Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer
- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Sted: Brumunddal
Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer
Da jeg kjørte mitt barnebarn da han skulle delta i sin fetters konfirmasjon i Stange i vår,slo jeg ihjel tiden med å sitte på en rødmalt benk og notere hvor mange trafikanter som brukte blinklys eller ikke i et firevegskryss.
82 brukte blinklys og 50 ikke...
jeg hadde vikeplikt for en trailer her om dagen,han hadde ikke på blinkern og jeg trodde han skulle rett fram og kjørte fram til krysset som vanlig..Neida,den mobilbrukende apen skulle til venstre og bakhjula på hengeren var omlag en halvmeter fra forhjulet mitt.Og han merket ingenting.
Slike trailere tar jo ganske mye plass når de svinger brått..
82 brukte blinklys og 50 ikke...
jeg hadde vikeplikt for en trailer her om dagen,han hadde ikke på blinkern og jeg trodde han skulle rett fram og kjørte fram til krysset som vanlig..Neida,den mobilbrukende apen skulle til venstre og bakhjula på hengeren var omlag en halvmeter fra forhjulet mitt.Og han merket ingenting.
Slike trailere tar jo ganske mye plass når de svinger brått..
Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer
Trodde det mer ville være 50/50
Ganske ofte jeg ligger bak biler som bremser ned og så svinger til høyre - uten å blinke.
Noen ganger skal de til venstre, men da er andelen som blinker heldigvis endel høyere.
Ofte brukes blinklyset for sent - dvs idet svingen påbegynnes. "Da kan du like godt drite i det" som kjørelærer'n sa...
Har prøvd å blinke i god tid for alt, inkludert feltskifte - men det siste ser jeg at også mange MC-førere har et lettvint forhold til...
Ganske ofte jeg ligger bak biler som bremser ned og så svinger til høyre - uten å blinke.
Noen ganger skal de til venstre, men da er andelen som blinker heldigvis endel høyere.
Ofte brukes blinklyset for sent - dvs idet svingen påbegynnes. "Da kan du like godt drite i det" som kjørelærer'n sa...
Har prøvd å blinke i god tid for alt, inkludert feltskifte - men det siste ser jeg at også mange MC-førere har et lettvint forhold til...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- ojda
- Innlegg: 5632
- Registrert: 19 sep 2010, 02:06
- Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
- Sted: Oslo
Re: Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer
Jeg brukerkonsekvent ikke blinklys, når mine veivalg ikke påvirker andre
Ellers prøver jeg jo å være så informativ jeg kan, både for egen sikkerhet
og andres
Ellers prøver jeg jo å være så informativ jeg kan, både for egen sikkerhet
og andres
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel )
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel )
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Re: Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer
Bruker blinklys 90% av tiden. Inn i rundkjøring og ut, feltskifte, og for å markere at jeg stopper på veikanten.
Ser ALT FOR mange biler som ikke gjør det. Dette skaper enorm frustrasjon, da det skaper usikkerhet til hva den andre føreren skal gjøre. Man vet jo ikke hva de tenker hvis de ikke signaliserer.
Ser ALT FOR mange biler som ikke gjør det. Dette skaper enorm frustrasjon, da det skaper usikkerhet til hva den andre føreren skal gjøre. Man vet jo ikke hva de tenker hvis de ikke signaliserer.
