Kawazaki Versys 1000

Forum for fulleffekt tung-MC
Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: Kawazaki Versys 1000

Legg inn av Banditmannen »

Her en "alternativ" lyd på en rekkefirer.
[video]https://www.youtube.com/watch?v=HONkWVgqZ5w[/video]
Mye rart man kan oppnå med bl.a tenningrekkefølge og "alternativ" veiv...
Ja, også har vel karbonpottene også noe å si. :P :p

Brukeravatar
KawaJens
Innlegg: 489
Registrert: 25 nov 2014, 20:50
Motorsykkelen din: ?

Re: Kawazaki Versys 1000

Legg inn av KawaJens »

Bjerknez skrev:Jeg mener at en rekkefirer ikke hører hjemme i en slik type sykkel. Men så er jo jeg bortskjemt med å ha hørt en Ducati Hypermotard live, og DETTE er en lyd få andre sykler kan slå. Den kler sykkelen 100% :thumleft
Her blei det en liten facepalm i stua mi. Uten om lyd, vilken grunn hører ikke en R4 inn i en slik sykkel og vilken type sykkel er det der i grunn. Venligst forklar eller er det bere et totalt synsing uten noe slags erfaringer eller hold i realiteten du komer med?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23018
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kawazaki Versys 1000

Legg inn av Bjerknez »

KawaJens skrev:
Bjerknez skrev:Jeg mener at en rekkefirer ikke hører hjemme i en slik type sykkel. Men så er jo jeg bortskjemt med å ha hørt en Ducati Hypermotard live, og DETTE er en lyd få andre sykler kan slå. Den kler sykkelen 100% :thumleft
Her blei det en liten facepalm i stua mi. Uten om lyd, vilken grunn hører ikke en R4 inn i en slik sykkel og vilken type sykkel er det der i grunn. Venligst forklar eller er det bere et totalt synsing uten noe slags erfaringer eller hold i realiteten du komer med?
Les det jeg skriver lenger opp :thumleft

Jeg spør jo nettopp dere erfarne om det stikk motsatte for å få et svar, slik at kunnskapen min blir bedre rundt dette.

Jeg skriver også at jeg nærmest ikke har noe erfaring over hodet. :thumleft

Brukeravatar
KawaJens
Innlegg: 489
Registrert: 25 nov 2014, 20:50
Motorsykkelen din: ?

Re: Kawazaki Versys 1000

Legg inn av KawaJens »

Forstår deg slik fra her og andre poster så er din erfaring at R4 er svak lavt nede og midt men mest trøkk på 7000rpm+ og det er kun hyle lyd på 14 000odm som er med dem.
Du er klar over at det er mangen R4 som ikke drar noke over 7000rpm og har mer fokus på et lavere register? Desuten så har det vert sagt i alle år av folk at det er V4 som har den beste lyden.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23018
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kawazaki Versys 1000

Legg inn av Bjerknez »

KawaJens skrev:Forstår deg slik fra her og andre poster så er din erfaring at R4 er svak lavt nede og midt men mest trøkk på 7000rpm+ og det er kun hyle lyd på 14 000odm som er med dem.
Du er klar over at det er mangen R4 som ikke drar noke over 7000rpm og har mer fokus på et lavere register? Desuten så har det vert sagt i alle år av folk at det er V4 som har den beste lyden.
Jeg snakker ut fra den lille erfaringen jeg har KawaJens. Hvis du kan opplyse meg om noe annet ut fra egne erfaringer så hadde det hjulpet meg mye.

Hvilke R4 sykler er det som ikke dra noe over 7.000rpm.?

Hva som er den beste lyden er vel uansett smak og behag, så hva andre mener rundt dette bryr jeg meg ikke så mye om. De rekkefirer'ne jeg har hørt så langt live har vertfall ikke imponert meg med tanke på lyd.

Men hva mener DU?

Edit:
Av de rekkefirerne (rekkefirern) jeg har kjørt så mener jeg den var relativt svak langt nede ja, i forhold til min.

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Sted: Stavanger

Re: Kawazaki Versys 1000

Legg inn av Tobben84 »

Det går vel virkelig ikke an å sitte å diskutere hvilken motorlyd som høres best ut!!noe mer subjektivt har jeg vanskelig for å se for meg. Erfaring med mc har vel null og nada med hva mitt øre liker å høre. Selvsagt vil man etterhvert utvikle en bedre forståelse for hva man selv liker,men utover det syns jeg det blir like dumt å diskutere som hvilken farge man liker best. Rettelse: det er vel aldri dumt å diskutere noe, men jeg oppfatter at det glir litt over i krangling.....

