Kjekt å vite? Høy eksoslyd - ikke hjemmel til avskilting

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Kjekt å vite? Høy eksoslyd - ikke hjemmel til avskilting

Legg inn av ATWindsor »

simpson skrev:
ATWindsor skrev:
AndreasB skrev: Det er altså nesten ene og alene på grunn av sikkerhet at man kjører med "loud exhaust". (Pluss at det er digg lyd på R-sykler... (Harry davidson høres ut som... .. ja :P ) )
Heh, du får nesten tilgi meg at jeg ikke helt tror på at folk kjører med bråkete sykler "nesten ene og alene på grunn av sikkerhet"
Ligger vel i samme gata som påstanden om at hundrevis kreperer i året av støy :-)å
Sånn rent bortsett fra at helseeffektene av støy er godt underbygd, se feks her:

http://www.euro.who.int/en/health-topic ... -in-europe" onclick="window.open(this.href);return false;

Les igjennom, og poengter hva du mener er galt om du vil.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Kjekt å vite? Høy eksoslyd - ikke hjemmel til avskilting

Legg inn av simpson »

ATWindsor skrev:
simpson skrev:
ATWindsor skrev:
AndreasB skrev: Det er altså nesten ene og alene på grunn av sikkerhet at man kjører med "loud exhaust". (Pluss at det er digg lyd på R-sykler... (Harry davidson høres ut som... .. ja :P ) )
Heh, du får nesten tilgi meg at jeg ikke helt tror på at folk kjører med bråkete sykler "nesten ene og alene på grunn av sikkerhet"
Ligger vel i samme gata som påstanden om at hundrevis kreperer i året av støy :-)å
Sånn rent bortsett fra at helseeffektene av støy er godt underbygd, se feks her:

http://www.euro.who.int/en/health-topic ... -in-europe" onclick="window.open(this.href);return false;

Les igjennom, og poengter hva du mener er galt om du vil.
Det er mange rare påstander på nett gitt. Det er noen som påstår at hvis nordpolen smelter vil vannstanden stige så så mye.
Og det finnes mange idioter som tror nettopp på det for det ble påstått fra annerkjente kilder.
Men det gjør det ikke til fakta for det.
Lev lykkelig i trua, så skal jeg forsette å ta livet av folk med eksos som av overskrider lovverket til Statens Veivesen.
Og jeg kjenner ikke snev av dårlig samvittighet........ :vs

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Kjekt å vite? Høy eksoslyd - ikke hjemmel til avskilting

Legg inn av SuperMorten »

Uten å ha lest rapporten, så tror jeg at jeg skjønner hva den beskriver. Jeg bodde tidligere på Carl Berner i Oslo. Det var trafikkstøy 24/7. Det var aldri stille, og det ble i lengden slitsomt. Særlig når jeg jobbet skift og hadde problemer med å sove på dagtid. Sånn støy er helsefarlig. Pga stress, hvor denne støyen var medvirkende, fikk jeg magesår. Jeg slutta i jobben, arvet hus på landet og flyttet. Livskvaliteten kan ikke sammenlignes.

Jeg tror dog ikke at noen få enkeltpersoner med MC og frieksos er i stand til å ødelegge noe annet enn sin egen hørsel
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: Kjekt å vite? Høy eksoslyd - ikke hjemmel til avskilting

Legg inn av AndreasB »

mortenolb skrev:
Kan ikke si jeg har opplevd å bli blendet av tåkelys. De lyser da ikke opp i trynet på deg.
Jeg beklager så meget, siden det ikke går utover deg (Bare noe du tror) så er det slik for alle i trafikken.
Si meg, kjører du audi?

Uansett hva du tror, så er det slik at den lys-sammensetningen det er snakk om her reduserer sikt. Samme gjør det å skry på fjernlys en billengde før..
Det blender noe inni helvete uansett hvor man ser.. De/dere som svarer "Jammen er bare å se på høyrekanten" ... Ta dere ei kake, det hjelper absolutt ikke.. HJelper kanskje å lukke øynene, men det er vel ganske så trafikkfarlig i seg selv.

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: Kjekt å vite? Høy eksoslyd - ikke hjemmel til avskilting

Legg inn av AndreasB »

SuperMorten skrev:Uten å ha lest rapporten, så tror jeg at jeg skjønner hva den beskriver. Jeg bodde tidligere på Carl Berner i Oslo. Det var trafikkstøy 24/7. Det var aldri stille, og det ble i lengden slitsomt. Særlig når jeg jobbet skift og hadde problemer med å sove på dagtid. Sånn støy er helsefarlig. Pga stress, hvor denne støyen var medvirkende, fikk jeg magesår. Jeg slutta i jobben, arvet hus på landet og flyttet. Livskvaliteten kan ikke sammenlignes.

Jeg tror dog ikke at noen få enkeltpersoner med MC og frieksos er i stand til å ødelegge noe annet enn sin egen hørsel
Man kan på ingen måte forvente å få sove midt på dagen uten støy. At du har valgt en jobb med nattskift er på din kappe, ingen andres.


Det er jaggumeg mange gamle tankemåter på forumet her. (Sikter ikke til det over her nei, men generelt)
Men ser man på bursdagslisten på venstre side er det kanskje ikke så rart, da 90% av medlemme er født før krigen. (Eller en god stund før den sluttet)

Wheelie? Nei huff huff. Kjøre aktivt? Nei huff huff.

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Kjekt å vite? Høy eksoslyd - ikke hjemmel til avskilting

Legg inn av ATWindsor »

simpson skrev:
ATWindsor skrev:
simpson skrev:
ATWindsor skrev:
AndreasB skrev: Det er altså nesten ene og alene på grunn av sikkerhet at man kjører med "loud exhaust". (Pluss at det er digg lyd på R-sykler... (Harry davidson høres ut som... .. ja :P ) )
Heh, du får nesten tilgi meg at jeg ikke helt tror på at folk kjører med bråkete sykler "nesten ene og alene på grunn av sikkerhet"
Ligger vel i samme gata som påstanden om at hundrevis kreperer i året av støy :-)å
Sånn rent bortsett fra at helseeffektene av støy er godt underbygd, se feks her:

http://www.euro.who.int/en/health-topic ... -in-europe" onclick="window.open(this.href);return false;

Les igjennom, og poengter hva du mener er galt om du vil.
Det er mange rare påstander på nett gitt. Det er noen som påstår at hvis nordpolen smelter vil vannstanden stige så så mye.
Og det finnes mange idioter som tror nettopp på det for det ble påstått fra annerkjente kilder.
Men det gjør det ikke til fakta for det.
Lev lykkelig i trua, så skal jeg forsette å ta livet av folk med eksos som av overskrider lovverket til Statens Veivesen.
Og jeg kjenner ikke snev av dårlig samvittighet........ :vs
Det er mange rare påstander på nett, det er sant, derfor er det grunn til å vurdere om kilden er troverdig. Synes du en stor rapport fra WHO basert på mange publiserte forskningsartikler er en troverdig kilde? Om nei, hva er ditt mer troverdige alternativ? Deg selv? Hva er din faglige bakgrunn for å overprøve dette?

Ellers virker det som du hadde hatt godt av å bry deg hakket mer om andre mennesker, jeg blir ikke akkurat imponert over folk som "skryter" av hvor lite de bryr seg om at de kan plage andre mennesker, og nærmest skryter av at man har så dårlig impulskontroll at man ikke tåler å bli irrettesat uten å bli voldelig.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37985
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kjekt å vite? Høy eksoslyd - ikke hjemmel til avskilting

Legg inn av AJ »

AndreasB skrev: Men ser man på bursdagslisten på venstre side er det kanskje ikke så rart, da 90% av medlemme er født før krigen.
:knegg
Hvilken krig?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Kjekt å vite? Høy eksoslyd - ikke hjemmel til avskilting

Legg inn av ATWindsor »

AndreasB skrev:
SuperMorten skrev:Uten å ha lest rapporten, så tror jeg at jeg skjønner hva den beskriver. Jeg bodde tidligere på Carl Berner i Oslo. Det var trafikkstøy 24/7. Det var aldri stille, og det ble i lengden slitsomt. Særlig når jeg jobbet skift og hadde problemer med å sove på dagtid. Sånn støy er helsefarlig. Pga stress, hvor denne støyen var medvirkende, fikk jeg magesår. Jeg slutta i jobben, arvet hus på landet og flyttet. Livskvaliteten kan ikke sammenlignes.

Jeg tror dog ikke at noen få enkeltpersoner med MC og frieksos er i stand til å ødelegge noe annet enn sin egen hørsel
Man kan på ingen måte forvente å få sove midt på dagen uten støy. At du har valgt en jobb med nattskift er på din kappe, ingen andres.


Det er jaggumeg mange gamle tankemåter på forumet her. (Sikter ikke til det over her nei, men generelt)
Men ser man på bursdagslisten på venstre side er det kanskje ikke så rart, da 90% av medlemme er født før krigen. (Eller en god stund før den sluttet)

Wheelie? Nei huff huff. Kjøre aktivt? Nei huff huff.
Hvorfor er det en "gammel tankemåte" å mene at å plage folk og skape helsefare unødvendig ikke er noe særlig? Fordelen av å ha en bråkete motorsykkel er i beste fall moderat, ulempene for omgivelsene er ganske store. Det er ikke gitt hva som er det rette her, men jeg synes endel har en ganske fundamental mangel på forståelse for at dette er et sammensatt problem, der ingen helt får det helt som man vil, og at vi som voksne individer i et samfunn må forvente å tilpasse seg andre mennesker.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Kjekt å vite? Høy eksoslyd - ikke hjemmel til avskilting

Legg inn av simpson »

SuperMorten skrev:Uten å ha lest rapporten, så tror jeg at jeg skjønner hva den beskriver. Jeg bodde tidligere på Carl Berner i Oslo. Det var trafikkstøy 24/7. Det var aldri stille, og det ble i lengden slitsomt. Særlig når jeg jobbet skift og hadde problemer med å sove på dagtid. Sånn støy er helsefarlig. Pga stress, hvor denne støyen var medvirkende, fikk jeg magesår. Jeg slutta i jobben, arvet hus på landet og flyttet. Livskvaliteten kan ikke sammenlignes.

Jeg tror dog ikke at noen få enkeltpersoner med MC og frieksos er i stand til å ødelegge noe annet enn sin egen hørsel
Men det er ikke støyen som dreper deg.
Det er personer som ikke takler stressende miljø med trafikk og støy, nattskift, naboer som ikke bryr seg om deg osv.
Det er faktisk personen som det er noe feil med og ikke støyen rundt.
For å sitere en av meningene tidligere i tråden, da må du flytte på vidda hvis du ikke takler lyden av byen.
Kan ikke forvente at byen skal ta hensyn til deg.
Du flyttet og det funket bra for deg.
Men tydeligvis skjønner ikke alle dette.
Jeg vil påstå at støy ikke har tatt livet av noen, støy er ikke en dødelig ting.
Men er det en sart sjel, vil den påvirke deg kanskje på en negativ måte, men da er det mottageren av støyen som er problemet og ikke støyen i seg selv.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Kjekt å vite? Høy eksoslyd - ikke hjemmel til avskilting

Legg inn av simpson »

AJ skrev:
AndreasB skrev: Men ser man på bursdagslisten på venstre side er det kanskje ikke så rart, da 90% av medlemme er født før krigen.
:knegg
Hvilken krig?
Må vel være 1 verdens krig.... :scratch

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Kjekt å vite? Høy eksoslyd - ikke hjemmel til avskilting

Legg inn av mortenolb »

AndreasB skrev:
mortenolb skrev:
Kan ikke si jeg har opplevd å bli blendet av tåkelys. De lyser da ikke opp i trynet på deg.
Jeg beklager så meget, siden det ikke går utover deg (Bare noe du tror) så er det slik for alle i trafikken.
Si meg, kjører du audi?

