Forskjell på Whiskey og Cognac

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23042
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Forskjell på Whiskey og Cognac

Legg inn av Bjerknez »

kjellv skrev:
Bjerknez skrev:Men i 95% av tillfellene så foretrekker jeg en lys pils fra Rema1000 :thumleft
Det enkle er ofte det beste. Baileys og kaffe er også godt, men den må være dobbel. Men for mye av dette blir man jo kvalm av..

Alt med måte heter det vel. Gjelder ikke pils da. Det går ned på høykant :lol
Jeg har hatt gleden av å være ute sammen med deg, så det har jeg sett :prf
Ute sammens med meg? Hvor da ? Husker ikke... :scratch :lol

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6970
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Forskjell på Whiskey og Cognac

Legg inn av kjellv »

Bjerknez skrev:
kjellv skrev:
Bjerknez skrev:Men i 95% av tillfellene så foretrekker jeg en lys pils fra Rema1000 :thumleft
Det enkle er ofte det beste. Baileys og kaffe er også godt, men den må være dobbel. Men for mye av dette blir man jo kvalm av..

Alt med måte heter det vel. Gjelder ikke pils da. Det går ned på høykant :lol
Jeg har hatt gleden av å være ute sammen med deg, så det har jeg sett :prf
Ute sammens med meg? Hvor da ? Husker ikke... :scratch :lol
Vel, da ser jeg for meg en reprise ved neste anledning, og sørger for at det blir en minneverdig kveld. Denne gang i god avstand fra blondiner uten snev av sosiale antenner og lokale bajaser som ber om en runde god gammeldags juling... :yeyeye

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23042
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Forskjell på Whiskey og Cognac

Legg inn av Bjerknez »

kjellv skrev:
Bjerknez skrev:
kjellv skrev:
Bjerknez skrev:Men i 95% av tillfellene så foretrekker jeg en lys pils fra Rema1000 :thumleft
Det enkle er ofte det beste. Baileys og kaffe er også godt, men den må være dobbel. Men for mye av dette blir man jo kvalm av..

Alt med måte heter det vel. Gjelder ikke pils da. Det går ned på høykant :lol
Jeg har hatt gleden av å være ute sammen med deg, så det har jeg sett :prf
Ute sammens med meg? Hvor da ? Husker ikke... :scratch :lol
Vel, da ser jeg for meg en reprise ved neste anledning, og sørger for at det blir en minneverdig kveld. Denne gang i god avstand fra blondiner uten snev av sosiale antenner og lokale bajaser som ber om en runde god gammeldags juling... :yeyeye
Du mener det er tryggere å oppsøke steder i innlandet fullt av bygderånere altså? :lol

Neida, det går nok bra skal du se. :thumleft

Jeg ligger ikke søvnløs for slikt :lol

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Forskjell på Whiskey og Cognac

Legg inn av Barbarozza »

Det var utrolig høy ekspertise på et MC forum ang brændevin :lol

Men du har jo tatt valget og i mine øyne et safe norskt valg. Nå er ikke jeg storforbruker men Cognac og Gin er stort sett det eneste jeg rører ved siden av litt øl og vin :)

Jeg hadde i Ungdommen et heller ublidt møte med dårlig whiskey og sliter den dag i dag selv med kvalitetsdråper av dette.

i 2007 kjørte jeg motorsykkel i noen dager rundt i Cognac, noe som anbefales hvis man er i de trakter. Jeg må si at jeg ikke er så glad i den "engelske" måten å forholde seg til Brut Cognac på

Av de jeg har smakt synes jeg den rå brennvinsmaken er for framtredene i Brut, slik at Cognac (normal) iblandet sirrup, eikeekstrakt og div er å anbefale. Å gå for en XO er alltid lurt.

Neste gang kan du feks prøve en De Luze XO, den er uten tilsatt karamell og holder god kvalitet, og er ganske rund. Dessuten fåes den på polet.

