Fremtidens hjelm?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: Fremtidens hjelm?

Legg inn av cevillan »

SuperMorten skrev:Sikkert flott, men jeg er redd for at man vil bruke det mer enn i dag. Dvs at man ser mer bakover og mer på GPS'en. Jeg har musikk og telefon i hjelmen i dag, og selv det synes jeg forstyrrer, og skrur det ofte av.
cevillan skrev:
Tror ikke jagerflypiloter er enig
Tro meg, men informasjons-mengde og måten informasjon blir presentert på, er et stort tema blant flyvere. Jeg har noen tusen flytimer i rumpa, og unødvendig informasjon blir sett på som en risiko og potensielt farlig.
Joda, men da snakker vi om en helt annen informasjonsflyt/-mengde enn en bluetooth-tilkoblet mc-hjelm... Jeg tror vi klarer litt popup-display uten å havne i grøften. Men klart, man må vurdere fordeler vs ulemper.

ZZR-Erling

Re: Fremtidens hjelm?

Legg inn av ZZR-Erling »

cevillan skrev:
SuperMorten skrev:Sikkert flott, men jeg er redd for at man vil bruke det mer enn i dag. Dvs at man ser mer bakover og mer på GPS'en. Jeg har musikk og telefon i hjelmen i dag, og selv det synes jeg forstyrrer, og skrur det ofte av.
cevillan skrev:
Tror ikke jagerflypiloter er enig
Tro meg, men informasjons-mengde og måten informasjon blir presentert på, er et stort tema blant flyvere. Jeg har noen tusen flytimer i rumpa, og unødvendig informasjon blir sett på som en risiko og potensielt farlig.
Joda, men da snakker vi om en helt annen informasjonsflyt/-mengde enn en bluetooth-tilkoblet mc-hjelm... Jeg tror vi klarer litt popup-display uten å havne i grøften. Men klart, man må vurdere fordeler vs ulemper.
Kan begynne med å disable tlf..

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: Fremtidens hjelm?

Legg inn av cevillan »

ZZR-Erling skrev:
cevillan skrev:
ZZR-Erling skrev:Slik dingser i hjelmen kan fort ta for mye oppmerksomhet....
Tror ikke jagerflypiloter er enig med deg ;-) Men jeg ser helt klart poenget. Hadde nok uansett ikke benyttet meg av musikk- og telefontjenesten, men GPS-navigering og 180-graders sikt bakover er gull.
Ække jagerflyver jeg, er motorsykelist..
Liten forskjell på din og en pilots kognitive egenskaper :thumleft

Jeg må titte ned (miste synet av veien) for å registrere min hastighet, min GPS, mine speil osv. Med denne hjelmen kan jeg beholde oppmerksomheten på veien, samtidig som jeg får nevnte informasjon. Det må da være bra?

For meg er en av fordelene med MC å ikke være tilgjengelig på telefon... :knegg

ZZR-Erling

Re: Fremtidens hjelm?

Legg inn av ZZR-Erling »

cevillan skrev:
ZZR-Erling skrev:
cevillan skrev:
ZZR-Erling skrev:Slik dingser i hjelmen kan fort ta for mye oppmerksomhet....
Tror ikke jagerflypiloter er enig med deg ;-) Men jeg ser helt klart poenget. Hadde nok uansett ikke benyttet meg av musikk- og telefontjenesten, men GPS-navigering og 180-graders sikt bakover er gull.
Ække jagerflyver jeg, er motorsykelist..
Liten forskjell på din og en pilots kognitive egenskaper :thumleft

Jeg må titte ned (miste synet av veien) for å registrere min hastighet, min GPS, mine speil osv. Med denne hjelmen kan jeg beholde oppmerksomheten på veien, samtidig som jeg får nevnte informasjon. Det må da være bra?

For meg er en av fordelene med MC å ikke være tilgjengelig på telefon... :knegg
Kanskje..kjører jeg aktivt, ville jeg ikke hatt det opp i visiret.

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: Fremtidens hjelm?

