Honda Hornet '03 - trangen til å modifisere har meldt seg!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
ZZR-Erling

Re: Honda Hornet '03 - trangen til å modifisere har meldt se

Legg inn av ZZR-Erling »

Å lære å kjøre motorsykkel, havner om sunn fornuft, og mengdetrening, men noen tips kan være:
* se langt frem
* ha tåballene på forhvilerne, ikke langt foran
* løse ledige armer med vinkel, særlig i svinger
* lett bruk av kontrastyring
* vær nøye med rett plassering i kjørebanen, ikke legg deg til fæle uvaner her

Brukeravatar
Legendary
Innlegg: 58
Registrert: 13 sep 2012, 22:02
Motorsykkelen din: Honda Hornet - '03

Re: Honda Hornet '03 - trangen til å modifisere har meldt se

Legg inn av Legendary »

Blueberry skrev:Gratulerer med finfin Hornet! :D :yeyeye

Har selv nesten bestemt meg for Hornet som mellomtung-sykkel til neste vår. Må kjøpe 98-01 da den akkurat går under grensa til A2. Sikler etter den gule eg da. Har dessverre bare sett den på svensk bruktmarked, men import er vel ikkje for krevende.

Driv å dagdrømmer og surfer nettet om dagene og ser det er mykje av modifikasjonsdeler til Hornet. Men dei er så fine originalt så er lite som trengs.

Fann midtstøtte-kit til Hornet for ei stund sia. Den erstatter da depotstøtte, men koster ganske mykje.
http://www.wemoto.com/bikes/honda/cb_60 ... stand_kit/" onclick="window.open(this.href);return false;

Her er og ei potte til veldig overkommelig pris. :thumleft https://www.dan-moto.com/DM_INT/index.p ... cts_id=715" onclick="window.open(this.href);return false;
Test av potta: http://youtu.be/tmHdKJDys4s" onclick="window.open(this.href);return false;
Takk for det!

Skulle i utgangspunktet ha gul Hornet selv, men det var ikke å oppdrive i hele norden da jeg var på jakt. Det får eventuelt bli en hellakkering på et senere tidspunkt. Selve importdelen var lekende lett, gjenstår å se om godkjenningstimen på fredag går like smertefritt! :P :p

Akkurat den potta jeg har sett meg ut faktisk. Særdeles billig og ser ut til å gi ålreit lyd!
Praktisk med midstøtte, men synes det ødelegger litt av "look-en". Fikk endelig tak i depotstøtte hos Biltema i dag riktignok. :-)
ZZR-Erling skrev:Å lære å kjøre motorsykkel, havner om sunn fornuft, og mengdetrening, men noen tips kan være:
* se langt frem
* ha tåballene på forhvilerne, ikke langt foran
* løse ledige armer med vinkel, særlig i svinger
* lett bruk av kontrastyring
* vær nøye med rett plassering i kjørebanen, ikke legg deg til fæle uvaner her
Takk for gode tips, Erling! Har en del å gå på når det gjelder den 'løse, ledige armer' - delen. Har ennå en tendens til å stivne og holde meg godt fast til styret dessverre! :scratch


Når sykkelen er "ferdig" (det blir man jo aldri?) skal den ha implementert noen av elementene i Hornet'en avbildet under:

Bilde

Brukeravatar
sankyo
Innlegg: 566
Registrert: 12 aug 2013, 14:30
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 1400
Bosted: Oslo

Re: Sv: Honda Hornet '03 - trangen til å modifisere har meld

Legg inn av sankyo »

Hvordan i all verden går det ann at potta koster så lite? Pleier de ikke å koste skjorta? 3-4000 kr? :oops::oops::oops:
Live long and prosper :janikk

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24132
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Eventyrisk førstekjøp av sykkel! *BILDER*

Legg inn av Bjerknez »

Legendary skrev:Har nå fått kjørt ytterligere, og ting begynner å komme seg!

[img]http://i176.photobucket.com/albums/w188 ... 3e7196.jpg[/img]

[img]http://i176.photobucket.com/albums/w188 ... 49ba66.jpg[/img]

Jeg hadde i utgangspunktet bestemt meg for å holde sykkelen ganske original, men merket ganske umiddelbart at det trengs visse oppgraderinger og generelt vedlikehold!

