Sneie borti speil ved køkjøring/lane splitting?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Legendary
Innlegg: 58
Registrert: 13 sep 2012, 22:02
Motorsykkelen din: Honda Hornet - '03

Sneie borti speil ved køkjøring/lane splitting?

Legg inn av Legendary »

Dette må jo forekomme nærmest daglig, eller kjører norske motorsyklister & bilister perfekt?

Har ennå ikke vært borti noen som helst, men jeg tar det forholdsvis rolig også. Har riktignok nesten sneiet borti speil på et par vinglete bilister. Lurer fælt på hva dere gjør om uhellet skulle være ute og dere er såvidt borti speil mot speil. Skademelding? Kjører dere bare videre? :-k

Diskutér!

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Sneie borti speil ved køkjøring/lane splitting?

Legg inn av RuneMC »

Vil tro at hvis det blir noe mer enn lettest kontakt så er det ikke store kraften som skal til på styret før det blir styreutslag og isåfall er det vel mest sannsynlig å velte til siden og full skademelding.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Lamberghini
Innlegg: 193
Registrert: 29 mar 2011, 16:47
Motorsykkelen din: Honda NTV 650 Revere 1991
Sted: Bergen

Re: Sneie borti speil ved køkjøring/lane splitting?

Legg inn av Lamberghini »

Sneiet såvidt borti en gang, men den berøringen var ikke hardere enn at speilet mitt holdt stillingen. Nekter å tro at det endte med så mye som en skramme.

Brukeravatar
fridtjofs
Innlegg: 35
Registrert: 03 mai 2014, 10:36
Motorsykkelen din: ktm smt 990 2011
Sted: Oslo

Re: Sneie borti speil ved køkjøring/lane splitting?

Legg inn av fridtjofs »

Jeg har også kakket borti et bilspeil ved en anledning. Traff med handguarden så det plaget ikke meg. Og det var nok ingen skade på bilen heller.

For øvrig har biltilsynet i sin nåde forsynt meg med et regnr som er så enkelt at alle ville husket det. Derfor ville jeg nok stoppet hvis jeg skjønte at bilen tok skade.
2014- KTM SMT 990 2011
2012- Honda CBR 600 F3 1997 (kræsjet nov 13)

Brukeravatar
pappan
Innlegg: 47
Registrert: 08 aug 2013, 00:34
Motorsykkelen din: BMW F650GS
Sted: Oslo

Re: Sneie borti speil ved køkjøring/lane splitting?

Legg inn av pappan »

Kjører i Oslo hver dag og har dessverre opplevd det ett par ganger. Den ene gangen i stillestående kø, da stoppet jeg opp, trillet tilbake og ga han navn og telefonnummer, samt at jeg lot han notere skiltnummer før jeg dro videre. Han var ikke spesielt blid, men jeg la meg flat. Jeg hørte aldri noe mer.

En annen gang var jeg på vei ut mot stopplinjen i ett lyskryss mellom to biler, og det skiftet til grønt. Reaktivt satt ga jeg gass for å komme ut foran, og streifet bilen på høyre side som skulle til høyre. Da var det ikke mulig å stoppe og sjekke når jeg innså hva som hadde skjedd, men håper det gikk bra.

Dette skjedde den første sesongen min, og jeg har roet litt ned på lanesplittingen siden det, begge gangene har skjedd når bilene har stått helt stille og iveren hos meg åpenbart har vært for stor. Det ville jo vært kjedelig å måtte kjøpe ett nytt speil, for det er ikke billig på dagens biler.

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Sted: Stavanger

Re: Sneie borti speil ved køkjøring/lane splitting?

Legg inn av Tobben84 »

Jeg er av den oppfatning som de fleste andre her antagelig er, og det er at vi bør være redelige som motorsyklister for å opprettholde et godt trafikalt samarbeid. Dulter jeg borti noe, så stopper jeg uansett så langt det lar seg gjøre. Vi er privilegert som har anledning til å snike oss fram, og de fleste bilister hjelper oss med det, så det ansvaret må også forvaltes deretter.

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: Sneie borti speil ved køkjøring/lane splitting?

Legg inn av cevillan »

Tobben84 skrev:Jeg er av den oppfatning som de fleste andre her antagelig er, og det er at vi bør være redelige som motorsyklister for å opprettholde et godt trafikalt samarbeid. Dulter jeg borti noe, så stopper jeg uansett så langt det lar seg gjøre. Vi er privilegert som har anledning til å snike oss fram, og de fleste bilister hjelper oss med det, så det ansvaret må også forvaltes deretter.
Enig med siste taler. Å stikke av etter å ha sneiet borti et annet kjøretøy bør være helt uaktuelt. Hadde det skjedd når jeg er i rollen som bilist ville jeg jaget sykkelen til verdens ende, skade eller ikke. Det er en prinsippsak.

