MC parade mot mobbing.

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37958
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MC parade mot mobbing.

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev:
AJ skrev:
Bjerknez skrev:
AJ skrev:Må si jeg reagerer når det uttrykkes her i tråden at man er "grundig lei dette mobbemaset".
Dette har vist seg å være et problem som mange sliter med og som må tas på alvor.
De som er "grundig lei dette mobbemaset" mener kanskje at dette er et ikke-eksisterende fenomen?
At det er den som mener seg mobbet er skyld i dette selv, kanskje :dontknow ?
Jeg tror du bommer litt her AJ (med tanke på hva JEG mener vertfall).
Nå var det ikke deg jeg tenkte på, Bjerknez...
Det var heller ikke du som kom med uttalelsen "grundig lei dette mobbemaset"... ;-)
En elektronisk pils for den :cheers
;-) :prf
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: MC parade mot mobbing.

Legg inn av ojda »

AJ skrev:Må si jeg reagerer når det uttrykkes her i tråden at man er "grundig lei dette mobbemaset".
Dette har vist seg å være et problem som mange sliter med og som må tas på alvor.
De som er "grundig lei dette mobbemaset" mener kanskje at dette er et ikke-eksisterende fenomen?
At det er den som mener seg mobbet er skyld i dette selv, kanskje :dontknow ?
Om det er meg du sikter til, var det vel litt tillegg til den ene setningen du plukket ut.
Det er utopisk å tro at man kan skape et samfunn uten erting og knuffing spesiellt i oppveksten. Jeg vet ikke engang om jeg ville foretrukket et slikt samfunn.
Jeg sier ikke at det ikke finnes mobbing, det jeg sier er at definisjonen,
terskelen for å kalle negativ oppmerksomhet for mobbing har reist over alle støvleskaft.
I mine øyne er hele begrepet uthulet.
Ta tak i de alvorlige tilfellene, men la naturlige knuffingen være det den er.
Det er desverre veldig vanlig at noen sier: Mobbing eller Seksuell trakasering,
eller Rasisme Tillegger Hersketeknikk så står resten av saueflokken rundt og nikker med hode uten å tenke over hva som egentlig har blitt sagt eller har skjedd. At det til tider også brukes som bevisst maktmiddel. Bevis er heller ikke så nøye i slike settinger.
Jeg får tillegge her at jeg ikke har 1. hånds bitre erfaringer, som det kansje høres ut som :roll Men etter et langt liv i arbeidslivet, og 2 unger igjennom skolegang
Synes jeg det er litt for lett å ikle seg en offerrolle.
Men selvfølgelig finnes mange tilfeller langt over streken.
Du må selvfølgelig få lov til å være uenig, men det tar også jeg meg lov til. :[-X
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: MC parade mot mobbing.

Legg inn av Kawagutten »

ojda skrev:
AJ skrev:Må si jeg reagerer når det uttrykkes her i tråden at man er "grundig lei dette mobbemaset".
Dette har vist seg å være et problem som mange sliter med og som må tas på alvor.
De som er "grundig lei dette mobbemaset" mener kanskje at dette er et ikke-eksisterende fenomen?
At det er den som mener seg mobbet er skyld i dette selv, kanskje :dontknow ?
Om det er meg du sikter til, var det vel litt tillegg til den ene setningen du plukket ut.
Det er utopisk å tro at man kan skape et samfunn uten erting og knuffing spesiellt i oppveksten. Jeg vet ikke engang om jeg ville foretrukket et slikt samfunn.
Jeg sier ikke at det ikke finnes mobbing, det jeg sier er at definisjonen,
terskelen for å kalle negativ oppmerksomhet for mobbing har reist over alle støvleskaft.
I mine øyne er hele begrepet uthulet.
Ta tak i de alvorlige tilfellene, men la naturlige knuffingen være det den er.
Det er desverre veldig vanlig at noen sier: Mobbing eller Seksuell trakasering,
eller Rasisme Tillegger Hersketeknikk så står resten av saueflokken rundt og nikker med hode uten å tenke over hva som egentlig har blitt sagt eller har skjedd. At det til tider også brukes som bevisst maktmiddel. Bevis er heller ikke så nøye i slike settinger.
Jeg får tillegge her at jeg ikke har 1. hånds bitre erfaringer, som det kansje høres ut som :roll Men etter et langt liv i arbeidslivet, og 2 unger igjennom skolegang
Synes jeg det er litt for lett å ikle seg en offerrolle.
Men selvfølgelig finnes mange tilfeller langt over streken.
Du må selvfølgelig få lov til å være uenig, men det tar også jeg meg lov til. :[-X
Du er en klok mann Oida så du skulle nok sagt ting litt oftere for det du sier er helt riktig,folk bør tenke seg om før de gjør noe drastisk men så er det sånn at de som gjør sånt er veldig utspekulerte og tar gjerne offerrollen før de tar vinner rollen som er da gratis.De går gjerne bak ryggen på folk også for å oppnå det dem vil.
Har i hele mitt liv støttet de svake og fått motgang fra de såkalte sterke som er flinke til å prate for seg.Kan bare si at jeg støtter denne aksjonen og skulle gjerne vært med :-)
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: MC parade mot mobbing.

