Stripe i dekket - lufttrykk?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Isbilen
Innlegg: 204
Registrert: 05 aug 2013, 22:36
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2016

Stripe i dekket - lufttrykk?

Legg inn av Isbilen »

Plugget et dekk på lørdag. Fylte det opp med to CO2 patroner på stedet, og dro til bensinstasjonen for å fylle opp resterende. Stusset over at det var såpass lite i dekket da jeg kom dit, var en knapp bar. (merk: jeg krypkjørte en snau kilometer til bensinstasjonen, det gikk i toppen 20 km/t)

Jeg er jo ingen kjemiker, men tenkte som så at den kalde luften kanskje ville ekspandere, og slapp derfor ut alt, før jeg ga på 2,9 bar som er korrekt for min sykkel, med luft fra stasjonen.

Kjørte glad og fornøyd hjem.

I dag, etter å ha kjørt til jobb, ser jeg at det har kommet en stripe langs midten av dekket. Hva kommer den av? Har ikke sjekket trykket siden lørdag kveld, så det er enten 2,9 som jeg ga det, eller så er det kanskje noe galt (for høyt/for lavt, jeg tipper for høyt.... dekket ser fullt ut, nesten for mye av det gode).

Noen som har lyst til å synse på hva dette dreier seg om? Pluggen synes ikke på bildet, men den ligger ca to cm til høyre for stripen, som er kanske konsistent gjennom hele banen, bare at den er litt ruglete.
unnamed.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
2007 Yamaha FZ6 S2
2004 Kawasaki Z750
2016 Yamaha Tracer 900
2017 Triumph Street Triple 675
2016 BMW R1200GS

ZZR-Erling

Re: Stripe i dekket - lufttrykk?

Legg inn av ZZR-Erling »

Jeg mener å ha sett slike striper før, men har alikevel bare kjørt dekket ned til lovlig mm.
Tipper det bare er slik, og skal være slik.
Noen som har sett denne stripen på dette dekket?
Er vel Pilot Road 3.0

Kanskje det ikke skal være slik?
Jeg er jo av den typen som ikke bekymrer meg så mye for "alt mulig". :knegg

Brukeravatar
Isbilen
Innlegg: 204
Registrert: 05 aug 2013, 22:36
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2016

Re: Stripe i dekket - lufttrykk?

Legg inn av Isbilen »

Er ikke overbekymret selv, men innrømmer at jeg fikk et snev av teknisk angst da jeg så den... :knegg

PilotRoad 3 er riktig.
2007 Yamaha FZ6 S2
2004 Kawasaki Z750
2016 Yamaha Tracer 900
2017 Triumph Street Triple 675
2016 BMW R1200GS

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Stripe i dekket - lufttrykk?

Legg inn av JohnnyTh »

Dnne stripen har jeg og hatt på noen av mine dekk uten at jeg har merket noe til den.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Stripe i dekket - lufttrykk?

Legg inn av PCP »

Fant ikke noe bilde av bakdekk i farten, men jeg har sett sånne striper både foran og bak, på mine Pilot Road 3. Den syns ikke alltid like godt, men tenker det bare har noe med produksjonsprosessen å gjøre, og tror ikke det er noe galt.

På fordekk har jeg stripen litt til høyre for midten, og bak ser likt ut som ditt bilde.
2014-08-06 18.02.31.jpg
Noen mil til på fordekk, så er jeg nok kvitt den plagsomme stripen... :P :p
2014-09-28 18.15.18.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Kmann
Innlegg: 504
Registrert: 27 jul 2011, 13:00
Motorsykkelen din: BMW R1150GS -00, BMW K100 RT-85
Sted: Grue i Hedmark

Re: Stripe i dekket - lufttrykk?

Legg inn av Kmann »

Isbilen skrev:Plugget et dekk på lørdag. Fylte det opp med to CO2 patroner på stedet, og dro til bensinstasjonen for å fylle opp resterende. Stusset over at det var såpass lite i dekket da jeg kom dit, var en knapp bar. (merk: jeg krypkjørte en snau kilometer til bensinstasjonen, det gikk i toppen 20 km/t)

Jeg er jo ingen kjemiker, men tenkte som så at den kalde luften kanskje ville ekspandere, og slapp derfor ut alt, før jeg ga på 2,9 bar som er korrekt for min sykkel, med luft fra stasjonen.

