Overgang fra A2 til A i løpet av sommeren - Tungsykkeltips

Forum for fulleffekt tung-MC
Fjeldern
Innlegg: 249
Registrert: 10 jan 2015, 22:17
Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
Sted: Hamar

Re: Overgang fra A2 til A i løpet av sommeren - Tungsykkelti

Legg inn av Fjeldern »

Bjerknez skrev:
KawaJens skrev:No har no han tross alt 2 års erfaring med mc når han får tung lappen og et eller mer med lettsykkel lappen. Altså ikke blodfersk.
Det har du helt rett i KawaJens. Da tar jeg tilbake det jeg sa :thumleft
Hadde det vært førstegangssykkel så hadde jeg nok ikke vurdert r-sykkel nei ;)

Tror jeg hittil har rundt 30 000 på lettsykkel og mellomtung. Muligens mer, så føler jeg har mer erfaring enn de aller fleste som tar tunglappen.

Men nå blir det jo mest trolig noe touring lignende uansett da. Forhåpentligvis på overkanten av 100hk, eller nok moment til at sykkelen er litt mer leken enn mellomtungen jeg har nå

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23080
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Overgang fra A2 til A i løpet av sommeren - Tungsykkelti

Legg inn av Bjerknez »

Fjeldern skrev:
Bjerknez skrev:
KawaJens skrev:No har no han tross alt 2 års erfaring med mc når han får tung lappen og et eller mer med lettsykkel lappen. Altså ikke blodfersk.
Det har du helt rett i KawaJens. Da tar jeg tilbake det jeg sa :thumleft
Hadde det vært førstegangssykkel så hadde jeg nok ikke vurdert r-sykkel nei ;)

Tror jeg hittil har rundt 30 000 på lettsykkel og mellomtung. Muligens mer, så føler jeg har mer erfaring enn de aller fleste som tar tunglappen.

Men nå blir det jo mest trolig noe touring lignende uansett da. Forhåpentligvis på overkanten av 100hk, eller nok moment til at sykkelen er litt mer leken enn mellomtungen jeg har nå
Som nevnt så gjelder det å prøvekjøre mange sykler. Siden dinfar er mest lysten på en sykkel som man sitter mer oppreist på enn CB500R så utgår vel kanskje VFR800F selv om dette sikkert er en flott sykkel.

Jeg vil tro din far vil like MT09 Tracer med tanke på sittestilling for hvis denne er lik som på MT09 så tror jeg neppe man får en sykkel i den klassen hvir man sitter noe særlig mer oppreist på.
Det skal sies at jeg ikke har noe som helst peiling på hvilken sykkel du fakeisk kan kjøpe og regge som A2.

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: Overgang fra A2 til A i løpet av sommeren - Tungsykkelti

Legg inn av Banditmannen »

Bjerknez skrev:Det skal sies at jeg ikke har noe som helst peiling på hvilken sykkel du fakeisk kan kjøpe og regge som A2.
A2 sykler kan nedtrimmes, men ikke mer en halvparten av orginal effekt
MT09 Tracer går alså ikke an å registrere som A2, da den har mer en 70 kW orginalt.

Brukeravatar
KawaJens
Innlegg: 489
Registrert: 25 nov 2014, 20:50
Motorsykkelen din: ?

Re: Overgang fra A2 til A i løpet av sommeren - Tungsykkelti

Legg inn av KawaJens »

Banditmannen skrev:
Bjerknez skrev:Det skal sies at jeg ikke har noe som helst peiling på hvilken sykkel du fakeisk kan kjøpe og regge som A2.
A2 sykler kan nedtrimmes, men ikke mer en halvparten av orginal effekt
MT09 Tracer går alså ikke an å registrere som A2, da den har mer en 70 kW orginalt.
Men det er vel ikke aktuelt for trådstarter siden han er ferdig med A2 i september og har alerede en A2 klasse sykkel?

ZZR-Erling

Re: Overgang fra A2 til A i løpet av sommeren - Tungsykkelti

Legg inn av ZZR-Erling »

Dersom dere prøver en VFR800, tror jeg du blir overrasket over hvor dau den er. Den er egentlig veldig tung og VTEC er noe tull som gir ujevnt register.

Brukeravatar
KawaJens
Innlegg: 489
Registrert: 25 nov 2014, 20:50
Motorsykkelen din: ?

