Vektforskjellen på ulike mcer og hvorfor ?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: Vektforskjellen på ulike mcer og hvorfor ?

Legg inn av Banditmannen »

KawaJens skrev:
Bjerknez skrev:
Banditmannen skrev:
Bjerknez skrev:
Banditmannen skrev:
Bjerknez skrev:Honda CB650F som vel er nakenutgaven av GSX650F?
Selv denne veier hele 40 kg. mindre enn GSX650F. Den koster også omtrent like mye...

Så det hadde jo vert fint og kunne diskutert dette uten å gli over i noen stor merkediskusjon og hva som er best. Jeg snakker om vekt isolert sett her.
Om det ikke skal bli en merkediskusjon hadde kanskje vært greit å ikke blande korta...
Honda CB 650F er IKKE nakenutgaven av Suzuki GSX 650F! :roll
Neida.. men prinsippet er det samme :thumleft
Samme merke, samme pris, samme motorvolum, men allikevel er vektforskjellen så stor. Hva er det som gjør denne CB650F'en 40 kg. lettere og hvordan har dem klart dette med tanke på at prisen også er den samme som GSX650F?

Jeg bare lurer... :-k
Nei, ikke helt det samme, nakenvarianten av GSX 650F heter, eller snarere het, siden den ikke lages lenger, GSF 650N Bandit, og den veide 215 kg våt. Altså en forskjell på 20 kilo
GSX650F veier vel over 240kg. så det blir heller 30KG. forskjell. Det må vel evt. være tidenes tyngste kåpe.... :scratch
GSF650N har ei tør vekt på 215kg ikke våt.
Som eg sier så er GSXF en eldre sykkel og har derav brukt eldre bygge metoder som sikkert stammer fra GSF serien. Det koster å utvikle nye bygge metoder.
Ja, så det nå, at 215 på Banditen var tørvekt... :redface

ZZR-Erling

Re: Vektforskjellen på ulike mcer og hvorfor ?

Legg inn av ZZR-Erling »

Koffer e en VFR800 så inn i gampræva tung?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37958
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Vektforskjellen på ulike mcer og hvorfor ?

Legg inn av AJ »

ZZR-Erling skrev:Koffer e en VFR800 så inn i gampræva tung?
Enarmsvingen :-k ?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
KawaJens
Innlegg: 489
Registrert: 25 nov 2014, 20:50
Motorsykkelen din: ?

Re: Vektforskjellen på ulike mcer og hvorfor ?

Legg inn av KawaJens »

ZZR-Erling skrev:Koffer e en VFR800 så inn i gampræva tung?
Det er så og si samme chassi fra 2002 og tilsvarende konkurenta inkludert Triumph Sprint ST 1050 veide omtrent det samme.
Er ikke så lengesiden folk va fasinert over at GSXR1000 hadda 1hk pr kg(tør).

Kwak
Innlegg: 179
Registrert: 14 mar 2011, 15:20
Motorsykkelen din: Diverse
Sted: Ski

Re: Vektforskjellen på ulike mcer og hvorfor ?

Legg inn av Kwak »

ZZR-Erling skrev:Koffer e en VFR800 så inn i gampræva tung?
Tørrvekt BMW1300S 228 kg
Tørrvekt Honda VFR800 208 kg

??
Mine sykler i dag
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: Vektforskjellen på ulike mcer og hvorfor ?

Legg inn av Banditmannen »

Kwak skrev:
ZZR-Erling skrev:Koffer e en VFR800 så inn i gampræva tung?
Tørrvekt BMW1300S 228 kg
Tørrvekt Honda VFR800 208 kg

??
Honda VFR 1200F med sine 267 Kg(våt) er vel mer riktig å sammenligne med BMW K 1300 S, med 254 kg(våt)

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Vektforskjellen på ulike mcer og hvorfor ?

Legg inn av Barbarozza »

Mange grunner til at litt eldre modeller veier en del en helt nye modeller som kom feks kun noen få år siden.

VFR feks ..ABS systemenene veide mer før, enkeltsvingen, stålkonstruksjonen i bakramma, dobble radiatorer, og en relativt tung motor, tunge felger osv osv og ikke minst veide eksosanlegget en god del, pluss støtta.

Jeg letta jo Hondaen CBR1100 min med 8 KG med nytt eksosanlegg (hel), av med midtstøtte. Sykler på 90 tallet var ofte ganske tunge og VFR er i grunn en 90 talls konstruksjon selvom den kom i 02.. Det er noen triks du kunne gjøre med VFR også og senke vekta med 10 kg. Dessuten har VFR 800 22 liters ståltank og det veier også litt.

Men den virka betraktelig tyngre og topptung en ZZR1400. Og det samme merker du mellom en VFR800 og VFR1200 der 1200 er enklere å vippe når du sitter overskrevs på den, den virker faktisk lettere en ZZR også..