Legg inn av LordShaft »

Veldig godt skrevet ojda

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: MC parade mot mobbing.

Legg inn av LordShaft »

Jeg mener at det som i dag ofte blir omtalt som mobbing, altså erting og ufinheter i mine øyner er med på å bygge karakter og forme deg som mennekse! Det er skremmende mange diltere i dagens samfunn, de er sykelig opptatt av hva alle andre mener og syns om de. Hvorfor skal både voksene og barn på død og liv være la med folk som ikke liker de, eller bli likt av folk som missliker de?

Vi lever livene våres gjennom andre, å største problemet med mobbing i dag er ene og alene vi som voksene sin feil.
Hvor mange ganger har du ikke hørt de voksene sitte å kommentere utseende eller uttalelser til folk på tv.
Vi er eksperter på å kommentere og prike på andre sine feil, selvfølgelig helt blottet for selvinnsikt og fokus på sine egne feil.

Blir vi konfrontert med noe ubehagelig er det lettere å gjemme seg bak andre sine feil, enn å stå rakrygget å innrømme sine egne feil. Dette ser vi i alle samfunnslag.

Gutter og jenter er stygge med hverandre når de er små, dette blir verre og verre jo eldre de blir.... her kan vi som foreldre/voksene påvirke i stor grad. Men det er vanskelig å fremme gode holdninger blandt barn når vi selv ikke klarer å motstå fra å kommentere den minste lille ting når det gjelder alle andre.

Å gå i et fakkeltog, kjøre i en mc parade eller drive underskriftskampanjer er bare helt meningsløst og hjelper fint lite eller ingen ting. Vi får fokus på det akkurat nå eller da og etterpå er det glemt!
Hvorfor er det så forbanna vanskelig å bry seg, hjelpe andre og vise nestkjærlighet.... Etter utøya var det store aksjoner, vi skulle stå samlet og vi viste til tider hvor mye godhet som bor i oss som mennsker. Hvorfor skrur vi dette av nesten ubiddelbart etterpå.
Hvorfor er det så vannskelig for oss å glede oss over andre sin suksess eller framgang?
Vi "mobber" andre hver eneste dag, hvordan i helvete skal vi forvente at ungene våres blir noe bedre når vi ikke har evnen til å bli bedre selv?

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6988
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: MC parade mot mobbing.

Legg inn av Jompa »

Jeg er muligens en dilter, men må si meg helt enig med ojda og lordshaft.
Mc-parader mot mobbing er mest for å vise frem seg selv og sin fine sykkel.

Skal man gjøre noe med mobbing, må det skje hjemme, i skolegården, på arbeidsplassen, forumet og der mobbinga faktisk skjer.
Både med å ta tak i mobbinga direkte, og selv være et godt forbilde.
Det var et fakkeltog i vinter her i Alta mot mobbing, mye folk møtte opp, trivelig vandring langs veien.
Etter fakkeltoget fortalte en dame sin historie.
Da var det slutt på solidariteten fra de fleste, i stedet for å vise litt respekt og ekte engasjement dro langt over halvparten hjem for å se Farmen.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: MC parade mot mobbing.

Legg inn av ojda »

Jompa skrev:Jeg er muligens en dilter, men må si meg helt enig med ojda og lordshaft.
Mc-parader mot mobbing er mest for å vise frem seg selv og sin fine sykkel.