Ellers er wikipedias artikkel om Cognac god på innføring av de som ønsker seg litt overfladisk innføring i Cognac

Der står det om regelverk, brenning, druer osv :)

http://no.wikipedia.org/wiki/Konjakk" onclick="window.open(this.href);return false;
Memento mori

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Forskjell på Whiskey og Cognac

Legg inn av Intruder »

På bygdefester i gamle daar drakk dom åkke whisky eller konjakk,derimot egenproduserte produkter ta gjær,sokker og vatten...
...men det gjorde nytta..!!
...og fulle vart dom læll... :vin :banansplit
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23042
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Forskjell på Whiskey og Cognac

Legg inn av Bjerknez »

Intruder skrev:På bygdefester i gamle daar drakk dom åkke whisky eller konjakk,derimot egenproduserte produkter ta gjær,sokker og vatten...
...men det gjorde nytta..!!
...og fulle vart dom læll... :vin :banansplit
Joda, husker det i min ungdomstid også. Smakte ikke mye godt, men full ble man! :-)å

I dag er nok smaken langt viktigere enn akkurat det å bli full :P :p

Brukeravatar
MH434
Innlegg: 442
Registrert: 21 nov 2012, 16:51
Motorsykkelen din: 2013 ZX10R
Sted: Kongsberg

Re: Forskjell på Whiskey og Cognac

Legg inn av MH434 »

Her er noen whiskey tips..
Red Breast - Kanskje den beste irske whiskey'n jeg har smakt. Klasse!
Woodford Reserve - Rund og fin bourbon. En av mine favoritter.
Maker's Mark - Smooth bourbon. Kan godt serveres sammen med pannekaker :roll
Crown Royal - Blended kanadisk whiskey. Et godt tips til kveldskos forran peisen med en kvinne ;-)

Mange gode whiskyer der ute, mange er nevnt tidligere i tråden.

Anbefaler å handle fra http://www.thewhiskyexchange.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Stort utvalg og god service.

Ta med ei flaske Belvedere Vodka når dere handler, den er god! :thumleft
Er du gift? Nei, men jeg har lidd mye alikavæl!

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6970
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Forskjell på Whiskey og Cognac

Legg inn av kjellv »

Bjerknez skrev:Må venne meg til smaken kjenner jeg... Er ikke akkurat noe jeg kan si smakte voldsomt godt sån med en gang. :redface

Jaja, tiden vil vise. Ingen skal si jeg ikke prøver vertfall :thumleft
Ville du prøve en forsiktig tilnærmelse til disse edle brune dråper anbefaler jeg å prøve Southern Comfort, en søt, rund og smakfull opplevelse med en viss likhet til whiskey.
En like fin tilnærmelse til konjakk kan være Xanté Original Poire au Cognac, en søt, rund og fin konjakklikør. Begge disse faller også lett i smak hos damer, som ellers sjelden setter pris på whiskey og konjakk.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23042
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Forskjell på Whiskey og Cognac

Legg inn av Bjerknez »

kjellv skrev:
Bjerknez skrev:Må venne meg til smaken kjenner jeg... Er ikke akkurat noe jeg kan si smakte voldsomt godt sån med en gang. :redface

Jaja, tiden vil vise. Ingen skal si jeg ikke prøver vertfall :thumleft
Ville du prøve en forsiktig tilnærmelse til disse edle brune dråper anbefaler jeg å prøve Southern Comfort, en søt, rund og smakfull opplevelse med en viss likhet til whiskey.
En like fin tilnærmelse til konjakk kan være Xanté Original Poire au Cognac, en søt, rund og fin konjakklikør. Begge disse faller også lett i smak hos damer, som ellers sjelden setter pris på whiskey og konjakk.
Mora mi har faktisk den Xante med pæresmak. Søt og forholdsvis god, men også kvalmende. Jeg bare lengter etter en pils etter å ha tatt et glass med denne... :-)å

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Forskjell på Whiskey og Cognac

Legg inn av Kawagutten »

[Barbarozza )
Jeg hadde i Ungdommen et heller ublidt møte med dårlig whiskey og sliter den dag i dag selv med kvalitetsdråper av dette.

Det går over etter hvert :-)
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Svar