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100
1984 BMW K100
Re: Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer
Du vet ikke hva som påvirker eller ikke. Husk at fotgjengere, syklister og andre er også trafikanter. Bruk det heller konsekvent, så slipper du å tenke på når det er nødvendig eller ikke. Mindre krefter brukt.ojda skrev:Jeg brukerkonsekvent ikke blinklys, når mine veivalg ikke påvirker andre
Ellers prøver jeg jo å være så informativ jeg kan, både for egen sikkerhet
og andres
- ojda
- Innlegg: 5632
- Registrert: 19 sep 2010, 02:06
- Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
- Sted: Oslo
Re: Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer
Jeg vet helt klart hva som påvirker andres kjøring, hva mitt blinklysbruk anngår.evergud skrev:Du vet ikke hva som påvirker eller ikke. Husk at fotgjengere, syklister og andre er også trafikanter. Bruk det heller konsekvent, så slipper du å tenke på når det er nødvendig eller ikke. Mindre krefter brukt.ojda skrev:Jeg brukerkonsekvent ikke blinklys, når mine veivalg ikke påvirker andre
Ellers prøver jeg jo å være så informativ jeg kan, både for egen sikkerhet
og andres
Det har noe med avstand til nærmeste kjøretøy, og det å vite hva som til enhver tid er rundt en 360*
Jeg lever veldig godt med den måten å gi tegn på. Jeg innrømmer at jeg gir beng i om du ikke
får beskjed om at jeg svinger tilbake i din fil etter at jeg har passert deg med 50 meter etter forbikjøring
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel )
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel )
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Re: Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer
Biler som står i busslommer er noe av det mer skumle når de eventuelt plutselig kjører ut i veien (hvis de ikke har sett deg der du kommer på MC'en). Har lært meg å se på felgene - hvis hjulene begynner å rulle før jeg passerer så gir jeg heller et tut for mye enn for lite...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
Re: Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer
Her i bygda er man usedvanlig glad i knøttsmå rundkjøringer, et forhøyet kumlokk med en krans kantsten rundt, og da blir jo dette du nevner med timing veldig viktig, og blinke for tidlig like ille som for sent. Å blinke seg ut av en sånn er for sent. Jeg blinker til venstre i god tid før kumlokket hvis jeg skal til venstre, og til høyre hvis jeg skal til høyre. Blinker også til høyre hvis jeg skal rett frem, men det forutsetter jo da at det ikke står/kommer noen fra høyre. Kommer det noen der blir det å følge din kjørelærer og drite i hele blinklyset.RuneMC skrev: Ofte brukes blinklyset for sent - dvs idet svingen påbegynnes. "Da kan du like godt drite i det" som kjørelærer'n sa...
Kjører bla daglig gjennom 2 slike på Stabekk, og ser rett som det er folk som mener å blinke ut av rundkjøringen, men som gjør dette før de har passert innkjørselen fra høyre, og dermed lurer de som kommer derfra til å tro de kan kjøre.
En annen "timing-felle" er at mange bilister med fordel kunne lært seg hvordan man overstyrer automatisk 3 blink, så det ikke ser ut som de skal ta avkjørselen til høyre etter rundkjøringen. Dette har vel skapt en del unødvendige kollisjoner på steder som Smart-Club Slependen.
Selv er jeg nok mest en "vaneblinker" og prøver i grunn å ha som policy at jeg heller blinker for mye enn for lite. Har dog ingenting i mot at andre gjør som Ojda, så lenge de er konsekvente med å også blinke til høyre inn i rundkjøringer hvor man ikke ser om det kommer noen. Ellers blir blinkingen for sent, og jeg må stoppe unødvendig. Uoversiktelige rundkjøringer er vi også glad i her i bygda, hvis det ikke er kumlokk med kantstenkrans, så er det digre busker både i midten og tett inntil hver innkjøring.
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Sted: Oslo
Re: Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer
Jeg skal innrømme at jeg veldig sjeldent bruker blinklys, men blinklyspærene ryker alikevel!!!
(Jeg har begynt å bli litt bedre på det i situasjoner jeg vet det er særskilt viktig... Biler som ligger tett bak meg, rundkjøringer etc. Feltbytte, not so much. Flytter jeg meg aldri over med mindre det er rom for det i alle retninger til å reagere.)
(Jeg har begynt å bli litt bedre på det i situasjoner jeg vet det er særskilt viktig... Biler som ligger tett bak meg, rundkjøringer etc. Feltbytte, not so much. Flytter jeg meg aldri over med mindre det er rom for det i alle retninger til å reagere.)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
-
OnlineBjerknez
- Innlegg: 23097
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer
Personlig mener jeg selv at jeg er ganske flink til å bruke blinklys og spesielt i kryss og generell trafikk der det er flere biler. Men perfekt er jeg ikke. Det hender jeg glemmer meg bort jeg også, men sjelden i trafikkerte kryss.