Skal man gjøre noe med mobbing, må det skje hjemme, i skolegården, på arbeidsplassen, forumet og der mobbinga faktisk skjer.
Både med å ta tak i mobbinga direkte, og selv være et godt forbilde.
Det var et fakkeltog i vinter her i Alta mot mobbing, mye folk møtte opp, trivelig vandring langs veien.
Etter fakkeltoget fortalte en dame sin historie.
Da var det slutt på solidariteten fra de fleste, i stedet for å vise litt respekt og ekte engasjement dro langt over halvparten hjem for å se Farmen.
Når sosiale meninger og handlingsmønstere er opplast og vedtatt av almuen,
er det klokest å følge disse til punkt og prikke. Avvik kan straffes hårdere en ønsket ;-)
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: MC parade mot mobbing.

Legg inn av Carpa »

Synes denne tråden har fått helt feil fokus. Her handler det om barn som tar sine egne liv fordi de har blitt mobbet og plaget til å ikke orke å leve lenger. Det kunne vært ditt barn eller barnebarn.
Om man er lei av emnet så kan man bare la være å lese om det.

Ref artikkelen det linkes til:

13 år gamle Odin
Det var i forbindelse med en markering mot mobbing, etter at 13 år gamle Odin tok livet sitt på grunn av årelang mobbing, at Haaby klekket ut ideen om å samle MC-folk mot det destruktive fenomenet i samfunnet vårt.
- Det er godt å se at det er så mange MC-folk som er imot mobbing, sier Haaby fornøyd.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37958
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MC parade mot mobbing.

Legg inn av AJ »

Denne tråden handler om å vise støtte til barn som mobbes med bakgrunn i at Odin tok sitt eget liv grunn mobbing.
Er det for mye å be om at det vises respekt for et slikt initiativ uten å trekke inn andre ting som ikke har noe med nettopp den bakgrunnen å gjøre?

Poster i tråden som nettopp gjør dette blir fjernet. Det samme skjer med evt. nye poster hvor det prøves å vri saken over på ting som ikke har noe med saken å gjøre.
Hvem som sitter med definisjonsmakten er allerede bestemt. Bare så det er klart.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
bikerdude73
Innlegg: 960
Registrert: 04 jul 2010, 11:13
Motorsykkelen din: SR 500, Monster 900, TDM 850
Sted: Karmøy

Re: MC parade mot mobbing.

Legg inn av bikerdude73 »

Jeg har mine tvil om at jeg har fått førerkortet til den 10 mai.

Men kanskje dette kan bli en årlig greie slik som vårspretten.

Syns uansett at det og kjøre en parade for og markere motstand mot mobbing er noe positivt! :thumleft

Har selv nevnt dette for Senior MC her lokalt. Om de velger og få istand en lokal greie gjenstår og se.

Vil nok skje noe ned i søre del av Rogaland. Håper uansett på godt oppmøte over hele landet og at dette blir en vellykket greie.

Er sterk motstander av mobbing! :notlistening
SR 500 Cafe Racer, Monster 900 og TDM 850

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: MC parade mot mobbing.

Legg inn av LordShaft »

Carpa skrev:Synes denne tråden har fått helt feil fokus. Her handler det om barn som tar sine egne liv fordi de har blitt mobbet og plaget til å ikke orke å leve lenger. Det kunne vært ditt barn eller barnebarn.
Om man er lei av emnet så kan man bare la være å lese om det.

Ref artikkelen det linkes til:

13 år gamle Odin
Det var i forbindelse med en markering mot mobbing, etter at 13 år gamle Odin tok livet sitt på grunn av årelang mobbing, at Haaby klekket ut ideen om å samle MC-folk mot det destruktive fenomenet i samfunnet vårt.
- Det er godt å se at det er så mange MC-folk som er imot mobbing, sier Haaby fornøyd.
Det er mulig det skled litt ut, men jeg mener det burde være rom for å diskutere nettopp rundt dette med mobbing.
Jeg har gjort mine dystre erfaringer rundt akkurat dette tema, men det burde ikke gi meg noe mer eller mindre rett å uttale meg om emnet. Det er helt katastrofe at barn, ungdom eller voksen blir mobbet så mye at de velger å ikke leve lengre.
Jeg har den største respekt for de som jobber mot mobbing og ikke minst gjør en forskjell.... Men det er i slike kampanjer som i begravelser....Det kommer en masse folk som viser sin avsky, inntar "offer" rollen og booster sin egen dårlige samvittighet.
Derfor syns jeg slike tiltak har liten effekt, jeg er veldig engasjert i temaet og derfor har lyst å uttale meg.. Håper denne posten går gjennom definisjonsmakten.