Har blant annet slitt med at sykkelen har gått varm kun etter et par minutter i stillestående trafikk. Sjekket frostvæsketanken og den var tom! Radiatoren var riktignok full, men bare av grumsevann med brun farge. :sk?
Eksosanlegget må det også gjøres noe med, andre trafikanter hører meg ikke i det hele tatt. Om ikke kun for sikkerheten sin skyld, så skal motorsykkel bråke littegrann!
De rektangulære kromspeila skal også byttes for noe mer fancy/streetfighterish.

Har gått til innkjøp av silikatfri frostvæske, R&G crash protectors, Motul kjederens og PDL kjedelubrikant.
Dessverre har jeg ikke klart å oppdrive en depotstøtte, selv om det står på sidene til Biltema at dem har det på lager, er det helt utplukka i samtlige butikker!

[img]http://i176.photobucket.com/albums/w188 ... 97de40.jpg[/img]

[img]http://i176.photobucket.com/albums/w188 ... 4f4279.jpg[/img]

[img]http://i176.photobucket.com/albums/w188 ... 5e13c7.jpg[/img]
Flott sykkel dette! :thumleft

Brukeravatar
Legendary
Innlegg: 58
Registrert: 13 sep 2012, 22:02
Motorsykkelen din: Honda Hornet - '03

Re: Sv: Honda Hornet '03 - trangen til å modifisere har meld

Legg inn av Legendary »

sankyo skrev:Hvordan i all verden går det ann at potta koster så lite? Pleier de ikke å koste skjorta? 3-4000 kr? :oops::oops::oops:
En betaler nok mye kun for å få "rett" merke på potta! Det virker til å være minimal forskjell lydmessig på pottene til rekkefirere, uavhengig av prisnivå. Mitt inntrykk er at det stort sett er samme lyd, bare evt. høyere/lavere, men det kan jo reguleres med installerbare "baffles". Anmeldelsene av DanMoto-potta på nett er i alle fall jevnt over relativt positive! :-)


Takk, Bjerknez! Når jeg får på norsk skilt, skal jeg "stramme" opp bakstussen for utseendet sin del. Utfordringen er at Honda har plassert nøkkelhullet til setelåsen på selve plastikklossen (negerleppa?) som henger fra bakenden. Spørs om jeg ikke må kjøpe et komplett kit for å få flyttet denne.

Brukeravatar
Legendary
Innlegg: 58
Registrert: 13 sep 2012, 22:02
Motorsykkelen din: Honda Hornet - '03

Re: Honda Hornet '03 - trangen til å modifisere har meldt se

Legg inn av Legendary »

Fikk endelig unnagjort frostvæskebytte i går!

Ut med grumsevannet:

[img]http://i176.photobucket.com/albums/w188 ... 8f03b9.jpg[/img]

Lurer på hva slags farge det var på dette opprinnelig? :scratch

[img]http://i176.photobucket.com/albums/w188 ... aeb57c.jpg[/img]

[img]http://i176.photobucket.com/albums/w188 ... eba22a.jpg[/img]

Flushet igjennom med hageslangen, og kjørte sykkelen varm to ganger med vann. Da ble vannet som kom ut ganske rent:

[img]http://i176.photobucket.com/albums/w188 ... eba22a.jpg[/img]

[img]http://i176.photobucket.com/albums/w188 ... 3d1725.jpg[/img]

Fylte på ca. 2 liter med ny silikatfri frostvæske. Viktig å helle sakte for å forminske mengden luft som entrer systemet. Passet på å klemme litt på radiatorslangen i ny og ne også. Deretter ble sykkelen startet og ruset et par ganger for å fjernet luft. Satser på at dette løser problemet at jeg går varm med en gang jeg er stillestående! :prop:



Fikk også montert R&G crash protectors, enkel jobb utført på langt under halvtimen! Har vært livredd for støttevelt, mtp. at det er minimalt med skrammer på sykkelen, så disse er vel verdt det!

Skrudde ut motorboltene, inn med nye med disse beskyttelseklossene påmontert. :-)

[img]http://i176.photobucket.com/albums/w188 ... 15baa9.jpg[/img]

[img]http://i176.photobucket.com/albums/w188 ... 73a347.jpg[/img]

[img]http://i176.photobucket.com/albums/w188 ... 3247f1.jpg[/img]

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Bosted: Stavanger

Re: Honda Hornet '03 - trangen til å modifisere har meldt se

Legg inn av Tobben84 »

Hei! Dette er kule sykler, og jeg regner med du kjenner til den britiske siden the hornets nest eller noe sånt, der er det MYE info.