Re: Overgang fra A2 til A i løpet av sommeren - Tungsykkelti

Legg inn av KawaJens »

Er mangen som liker den, veldig mangen faktisk. Men en må huske at det er en 13år gammel motor som ikke har fått noe spesielt oppgraderinger så når en samenligner med større sykler og nyere så er den no ikke der oppe nei. Men den vil nok følest en del kraftigere en CB500F.

Fjeldern
Innlegg: 249
Registrert: 10 jan 2015, 22:17
Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
Sted: Hamar

Re: Overgang fra A2 til A i løpet av sommeren - Tungsykkelti

Legg inn av Fjeldern »

Yes. Ikke noe å tenke på sykkelen skal trimmes ned.

Titta en del på Z1000 SX siste timen, og det ser ut som den har en bra sitte stilling
http://cycle-ergo.com/Riding/06wi0056Ia ... UyUy0n.png" onclick="window.open(this.href);return false;

Så det er en mulighet. Har ikke sett så mye på MT09, og jeg har sett på CBF1000F før også, som også full ut er en mulighet enda.
Så driver å jobber meg sakte igjennom lista av motorsykler som er foreslått.

Ikke fått gått igjennom noen med farsjan enda, men har jo ikke tenkt å kjøpe en sykkel i morra heller

Brukeravatar
KawaJens
Innlegg: 489
Registrert: 25 nov 2014, 20:50
Motorsykkelen din: ?

Re: Overgang fra A2 til A i løpet av sommeren - Tungsykkelti

Legg inn av KawaJens »

Fjeldern skrev:jeg har sett på CBF1000F før også, som også full ut er en mulighet enda.
FZ1,GSXF1250 og CBF1000F er tre sykkler som er i utganskpunktet like og konkurerer direkte med ver andre.
Eg las en plass en oppsumering av dei tre og veldig enkelt forklart så er CBF den mildaste og mest komfortable mens FZ1 er den sportligaste ,GSXF er midt i mellom.

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Overgang fra A2 til A i løpet av sommeren - Tungsykkelti

Legg inn av Snikendeugle »

Sikker på at du vil ha så TUNG (kg) sykkel, da?
Lette og lekne er mer gøy 8)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
KawaJens
Innlegg: 489
Registrert: 25 nov 2014, 20:50
Motorsykkelen din: ?

Re: Overgang fra A2 til A i løpet av sommeren - Tungsykkelti

Legg inn av KawaJens »

Snikendeugle skrev:Sikker på at du vil ha så TUNG (kg) sykkel, da?
Lette og lekne er mer gøy 8)
Blir det ikke litt for lett og kjedlig med en sykkel som bere fyker gjenom en sving når en ser på den? Er det ikke litt moro å jobbe litt i svinger?

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Overgang fra A2 til A i løpet av sommeren - Tungsykkelti

Legg inn av LordShaft »

Nå har jeg eid vfr 800 selv, en 98 modell.... Å det skal sies, den var det perioder jeg ble veldig sliten i rygg og skuldre. Men dette har aldri vært tema på en R sykkel. De som har dårlig rygg, har de prøvd R sykkel, eller bare antar de at det er vondt for at du sitter foroverlent? :scratch

Håndledd og knær derimot... De blir fort sliten om du ikke har kjørt R sykkel og har vent deg til kjørestillingen

Note 4

Brukeravatar
tor2502
Innlegg: 545
Registrert: 19 mar 2013, 00:23
Motorsykkelen din: 19 HD Ultra Limited
Sted: Holmestrand

Re: Overgang fra A2 til A i løpet av sommeren - Tungsykkelti

Legg inn av tor2502 »

Bjerknez skrev: Jeg tror nok det kan være greit å få litt erfaring før man klinker til med en blodekte R-sykkel, for med tung lappen så kan man jo kjøre hva som helst og i mine øyne er det litt idioti og slippe ferske MC førere i ung alder ut på tngt maskineri. Jeg er jo ganske fersk selv, men jeg valgte en cruiser som første sykkel. Jeg tror faktisk ikke det var så dumt, for den gikk mer enn bra nok for meg og jeg var vant til relativt friske biler etc.
Tja hva skal man si bortsett fra at jeg er enig med Bjerknez på mange måter, selv om han har 2 års erfaring så er det på lettsykkel , det er står forskjell fra tung r-sykkel spør du meg.
Selv så startet jeg med en honda cbr 600, det var for meg en god erfaring å ta med seg videre, ville nok abolutt anbefale en slik type sykkel i ytterligere 2 år og så vandre videre opp i den tunge klassen, men det er bare meg og mine 2cents.