Hvis noen mener en R4 ikke hører hjemme i en type sykkel er jo det en mening, og ikke noe man nødvendigvis trenger å forsvare......

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23018
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kawazaki Versys 1000

Legg inn av Bjerknez »

Tobben84 skrev:Det går vel virkelig ikke an å sitte å diskutere hvilken motorlyd som høres best ut!!noe mer subjektivt har jeg vanskelig for å se for meg. Erfaring med mc har vel null og nada med hva mitt øre liker å høre. Selvsagt vil man etterhvert utvikle en bedre forståelse for hva man selv liker,men utover det syns jeg det blir like dumt å diskutere som hvilken farge man liker best. Rettelse: det er vel aldri dumt å diskutere noe, men jeg oppfatter at det glir litt over i krangling.....

Hvis noen mener en R4 ikke hører hjemme i en type sykkel er jo det en mening, og ikke noe man nødvendigvis trenger å forsvare......
Nettopp :thumleft

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Kawazaki Versys 1000

Legg inn av LordShaft »

Hva er den beste lyden, er vel omtrent like dumt å diskutere som hva er beste musikken og hva er best smak. Alt dette er veldig individuelt... Gratulere, dere har alle vunnet :thumleft

Men kan det være et gubbe syndrom å ikke like lyd? Mange eldrende syns jo ofte det er for høy lyd på konserter osv.
Selv er det fint lite som beruser meg mer enn heftig motorlyd fra alt som bruker fossilt brensel :knegg

Når en f-16 bryter lydmuren og rett før. En formel 1 bil som suser ned landstreffet, en motogp sykkel som hyler forbi så hårene reiser seg.... Eller en Dodge ram srt 10 som tråkker litt på gassen så hele bilen vipper til siden.
Er det totalt meningsløst? Helt sikkert for noen, men ikke for meg

Note 4

Brukeravatar
KawaJens
Innlegg: 489
Registrert: 25 nov 2014, 20:50
Motorsykkelen din: ?

Re: Kawazaki Versys 1000

Legg inn av KawaJens »

Bjerknez skrev:
KawaJens skrev: Hvilke R4 sykler er det som ikke dra noe over 7.000rpm.?
Hva som er den beste lyden er vel uansett smak og behag, så hva andre mener rundt dette bryr jeg meg ikke så mye om. De rekkefirer'ne jeg har hørt så langt live har vertfall ikke imponert meg med tanke på lyd.

Men hva mener DU?

Edit:
Av de rekkefirerne (rekkefirern) jeg har kjørt så mener jeg den var relativt svak langt nede ja, i forhold til min.
Bandit 1250 faller etter 7000odm.
Og dem var vel mindre kubbik og? Best lyd har R6 :thumleft

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Kawazaki Versys 1000

Legg inn av jhn »

Bjerknez skrev:
Tobben84 skrev:Det går vel virkelig ikke an å sitte å diskutere hvilken motorlyd som høres best ut!!noe mer subjektivt har jeg vanskelig for å se for meg. Erfaring med mc har vel null og nada med hva mitt øre liker å høre. Selvsagt vil man etterhvert utvikle en bedre forståelse for hva man selv liker,men utover det syns jeg det blir like dumt å diskutere som hvilken farge man liker best. Rettelse: det er vel aldri dumt å diskutere noe, men jeg oppfatter at det glir litt over i krangling.....

Hvis noen mener en R4 ikke hører hjemme i en type sykkel er jo det en mening, og ikke noe man nødvendigvis trenger å forsvare......
Nettopp :thumleft
Smak og behag kan ikke diskuteres, enig i det, så det diskuterer jeg ikke. Jeg bare mener at unødvendig og ubehagelig høy lyd er ... eeh ... :-k .. unødvendig og ubehagelig. Uavhengig av hvilken motor den kommer fra.
Men en R4 har en smoothere gange og bredere effektregister. Kreftene er lettere tilgjengelig på alle turtall i alle gir.
Det er mine argumenter for R4.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23018
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kawazaki Versys 1000

Legg inn av Bjerknez »

KawaJens skrev:
Bjerknez skrev:
KawaJens skrev: Hvilke R4 sykler er det som ikke dra noe over 7.000rpm.?
Hva som er den beste lyden er vel uansett smak og behag, så hva andre mener rundt dette bryr jeg meg ikke så mye om. De rekkefirer'ne jeg har hørt så langt live har vertfall ikke imponert meg med tanke på lyd.