Mtp løse og ledige armer som Erling skrev, så er du avhengig av en god forankring i sykkelen for å føle deg trygg nok til å slappe av i armene. Klem knærne godt rundt tanken og skvis sammen rumpa. Noen sykler kan være glatte rundt tankområdet, litt avhengig av form på tanken, buksemateriale og fasongen din, derfor har jeg alltid hatt tankpad med grep, og nå har jeg også grep-pads på sidene av tanken på Duken( easygrip heter de). Det jeg har lært mye av er å aksellerere og bremse kun med en hånd på ratten, for å venne meg til å forankre meg med underkroppen. Dette må du selvsagt gjøre i kontrollerte omgivelser og rolig til å begynne med. Gjør en del sånne øvelser fortsatt etter 10 år i setet for å holde meg sharp:) når du kan mate på gass og bremse kraftig med en avslappet hånd på rattet så begynner det å hjelpe. Ps: dette er kun mine erfaringer, men det har fungert godt for meg. Det er jo selvsagt ikke jeg som har funnet på dette heller, men husker kjørelæreren min terpet mye på dette. Stive, spent armer MÅ du få vekk så fort som mulig, det gjør det nærmest umulig å svinge skikkelig.

Lykke til!!:)

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Bosted: Stavanger

Re: Honda Hornet '03 - trangen til å modifisere har meldt se

Legg inn av Tobben84 »

Glemte å si at du vil også kunne bremse bedre og mer behagelig med avslappede armer, slik at gaffelen får gjort jobben sin uten at du jobber i mot den.

Brukeravatar
Legendary
Innlegg: 58
Registrert: 13 sep 2012, 22:02
Motorsykkelen din: Honda Hornet - '03

Re: Honda Hornet '03 - trangen til å modifisere har meldt se

Legg inn av Legendary »

Tobben84 skrev:Hei! Dette er kule sykler, og jeg regner med du kjenner til den britiske siden the hornets nest eller noe sånt, der er det MYE info.

Mtp løse og ledige armer som Erling skrev, så er du avhengig av en god forankring i sykkelen for å føle deg trygg nok til å slappe av i armene. Klem knærne godt rundt tanken og skvis sammen rumpa. Noen sykler kan være glatte rundt tankområdet, litt avhengig av form på tanken, buksemateriale og fasongen din, derfor har jeg alltid hatt tankpad med grep, og nå har jeg også grep-pads på sidene av tanken på Duken( easygrip heter de). Det jeg har lært mye av er å aksellerere og bremse kun med en hånd på ratten, for å venne meg til å forankre meg med underkroppen. Dette må du selvsagt gjøre i kontrollerte omgivelser og rolig til å begynne med. Gjør en del sånne øvelser fortsatt etter 10 år i setet for å holde meg sharp:) når du kan mate på gass og bremse kraftig med en avslappet hånd på rattet så begynner det å hjelpe. Ps: dette er kun mine erfaringer, men det har fungert godt for meg. Det er jo selvsagt ikke jeg som har funnet på dette heller, men husker kjørelæreren min terpet mye på dette. Stive, spent armer MÅ du få vekk så fort som mulig, det gjør det nærmest umulig å svinge skikkelig.

Lykke til!!:)
Jepp, sluker alt av informasjon jeg finner!

Har vært på utkikk etter disse grep-padsa på siden, duger de billige greiene fra Kina som er å få kjøpt på eBay?
Kom nettopp hjem igjen etter en 100km+ kjøretur nå med fokus på å ha løsslupne armer & god forankring. Merker at jeg trøbler mest i svingene i krappe rundkjøringer. Når jeg ligger i 80+ km/t, er flyten mye bedre i svingene!

Takk for nyttige tips, skal øve meg på akselerering & bremsing med én hånd på styret i morgen! :thumleft

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Bosted: Stavanger

Re: Honda Hornet '03 - trangen til å modifisere har meldt se

Legg inn av Tobben84 »

http://m.ebay.co.uk/itm/181160610906?nav=SEARCH" onclick="window.open(this.href);return false;

Har av denne type på min sykkel, og er enormt fornøyd. Fant ikke til Honda Hornet, men det må jo gå an å finne.....