Legg inn av cevillan »

ZZR-Erling skrev:
cevillan skrev:
ZZR-Erling skrev:
cevillan skrev:
ZZR-Erling skrev:Slik dingser i hjelmen kan fort ta for mye oppmerksomhet....
Tror ikke jagerflypiloter er enig med deg ;-) Men jeg ser helt klart poenget. Hadde nok uansett ikke benyttet meg av musikk- og telefontjenesten, men GPS-navigering og 180-graders sikt bakover er gull.
Ække jagerflyver jeg, er motorsykelist..
Liten forskjell på din og en pilots kognitive egenskaper :thumleft

Jeg må titte ned (miste synet av veien) for å registrere min hastighet, min GPS, mine speil osv. Med denne hjelmen kan jeg beholde oppmerksomheten på veien, samtidig som jeg får nevnte informasjon. Det må da være bra?

For meg er en av fordelene med MC å ikke være tilgjengelig på telefon... :knegg
Kanskje..kjører jeg aktivt, ville jeg ikke hatt det opp i visiret.
:thumleft vil anta man kan deaktivere (etter kjørestil). Man har hvertfall valgmulighet (men man bruker ikke 12000 kr på gadgets for å velge dem bort) :scratch

ZZR-Erling

Re: Fremtidens hjelm?

Legg inn av ZZR-Erling »

cevillan skrev:
ZZR-Erling skrev:
cevillan skrev:
ZZR-Erling skrev:
cevillan skrev:
ZZR-Erling skrev:Slik dingser i hjelmen kan fort ta for mye oppmerksomhet....
Tror ikke jagerflypiloter er enig med deg ;-) Men jeg ser helt klart poenget. Hadde nok uansett ikke benyttet meg av musikk- og telefontjenesten, men GPS-navigering og 180-graders sikt bakover er gull.
Ække jagerflyver jeg, er motorsykelist..
Liten forskjell på din og en pilots kognitive egenskaper :thumleft

Jeg må titte ned (miste synet av veien) for å registrere min hastighet, min GPS, mine speil osv. Med denne hjelmen kan jeg beholde oppmerksomheten på veien, samtidig som jeg får nevnte informasjon. Det må da være bra?

For meg er en av fordelene med MC å ikke være tilgjengelig på telefon... :knegg
Kanskje..kjører jeg aktivt, ville jeg ikke hatt det opp i visiret.
:thumleft vil anta man kan deaktivere (etter kjørestil). Man har hvertfall valgmulighet (men man bruker ikke 12000 kr på gadgets for å velge dem bort) :scratch
Kunne vært ok å hatt gps anvisninger av og til.

Brukeravatar
wamporey
Innlegg: 33
Registrert: 08 aug 2013, 12:47
Motorsykkelen din: Suzuki - GSX ES - 750 - 1987
Sted: Hammerfest/Lødingen/Tromsø

Re: Fremtidens hjelm?

Legg inn av wamporey »

Den så spennende ut! Må sjekke nærmere. Med tanke på alt man (visstnok) får, syns jeg ikke den var så sinnssykt dyr... (Selv om den koster nesten like mye som sykkelen min...)
♪ Bourne to be Wylde..! ♫

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Sted: Buskerud

Re: Fremtidens hjelm?

Legg inn av Tommas »

For min del ville det vært mest aktuelt med stemmenavigasjon og kamera, kanskje fart også. Tror ikke det ville blitt spesielt mer trafikkfarlig enn i dag, siden man flytter blikket mindre.

Time will show ;-)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23038
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Fremtidens hjelm?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har faktisk ventet litt på dette. For teknologien har jo vert der lenge. Tenker da på hjelmene som jagerflygerpiloter bruker etc.

Et lite kamera bak på hjelmen som viser trafikken bak deg og som kan vises på et display inne i hjelmen etc. er jo genialt. Tenker da på blindsone etc. Er jo drøssevis av ting slikt kan brukes til. Tenker man lenger frem i tid så ser jeg for meg trådløs tilkobling til sykkelens tekniske "senter" hvor man visuelt og med lyd blir varslet når gjenstander nermer seg unaturlig fort etc. Sån som finnes i de fleste nye biler i dag.

