På tide å bytte clutch?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Barmo
Innlegg: 12
Registrert: 22 aug 2014, 23:55
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit GSF600 S 1999
Sted: Oslo

På tide å bytte clutch?

Legg inn av Barmo »

Lurer litt på om clutchen på en Suzuki Bandit 600 fra '99 begynner å nærme seg clutch bytte. Den har 47000 km bak seg.

Justeringen på hendelen er skrudd helt ut. Om jeg starter motoren med 1. gir lagt inn og clutch hendelen inne, så gjør sykkelen et lite hopp fremover. Clutchen tar også litt langt ute på hendelen.

Er det på tide å bestille lameller, pakning og olje?


Barmo

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: På tide å bytte clutch?

Legg inn av Flanker »

Wire-clutch? Da har den sannsynligvis en justering der den går inn i selve clutch/girkassa også. Ville sett på det først. 47000 km. er vel ingen distanse på en clutch.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1601
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: På tide å bytte clutch?

Legg inn av Kjellrf »

Kan også bli bedre hvis du bytter olje. Motul 5100 er svært bra der. Selges av de fleste Honda-forhandlere.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Barmo
Innlegg: 12
Registrert: 22 aug 2014, 23:55
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit GSF600 S 1999
Sted: Oslo

Re: På tide å bytte clutch?

Legg inn av Barmo »

Wire clutch ja. En liten runde med Haynes så fant jeg hva som kunne justeres. Slakket kabelen og justerte i samme slengen utløser mekanismen. Nå tok den på et bedre sted og føltes bedre ut.

Honda blod i en Suzuki? Skal ha det i bakhodet til våren, men da må etiketten bort før jeg fyller på.


Barmo
Suzuki GSF 600 S 1999

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1601
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: På tide å bytte clutch?

Legg inn av Kjellrf »

Barmo skrev:Wire clutch ja. En liten runde med Haynes så fant jeg hva som kunne justeres. Slakket kabelen og justerte i samme slengen utløser mekanismen. Nå tok den på et bedre sted og føltes bedre ut.

Honda blod i en Suzuki? Skal ha det i bakhodet til våren, men da må etiketten bort før jeg fyller på.


Barmo
Er nok ikke Honda som eier Motul, men da de hadde masse kamproblemer med Honda's VF-serie, og så (og skjønte på spesifikasjonene hvorfor) at sykler som gikk på Motul 300V ikke fikk problemer, skaffet Kellox seg agenturet.

Har forresten erfaring med en GSX600F (samme motor som Bandit) som fikk kurert clutsjproblemer (sluring) da eieren byttet til Motul 5100 istedenfor et annet kjent merke (som begynner på P).
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Svar