Problemet for deg er vel at østpå er veldig lite sentraltElolz skrev: Virker som dere østpå alltid får mye billigere mcdeler og dekk enn her vest. Her blir det kjapt 5.500kr for dekk fra forhandler, i forhold til dere som kommer unna med 3-3500kr.
Hvor kjøper folk MC Batteri? Er type batteri viktig?
- Kmann
- Innlegg: 504
- Registrert: 27 jul 2011, 13:00
- Motorsykkelen din: BMW R1150GS -00, BMW K100 RT-85
- Bosted: Grue i Hedmark
Re: Hvor kjøper folk MC Batteri? Er type batteri viktig?
Mange som kjører MC, liker det ikke, de kjører fort for å bli fort ferdige med turen.....??
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km
Re: Hvor kjøper folk MC Batteri? Er type batteri viktig?
Tror det kaldeste været jeg har vært på langtur i er 2° på en åtte timers tur til Mongstad. Jeg har 12v uttak til div, gps, varmeholker, varme i salen og intercom som trekker strøm. Aldri hatt problemer. Byttet til biltema batteri kort tid etter jeg kjøpte den jeg har nå og det har holdt i disse to årene. Kan ikke huske at jeg har hatt spesielle problemer på de andre syklene mine heller.Elruts84 skrev:Ingen stopp når temperaturen ute faller og du er ute på langtur?.JohnnyTh skrev:Biltema i alle syklene mine. De varer lenge nok til at jeg er fornøyd.
Har du koblet til noe ekstra (12V dubeditter, lader, lys e.l)
Elruts
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
Re: Hvor kjøper folk MC Batteri? Er type batteri viktig?
Kanskje Biltema i Mjøndalen har spesielt dårlige batterier da...? :)
For i de to siste bilene mine har jeg batterier fra Biltema (og i bilen til mutter, men hun kjører ikke stort da, så det sitter der enn så lenge...) og samtelige av de batteriene (vanlige blyakkumelatorer) har vrengt seg (polvendt seg ved belastning) før det hadde gått et år..... Vet ikke med dere andre, men det har aldri skjedd meg med Varta eller andre batteri produsenter...
Samme skjedde med Biltema batteriet på sykkelen min, det var ikke fire måneder engang da det vrengte seg på ferie turen i fjor, så jeg kommer ikke til å kjøpe mer batterier på Biltema... Biltema har mye bra også de, for all del, ønsker ikke å kjøre noen hat kampanje mot Biltema av den grunn, men jeg har veldig dårlig erfaring med batteriene deres, så dårlig at jeg ikke kjøper flere batterier derfra...
Var et Yuasa batteri jeg kjøpte til sykkelen nå sist og det har så langt vært bra... Var tørt når jeg fikk det og jeg måtte helle syren i cellene selv, noe som i det minste garanterer et nytt batteri :) Kostet 500,- og det har så langt vært vel anvendte penger.. :) Spenningen har til dags dago ikke vært under 13 volt på det siden jeg tok det ut i høst... så jeg har ikke ladet det annet enn de gangene jeg har startet vidundret og latt sykkelen gå varm (Måtte en liten tur ut i snøen da, bare for å ha prøvd... :) )
Men Biltema holder jeg meg unna heretter... Både for bil og sykkel...
For i de to siste bilene mine har jeg batterier fra Biltema (og i bilen til mutter, men hun kjører ikke stort da, så det sitter der enn så lenge...) og samtelige av de batteriene (vanlige blyakkumelatorer) har vrengt seg (polvendt seg ved belastning) før det hadde gått et år..... Vet ikke med dere andre, men det har aldri skjedd meg med Varta eller andre batteri produsenter...
Samme skjedde med Biltema batteriet på sykkelen min, det var ikke fire måneder engang da det vrengte seg på ferie turen i fjor, så jeg kommer ikke til å kjøpe mer batterier på Biltema... Biltema har mye bra også de, for all del, ønsker ikke å kjøre noen hat kampanje mot Biltema av den grunn, men jeg har veldig dårlig erfaring med batteriene deres, så dårlig at jeg ikke kjøper flere batterier derfra...