Men hva mener DU?

Edit:
Av de rekkefirerne (rekkefirern) jeg har kjørt så mener jeg den var relativt svak langt nede ja, i forhold til min.
Bandit 1250 faller etter 7000odm.
Og dem var vel mindre kubbik og? Best lyd har R6 :thumleft
Mulig det. Men er det bare Bandit 1250? Kan du nevne flere?

Brukeravatar
KawaJens
Innlegg: 489
Registrert: 25 nov 2014, 20:50
Motorsykkelen din: ?

Re: Kawazaki Versys 1000

Legg inn av KawaJens »

Bjerknez skrev:
KawaJens skrev:
Bjerknez skrev:
KawaJens skrev: Hvilke R4 sykler er det som ikke dra noe over 7.000rpm.?
Hva som er den beste lyden er vel uansett smak og behag, så hva andre mener rundt dette bryr jeg meg ikke så mye om. De rekkefirer'ne jeg har hørt så langt live har vertfall ikke imponert meg med tanke på lyd.

Men hva mener DU?

Edit:
Av de rekkefirerne (rekkefirern) jeg har kjørt så mener jeg den var relativt svak langt nede ja, i forhold til min.
Bandit 1250 faller etter 7000odm.
Og dem var vel mindre kubbik og? Best lyd har R6 :thumleft
Mulig det. Men er det bare Bandit 1250? Kan du nevne flere?
Greit du vinner.Ingen R4 kan lages for å ha drag i bunn.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23018
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kawazaki Versys 1000

Legg inn av Bjerknez »

KawaJens skrev:
Bjerknez skrev:
KawaJens skrev:
Bjerknez skrev:
KawaJens skrev: Hvilke R4 sykler er det som ikke dra noe over 7.000rpm.?
Hva som er den beste lyden er vel uansett smak og behag, så hva andre mener rundt dette bryr jeg meg ikke så mye om. De rekkefirer'ne jeg har hørt så langt live har vertfall ikke imponert meg med tanke på lyd.

Men hva mener DU?

Edit:
Av de rekkefirerne (rekkefirern) jeg har kjørt så mener jeg den var relativt svak langt nede ja, i forhold til min.
Bandit 1250 faller etter 7000odm.
Og dem var vel mindre kubbik og? Best lyd har R6 :thumleft
Mulig det. Men er det bare Bandit 1250? Kan du nevne flere?
Greit du vinner.Ingen R4 kan lages for å ha drag i bunn.
Jeg prøver bare å forstå her, og ikke "vinne". Jeg har heller ikke sagt eller ment at alle rekkefirere har dårlig drag i bunn.

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: Kawazaki Versys 1000

Legg inn av Banditmannen »

Saken er vel at man KAN bygge en rekkefirer som virker som en traktormotor, men hvis man skal lage "traktor" f.eks. cruser, er det vel billigere å bruke en twin i en eller annen form...
En twin er jo også smalere(hvis man ikke insisterer å sette den på tvers da! :P :p )
En av få bakdeler med en rekkefirer er vel bredden(eller lengden), ja, og så er vel en firer mer kostbar å produsere(flere deler)

Men jeg driver bare med synsing jeg også, bare så det er sagt! :D

PS. Den ultimate mc-motoren er etter min mening V4! :thumleft Fire sylindre, men likevel ganske smal. :prf

Anaxim
Innlegg: 310
Registrert: 22 mai 2012, 12:10
Motorsykkelen din: Yamaha Fazer -02
Sted: Porsgrunn

Re: Kawazaki Versys 1000

Legg inn av Anaxim »

Om den første videoen: Dette er så vidt jeg ser en R1, som i seinere år har fått s.k. "crossplane"-organisering av motorens indre. Dvs. at 2 og 2 sylindre er koplet sammen, slik at tenningsrekkefølgen blir omtrent som på en R2-rekkemotor. Mener dette kom først på noen MotoGP-sykler, for å gjøre dem mer lettkjørte.

Svar