Vanskelig å bytte bremseklosser?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23137
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Vanskelig å bytte bremseklosser?

Legg inn av Bjerknez »

Fikk beskjed på service at jeg kun hadde igjen ca. 10% av bremseklossene mine forran og at disse burde snart byttes.
Er dette vanskelig, og er det noen her inne som kan gjøre dette for meg mot en billig penge?

Hvor mye tar dere evt. for en slik jobb?

Er snakk om en Yamaha V-Star 1300 2012mod.

Brukeravatar
Plumber
Innlegg: 411
Registrert: 07 jul 2012, 14:58
Motorsykkelen din: Ingen...
Sted: Bjørkelangen

Re: Vanskelig å bytte bremseklosser?

Legg inn av Plumber »

Bjerknez skrev:Fikk beskjed på service at jeg kun hadde igjen ca. 10% av bremseklossene mine forran og at disse burde snart byttes.
Er dette vanskelig, og er det noen her inne som kan gjøre dette for meg mot en billig penge?

Hvor mye tar dere evt. for en slik jobb?

Er snakk om en Yamaha V-Star 1300 2012mod.
Så sant det ikke er noe spesiellt med din sykkel, så er det ikke noe problem tenker jeg.... Er vel bare å løsne et par bolter... :thumleft
Suzuki GS 650 G Katana, Suzuki GS 1100 F Katana, Kawasaki 250 R, Kawasaki ER 6 F 2013

30/9-2014 ER-6F Solgt
2014: 10719 KM ( Start ) Oppdatert: 30/9-2014 : 22476
2013: 10719 KM på Kawasaki ER6F ( Ny 4/7-13 )
2013: 1914 KM på Kawasaki 250 R ( TIL 30/5-13., Solgt )
2012: 5 000 KM på Kawasaki 250 R (Fra 7/7-12., NY )

Medlem av: NMCU

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Sted: Stange
Kontakt:

Re: Vanskelig å bytte bremseklosser?

Legg inn av Epylypzon »

Vet ikke hvordan det er på din.

Men på min så er det gjort på et par minutter å kan fint gjøres langs veien eller sammen med bensinstopp(noe jeg selv har gjort).
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23137
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vanskelig å bytte bremseklosser?

Legg inn av Bjerknez »

Noen som kan utføre dette på min sykkel mot et lite honnorar? :)

Brukeravatar
freddy123
Innlegg: 1054
Registrert: 02 jul 2014, 22:26
Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
Sted: akershus

Re: Vanskelig å bytte bremseklosser?

Legg inn av freddy123 »

Skifte klosser det fikser du selv.

1. Løsne kalipperen din
2. Klem tilbake stempelet i kalipperen også fjerner du de neslitte klossene.
3. Inn med nye klosser
4.monter kalipper over skive og skru til boltene ferdig daaaaa...

Se et klipp på youtube elns er like lett som å fylle bensin nesten.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Vanskelig å bytte bremseklosser?

Legg inn av kjellv »

Du trenger antakelig å skru ut bare den ene skruen og løsne den andre. Så bikker du bare ut kalipperen og bytter klossene slik Freddy så bra beskriver.
Pass på å sette inn klossene riktig vei. Jeg har sett det motsatte, og da ble det bremseskivebytte også.
Vær forsiktig når du skrur til igjen skruene. Dette er stålskrue som skal skrues inn i gjenger av lettmetall. Disse gjengene tåler ikke mye. Mener det er bare 40Nm de skal dras med. Det er ca det du kan vri håndleddet med når du tar grep om skralla helt innerst ved pipa.

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Vanskelig å bytte bremseklosser?

Legg inn av PCP »

freddy123 skrev:Skifte klosser det fikser du selv.

1. Løsne kalipperen din
2. Klem tilbake stempelet i kalipperen også fjerner du de neslitte klossene.
3. Inn med nye klosser
4.monter kalipper over skive og skru til boltene ferdig daaaaa...
5. Klem inn bremsehendel gjentatte ganger til den kjennes normal, før kjøring. ;-)


Har rygget ut noen biler fra verkstedet, som nettopp har fått nye bremseklosser, og den kilingen man får i magen av bremse-pedal som går rett i gulvet uten noen effekt, idet bilene bak nærmer seg, er ikke godartet. :-)å :P :p

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Vanskelig å bytte bremseklosser?

Legg inn av RuneMC »

For å svare på et tidligere spm så beregner vel verkstedet gjerne en halvtime hvis det er på begge sider (sikkert minimum tid de fører). Pluss deleprisen for nye klosser.