Dessuten trenger vi vel ikke ytterligere negativt fokus på lanesplitting. Det vil bare gi vann på mølla til de som allerede ønsker å formalisere et forbud. Tror vi kommer langt med å være ydmyk. Først frem kommer vi jo uansett :prf

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Sneie borti speil ved køkjøring/lane splitting?

Legg inn av Snikendeugle »

Har aldri sneiet borti noe ved hyppig lanesplitting, men jeg har såvidt kommet borti et speil med mitt speil i en litt for tight situasjon i gangfart. Da ble jeg bare viftet videre når jeg stoppet og så etter en reaksjon hos bilføreren.

Kunsten er å svaie litt mellom speilene til bilene for at de ikke skal treffe dine og heller bremse ned og ta det rolig mellom biler som står parralelt med speilene der du skal mellom.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23137
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sneie borti speil ved køkjøring/lane splitting?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg håper alle motorsyklister stopper opp og tar kontakt med bileieren hvis man sneier borti speilet? Den miste ripe i speilet betyr en verdiforrigning og det er feil at billeier skal ta denne regningen. Stopper man opp og er ærlige så vil kanskej dem fleste si det er greit allikevel. Å bare kjøre videre annser jeg som frekt (samt ulovlig) og jeg hadde anmeldt forholdet i rent raseri og av prinsipp. Kjører man videre irriterer man en bilist, stopper man opp og er ærlige og ydmyke så kjører stort sett begge avgårde med gos samvitighet etterpå.

Skademelding skal skrives på stedet eller på nermest mulig egnet sted som er avtalt og det er rett og slett ulovlig og stikke av etter et sammenstøt uansett om man bare har sneiet borti et speil og det har blitt små skader/riper.

Har hendt flere ganger at noen har slengt opp døra si rett i siden på bilen min utean at jeg har merket det. Har kostet meg flerfoldige tusen sammenlagt og fikse slikt og skaden er akkurat for liten til at det lønner seg å bruke forsikring. Men EN dag tok jeg en på fersken da jeg kom ut av butikken med to handleposer. En Hyundau Santa Fe med unger i baksetet betyr fort at døren kan gå opp litt for fort og uten særlig tanker bak hva som skulser seg ved siden av og nettopp det gjorde den. Et skikkelig dunk hørte jeg og moren gikk rundt bilen for hun hørte dunket selv. Jeg kom gående i mot, men moren så seg litt rundt og gikk videre.

Jeg gikk sporenstreks bort til henne og spurte om hun ville gjøre opp for seg eller bli anmeldt. Da fortalte hun meg at hun ikke alltid kunne holde styr på ungene. Det skjønner jeg sa jeg, men du er fortsatt mamma'en og har ansvaret og selv om dette bare er et uhell i utgangspunktet så fritar ikke det deg fra alle økonomiske utlegg dine barn foretar seg av uhell.

Hun ringte mannen sin og var svært oppskaket og hun skajønte seg ikke på skademeldinger og var livredd for å skrive en slik. Jeg fikk snakke med mannen hennes og forklare situasjonen og jeg sa at ripen mest sannsynlig (ikke 100% sikkert) kunne bli polert bort og at jeg kunne gjøre dette selv, men hvis du ønsker å gjøre opp på stedet kontant må jeg forsikre meg om at dette ikke blie en lakkeringsjobb så vi ble enige om å møtes på halveien. Kona tok ut 2.000,- og ga meg og saken ble glemt fra begge parter.

Veldig mye styr rundt svært lite.

Hadde damen kommer sporenstreks bort til meg og bedt om beklagelse og virkelig vist litt anger samt vilje til å gjøre opp for seg, så hadde jeg mest sannsynlig spilt den gode samaritan og sagt at denen ripen fikser jeg selv og takket henne for at hun var ærlig. Det koster så lite.