Jeg fatter bare ikke hvorfor r-sykkel er noe man tørster etter, men vi er alle forskjellige på mange måter, jeg derimot ville ikke hatt det om jeg hadde fått den gratis, MEN jeg skal inrømme at bmw s1000r er en sykkel jeg synes ser morsom ut det er sykkel jeg ikke definerer som en direkte r-sykkel.
Men skulle jeg hatt en slik så måtte jeg ha 2 sykler(bmw for moro og roadking for kose/tur kjøring)
Når det er sagt tror jeg at den bmw'n bare nok hadde blitt stående.

Jeg har bare andre prioriteringer og bruksvaner og kjøper derfor sykkel etter det behovet og ikke hva andre synes.

Så mitt hovedråd vil bli å definere hva man vil ha , gjerne få prøvd litt forskjellige sykler , så kjøpe sykkel etter det.

Men spør man her inne om et slikt type råd vil det nok komme mange forskjellige svar kan jeg tenke meg.

Min erfaring med cbr600 er at dene var ok å kjøre i 110/120, i 50/60 var den et sant helvete i allefall for min rygg/armer/håndledd.
en annen sak er en dags ettappe på veier i 50 til 60 mil blir man helt ødelagt, har flere ganger kjørt sammens med r-sykkel førere og de må stoppe titt og ofte for å tøye ut å strekke kroppen.
Tor2502
-06 HD V-ROD CVO - Solgt -
-13 HD Roadking 110th Anniversary - Solgt -
-19 HD Ultra Limited - Tilsalgs -
-99 Honda Valkyrie CT Tourer- Selges aldri! -
-15 Honda CBF

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Overgang fra A2 til A i løpet av sommeren - Tungsykkelti

Legg inn av LordShaft »

Det er godt å lese at vi alle er forskjellig...
Jeg kan ikke i mine villeste fantasier forstå hvordan folk kan anbefale cruisere eller traktorer til ferske sjåfører.
En R sykkel er ikke noe verre å starte på enn noe annet. Der er mye krefter og hissig aks i det meste av 2 hjulinger i dag. En R sykkel ser best ut (i mine øyner) det er sportsbiler på 2 hjul. De er utrolig lettstyrt og har ekstreme egenskaper.

Når det kommer til første sykkel er mitt råd å følge hjertet og lysten. En har lite erfaring, og det meste på sykkel markedet i dag er bra. Lære seg å kjenne og forstå sine egne behov å hva som er mer eller mindre behov for.

Så bytter en sykkel etter noen år, eller kanskje allerede etter 1 år og finner noe som passer enda bedre...
Den beste sykkelen er din neste :thumleft

Note 4

Brukeravatar
KawaJens
Innlegg: 489
Registrert: 25 nov 2014, 20:50
Motorsykkelen din: ?

Re: Overgang fra A2 til A i løpet av sommeren - Tungsykkelti

Legg inn av KawaJens »

tor2502 skrev:Tja hva skal man si bortsett fra at jeg er enig med Bjerknez på mange måter, selv om han har 2 års erfaring så er det på lettsykkel , det er står forskjell fra tung r-sykkel spør du meg
Nja når han oppgraderer til tung i september så har han hatt 2år på mellom klassen A2 ikke lett, lett sykkel er i tillegg. Kjøreteknikk og gass kontroll har han like store forutsetninger for å ha mestrert som en som har hatt bere tung lappen i 2 år.
Er du vetig og har respekt for va en sitter på så ser eg ingen problemer med å oppgradere til 1000rr. En 1000rr er faktisk veldig sivilisert og lett kjørt med normal gass bruk.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Overgang fra A2 til A i løpet av sommeren - Tungsykkelti

Legg inn av LordShaft »

KawaJens skrev:
tor2502 skrev:Tja hva skal man si bortsett fra at jeg er enig med Bjerknez på mange måter, selv om han har 2 års erfaring så er det på lettsykkel , det er står forskjell fra tung r-sykkel spør du meg
Nja når han oppgraderer til tung i september så har han hatt 2år på mellom klassen A2 ikke lett, lett sykkel er i tillegg. Kjøreteknikk og gass kontroll har han like store forutsetninger for å ha mestrert som en som har hatt bere tung lappen i 2 år.
Er du vetig og har respekt for va en sitter på så ser eg ingen problemer med å oppgradere til 1000rr. En 1000rr er faktisk veldig sivilisert og lett kjørt med normal gass bruk.
:thumleft

Note 4

Svar