I rundkjøringer uten biler til stede (som blir påvirket av min kjøring) så gidder jeg ikke å blinke ut og da kutter jeg ofte rett over. SÅ jeg mener jeg er ganske flink når det gjelder, men relativt sløv når det ikke finnes noe trafikk.
I trafikkert lyskryss som betegnes her hadde nok trådstarter sett meg blinke med stor sannsynlighet :)
I rundkjøringer uten biler til stede (som blir påvirket av min kjøring) så gidder jeg ikke å blinke ut og da kutter jeg ofte rett over. SÅ jeg mener jeg er ganske flink når det gjelder, men relativt sløv når det ikke finnes noe trafikk.
I trafikkert lyskryss som betegnes her hadde nok trådstarter sett meg blinke med stor sannsynlighet :)
- Kawagutten
- Innlegg: 2902
- Registrert: 04 jul 2011, 01:18
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
- Sted: Vestfold
Re: Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer
Meget sjeldet at jeg ikke bruker blinklys uansett hvilket kjøretøy jeg bruker :-)
Lå senest igår bak noen tøffe harley`r som kuttet rundkjøringer rett foran meg uten å å gi noe tegn selv om noen av de tilogmed hadde blinklys montert på sykkel
Lå senest igår bak noen tøffe harley`r som kuttet rundkjøringer rett foran meg uten å å gi noe tegn selv om noen av de tilogmed hadde blinklys montert på sykkel
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Sted: Bergen
- Kontakt:
Re: Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer
Jeg skjønner at det er mulig å kjede seg og samtidig har helt spesielle interesser, men dette tar kransekaken for min del
Tut og kjør :-)
Sony Z2
Tut og kjør :-)
Sony Z2
- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Sted: Brumunddal
Re: Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer
Har begynt å vise hvor jeg skal ved å strekke ut armen,i de tilfelle det synes relativt vettugt...
Gammeldags ja,men har da overlevd hittil..
Gammeldags ja,men har da overlevd hittil..
Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- erik m
- Innlegg: 547
- Registrert: 30 aug 2012, 23:43
- Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
- Sted: Oslo
Re: Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer
Som motorsyklist har jeg dessverre erfart ved et par anledninger at det er veldig lett å ikke bli sett. Blinklysbruk minsker skaderisikoen for oss. Og som bilist tror jeg at min mc-kjøring har bidratt til at jeg alltid bruker blinklys. Det, og kjøring på motorveier nedover på kontinentet i mange år.
Uansett om jeg er den eneste på veien i mils omkrets, bruker jeg blinklyset - hvorfor ikke? Ikke sliter det unødvendig på kroppen, og ikke ser det ut til at pærene går fortere - leste i tråden om en som måtte skifte pærer sjøl om han nesten aldri brukte dem - kanskje de ikke tåler så godt å ikke bli brukt?
Uansett om jeg er den eneste på veien i mils omkrets, bruker jeg blinklyset - hvorfor ikke? Ikke sliter det unødvendig på kroppen, og ikke ser det ut til at pærene går fortere - leste i tråden om en som måtte skifte pærer sjøl om han nesten aldri brukte dem - kanskje de ikke tåler så godt å ikke bli brukt?
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Sted: Nordkapp
Re: Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer
Det må jo være godt nok. Jeg blinker alltid om det er noen å blinke til, hvis ikke lar jeg være.ojda skrev:Jeg brukerkonsekvent ikke blinklys, når mine veivalg ikke påvirker andre
Ellers prøver jeg jo å være så informativ jeg kan, både for egen sikkerhet
og andres
Er det noen som har nytte eller behov for å se meg blinke, så blinker jeg.
Ingen har hittil klaget på at jeg lot være å blinke til ... eeh ... ingen
Jeg (som de fleste) mener selv jeg er flink , og irriterer meg over de mindre flinke som skaper unødvendig forvirring