Samekniv på MC

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Samekniv på MC

Legg inn av jhn »

Orion skrev:
Har hørt om samer som har tjuvjakta rein med kniv og scooter. Om det var samekniv vites ikke, men de skal i følge sagnet ha kjørt opp langs reinsflokken, hoppet av scooteren i fart og stukket kniven i strupen på reinen. Mon tro om det hadde vært mulig med MC også? Haha.
Ingen problem ... det kryr av rein på og langs veien. Du behøver ikke å hoppe av sykkelen heller. Det er bare å stoppe midt i flokken å velge hvilket dyr du vil ha.
Om du heller vil bruke bil kan du bare stoppe, åpne døra og rasle med Rimi-posen
DSC00141.JPG
DSC00148.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6987
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Samekniv på MC

Legg inn av Jompa »

Og om du ikke kommer nær nok til å stikke reinen kan vel dette være løsninga ?
Harstad 2011 045.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Samekniv på MC

Legg inn av JohnnyTh »

Her er min løsning. Må bare feste den med ei reim :prf
Bilde
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Toven

Re: Samekniv på MC

Legg inn av Toven »

Spørs om ikke han her har et lite overtak :lol

Bilde

Brukeravatar
Tonys
Innlegg: 317
Registrert: 30 okt 2014, 20:19
Motorsykkelen din: Yamaha mt-10
Sted: Tønsberg

Re: Samekniv på MC

Legg inn av Tonys »

416?
Privat?
Yamaha Mt-10 '17 Ariel Red Hunter 500 37

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Samekniv på MC

Legg inn av JohnnyTh »

Tonys skrev:416?
Privat?
AG'en passer ikke. Den er så jekla lang.

Ikke helt privat nei :D
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Samekniv på MC

Legg inn av SuperMorten »

JohnnyTh skrev:
Tonys skrev:416?
Privat?
AG'en passer ikke. Den er så jekla lang.

Ikke helt privat nei :D
Jeg brukte å ta AG'n på bussen, men det var før 9-11, muslimer og al Qaida, IS, Utøya og alt det der..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Lamberghini
Innlegg: 193
Registrert: 29 mar 2011, 16:47
Motorsykkelen din: Honda NTV 650 Revere 1991
Sted: Bergen

Re: Samekniv på MC

Legg inn av Lamberghini »

Det burde holde at din oldefar -eller mor var same. Da har du stemmerett på Sametinget.

Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Samekniv på MC

Legg inn av spidair »

Toven skrev:Spørs om ikke han her har et lite overtak :lol

Bilde
En ting er ihvertfall sikkert og det er at den karen ikke løper fra deg når'n går tom for ammo... Airbaggen hans henger ute over tanken også ser jeg.. :)

Har selv alltid en leatherman i beltet, utrolig kjekk å ha og det går vel omtrent ikke en dag uten at jeg benytter meg av den i alt fra å åpne kaffe poser til å løsne slangeklammer, skruer etc... Er så jeg føler meg naken om jeg ikke har den på... :) Har liksom alltid hatt en sånn i beltet, så jeg kan ta leathermannen ut av slira og flikke ut et av knivbladene kjappere enn de fleste klarer å få en vanlig kniv opp av slira, men dette er jo såklart ikke noe jeg har trent på, det har bare blitt sånn etter å med denne leathermannen på hofta..

Kom til å tenke kniven jeg hadde med meg på sykkel ferien turen i fjor... En skummelt utseende svensk bajonett fra 1898, pakket godt ned i vadsekken såklart, men jeg ville nok blitt veldig overrasket om jeg hadde blitt stoppet av politiet og fått bot eller truet med fengsel for å ha den med meg ja... Stålet i denne kniven er så seig at den kan settes opp igjen og igjen (noe dagens karbonrike kniver ikke er så gode på...) og for meg er kniven en sånn "frukt, tå og negl" kniv, altså brukbar til absolutt alt mulig uten at jeg trenger å være redd for å ødelegge den eller være redd for at den brekker eller noe slikt, men jeg kan jo forstå at det ikke er lurt å vingle rundt på byen med en sånn i beltet....

Greit å tenke over at jeg ikke skal ha den med på utenlands turer også kanskje... Vet at lengste gangbare blad lengde i Danmark er 7,5 centimeter, alt over det knekker politiet av eller konfiskerer og hvordan det eer nedover på kontinentet aner jeg ikke, men tror ikke at digre kniver er spesielt velkomne der heller... Selv om du viser dem hermetikk boksene dine i tillegg... he he

Har to same kniver også, en kvinne utgave (fikk av min søster) og en for menn, den siste kjøpte jeg direkte av en knivsmed oppe i kautokeino for tyve år siden og den er like fin enda den, selv etter hard bruk... Et nyttig redskap ja... Men heller ikke noe å gå rundt med på natters tider i byen om man ikke absolutt vil ha ubehagelige spørsmål fra øvrigheta da med påfølgende refs... :)

Såkalte rambo kniver har jeg aldri sett helt nytten av, more for show than use i mine øyne... Er de ikke praktiske og kan brukes så er det kun shov i mine øyne og det har ihvertfall ikke jeg brukt for.. :)
Sist redigert av spidair den 22 jan 2015, 12:13, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Samekniv på MC