Mvh

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: MC parade mot mobbing.

Legg inn av Carpa »

Selvfølgelig er det rom for å diskutere meninger rundt tema mobbing og om det hjelper å sette fokus på dette ved å arrangere f.eks en mc parade.

Jeg er av den oppfatning at det er viktig å sette fokus på det, og gjøre både barn og voksne oppmerksomme på hvilke konsekvenser mobbing av barn kan føre til. Og ikke minst, at barn som blir mobbet vet at dem ikke står alene og at de kan få hjelp og støtte av voksne til å takle dette.
Barn som mobbes holder dette for seg selv fordi de føler at det er dem det er noe galt med. Det må være forferdelig for et barn å være i en slik situasjon. Jeg har aldri blitt mobbet, men har (som sikkert mange andre), blitt ertet som barn og fått føle litt på hva det gjør med selvtilliten.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: MC parade mot mobbing.

Legg inn av LordShaft »

Å dette er litt av det ojda var inne på.... Du ble nok ertet, i dag hadde det kanskje blitt kalt mobbing og det hadde blitt satt igang tiltak. Veldig mye likheter som i rasisme og neger debatten.

At folk vil kjøre motorsykkel i en parade rundt mobbing er vel topp det, sett fra en side....men hva prøver de å oppnå? hvilken forskjell vil dette utgjør for de som blir mobbet? Vi er forbanna klar over at det er alt for mye mobbing i samfunnet, og verre blir det. Skal vi minnes nok en gang på at mobbing er et problem? eller skal vi ta noen initiativ som faktisk bidrar til å hjelpe de som blir mobbet? :-k

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: MC parade mot mobbing.

Legg inn av SuperMorten »

LordShaft skrev:At folk vil kjøre motorsykkel i en parade rundt mobbing er vel topp det, sett fra en side....men hva prøver de å oppnå? hvilken forskjell vil dette utgjør for de som blir mobbet? Vi er forbanna klar over at det er alt for mye mobbing i samfunnet, og verre blir det. Skal vi minnes nok en gang på at mobbing er et problem? eller skal vi ta noen initiativ som faktisk bidrar til å hjelpe de som blir mobbet? :-k
Jeg diskuterte dette med Haaby før ballen begynte å rulle. Jeg var i utgangspunktet helt enig med deg LordShaft, at det gjør ingen forskjell, og det tror jeg vel fortsatt, men det fikk meg også til å tenke. Jeg ble mer bevisst på oppførselen til mine egne barn. Spesielt han som skal begynne på skole til høsten. Det var en episode hvor han og en kamerat ikke ville leke med tredjemann som kom på besøk. Dette var starten på mitt engasjement mot mobbing. Som jeg sier tidligere, jeg kan ikke forhindre at mine barn blir mobbet, men jeg skal gjøre hva jeg kan for å hindre at de mobber andre.
Dersom MC-paraden kan få flere foreldre til å tenke som det jeg gjør nå, er vi kanskje på rett vei.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: MC parade mot mobbing.

Legg inn av Carpa »

LordShaft skrev:Å dette er litt av det ojda var inne på.... Du ble nok ertet, i dag hadde det kanskje blitt kalt mobbing og det hadde blitt satt igang tiltak. Veldig mye likheter som i rasisme og neger debatten.

At folk vil kjøre motorsykkel i en parade rundt mobbing er vel topp det, sett fra en side....men hva prøver de å oppnå? hvilken forskjell vil dette utgjør for de som blir mobbet? Vi er forbanna klar over at det er alt for mye mobbing i samfunnet, og verre blir det. Skal vi minnes nok en gang på at mobbing er et problem? eller skal vi ta noen initiativ som faktisk bidrar til å hjelpe de som blir mobbet? :-k
Jeg håper jo at en slik parade åpner for å få enda mer fokus på emnet, og at det oppstår flere gode tiltak for å forebygge alvorlig mobbing. Jeg som mamma har i hvert fall blitt mer oppmerksom på temaet og prater mer om dette med mine egne barn. Og ikke minst så prøver jeg å få dem til å forstå hvor feil det er å mobbe andre
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Svar