Kawazaki Versys 1000

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23136
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kawazaki Versys 1000

Legg inn av Bjerknez »

Ahh.. så ikke at det var rekkefirer før nå... Da vil vertfall ikke jeg hatt den uansett.

En slik sykkel må ha tre eller mindre i mine øyne.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Kawazaki Versys 1000

Legg inn av Jompa »

Bjerknez skrev:Ahh.. så ikke at det var rekkefirer før nå... Da vil vertfall ikke jeg hatt den uansett.

En slik sykkel må ha tre eller mindre i mine øyne.
Hvorfor ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23136
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kawazaki Versys 1000

Legg inn av Bjerknez »

Jompa skrev:
Bjerknez skrev:Ahh.. så ikke at det var rekkefirer før nå... Da vil vertfall ikke jeg hatt den uansett.

En slik sykkel må ha tre eller mindre i mine øyne.
Hvorfor ?
Fordi jeg liker lyden av V-Twin og triple bedre og jeg synes slike sykler bør ha en slik lyd. Et søk på youtube bekrefter nettopp dette. Selv om disse youtube lydtestene ikke alltid klarer å gjengi lyden 100%.

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: Kawazaki Versys 1000

Legg inn av Banditmannen »

Smak og behag. Men lyd er jo streng tatt bare kosmetisk... Kan lage ganske kul lyd på en firer også, særlig V4! Og fire(eller flere) sylindre har større potensiale enn tre og to. Er jo ikke uten grunn at de med to og tre sylindre får ha mer kubikk en firerne i racing, for å bli nogenlunde likeverdige...

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Kawazaki Versys 1000

Legg inn av jhn »

Lyd eller ulyd kommer aldri til å ble et godt argument for å kjøpe/ikke kjøpe en sykkel.
Et ganske meningsløst argument i min verden.

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Kawazaki Versys 1000

Legg inn av ojda »

jhn skrev:Lyd eller ulyd kommer aldri til å ble et godt argument for å kjøpe/ikke kjøpe en sykkel.
Et ganske meningsløst argument i min verden.
Uenig med deg (Ække mulig :-k ). Ulyd er definitivt et godt argument til ikke å kjøpe sykkel :lol
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Kawazaki Versys 1000

Legg inn av jhn »

ojda skrev:
jhn skrev:Lyd eller ulyd kommer aldri til å ble et godt argument for å kjøpe/ikke kjøpe en sykkel.
Et ganske meningsløst argument i min verden.
Uenig med deg (Ække mulig :-k ). Ulyd er definitivt et godt argument til ikke å kjøpe sykkel :lol
Jeg trodde heller ikke det var mulig, din vriompeis ... men du har jo rett. :mk

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Sted: Stavanger

Re: Kawazaki Versys 1000

Legg inn av Tobben84 »

Jeg synes lyd har MYE å si! Generelt opptatt av god lyd så det har kanskje noe med det å gjøre :scratch

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23136
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kawazaki Versys 1000

Legg inn av Bjerknez »

jhn skrev:Lyd eller ulyd kommer aldri til å ble et godt argument for å kjøpe/ikke kjøpe en sykkel.
Et ganske meningsløst argument i min verden.
Det er vel ikke for morroskyld at de aller fleste av oss brenner av penger på "effekt"-annlegg og jeg vil tippe dette gjøres grunnet lyden og ikke den "svimlende" effekten man får. Jeg kan være enig i at det er rørende og høre lyden av en R-sykkel i 14.000omdr. da en slik sykkel kler og ha en høyfrekvent lyd som virkelig skjærer i ørene, men på en slik sykkel som dette så foretrekker jeg nok litt råere lyd på lavere turtall også.

Jeg mener at en rekkefirer ikke hører hjemme i en slik type sykkel. Men så er jo jeg bortskjemt med å ha hørt en Ducati Hypermotard live, og DETTE er en lyd få andre sykler kan slå. Den kler sykkelen 100% :thumleft

Men det er ikke lyden i seg selv samt at det er en rekkefirer som hadde vert hovedargumentet mitt for å ikke velge denne sykkelen. Det var bare noe som fikk meg til å endre synspunkt fra "tja... egentlig ikke" til "nope!".
Jeg klarer desverre ikke å bli helt tilfreds med utseende på den sykkelen. Den er ikke direkte stygg, men den tilltaler meg ikke nevneverdig. Det at det var en firer trakk den bare enda mer ned i mine øyne.

Men hva vet vel jeg... med min mildt sagt bedritne erfaring. :lol
Men man må jo uansett ha lov til å mene noe selv om man ikke har doktorgrad :thumleft

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Kawazaki Versys 1000

Legg inn av Jompa »

Bjerknez skrev:
Jompa skrev:
Bjerknez skrev:Ahh.. så ikke at det var rekkefirer før nå... Da vil vertfall ikke jeg hatt den uansett.