Bose har jo et system som heter "silent" som skal spille av en frekvens som overdøver allerede eksisterende støy. Fungerer vertfall flott i hodetelefoner. Sikkert fint for dem med problemer med hørsel etc.

Ser for meg at vi nesten ligger langt bak når det gjelder dette og hjelmene i dag er jo bare noen tomme skall.

men så klart... med så mye duppeditter i hjelmen så kan det jo gå ut over sikkerheten, men jeg liker tanken, og på sikt tror jeg dette kan bli en artig utvikling.
En ting er sikkert... Hjelmene blir vertfall ikke billigere! :-)å

Brukeravatar
lars_helgek
Innlegg: 234
Registrert: 02 aug 2013, 15:24
Motorsykkelen din: Harley-Davidson 883 sportster 1999

Revolusjon? Eller en flopp? hva tenker dere??

Legg inn av lars_helgek »

https://www.youtube.com/watch?v=ZdcWd594lRw" onclick="window.open(this.href);return false;

Revolusjon, eller flopp?

Høres jo fint ut.. Får se når folk prøver den i praksis :)
Første sykkel; Yamaha FJ1100
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Revolusjon? Eller en flopp? hva tenker dere??

Legg inn av jongsanim »

Finnes noen tråder allerede på denne her, jeg tror det blir en revolusjon om de klarer å få ut produktet skikkelig.

Med dagens pris vil det dog ikke bli for andre enn eliten

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Revolusjon? Eller en flopp? hva tenker dere??

Legg inn av JohnnyTh »

Hvis dette virker så blir det nok min neste hjelm... Tror jeg. Det er jo ikke en åpningshjelm.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Lamberghini
Innlegg: 193
Registrert: 29 mar 2011, 16:47
Motorsykkelen din: Honda NTV 650 Revere 1991
Sted: Bergen

Re: Revolusjon? Eller en flopp? hva tenker dere??

Legg inn av Lamberghini »

Kunne godt tenke meg noe slikt, men har mest troen på løsningen som noe man kan velge som ekstrautstyr til de fleste hjelmer. Når man er låst til en produsent blir det for snevert. Skully kan fungere som en prøveballong for de større produsentene, som sikkert ikke vil nøle med å følge etter hvis de ser et marked.

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Revolusjon? Eller en flopp? hva tenker dere??

Legg inn av Crinos »

Jeg har virkelig troen på at dette er fremtiden for MC hjelmer. Det finnes ingen gode argumenter (annet enn pris) på at man ikke skal ha dette innebygget i hjelmen.

Selvsagt så får man ikke den nøyaktige GPS modulen man ønsker seg... Eh feil, du får nøyaktig den du ønsker deg, så lenge den er tilgjengelig på google play, app store. (Windows telefoner sliter litt foreløpig tror jeg). Slik som Skully fungerer, så bruker den bare data fra mobilen og pakker det inn i et lite støyende GUI. MEN... Det ER ikke det samme som en hardbox Garmin eller whatnot.

Det jeg er skeptisk til, er ryggekamera... Ikke alle har lik sittestilling og hvordan vil kameraet justere seg selv, eller må man justere det i form av en kalibrering. Har prøvd å finne informasjon om dette, men har ikke funnet noe. Jeg skrev inn til Skully om dette også, da jeg stod på venteliste for å bli beta-tester, men hørte verken noe angående kalibrering eller mottok en beta hjelm :lol

Ellers, mener jeg at heads up burde bli påbudt, både i bil og på MC. (Om ikke burde det i alle fall gi en redusert forsikring).
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Revolusjon? Eller en flopp? hva tenker dere??

Legg inn av LordShaft »

Hva i alle dager skal en med kamera til å se bak seg hele tiden!? :eh

Er ikke dette 3 tråden om samme hjelmen? Kanskje moderator kan slå disse sammen? :-k

Svar