Pkt 3 over involverer som regel en liten stang festet med klips som fjernes for å vippe ut gml bremseklosser. Pass på klipset, kan sprette avgårde.
Men, ja, ganske enkelt å gjøre selv også. Viktigste er å ikke trykke inn bremsen mens kaliperne er av - og ellers skru til med riktig moment når kaliperne skal skrus på plass igjen (det er gjerne ikke så hardt som du tror). Husk også å pumpe litt med bremsen etter at de er ferdig montert tilbake.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38043
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Vanskelig å bytte bremseklosser?

Legg inn av AJ »

Er det ikke også slik at man bør (skal?) smøre baksiden av de ny klossene med fortrinnsvis aluminiumsfett for å unngå at de setter seg fast?
Eller har jeg misforstått... :dontknow
Ble plutselig usikker her...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
MLeikarnes
Innlegg: 959
Registrert: 11 nov 2012, 01:53
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
Sted: Fræna, Møre og Romsdal

Re: Vanskelig å bytte bremseklosser?

Legg inn av MLeikarnes »

AJ skrev:Er det ikke også slik at man bør (skal?) smøre baksiden av de ny klossene med fortrinnsvis aluminiumsfett for å unngå at de setter seg fast?
Eller har jeg misforstått... :dontknow
Ble plutselig usikker her...
Har aldri smurt noe bak på bremseklossene... Setter seg ikke fast hos meg ivertfall :scratch

Er en enkel jobb å gjøre dette selv, trenger sannsynligvis kun en 8mm umbrako og ett skrujern
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Sted: Stange
Kontakt:

Re: Vanskelig å bytte bremseklosser?

Legg inn av Epylypzon »

Det er ingen ulempe. (kobberpasta). Selv har jeg aldri gjort det, og mine setter seg aldri. Men de sitter ikke mer enn 1 sessong ca
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Vanskelig å bytte bremseklosser?

Legg inn av Flanker »

AJ skrev:Er det ikke også slik at man bør (skal?) smøre baksiden av de ny klossene med fortrinnsvis aluminiumsfett for å unngå at de setter seg fast?
Eller har jeg misforstått... :dontknow
Ble plutselig usikker her...
Er jaggu usikker jeg og. Bremseklossene på V-Strom'en hadde "bakplater" som man klipset på dem, så smurte ikke noe der. Rengjorde "glidepinnen" (hva F heter den egentlig??) - den som er festet med klips vet dere. Og smurte et tynt lag kobberpasta på den. Ser for meg at den er viktig, ettersom klossene er i kontakt med den når de beveges av stemplene.

Og når man først har kalipperen av og klossene ute er det greit å gjøre stemplene rene også, så de glir uhindret. Tannbørste og rødsprit eller bremserens gjør susen, vil jeg tro :-)

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38043
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Vanskelig å bytte bremseklosser?

Legg inn av AJ »

Epylypzon skrev:Det er ingen ulempe. (kobberpasta). Selv har jeg aldri gjort det, og mine setter seg aldri. Men de sitter ikke mer enn 1 sessong ca
Kobber eller aluminium avhenger vel av materialet i kaliperen, vil jeg tro. Aluminium mot aluminium og kobber mot stål, vil jeg tro...?

Men dette er antakelig noe enkelte gjør av gammel vane fra "gamledager" hvor klossene kanskje hadde lettere for å sette seg enn på dagens moderne sykler, for alt jeg vet.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Vanskelig å bytte bremseklosser?

Legg inn av PCP »

I tillegg til å sørge for at klossene glir/ikke setter seg, var en vesentlig grunn til at kobberpasta ble mye brukt før for å hindre piping. Det hindrer klossene fra å vibrere og dermed lage høyfrekvent lyd. I dag er det både vanlig med ulike belegg på baksiden av klossene, og fjærbelastet innfestning som også hindrer vibrasjoner.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23137
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vanskelig å bytte bremseklosser?

Legg inn av Bjerknez »

Hmmm... blir mer og mer skeptisk til å gjøre dette selv her nå, hehe.
Kopperpasta/aluminiumspasta eller ikke?

Er avhengig av at jeg får til dette uten å drite meg ut da jeg bruker sykkelen daglig til og fra jobb...

Så hvis noen her inne kunne hjulpet meg den første gangen for en billig penge så sier jeg takk for det. Kan gjerne bevege litt på meg også hvis du bor et stykek unna. Da får jeg en unskyldning for å ta meg en tur også :lol

Svar