegg: 3157
Registrert: 02 nov 2008, 19:14
Motorsykkelen din: Kjører ikke sykkel
Sted: Høyjord

Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?

Legg inn av cheron »

Erling skrev:
pelsen skrev:det finnes en mulighet til: å kjøre uten luftfilter. 8)

jeg kjører med åpne trakter, og det går helt greit.
Forgasserne er selvfølgelig dyset til å gå uten filter, ellers blir det fort litt magert.
kjøre uten filter?
javel, hva er det da som hindrer "fremmedlegmer" å komme inn i forgasser(e) og skape såkalt "ruski forgasser". =;
Strømpebukser fra konas kommodeskuff.. Syltetøy strikk og feste foran trakten...
You'll never walk alone

http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?

Legg inn av rogg »

Og så fruen som bare har nettingstrømper...

Jeg kjører med orginalfilter. Har ikke tenkt å bytte noe heller.
Hvis jeg derimot gikk ned noen kilo...ville jeg fått flere hester pr kg å rutte med :-
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

mekkern
Innlegg: 7592
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?

Legg inn av mekkern »

joda...funker med strømpebukse også...men levetiden går drastisk ned... for mye støv som sliter motoren...så lenge det skal brukes etter veien er det bedre med andre alternativ som gir HØYERE effekt og ikke sliter motoren unødvendig...skikkelig trimming eller bytte sykkel til en med mere futt...kjører jo ikke baneløp med homologerte sykler vi vel?
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Gammelgutt

Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?

Legg inn av Gammelgutt »

Jeg har bestilt vaskbart BMC-filter til Hyosungen. Det koster ikke mer enn ikke vaskbart originalfilter fra importøren. :=D>

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37890
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?

Legg inn av AJ »

Gammelgutt skrev:Jeg har bestilt vaskbart BMC-filter til Hyosungen. Det koster ikke mer enn ikke vaskbart originalfilter fra importøren. :=D>
Hører gjerne litt mer om hva du synes så fort du har fått montert og prøvekjørt :thumleft
Så langt, etter kun noe få hundre km. er jeg fornøyd med Piercross filteret. Hva jeg er fornøyd med? :eh
Ikke spør så vanskelig!!! :ills

Uansett, regner med at filteret kan være på plass leeeenge før jeg må ta det ut og vaske det med dertil egnede kjemikalier som for øvrig også er kjøpt inn via (fl)e(a)Bay... ;e
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

mekkern
Innlegg: 7592
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?

Legg inn av mekkern »

nei, slike filtre må du ta ut oftere pga at det er et "våtfilter".
når støvet har lagt seg/mettet overflaten så går støvet igjennom..

trenger ikke spesialrens på skumfiltre-parafin.....
motorolje funker gull å sette inn med..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar