Kjekt å vite? Høy eksoslyd - ikke hjemmel til avskilting

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Kjekt å vite? Høy eksoslyd - ikke hjemmel til avskilting

Legg inn av simpson »

ATWindsor skrev:Du bryr deg ikke om folk "lar deg være i fred ja", dvs om de ikke gjør noe som affiserer deg negativt. Problemet er at det er ikke tilfellet om man bråker mye, man lar ikke folk være i fred, man gjør noe som affiserer andre negativt. Da bør du forvente at noen reagerer på det.

Du vil at ingen skal bry seg med hva du finner på, mens du selv bryr seg om hva andre gjør mot deg. Du kan rett og slett ikke forvente det første, og du bør se at du kjapt er inne på dobbeltmoralens territorium her. Du må forvente at andre mennesker bryr seg når du påvirker de, og du burde også bry deg om at du påvirker andre.
Når jeg møter folk med ditt syn på enkelte ting, er det ekstra gøy å gasse på litt ekstra.
Jeg synes du burde bry deg litt mindre om andre.
Du kan rett og slett ikke forvente at folk skal godta at du legger deg opp i hva de gjør.
Klart jeg bryr meg når folk gjør noe mot meg personlig, men om naboens bil bråker mer enn min er ikke det for å gjøre noe mot meg.
Eller om jeg hører bikkja til naboen bjeffe i timevis. Det er ikke noe han gjør mot meg.
Men når folk rister på hue ved forbikjøri så er det mot meg.
Du er totalt på bærtur om du ikke ser forskjellen på disse tingene.

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Kjekt å vite? Høy eksoslyd - ikke hjemmel til avskilting

Legg inn av ATWindsor »

simpson skrev:
ATWindsor skrev:Du bryr deg ikke om folk "lar deg være i fred ja", dvs om de ikke gjør noe som affiserer deg negativt. Problemet er at det er ikke tilfellet om man bråker mye, man lar ikke folk være i fred, man gjør noe som affiserer andre negativt. Da bør du forvente at noen reagerer på det.

Du vil at ingen skal bry seg med hva du finner på, mens du selv bryr seg om hva andre gjør mot deg. Du kan rett og slett ikke forvente det første, og du bør se at du kjapt er inne på dobbeltmoralens territorium her. Du må forvente at andre mennesker bryr seg når du påvirker de, og du burde også bry deg om at du påvirker andre.
Når jeg møter folk med ditt syn på enkelte ting, er det ekstra gøy å gasse på litt ekstra.
Jeg synes du burde bry deg litt mindre om andre.
Du kan rett og slett ikke forvente at folk skal godta at du legger deg opp i hva de gjør.
Klart jeg bryr meg når folk gjør noe mot meg personlig, men om naboens bil bråker mer enn min er ikke det for å gjøre noe mot meg.
Eller om jeg hører bikkja til naboen bjeffe i timevis. Det er ikke noe han gjør mot meg.
Men når folk rister på hue ved forbikjøri så er det mot meg.
Du er totalt på bærtur om du ikke ser forskjellen på disse tingene.
Du bryr deg om ting folk gjør som er negativt for deg også, selv om de ikke med vilje har siktet seg inn på deg, det er ikke noe vits å late som noe annet. Det du vil er at andre ikke skal bry seg om deg, så du kan ture fram som du vil, du ønsker ikke at alle andre skal kunne ture fram som de vil. Når du lever sammen med andre mennesker, så må du forvente at du ikke kan gjøre akkurat som du vil. Tåler du ikke at andre bryr seg om din effekt på de, så må du nesten flytte til vidda, dette er helt sentralt i samfunnet, din frihet slutter der en annen manns frihet begynner. Dette er ganske grunnleggende ting.

Å mene at det er greit å bråke i sum, eller at regleverket burde vært annerledes er greit, folk forstår at noen mener at ting bør prioriteres annerledes. Denne holdningen om at du skal få gjøre akkurat hva du vil uten å få ubehaget med at andre bryr seg derimot. De fleste voksne folk har innsett at slik er ikke verden, den sentrerer ikke rundt hverken deg eller meg, og begge må forvente å ikke kunne ture fram som vi vil.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3442
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Kjekt å vite? Høy eksoslyd - ikke hjemmel til avskilting

Legg inn av JohnnyTh »

Er vel lite vi motorsyklister gjør som iriterer vanlige folk mer enn overdreven høy lyd på kjøretøyene våre. Hadde naboen kjørt frem og tilbake i nabolaget med rake rør så hadde det nok blitt tatt en telefon et sted for å få en slutt på det.

At enkelte er så egosentriske at andre ikke skal ha lov til å bry seg om hva en gjør sier mye om vedkommende.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: Kjekt å vite? Høy eksoslyd - ikke hjemmel til avskilting

Legg inn av AndreasB »

Svein2 skrev:Jeg skrev dette i går og gjentar meg sjøl (noe som ikke er helt uvanlig her inne). ;-)

Kopi:
Nå kan Snorre få fortsette støyforurensingen sin, skremme kjærringer og andre lettskremte,
imponere småjenter (til han får av seg hjelmen) og gutter i mange aldre som syns dette er tøft,
vekke nattvakter på dagtid og forsterke ryktene om at alle motoryklister er noen bråkete,
sjøltenkende individer (?).
Men han vet ihvertfal at alle som kjører foran ham vet at han er der. :knegg

http://www.fvn.no/lokalt/kristiansand/-" onclick="window.open(this.href);return false; ... 36417.html
Idiot. Beklager, men det er sannheten.

Årsaken til at man skal kjøre med et anlegg som gjør at man høres er at: Vel, at man høres. Bilister hører deg FØR du passerer dem, slik at de leter etter hvor f*** kommer denne lyden fra.
Det er altså nesten ene og alene på grunn av sikkerhet at man kjører med "loud exhaust". (Pluss at det er digg lyd på R-sykler... (Harry davidson høres ut som... .. ja :P ) )

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: Kjekt å vite? Høy eksoslyd - ikke hjemmel til avskilting

Legg inn av AndreasB »

Snikendeugle skrev:
Intruder skrev:Som smågutter festet vi pappbiter til bakhjulet med klesklyper---noen har kanskje denne barnesykdommen fortsatt...?
:punch
Jepp, og det er ingenting galt med det!

Se signatur.
Loud pipes do save lives... Å påstå noe annet er tullprat.

Edit:
Oh yes, the keyboard warrior is back :D

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: Kjekt å vite? Høy eksoslyd - ikke hjemmel til avskilting

Legg inn av AndreasB »

tagesk skrev:
Kmann skrev:Men så har jeg ikke så veldig behov for ekstra oppmerksomhet heller da, jeg kjører tross alt BMW... :knegg
Efter at jeg oppgraderte fra 1150 til 1200 så gremmes jeg når jeg kjører i bygatene her.
Riktignok er det mindre mekaniske støy, men eksosen buldrer noe helt forferdelig!

Vi kan plassere folk på månen og lage ABS-bremser, men motorsykler som går stille er umulig?
Hva er det med folk?

[TaSK]
Motorsykler skal ikke gå stille.. Du vil bli påkjørt du eller?
Sist redigert av AndreasB den 15 feb 2015, 12:29, redigert 1 gang totalt.

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: Kjekt å vite? Høy eksoslyd - ikke hjemmel til avskilting

Legg inn av AndreasB »

simpson skrev: blinker helt febrilsk med lysene fordi jeg har nærlys og tåkelys samtidig,
Du7 burde jo faktisk miste lappen . Det der er trafikk-farlig, og møter du på meg får du fjernlys tilbake ... (Etter mørkets frembrudd)

Om du kan se lysene dine på bakken, da skal TÅKELYSENE SKRUS AV!

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3442
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Kjekt å vite? Høy eksoslyd - ikke hjemmel til avskilting

Legg inn av JohnnyTh »

AndreasB skrev:
tagesk skrev:
Kmann skrev:Men så har jeg ikke så veldig behov for ekstra oppmerksomhet heller da, jeg kjører tross alt BMW... :knegg
Efter at jeg oppgraderte fra 1150 til 1200 så gremmes jeg når jeg kjører i bygatene her.
Riktignok er det mindre mekaniske støy, men eksosen buldrer noe helt forferdelig!

Vi kan plassere folk på månen og lage ABS-bremser, men motorsykler som går stille er umulig?
Hva er det med folk?

[TaSK]
Motorsykler skal ikke gå stille.. "Grandpa" ^^
Vel de skal jo det. Det finnes krav til motorsykler på lik linje som andre kjøretøy.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Kjekt å vite? Høy eksoslyd - ikke hjemmel til avskilting

Legg inn av mortenolb »

AndreasB skrev:
simpson skrev: blinker helt febrilsk med lysene fordi jeg har nærlys og tåkelys samtidig,
Du7 burde jo faktisk miste lappen . Det der er trafikk-farlig, og møter du på meg får du fjernlys tilbake ... (Etter mørkets frembrudd)

Om du kan se lysene dine på bakken, da skal TÅKELYSENE SKRUS AV!
Kan ikke si jeg har opplevd å bli blendet av tåkelys. De lyser da ikke opp i trynet på deg. Ser forøvrig til stadighet også politiet kjøre med to par lys om kvelden. Ikke blir jeg blendet av de heller. (jeg vet det er ulovlig)

Angående lyd; Tja. Hvis man dør av støy så tror jeg kanskje man hadde pajja uansett, og den støyen de dør av er ikke på målbar skala fordi motorsykler bråker. Enkelte choppere har i overkant høy lyd, som jeg også kan synes er litt irriterende, men for de som liker den så skjønner jeg at de vil ha det.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23012
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kjekt å vite? Høy eksoslyd - ikke hjemmel til avskilting

Legg inn av Bjerknez »

Angående lyd, så er jeg ikke så veldig opptatt av at det skal være så voldsomt høy lyd, men lysden skal være "riktig" i forhold til sykkelen og ens egen smak. Å kjøre rundt i en svær cruiser som låter som en gammel boble blir feil for min del. Å kjøre rundt i en Superduper RR sykkel med W-twin lyd blir også feil i mine øyne.

Ducati er jo kjent (vertfall de Ducati'ene jeg har hørt) for å ha bra lyd i syklene sine. Triumph Street Triple synes jeg også har en "riktig" lyd i forhold til sykkeltypen. Ikke så høyt og brutalt som lyden fra en Ducati med V-Twin, men det skal det heller ikke være på en Street triple.

Men hva som er "riktig" lyd er jo så klart smak og behag så klart. Jeg er heller ikke fan av gamle Harleyer med raka rør. Jeg satt på Høk kro en gang og drakk kaffe da en gammel ombygd Harley startet opp og ruste motoren. Jeg er ikke lettskremt av meg men fy faen for et lyddtrykk. Jeg kunne faktisk se den store ruta jeg så gjennom vibrerte og jeg holdt på og sette kaffen i halsen. DET er for høyt...

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Kjekt å vite? Høy eksoslyd - ikke hjemmel til avskilting

Legg inn av simpson »

AndreasB skrev:
simpson skrev: blinker helt febrilsk med lysene fordi jeg har nærlys og tåkelys samtidig,
Du7 burde jo faktisk miste lappen . Det der er trafikk-farlig, og møter du på meg får du fjernlys tilbake ... (Etter mørkets frembrudd)

Om du kan se lysene dine på bakken, da skal TÅKELYSENE SKRUS AV!
Dette er bare svada.
Hvis jeg bruker tåkelys/parklys r det helt lovlig og du blir ikke blendet i det hele tatt.
Men hvis jeg setter på nærlys tillegg så blir du plutselig blendet? Tull og tøys.
Hverken tåkelys eller nærlys blender.
Ikke så mange år siden det var lov i kombinasjon, men noen biler fikk for høy lux så det ble forandring.
Hvis du blir blendet er du som ikke vet hvor du skal plassere blikket ved møtende biler i mørket.

Svein2
Innlegg: 1923
Registrert: 02 aug 2010, 13:05
Motorsykkelen din: MC
Sted: Elverum

Re: Kjekt å vite? Høy eksoslyd - ikke hjemmel til avskilting

Legg inn av Svein2 »

AndreasB skrev: Idiot.
Dette har du rett i, resten av det du skrev er vrøvl.

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Kjekt å vite? Høy eksoslyd - ikke hjemmel til avskilting

Legg inn av ATWindsor »

AndreasB skrev: Det er altså nesten ene og alene på grunn av sikkerhet at man kjører med "loud exhaust". (Pluss at det er digg lyd på R-sykler... (Harry davidson høres ut som... .. ja :P ) )
Heh, du får nesten tilgi meg at jeg ikke helt tror på at folk kjører med bråkete sykler "nesten ene og alene på grunn av sikkerhet"

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Kjekt å vite? Høy eksoslyd - ikke hjemmel til avskilting

Legg inn av simpson »

ATWindsor skrev:
AndreasB skrev: Det er altså nesten ene og alene på grunn av sikkerhet at man kjører med "loud exhaust". (Pluss at det er digg lyd på R-sykler... (Harry davidson høres ut som... .. ja :P ) )
Heh, du får nesten tilgi meg at jeg ikke helt tror på at folk kjører med bråkete sykler "nesten ene og alene på grunn av sikkerhet"
Ligger vel i samme gata som påstanden om at hundrevis kreperer i året av støy :-)å

Toven

Re: Kjekt å vite? Høy eksoslyd - ikke hjemmel til avskilting

Legg inn av Toven »

simpson skrev:
ATWindsor skrev:
AndreasB skrev: Det er altså nesten ene og alene på grunn av sikkerhet at man kjører med "loud exhaust". (Pluss at det er digg lyd på R-sykler... (Harry davidson høres ut som... .. ja :P ) )
Heh, du får nesten tilgi meg at jeg ikke helt tror på at folk kjører med bråkete sykler "nesten ene og alene på grunn av sikkerhet"
Ligger vel i samme gata som påstanden om at hundrevis kreperer i året av støy :-)å
:knegg

Svar