Kjørte glad og fornøyd hjem.

I dag, etter å ha kjørt til jobb, ser jeg at det har kommet en stripe langs midten av dekket. Hva kommer den av? Har ikke sjekket trykket siden lørdag kveld, så det er enten 2,9 som jeg ga det, eller så er det kanskje noe galt (for høyt/for lavt, jeg tipper for høyt.... dekket ser fullt ut, nesten for mye av det gode).

Noen som har lyst til å synse på hva dette dreier seg om? Pluggen synes ikke på bildet, men den ligger ca to cm til høyre for stripen, som er kanske konsistent gjennom hele banen, bare at den er litt ruglete.
Støpemerke etter vulkeprosessen. :-k
Mange som kjører MC, liker det ikke, de kjører fort for å bli fort ferdige med turen.....??
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km

Æljen
Innlegg: 135
Registrert: 28 jul 2012, 10:01
Motorsykkelen din: Flere
Sted: Hurum

Re: Stripe i dekket - lufttrykk?

Legg inn av Æljen »

http://motorcycle.michelin.com.au/advic ... elin-tyres" onclick="window.open(this.href);return false;

:mk

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Stripe i dekket - lufttrykk?

Legg inn av PCP »

Aha, så ekstra jording altså. Lærer noe nytt hver dag! :thumleft

Jeg syns riktignok ikke å ha sett dette på dekkene jeg hadde før jeg gikk over til PR (Pirelli og Dunlop), men det kan vel være enten fordi kravet de nevner er relativt nytt, eller at det er noe med gummiblandingen i PR som gjør at motstanden blir over grenseverdi. (Eventuelt jeg som ikke så godt nok...)

Uansett kan i alle fall du ta det helt med ro Isbilen, det skal være sånn. Og 42 psi (ca 2,9 bar) er også trykket som er oppgitt på dekket, så ikke noe galt med det heller. Men en ting å merke seg er at mange bensinstasjoners dekktrykkmålere er slitne, u-kalibrerte, og unøyaktige. Noen viser feks veldig forskjellig trykk om du bare slipper fylleknappen vs tar munstykket av/på ventilen. Så er du i tvil, prøv en annen, eller enda bedre, ha din egen. ;-)

Brukeravatar
Isbilen
Innlegg: 204
Registrert: 05 aug 2013, 22:36
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2016

Re: Stripe i dekket - lufttrykk?

Legg inn av Isbilen »

Takk alle,

Fant også ut dette med jordingen. Merkelig at jeg aldri har lagt merke til den tidligere, men then again, jeg har jo aldri sett etter.

Når det er sagt; siden jeg nå har ekstra attention til disse dekkene mine, og går og venter på neste skrue, så jeg at jeg har fått et lite sår midt på dekket. Det har gått noe inn der, og blitt revet ut, litt som et glasskår som aldri festet seg, bare lagde sår i gummien og forsvant. Det er ingen fremmedlegemer igjen i såret. Jeg gjetter på 5-6 mm i bredde, uvisst dybde (skal ta med meg noe tynt og se om jeg får målt hvor langt inn det går).

Dersom det ikke går så dypt, hadde dere vært bekymra?
2007 Yamaha FZ6 S2
2004 Kawasaki Z750
2016 Yamaha Tracer 900
2017 Triumph Street Triple 675
2016 BMW R1200GS

Brukeravatar
Isbilen
Innlegg: 204
Registrert: 05 aug 2013, 22:36
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2016

Re: Stripe i dekket - lufttrykk?

Legg inn av Isbilen »

Tror jeg har svaret på siste spm selv... Såret er noen mm dypt, men ikke dypere enn sporet i dekket... Så da sover jeg godt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2007 Yamaha FZ6 S2
2004 Kawasaki Z750
2016 Yamaha Tracer 900
2017 Triumph Street Triple 675
2016 BMW R1200GS

Svar