Sorry, visste ikke om patentet da dette ble skrevet. Jeg lærer så lenge jeg lever;-)simpson skrev:Du sier jo selv, sitat: Crossplanekonseptet er videreutviklet og r1 har nå fått motor, chassis og elektronikk i toppklasse. Jeg tror denne blir en vinner, og det vil forundre meg om ikke flere rekkefirere adopterer motor løsningen. Sitat slutt.cannon skrev:Og til Simpson: xplane fører med seg et vibrasjonsproblem grunnet den ujevnt fordelte tenningssyklusen. Yamaha har tatt patent på balanseaksel løsningen som kreves. Dette forklarer delvis hvorfor konseptet ikke er kopiert. Yamaha lykkes åpenbart med xplane i motogp. De sterkeste konkurrentene satser på V - motorer som har en lignende effekt av bedre fordelt tenningssyklus. Ref Honda og Ducati. Jeg tror nye r1 blir en killer i sbk:-)
Men plutselig har Yamaha tatt patent? Ikke rart det ikke blir kopiert.
Men tror ikke de andre hadde adoptert dette uansett da effekten ikke er bedre.
Men hvis dette gir mere moment, hvorfor har crossplane mindre moment enn en vanlig firer da?
Den gamle xplane-R1 er undermotorisert, både med HK og dreiemoment. Den nye er fullt på høyde på begge områder, i tillegg til elektronikk og chassis.
Xplane gir en håndterlig momentkurve, ikke høyere moment. Det er moment/effektkurven som er poenget her. Konvensjonelle r4 konstruksjoner er svært krevende å håndtere i racing uten TC og andre hjelpemidler, fordi de er late i mellomregister og eksplosive i toppregister.
Er forøvrig enig med forrige kommentar; dette er nok ikke trådstarters ønske med tråden. Hvis noen gidder så kan temaet gjerne diskuteres i en annen tråd.