Jeg sier ikke at noen her har gjort dette, men hvis det skjer så håper jeg man har baller nok til å stoppe opp. Mest sannsynlig vil en stresset bilist si det er greit og da har man vertfall stoppet opp og vert ærlige. Det setter også oss motorsyklister i et langt bedre lys da jeg har inntrykk av at mange bilister ser svart når dem ser motorsyklister

Var på byen samens med fire kamerater her om dagen som ikke er motorsyklister og da kommer jo tydeligvis samtalen om mc kjøring etc. opp. Som ventet så var jeg allerede stemplet som en råtass i trafikken. Det som var ekstra morsomt var at jeg ga han ene en utfordring med å bli meg meg på en liten tur i trafikken bak på mc'en for å få et litt annet bilde av saken. Han takket nei, lo og spanderte en ØL på meg :lol

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Sneie borti speil ved køkjøring/lane splitting?

Legg inn av JohnnyTh »

Helt uakseptabelt å bare kjøre vider. Gjør man det bør det annmeldes g håpe at det ikke blir henlagt.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Sneie borti speil ved køkjøring/lane splitting?

Legg inn av kjellv »

Stadig flere biler har en eller annen form for dashbordkamera, og jeg antar det ikke er mange år før de aller fleste har det. Ha dette i tankene. I en kø må du regne med å bli filmet, og sjansen for å komme unna med ting blir stadig mindre.
Lanesplitting funker nok i de fleste tilfeller bra det, men skjer det noe så er det din skyld...
Det blir omtrent som å rygge med bil. Rygger du på noe vet du hvem som har skylda.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Sneie borti speil ved køkjøring/lane splitting?

Legg inn av SuperMorten »

Dette gjelder uansett hva slags uhell det måtte være. Skader man annen manns eiendom sier vi i fra. Enkelt og greit. Har hittil ikke vært borti noe med MC, men har rygget på en parkert bil en gang. Jeg hadde en Suburban. Det var snøstorm og null sikt. Jeg står fast og gir gass. Bare synd jeg ikke så at jeg stod fast i en liten Mazda. Det var ikke noe problem å legge en lapp inni bilen selv om den egentlig var låst. Det var værre å lukke døra. Mazdan ble kondemnert..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23137
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sneie borti speil ved køkjøring/lane splitting?

Legg inn av Bjerknez »

SuperMorten skrev:Dette gjelder uansett hva slags uhell det måtte være. Skader man annen manns eiendom sier vi i fra. Enkelt og greit. Har hittil ikke vært borti noe med MC, men har rygget på en parkert bil en gang. Jeg hadde en Suburban. Det var snøstorm og null sikt. Jeg står fast og gir gass. Bare synd jeg ikke så at jeg stod fast i en liten Mazda. Det var ikke noe problem å legge en lapp inni bilen selv om den egentlig var låst. Det var værre å lukke døra. Mazdan ble kondemnert..
Haha... bra du ikke kjørte en hjullaster da, for da hadde du vel ikke merket at du hadde kjørt over Mazda'en en gang :lol

Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Sneie borti speil ved køkjøring/lane splitting?

Legg inn av spidair »

Hørte en sånn fæl skrapelyd etterfulgt av lyden av flerret metall da jeg sto utenfor Gulskogen senter og røyka en gang for mange år siden, i det en kar rygget bilen sin ut av parkerings plassen. Han stoppet opp, vinket kjekt til oss som sto og kikket mens han viftet med et ark han skrev noe på og festet under vindus pusseren på bilen han hadde rygget inn i... Før han dro sin kos... Vi som sto der snakket om hvor fint det var at fyren hadde skrevet om hva han hadde gjort da jeg noen minutter etter plutselig så eieren av bilen som var skadet gå bort til bilen sin. Han tok lappen, leste den og satt kursen mot oss som sto der og glodde og viste oss lappen... På den lappen sto det. "Jeg skrev denne lappen for at de rasshøla som sto og så på skulle tro at jeg la igjen navn og adresse fordi jeg var bort bilen din" Sitat slutt...

Sånn kan det også gjøres... :)

Nei, har har ikke flådd av noen speil når jeg har line splittet, selv om lysten har vært der når bilister demonstrativt legger seg til venstre i håp om å hindre meg... Senest i dag møtte jeg forbi kjøre en sånn idiot på høyre side da han la seg helt inntil trafikk øya rett før en rundkjøring og på den måten stengte meg og da var fristelsen stor for å pynte litt på speilen hans i det jeg passerte... Jeg nøyde meg med å riste på hodet bare i det jeg passerte... Rett etter holdt jeg faktisk på å kollidere med en MC som line splittet den andre veien... og jeg måtte le, for det hadde jo tatt kransekaka liksom å møtt han head-on midt på den gule stripa... Men utrolig gøy å gjøre unna en kilometer lang kø på tre fire minutter... Men folk har fått beholde speilene sine så langt for mitt vedkommende... :)

Svar