Var et Yuasa batteri jeg kjøpte til sykkelen nå sist og det har så langt vært bra... Var tørt når jeg fikk det og jeg måtte helle syren i cellene selv, noe som i det minste garanterer et nytt batteri :) Kostet 500,- og det har så langt vært vel anvendte penger.. :) Spenningen har til dags dago ikke vært under 13 volt på det siden jeg tok det ut i høst... så jeg har ikke ladet det annet enn de gangene jeg har startet vidundret og latt sykkelen gå varm (Måtte en liten tur ut i snøen da, bare for å ha prøvd... :) )
Men Biltema holder jeg meg unna heretter... Både for bil og sykkel...
- Jompa
- Moderator
- Innlegg: 7101
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Hvor kjøper folk MC Batteri? Er type batteri viktig?
Hva i all verden mener du med at batteriet vrenger seg ?
Eller polvender seg ? Blir pluss og minus byttet ?
Eller polvender seg ? Blir pluss og minus byttet ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Andreas
- Innlegg: 888
- Registrert: 21 sep 2011, 09:23
- Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
- Bosted: Trondheim
Re: Hvor kjøper folk MC Batteri? Er type batteri viktig?
Jeg byttet akkurat ut et Biltema-batteri på en Monster S4. Batteriet hadde begynnt å lekke, med det resultat at lakken på motor og ramme har fått noen skikkelig stygge renner og skader.. Men når det er sagt, så har jeg brukt Biltema-batteri med godt hell i andre biler og motorsykkler. Biltema-batteriet i ene bilen min er fra 2007, og det fungerer godt enda. Å det i en sommerbil som blir lite brukt.
Re: Hvor kjøper folk MC Batteri? Er type batteri viktig?
Jepp, eller cellen mister sin spenning til 0 volt og klarer ikke å levere strøm når cellen belastes.Jompa skrev:Hva i all verden mener du med at batteriet vrenger seg ?
Eller polvender seg ? Blir pluss og minus byttet ?
Det vil si, at når du måler batteriet med et høyohmig multimeter leser du av 12 volt (alt i orden liksom), men så fort du belaster batteriet har du bare spenningen, og strømmen, fra de friske cellene og i mitt tilfelle var det knappe 3 volt... Ikke mye å starte en motor med... :)
Dette KAN være farlig, da batteriet kan eksplodere eller ta fyr... Er skjeldent det skjer da...
På typiske startbatterier er "fingrene" til hver celle tykke og kraftige (De har stor lede evne for store strømmer og tåler derfor bedre den nesten kortsluttningen en start motor utgjør) mens det på et drift batteri er "fingrene" til cellene tynnere.. Drift trenger ikke stor startstrøm... Batterier av typen fritids batterier, eller campiongvogn batterier, er av sistnevnte type og jeg mistenker at Biltemas batterier er litt mer av den sistnevnte typen også, altså mer et drifts batteri enn et startbatteri (da de er billigere å produsere) og det er derfor de ikke tåler så mye start og stopp og "knekkes" fortere enn et typisk start batteri. Har ikke belegg for dette i form av bevis, så det er bare en hypotese fra min side... Faktum er ihvertfall at startbatterier er langt dyrere å produsere enn drifts batterier... og et motor sykkel batteri (eller til bil) må jo være sånn midt i mellom start og drift...
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: Hvor kjøper folk MC Batteri? Er type batteri viktig?
Dette skal vel være mulig å finne ut av ved å lese cold crank tallet til batteriene fra biltema!! om jeg ikke tar helt feil. Jo høyere nummer jo bedre er det egnet til starting
Re: Hvor kjøper folk MC Batteri? Er type batteri viktig?
Det er sant... Hvis det er påført da og ikke minst, om det er reelt... Det hadde vært moro og visst :)LordShaft skrev:Dette skal vel være mulig å finne ut av ved å lese cold crank tallet til batteriene fra biltema!! om jeg ikke tar helt feil. Jo høyere nummer jo bedre er det egnet til starting
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: Hvor kjøper folk MC Batteri? Er type batteri viktig?
Uten at jeg kan komme med spesefikke tall, eller nøyaktige navn på batteriene.... Så kan jeg hvertfall fortelle litt om hvorfor ingen av brannbilene i Bergen er utstyrt med billig batterier.
Bilene er full av diverse utstyr som krever strøm, som ekstra lys, ladestasjoner osv. De blir brukt mye til småkjøring til alle døgnets tider, og står tilkoblet landstrøm hele døgnet når de står i garasjen!