Uansett hva du tror, så er det slik at den lys-sammensetningen det er snakk om her reduserer sikt. Samme gjør det å skry på fjernlys en billengde før..
Det blender noe inni helvete uansett hvor man ser.. De/dere som svarer "Jammen er bare å se på høyrekanten" ... Ta dere ei kake, det hjelper absolutt ikke.. HJelper kanskje å lukke øynene, men det er vel ganske så trafikkfarlig i seg selv.
Nei, jeg kjører ikke audi, og nei, jeg har ikke tåkelys foran på bilen min. :knegg

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Kjekt å vite? Høy eksoslyd - ikke hjemmel til avskilting

Legg inn av ATWindsor »

simpson skrev:
SuperMorten skrev:Uten å ha lest rapporten, så tror jeg at jeg skjønner hva den beskriver. Jeg bodde tidligere på Carl Berner i Oslo. Det var trafikkstøy 24/7. Det var aldri stille, og det ble i lengden slitsomt. Særlig når jeg jobbet skift og hadde problemer med å sove på dagtid. Sånn støy er helsefarlig. Pga stress, hvor denne støyen var medvirkende, fikk jeg magesår. Jeg slutta i jobben, arvet hus på landet og flyttet. Livskvaliteten kan ikke sammenlignes.

Jeg tror dog ikke at noen få enkeltpersoner med MC og frieksos er i stand til å ødelegge noe annet enn sin egen hørsel
Men det er ikke støyen som dreper deg.
Det er personer som ikke takler stressende miljø med trafikk og støy, nattskift, naboer som ikke bryr seg om deg osv.
Det er faktisk personen som det er noe feil med og ikke støyen rundt.
For å sitere en av meningene tidligere i tråden, da må du flytte på vidda hvis du ikke takler lyden av byen.
Kan ikke forvente at byen skal ta hensyn til deg.
Du flyttet og det funket bra for deg.
Men tydeligvis skjønner ikke alle dette.
Jeg vil påstå at støy ikke har tatt livet av noen, støy er ikke en dødelig ting.
Men er det en sart sjel, vil den påvirke deg kanskje på en negativ måte, men da er det mottageren av støyen som er problemet og ikke støyen i seg selv.
Hvorfor kan man ikke forvente at byen tar hensyn til deg? "Byen" gjør en masse for å ta hensyn til enkeltindividet, mener du vi bør ha et samfunn uten regler i det hele tatt? Det er helt sentralt i et samfunn med mange mennesker at en persons frihet begynner der en annens slutter, så alle regler eller fravær av regler innskrenker noens frihet. Man må derfor finne en balanse man tror er den beste. Jeg trodde dette var noe de fleste lærte seg i barnehagen?

Du kan jo gjerne påstå ting ut av lufta uten noe grunnlag og mot forskningen på området, men det stiller deg ikke i noe spesielt heldig lys. Det er lurt å lære seg å tåle ubehagelige fakta.

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Kjekt å vite? Høy eksoslyd - ikke hjemmel til avskilting

Legg inn av mortenolb »

Poenget er at du kan ikke flytte til byen og forvente stillhet rundt deg. Har du så store problemer at du dør av støyen, så er byen feil sted å bo. Det er ikke byen sin feil.

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Kjekt å vite? Høy eksoslyd - ikke hjemmel til avskilting

Legg inn av Rune75 »

simpson skrev:


Det er mange rare påstander på nett gitt. Det er noen som påstår at hvis nordpolen smelter vil vannstanden stige så så mye.
Og det finnes mange idioter som tror nettopp på det for det ble påstått fra annerkjente kilder.
Er det virkelig nødvendig å kalle noen for idioter bare fordi de tror noe annet enn deg ?

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Kjekt å vite? Høy eksoslyd - ikke hjemmel til avskilting

Legg inn av simpson »

mortenolb skrev:Poenget er at du kan ikke flytte til byen og forvente stillhet rundt deg. Har du så store problemer at du dør av støyen, så er byen feil sted å bo. Det er ikke byen sin feil.
:thumleft

Svar