ZZR-Erling

Re: Honda Hornet '03 - trangen til å modifisere har meldt se

Legg inn av ZZR-Erling »

Mht varmgang, la bken stå å gå på tomgang, følg med på temp og se at vifta starter.

Brukeravatar
Legendary
Innlegg: 58
Registrert: 13 sep 2012, 22:02
Motorsykkelen din: Honda Hornet - '03

Re: Honda Hornet '03 - trangen til å modifisere har meldt se

Legg inn av Legendary »

Tobben84 skrev:http://m.ebay.co.uk/itm/181160610906?nav=SEARCH

Har av denne type på min sykkel, og er enormt fornøyd. Fant ikke til Honda Hornet, men det må jo gå an å finne.....
Perfekt, Tobben! Hornet går også under modellbetegnelsen; CB600F og 599, avhengig av hvor i verden man befinner seg. :-)

Bestiller disse:
http://www.ebay.co.uk/itm/Eazi-Grip-Hon ... 2a2cd01cfe" onclick="window.open(this.href);return false;

ZZR-Erling skrev:Mht varmgang, la bken stå å gå på tomgang, følg med på temp og se at vifta starter.
Temp.måleren var farlig nærme rødlinja (H) i rushtrafikken forrige uke, men vifta har ikke startet så lenge jeg har eid sykkelen. Når sånn ca. skal vifta starte mtp. skalaen på temperaturmåleren? Eller er det individuelle forskjeller sykler imellom?

Gåen sikring, kanskje?

Brukeravatar
Legendary
Innlegg: 58
Registrert: 13 sep 2012, 22:02
Motorsykkelen din: Honda Hornet - '03

Re: Honda Hornet '03 - trangen til å modifisere har meldt se

Legg inn av Legendary »

Fikk gjennomført en ålreit rens og smøring av kjedet i dag. Ble ikke optimalt, men 10x bedre enn hvordan det var.

[img]http://i176.photobucket.com/albums/w188 ... 11b24a.jpg[/img]

Vanskelig å se på bildet, men kjedet var fullstendig svart med rustflekker overalt. Kjørte på med 'Motul chain clean' og lot det sitte på i 5 min. Brukte kjedebørste og tørket av det overflødige. Kjedet ble så smurt inn med 'PDL chain lube'. Glemte selvfølgelig resultatbilde, men skitten rant nærmest rett av. Litt gnikking med klut fikk bort de siste restene.

[img]http://i176.photobucket.com/albums/w188 ... 1d5e1c.jpg[/img]

Fant også en ansamling med fersk asfaltgugge oppunder girkassa. For no' svineri!

[img]http://i176.photobucket.com/albums/w188 ... 2a8434.jpg[/img]

Brukeravatar
Legendary
Innlegg: 58
Registrert: 13 sep 2012, 22:02
Motorsykkelen din: Honda Hornet - '03

Re: Honda Hornet '03 - trangen til å modifisere har meldt se

Legg inn av Legendary »

Da var godkjenningstimen unnagjort!

Møtte opp til avtalt tid på trafikkstasjonen, og kjørte inn i en undersøkelseshall. Her ble det tatt grundige bilder av sykkelen og understellsnummer ble sjekket oppimot papirene. Alt var i skjønneste orden, ergo er sykkelen nå godkjent for registrering! :D

[img]http://i176.photobucket.com/albums/w188 ... 40c7d0.jpg[/img]

Engangsavgiften må betales hos Tollvesenet, før jeg igjen må til trafikkstasjonen for å få utlevert skiltene.

Kontrolløren nevnte at sykkelen var usedvanlig pen og ba meg om å kjøre pent. :prop:

[img]http://i176.photobucket.com/albums/w188 ... a38e7e.jpg[/img]

Stakk også innom Monsterbike en tur, siden jeg var i området. Fikk prøvd en del skikkelige dresser, så det blir neste innkjøp. Vanntette kjørestøvler ble hvertfall innkjøpt, siden jeg til nå har vært skrullete nok til å kjøre rundt kun i marsjstøvler.

Bilde

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Bosted: Stavanger

Re: Honda Hornet '03 - trangen til å modifisere har meldt se

Legg inn av Tobben84 »

Bra ting ordner seg:)

Btw, hva heter de støvlene der?

Svar