Vi og dere er helt avhengig av at batteriene fungerer til en hver tid.
Det har vært prøvd mye og feilet noe, billigbatteriene er billig for en god grunn. Uten at jeg skal utrope meg å ha så sinnsyk peiling på batterier, så skal det ikke så veldig stor forståelse til å skjønne at det koster mer å produsere et batteri som tåler mye, enn ett som tåler lite.
Hvilke batteri biltema fører, har jeg ingen som helst peiling på, ikke øsnker jeg peiling på det heller. Batteri ønsker jeg minst mulig trøbbel med. Derfor kjøper jeg kvalitet som jeg vet fungerer. Koster mer, unødvendig? Mulig, jeg tar hvertfall ikke sjangsen.
Bilene er full av diverse utstyr som krever strøm, som ekstra lys, ladestasjoner osv. De blir brukt mye til småkjøring til alle døgnets tider, og står tilkoblet landstrøm hele døgnet når de står i garasjen!
Vi og dere er helt avhengig av at batteriene fungerer til en hver tid.
Det har vært prøvd mye og feilet noe, billigbatteriene er billig for en god grunn. Uten at jeg skal utrope meg å ha så sinnsyk peiling på batterier, så skal det ikke så veldig stor forståelse til å skjønne at det koster mer å produsere et batteri som tåler mye, enn ett som tåler lite.
Hvilke batteri biltema fører, har jeg ingen som helst peiling på, ikke øsnker jeg peiling på det heller. Batteri ønsker jeg minst mulig trøbbel med. Derfor kjøper jeg kvalitet som jeg vet fungerer. Koster mer, unødvendig? Mulig, jeg tar hvertfall ikke sjangsen.
- Elruts84
- Innlegg: 1348
- Registrert: 02 jun 2013, 12:22
- Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
- Bosted: Stavanger
- Kontakt:
Re: Hvor kjøper folk MC Batteri? Er type batteri viktig?
Hvor bestiller du batteriet ditt?LordShaft skrev:Uten at jeg kan komme med spesefikke tall, eller nøyaktige navn på batteriene.... Så kan jeg hvertfall fortelle litt om hvorfor ingen av brannbilene i Bergen er utstyrt med billig batterier.
Bilene er full av diverse utstyr som krever strøm, som ekstra lys, ladestasjoner osv. De blir brukt mye til småkjøring til alle døgnets tider, og står tilkoblet landstrøm hele døgnet når de står i garasjen!
Vi og dere er helt avhengig av at batteriene fungerer til en hver tid.
Det har vært prøvd mye og feilet noe, billigbatteriene er billig for en god grunn. Uten at jeg skal utrope meg å ha så sinnsyk peiling på batterier, så skal det ikke så veldig stor forståelse til å skjønne at det koster mer å produsere et batteri som tåler mye, enn ett som tåler lite.
Hvilke batteri biltema fører, har jeg ingen som helst peiling på, ikke øsnker jeg peiling på det heller. Batteri ønsker jeg minst mulig trøbbel med. Derfor kjøper jeg kvalitet som jeg vet fungerer. Koster mer, unødvendig? Mulig, jeg tar hvertfall ikke sjangsen.
Hos merkeforhandler?
Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020
- Jompa
- Moderator
- Innlegg: 7101
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Hvor kjøper folk MC Batteri? Er type batteri viktig?
Ok, forklaringa høres rimelig ut.spidair skrev:Jepp, eller cellen mister sin spenning til 0 volt og klarer ikke å levere strøm når cellen belastes.Jompa skrev:Hva i all verden mener du med at batteriet vrenger seg ?
Eller polvender seg ? Blir pluss og minus byttet ?
Det vil si, at når du måler batteriet med et høyohmig multimeter leser du av 12 volt (alt i orden liksom), men så fort du belaster batteriet har du bare spenningen, og strømmen, fra de friske cellene og i mitt tilfelle var det knappe 3 volt... Ikke mye å starte en motor med... :)
Dette KAN være farlig, da batteriet kan eksplodere eller ta fyr... Er skjeldent det skjer da...