En slik sykkel må ha tre eller mindre i mine øyne.
Hvorfor ?
Fordi jeg liker lyden av V-Twin og triple bedre og jeg synes slike sykler bør ha en slik lyd. Et søk på youtube bekrefter nettopp dette. Selv om disse youtube lydtestene ikke alltid klarer å gjengi lyden 100%.
Jo... man hører forskjell på tre og fire cylindre på tomgang, over etpar tusen er det omtrent likt.
Og hvem kjøper en sykkel for å la den stå og putre ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Kawazaki Versys 1000

Legg inn av ojda »

jhn skrev:
ojda skrev:
jhn skrev:Lyd eller ulyd kommer aldri til å ble et godt argument for å kjøpe/ikke kjøpe en sykkel.
Et ganske meningsløst argument i min verden.
Uenig med deg (Ække mulig :-k ). Ulyd er definitivt et godt argument til ikke å kjøpe sykkel :lol
Jeg trodde heller ikke det var mulig, din vriompeis ... men du har jo rett. :mk
:lol :lol


Nå skal det her sies, at jeg oftere irriterer meg over mye "stygglyd" (mye lyd) fra andres sykkler :evil
Nekter plent å ligge bak en sånn (tulling) som er fryktelig stolt av potta si :[-X
Men det er jo for all del bare å kjøre om da :prop:
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Kawazaki Versys 1000

Legg inn av jhn »

Bjerknez skrev:
jhn skrev:Lyd eller ulyd kommer aldri til å ble et godt argument for å kjøpe/ikke kjøpe en sykkel.
Et ganske meningsløst argument i min verden.
Det er vel ikke for morroskyld at de aller fleste av oss brenner av penger på "effekt"-annlegg og jeg vil tippe dette gjøres grunnet lyden og ikke den "svimlende" effekten man får. Jeg kan være enig i at det er rørende og høre lyden av en R-sykkel i 14.000omdr. da en slik sykkel kler og ha en høyfrekvent lyd som virkelig skjærer i ørene, men på en slik sykkel som dette så foretrekker jeg nok litt råere lyd på lavere turtall også.

Jeg mener at en rekkefirer ikke hører hjemme i en slik type sykkel. Men så er jo jeg bortskjemt med å ha hørt en Ducati Hypermotard live, og DETTE er en lyd få andre sykler kan slå. Den kler sykkelen 100% :thumleft

Men det er ikke lyden i seg selv samt at det er en rekkefirer som hadde vert hovedargumentet mitt for å ikke velge denne sykkelen. Det var bare noe som fikk meg til å endre synspunkt fra "tja... egentlig ikke" til "nope!".
Jeg klarer desverre ikke å bli helt tilfreds med utseende på den sykkelen. Den er ikke direkte stygg, men den tilltaler meg ikke nevneverdig. Det at det var en firer trakk den bare enda mer ned i mine øyne.

Men hva vet vel jeg... med min mildt sagt bedritne erfaring. :lol
Men man må jo uansett ha lov til å mene noe selv om man ikke har doktorgrad :thumleft
Selvfølgelig har man lov til å mene ... det er jo det jeg også gjør. Og alle andre.
Men "morroskyld"? Hva er det da?
Det er ikke meg du er enig med at det er "rørende å høre ...." Det synes ikke jeg.
I racing er mye lyd et nødvendig onde ... på gata, et unødvendig onde.
Hvorfor hører ikke en R4 hjemme i en sånn sykkel?
[video]https://www.youtube.com/watch?v=A0d3B7MPqUg[/video]

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23136
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kawazaki Versys 1000

Legg inn av Bjerknez »

Jompa skrev:
Bjerknez skrev:
Jompa skrev:
Bjerknez skrev:Ahh.. så ikke at det var rekkefirer før nå... Da vil vertfall ikke jeg hatt den uansett.

En slik sykkel må ha tre eller mindre i mine øyne.
Hvorfor ?
Fordi jeg liker lyden av V-Twin og triple bedre og jeg synes slike sykler bør ha en slik lyd. Et søk på youtube bekrefter nettopp dette. Selv om disse youtube lydtestene ikke alltid klarer å gjengi lyden 100%.
Jo... man hører forskjell på tre og fire cylindre på tomgang, over etpar tusen er det omtrent likt.
Og hvem kjøper en sykkel for å la den stå og putre ?
Mulig du har rett... Men hvilke fordeler har 4-sylidret motor kontra 3-sylindret/V-Twin i en slik sykkel?

Det skal vel også sies (kanskje) at det er stor forskjell på lyden mellom sykler med samme antall sylindere også, så da kan det jo hende at min lille erfaring kun har hørt eksempler som gjør at JEG mener 3-sylindrede sykler javnt over gir bedre lyd?

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Kawazaki Versys 1000

Legg inn av jhn »

Et annet eksempel.
[video]https://www.youtube.com/watch?v=iITomfFclpM[/video]
Jeg traff på denne karen en forblåst og kald februardag et par mil fra Nordkapp, for noen år siden.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23136
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kawazaki Versys 1000

Legg inn av Bjerknez »

Hvorfor hører ikke en R4 hjemme i en sånn sykkel?
[video]https://www.youtube.com/watch?v=A0d3B7MPqUg[/video]
Rett og slett fordi det minner meg litt om naboen som kjører rundt med sin bensindrevne radiostyrte bil. En slik sykkel synes jeg kler en langt "røffere" lyd enn dette. Men vi er forskjellige :thumleft

Svar