Legg inn av Intruder »

jhn skrev:Kan ikke tro det er problematisk å kalle det samekniv ... selv om det er uhyre sjelden jeg hører det ordet.
Hva samene kaller den :scratch ... kanskje bare kniv. "Alle" vi andre, fra trønderlag og nordover kaller det finnkniv.
På samme måte som vi kalte samer for fjellfinner. Men de siste 50? år har det blitt et stadig mere upopulært uttrykk.
Når jeg var liten/ung var det helt uproblematisk og vi mente ikke noe galt med det ... vi var nordmenn, og de var fjellfinner ... norske fjellfinner.
Etter at det ble politisk ukorrekt å si fjellfinn har ordet forandret betydning, nå er det kun et skjellsord.
men å radere bort navnet "finnkniv" tror jeg blir vanskeligere. Samekniv høres veldig fremmed ut.
Det finnes jo også en velsmakende rett som heter finnebiff (vi sier finnbiff) ... jeg tviler på at det noen gang vil bli omdøpt til "samebiff" :sk?
Da jeg i gammalværda var i militæret fikk vi beskjed om helst ikke å si ""gokkinger"".. :-k ...hva med det,jhn..

gokk==langt borte.....?
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Samekniv på MC

Legg inn av jhn »

Intruder skrev:
jhn skrev:Kan ikke tro det er problematisk å kalle det samekniv ... selv om det er uhyre sjelden jeg hører det ordet.
Hva samene kaller den :scratch ... kanskje bare kniv. "Alle" vi andre, fra trønderlag og nordover kaller det finnkniv.
På samme måte som vi kalte samer for fjellfinner. Men de siste 50? år har det blitt et stadig mere upopulært uttrykk.
Når jeg var liten/ung var det helt uproblematisk og vi mente ikke noe galt med det ... vi var nordmenn, og de var fjellfinner ... norske fjellfinner.
Etter at det ble politisk ukorrekt å si fjellfinn har ordet forandret betydning, nå er det kun et skjellsord.
men å radere bort navnet "finnkniv" tror jeg blir vanskeligere. Samekniv høres veldig fremmed ut.
Det finnes jo også en velsmakende rett som heter finnebiff (vi sier finnbiff) ... jeg tviler på at det noen gang vil bli omdøpt til "samebiff" :sk?
Da jeg i gammalværda var i militæret fikk vi beskjed om helst ikke å si ""gokkinger"".. :-k ...hva med det,jhn..

gokk==langt borte.....?
Jeg har sjelden hørt det bli brukt ... uttrykket plager ikke meg.

Vi brukte "gokkera" om lodde-fiskere fra vestlandet ... hvis vi ville være skikkelig ufine kalte vi alle vestlendinger for "sunnmøring" ... det var virkelig et skjellsord en periode

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Samekniv på MC

Legg inn av gorbys »

VAR et skjellsord?! :-D

Brukeravatar
lars_helgek
Innlegg: 234
Registrert: 02 aug 2013, 15:24
Motorsykkelen din: Harley-Davidson 883 sportster 1999

Re: Samekniv på MC

Legg inn av lars_helgek »

Orion skrev:Fant et utdrag fra Straffeloven nå. Tolker den slik at det er lov å bære kniv så fremt den skal brukes i forbindelse med arbeid, friluftsliv osv. Jeg hadde selv holdt avstand om jeg møtte en rusmisbruker i Oslo med kniv. Så skjønner til dels forbudet. :P

Vokste opp på fjellet hvor vi leika med kniv nesten daglig. Og ser ingenting i veien for at oppegående folk med sunne intensjoner bærer kniv for personlig bruk. Bærer forresten kniv daglig ute på jobb også, og den brukes ofte. Til kapping av styretau og andre ting.

Straffeloven
Forseelse mot den alminnelige Orden og Fred.
Med bøter eller fengsel inntil 6 måneder eller begge deler straffes den som forsettlig eller grovt uaktsomt på offentlig sted bærer kniv eller et lignende skarpt redskap som er egnet til bruk ved legemskrenkelse. Medvirkning straffes på samme måte. Forbudet gjelder ikke kniv eller annet redskap som brukes til eller bæres i forbindelse med arbeid, friluftsliv eller annet aktverdig formål. Tilføyd ved lov 11. juni 1993 nr. 79. Endret ved lov 28. juni 2002 nr. 53.

Haha, good one jongsanim! :D
Men en hammer er lovlig... Det er jo verktøy...???
Første sykkel; Yamaha FJ1100
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Samekniv på MC

Legg inn av SuperMorten »

Det handler vel til slutt om fornuft eller? Hvis du har samekniven hengende fra salen, styret eller annet synlig sted, kan man sikkert få bråk. Men det er vel ikke den politimannen som gidder å stoppe deg for å gå igjennom bagasjen for å sjekke hva du har langt nedi veska/bagen/kofferten... med mindre man har gitt de en grunn til nettopp det.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Haymaker
Innlegg: 576
Registrert: 29 jul 2014, 10:21
Motorsykkelen din: Suzuki GSR600 2007

Re: Samekniv på MC

Legg inn av Haymaker »

Så alle går altså rundt med kniv? Alltid parat med andre ord :prop:

Svar