På typiske startbatterier er "fingrene" til hver celle tykke og kraftige (De har stor lede evne for store strømmer og tåler derfor bedre den nesten kortsluttningen en start motor utgjør) mens det på et drift batteri er "fingrene" til cellene tynnere.. Drift trenger ikke stor startstrøm... Batterier av typen fritids batterier, eller campiongvogn batterier, er av sistnevnte type og jeg mistenker at Biltemas batterier er litt mer av den sistnevnte typen også, altså mer et drifts batteri enn et startbatteri (da de er billigere å produsere) og det er derfor de ikke tåler så mye start og stopp og "knekkes" fortere enn et typisk start batteri. Har ikke belegg for dette i form av bevis, så det er bare en hypotese fra min side... Faktum er ihvertfall at startbatterier er langt dyrere å produsere enn drifts batterier... og et motor sykkel batteri (eller til bil) må jo være sånn midt i mellom start og drift...
Hadde aldri hørt utrykkene "vrenge" og "polvending" før.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: Hvor kjøper folk MC Batteri? Er type batteri viktig?
Jeg har mitt originale BMW batteri i ny sykkelen.... Dette skal få stå i til det ikke funker lengre, faktisk litt usikker på hvilket "merke" det er.
Når det kommer til å kjøpe batteri, måtte jeg en lang runde her i bergen for å få tak i Yuasa. Eneste som kunne bestille dette inn til meg var Yamaha Bergen.
Folk må mene å si alt de vil om batterier. Men akkurat her er jeg selv veldig påpasselig med å gå for det beste (muligens helt unødvendig)
http://www.yuasabatteries.com/battery.p ... 6&vID=1563" onclick="window.open(this.href);return false;
Her får du all infoen du trenger... og som du ser, skyhøye cold crank nummer! Nå skal det sies at jeg har kjørt ducati tidligere, å der er det langt viktigere med gode starter batteri... pga V-twin
Når det kommer til å kjøpe batteri, måtte jeg en lang runde her i bergen for å få tak i Yuasa. Eneste som kunne bestille dette inn til meg var Yamaha Bergen.
Folk må mene å si alt de vil om batterier. Men akkurat her er jeg selv veldig påpasselig med å gå for det beste (muligens helt unødvendig)
http://www.yuasabatteries.com/battery.p ... 6&vID=1563" onclick="window.open(this.href);return false;
Her får du all infoen du trenger... og som du ser, skyhøye cold crank nummer! Nå skal det sies at jeg har kjørt ducati tidligere, å der er det langt viktigere med gode starter batteri... pga V-twin
Re: Hvor kjøper folk MC Batteri? Er type batteri viktig?
Sorry, bare en togelektrikers gamle synder, glemmer at ikke alle er togelektrikere og bruker samme sjargong... :) Vi kalte det for vrengte batterier eller polvente batterier, tror jeg aldri har hørt det ordentlige navnet på det... :) Snudde poler kanskje?Jompa skrev: Ok, forklaringa høres rimelig ut.
Hadde aldri hørt utrykkene "vrenge" og "polvending" før.
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Hvor kjøper folk MC Batteri? Er type batteri viktig?
Det eneste merke jeg så på batteriet mitt, både det gamle og det nye, var BMW. Så ikke etter så veldig nøye heller. Bare konstaterte at det ble en helt ny sykkel når det gjaldt å starte.. Trodde jeg måtte ha ny startmotor.LordShaft skrev:Jeg har mitt originale BMW batteri i ny sykkelen.... Dette skal få stå i til det ikke funker lengre, faktisk litt usikker på hvilket "merke" det er.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- Elruts84
- Innlegg: 1348
- Registrert: 02 jun 2013, 12:22
- Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
- Bosted: Stavanger
- Kontakt:
Re: Hvor kjøper folk MC Batteri? Er type batteri viktig?
Ja ettersom biltema ikke passer i min sykkel har jeg funnet alt fra varta og diverse andre merker til 6-900,- Da er vi vel innenfor en pris som er grei.SuperMorten skrev:Det eneste merke jeg så på batteriet mitt, både det gamle og det nye, var BMW. Så ikke etter så veldig nøye heller. Bare konstaterte at det ble en helt ny sykkel når det gjaldt å starte.. Trodde jeg måtte ha ny startmotor.LordShaft skrev:Jeg har mitt originale BMW batteri i ny sykkelen.... Dette skal få stå i til det ikke funker lengre, faktisk litt usikker på hvilket "merke" det er.
Men hva er GEL batterier i forhold til syre? Det er en del prisforskjell mellom disse
Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020