Men nå handler det mye mer om sentralisert masse (aka Stelvioen til AJ) og selv en Z1000SX veier 230 kg men virker ikke sånn. Nye ZZR veier jo enda mer en den gamle og det gjelder mange modeller, de blir tunge pga ekstrautstyr osv...tror man enkelt og greit kan glemme å tenke på vekta

Den spiller liten rolle for oss landeveiracere og touringfahrere

Slank deg heller 5 kg og slutt å dra med deg så sjukt mye på ferie så er mye gjort :lol
Memento mori

Brukeravatar
KawaJens
Innlegg: 489
Registrert: 25 nov 2014, 20:50
Motorsykkelen din: ?

Re: Vektforskjellen på ulike mcer og hvorfor ?

Legg inn av KawaJens »

Kwak skrev:
ZZR-Erling skrev:Koffer e en VFR800 så inn i gampræva tung?
Tørrvekt BMW1300S 228 kg
Tørrvekt Honda VFR800 208 kg

??
K1300S har større motor,kardang og en størresykkel generelt, så det er bra av di og ikke vege mer en 15kg mer(våt) en VFR800.

Brukeravatar
KawaJens
Innlegg: 489
Registrert: 25 nov 2014, 20:50
Motorsykkelen din: ?

Re: Vektforskjellen på ulike mcer og hvorfor ?

Legg inn av KawaJens »

Se på Mclaren og og vordan utviklingen med karbonfiber har utviklet seg. 90 tallets F1 tok 3000timer å lage fiber ramma, 300 timer på Mercedes SLR Mclaren og helt ned til 4 timer på MP4-12c og 650S. Utviklingen for raskere og billigere produksjon utvikler seg hele tiden. Så det er store forskjeller på kun noen få år. Så fasiten er pris og alder som avgjør vekten ;-)

ZZR-Erling

Re: Vektforskjellen på ulike mcer og hvorfor ?

Legg inn av ZZR-Erling »

Banditmannen skrev:
Kwak skrev:
ZZR-Erling skrev:Koffer e en VFR800 så inn i gampræva tung?
Tørrvekt BMW1300S 228 kg
Tørrvekt Honda VFR800 208 kg

??
Honda VFR 1200F med sine 267 Kg(våt) er vel mer riktig å sammenligne med BMW K 1300 S, med 254 kg(våt)
Korekt.

Enarmssvingen er en ting ja.

ZZR-Erling

Re: Vektforskjellen på ulike mcer og hvorfor ?

Legg inn av ZZR-Erling »

VFR800 98-01:
Weight 481 lb (218 kg) US Spec (dry)
520 lb (240 kg) (wet)
104hk

http://en.wikipedia.org/wiki/Honda_VFR800" onclick="window.open(this.href);return false;

k1300S
wet 254kg
175hk
og kardang :)

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Vektforskjellen på ulike mcer og hvorfor ?

Legg inn av mortenolb »

Selv om jeg nå går litt tilbake i diskusjonen, så vil jeg si at selv om lavere vekt kanskje har med kostnad å gjøre i den grad at lettere komponenter koster mer, så vet jeg ikke hvor godt eksempel CBR650F vs. GSX650F er? Har ikke særlig stor peil på førstnevnte, men jeg har prøvekjørt den, og den føles veldig "plastikk", mer at det går på kvalitetsfølelsen. Da jeg satte meg på min sykkel etterpå føltes det som å gå opp et hakk i kvalitet, og på tross av høyere vekt er det ikke dermed sagt at den er mindre lettstyrt eller noe slikt. Såklart kan man jo si at jeg er litt inhabil siden det er min sykkel, men jeg prøver å være objektiv. Har i det hele tatt fått en høyere kvalitetsfølelse av Suzuki enn jeg har fått av mye annet jeg har kjørt.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Vektforskjellen på ulike mcer og hvorfor ?

Legg inn av LordShaft »

Det med kvalitetsfølelse er du ikke alene om... Jeg har hatt akkurat samme opplevelse fra min BMW til kawa og ktm. De føles bare enklere og kjipere ut.

Selv om syklene kan være langt bedre motormessig osv.

Noen bygger nye modeller på eldre design. Jeg vet ikke hvor utbredt dette er i dag, som før. Men vfr 800 som kom på 2000 tallet, en oppgradering av 98 modellen jeg hadde var så å si identisk bortsett fra kåper.

Note 4

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Vektforskjellen på ulike mcer og hvorfor ?

Legg inn av simpson »

AJ skrev:
ZZR-Erling skrev:Koffer e en VFR800 så inn i gampræva tung?
Enarmsvingen :-k ?
Definitivt ikke.
Min Ducati veier 172 kg, og den har enkeltsving......og stålramme
Ikke mange sykler i verden som slår den vekta i dag, og min sykkel kom i 07, altså 8 år siden.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37958
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Vektforskjellen på ulike mcer og hvorfor ?

Legg inn av AJ »

simpson skrev:
AJ skrev:
ZZR-Erling skrev:Koffer e en VFR800 så inn i gampræva tung?
Enarmsvingen :-k ?
Definitivt ikke.
Min Ducati veier 172 kg, og den har enkeltsving.
Men alle er ikke like flinke som Ducati ;-) .
Det viser seg også i evnen til å dra ut effekt av en annen verden i motorene de lager :thumleft .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar