Hvilken sykkel skulle du gjerne sett i produksjon?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2639
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Hvilken sykkel skulle du gjerne sett i produksjon?

Legg inn av Olav K »

Det snakkes mye om hvilke sykler vi har, og som er best osv osv... men hva om vi drømmer litt.
Hvilken sykkel er IKKE i produksjon idag, men som du gjerne skulle sett på gulvet i din nærmeste MC sjappe?

Som et eksempel:
Jeg skulle gjerne sett en ensylindret offroader, ala Yamaha sin Tenere 690. En lett, ukomplisert maskin, men med mer "punch" en Yamaha'ens 48 hester. Den er også for tung, men stuket ser bra ut.
Jeg tenker at KTM lekende lett kunne viderutviklet en 690 Enduromaskin med mer kåpe og bagasjemuligheter, men samtidig en vekt ikke alt for mye over 150 kilo. De hadde jo sin Adventure 640 tidligere, jeg aner ikke hvorfor de ikke viderefører denne med 690 maskin.
Jeg tror den sykkelen lett kunne fått en "menighet" rundt om, blant grusentusiaster :thumleft
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38005
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvilken sykkel skulle du gjerne sett i produksjon?

Legg inn av AJ »

Mange med sans for KTM har etterlyst nettopp en 690 adventure. Særlig etter at 1050 og 1290'en blle lansert i vinter.
Og jeg må si meg helt enig. En 690 Adventure ville vært strålende og minst like morsom som 690 Duke :prf !
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Hvilken sykkel skulle du gjerne sett i produksjon?

Legg inn av Flanker »

KTM videreførte vel ikke Adventure-utgaven nettopp pga. at den var en "sær" nisjemaskin med lave salgstall... Ren spekulasjon selvsagt, men det er vel ikke usannsynlig at det var nettopp sånn. Det går an å bygge om en 690 til liknende specs, men det koster så klart.

Jeg ser frem til at Honda slipper sin nye Africa Twin, kanskje til neste år. Den skal bli morsom å titte på, forutsatt at de har maktet å holde vekta nede. Noe Honda normalt sett ikke er så opptatt av :sk?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38005
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvilken sykkel skulle du gjerne sett i produksjon?

Legg inn av AJ »

Mange Moto Guzzi fans har ytret ønske om en mini-Stelvio.
Tror også en slik ville funnet sitt marked. En small-block 750 kubikks Stelvio med fintuning og litt mer effekt hadde vært noe :thumleft .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2639
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Hvilken sykkel skulle du gjerne sett i produksjon?

Legg inn av Olav K »

Flanker skrev:KTM videreførte vel ikke Adventure-utgaven nettopp pga. at den var en "sær" nisjemaskin med lave salgstall... Ren spekulasjon selvsagt, men det er vel ikke usannsynlig at det var nettopp sånn. Det går an å bygge om en 690 til liknende specs, men det koster så klart.

Jeg ser frem til at Honda slipper sin nye Africa Twin, kanskje til neste år. Den skal bli morsom å titte på, forutsatt at de har maktet å holde vekta nede. Noe Honda normalt sett ikke er så opptatt av :sk?

Ja, jeg er enig med deg, nye African Twin (eller True Adventure som de kaller prosjektet) kan ha endel for seg. Såsant den ikke blir for tung, det er som du sier, ikke noe Honda (eller de andre japsene) er kjent for å bry seg om.

Jeg tror "tidevannet" har snudd litt i adventureklassen, mange er blitt klar over at "elefantene" i 1000ccm+ klassen ikke er noe egnet for de dårligste veiene, og på forum rundt om har jeg sett flere og flere etterspør en solig, men sprek endunker med litt rekkevidde. Asfaltadventuresyklene har dominert, og eldre solide endunkere selger som hakka møkk på bruktmarkedet.
Godt mulig jeg har feil, men det er gøy å drømme litt :thumleft
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38005
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvilken sykkel skulle du gjerne sett i produksjon?

Legg inn av AJ »

En annen sykkel jeg svært gjerne skulle sett bli produsert er en ekte arvtaker etter Yamaha TDM 900 basert på 1200 twin-maskinen i Super Tènèrè sykkelen :yeyeye - en gate/toruingsykkel med kledelig lyktekåpe og ellers nakent design. Og to smekre potter på hver side :thumleft .
En slik tror jeg neppe jeg ville greid å motstå :D
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Hvilken sykkel skulle du gjerne sett i produksjon?

Legg inn av poulet_cavalier »

En boxer firer! Det hadde vært noe. En RR1200GS :P :p
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6993
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Hvilken sykkel skulle du gjerne sett i produksjon?

Legg inn av Jompa »

En stor to-takts gatesykkel hadde ikke vært dumt.
Naturlig forlengelse av KH 750, GT 750, RD 500, RG 500 og noen til.
Bensinforbruket ? Ingen problem lenger, det finnes totaktere som går veldig rent og billig.
Og lav vekt, direkte innsprøyting, variablet innsug og utblås m.m Ja, det kunne blitt snadder.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Trondheim

Re: Hvilken sykkel skulle du gjerne sett i produksjon?

Legg inn av JK95 »

Jeg tror KTM fint kunne laget mye på denne LC4 690cc'n, hadde jo ikke skadet med en ekte R-sykkel heller. Bare ikke noe stygt å billig som en større utgave av RC390, fy for et svineri! Med en egen ramme, WP-dempere og Brembo bremser, tror jeg de hadde fått til en interessant 600cc utfordrer :prf

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Hvilken sykkel skulle du gjerne sett i produksjon?

Legg inn av Snikendeugle »

KTM utvikler jo as we speak mellomstore twin motorer, så der blir det nok et par tomrom fylt.

LC4 690 Adventure kits er også å få kjøpt (til SMC og Enduro 690) på ettermarkedet!

En RC690 i samme stilen som RC390, men med litt mer high-end komponenter hadde vært rått!

Men av sykler som ikke finnes så skulle jeg GJERNE sett at Husqvarna 701 Prototype ble satt i produksjon!

Den produseres som Husqvarna 701SM, men med akuratt samme kroppen som KTM SMC690 og ikke det lekre prototype designet...

Bilde

Og KTM E-speed scooteren som de desverre droppet :<

Bilde
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Hvilken sykkel skulle du gjerne sett i produksjon?

Legg inn av SuperMorten »

poulet_cavalier skrev:En boxer firer! Det hadde vært noe. En RR1200GS :P :p
Måtte ha blitt en 2400GS da? Adventuresykkelens svar på Triumph Rocket III.. :lol
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Hvilken sykkel skulle du gjerne sett i produksjon?

Legg inn av poulet_cavalier »

SuperMorten skrev:
poulet_cavalier skrev:En boxer firer! Det hadde vært noe. En RR1200GS :P :p
Måtte ha blitt en 2400GS da? Adventuresykkelens svar på Triumph Rocket III.. :lol
Måtte hatt et "I brake for nobody!" skilt på den :lol
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Hvilken sykkel skulle du gjerne sett i produksjon?

Legg inn av gsx750_80 »

Olav K skrev:Det snakkes mye om hvilke sykler vi har, og som er best osv osv... men hva om vi drømmer litt.
Hvilken sykkel er IKKE i produksjon idag, men som du gjerne skulle sett på gulvet i din nærmeste MC sjappe?

Som et eksempel:
Jeg skulle gjerne sett en ensylindret offroader, ala Yamaha sin Tenere 690. En lett, ukomplisert maskin, men med mer "punch" en Yamaha'ens 48 hester. Den er også for tung, men stuket ser bra ut.
Jeg tenker at KTM lekende lett kunne viderutviklet en 690 Enduromaskin med mer kåpe og bagasjemuligheter, men samtidig en vekt ikke alt for mye over 150 kilo. De hadde jo sin Adventure 640 tidligere, jeg aner ikke hvorfor de ikke viderefører denne med 690 maskin.
Jeg tror den sykkelen lett kunne fått en "menighet" rundt om, blant grusentusiaster :thumleft
Skulle gjerne sett sykler som liknet mye på japanske rekkefirere fra tidlig 80-tall,
men med kraftigere motorer enn det de har i dag.
Når man sammenlikner tall for akselerasjon, for dagens sykler som Kawasaki Z 1000
og Konda CB 1300 f, feks, er jo data knapt medre enn (og til tider dårligere), enn sykler
som Suzuki GSX 1100 ES og Honda CB 1100 F og liknende for for mer enn 30 år siden..

Kom med noe a la Z 900, GSX 1100, CB 1100, eller XS 1100, men med minst 150 Hk. ;-)

Brukeravatar
Con
Innlegg: 76
Registrert: 17 sep 2011, 19:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1100EF ++
Sted: Hordaland

Re: Hvilken sykkel skulle du gjerne sett i produksjon?

Legg inn av Con »

Olav K skrev:Jeg skulle gjerne sett en ensylindret offroader, ala Yamaha sin Tenere 690. En lett, ukomplisert maskin, men med mer "punch" en Yamaha'ens 48 hester. Den er også for tung, men stuket ser bra ut.
Jeg tenker at KTM lekende lett kunne viderutviklet en 690 Enduromaskin med mer kåpe og bagasjemuligheter, men samtidig en vekt ikke alt for mye over 150 kilo. De hadde jo sin Adventure 640 tidligere, jeg aner ikke hvorfor de ikke viderefører denne med 690 maskin.
Jeg tror den sykkelen lett kunne fått en "menighet" rundt om, blant grusentusiaster :thumleft
Da slapp jeg å skrive noe :thumleft
"If it ain't broke, fix it!"

Storm
Innlegg: 205
Registrert: 15 mar 2012, 19:21
Motorsykkelen din: 2 hjul
Sted: Vestfold

Re: Hvilken sykkel skulle du gjerne sett i produksjon?

Legg inn av Storm »

Kunne bare Moto Guzzi kommet med en gateracer med litt mere motor enn det vi har sett til nå.
12-1300 ccm, 140-160 hk. fordelt på 2 syl. Alu.tank, clip on, snerten old school racingkåpe osv. :prop: :mc_p:

Svar