Moto Guzzi Software

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38005
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Moto Guzzi Software

Legg inn av AJ »

Kjenner igjen det du skriver om her, svru :-)
Vi kan vel si at det er to "skoleretninger" der ute når det gjelder Moto Guzzi - Todd hos GuzziTech og denne artige og høyst oppegående Pete Roper. Begge har sine tilhengere og det hender (ikke så sjeldent... :P :p ) at de er uenige.

Selv har jeg styrt unna inngripen i ECU'en. Mange sender disse til GuzziTech for modifisering, PC.montering, åpden luftfilerløsning, bredbåndslambdaer osv. Og det rapporteres tilbake gode resultatet. Men jeg har også sett det motsatte.

Det jeg har eksperimentert litt med på min Stelvio 2012 med Zard slipon med støydemper (baffle) på plass, er FinebauForge løsningen, som fungerte tålelig bra. Inntil jeg fant ut at jeg skulle gå for Guzzidiag-løsningen, kan vi vil kalle det og som Pete Roper også kan slutte seg til. Nemlig å bruke Guzzidiag til å frakoble signalene fra lambdasondene til ECU'en.
Merkbart effekten umiddelbart! Mye mykere igansetting og jevner gange på alel turtallsområder. Enda bedre etter en nøye TPS innstilling. Guzzi er kresen på akkurat dette området. Kun en liten ujustering merkes, spesielt når det gjelder vibrasjoner.
Men bruker man litt ekstra tid på spjeldhusjustering og resetting av TPS blir resultatet overraskende bra.

Etter lambdafrakoblingen merket jeg ingen økning i bensinforbruket i sommer. Heller rdusert forbruk under visse forhold.
I høst derimot økte forbruket noe. En teori jeg har er at dette har skjedd pga. lavere temp. Den olj- og luftkjølte Guzzi-motoren påvirkes i større grad av slike faktorer enn en væskekjølt motor. Merker det også tydelig når jeg kjenner på motoren etter kjøring.
Fargen på pluggene har vært jevn på begge med lysbrun/hvit farge uten brune flekker på porselenet inne i pluggen. Helt etter boka og viser at blandingsforholdet er der det bør være.
Ingen popping i eksosen etter lambdafrakoblingen. Noe som også tyder på at blandingsforholdet er såp nær opptil der det skal være som mulig.

Men siden jeg altså opplevde økt forbruk nå i høst, tenkte jeg å sjekke hvordan dette ville være med lambdasodene tilkoblet igjen. Som sagt, så gjort. Lastet inn mappingen med disse tilkobldet igjen og har så langt ikke merket store forkjellen i kjørbarheten.
Stelvio'en tar i gang omtrent like mykt (knapt merkbar og helt ubetydelig forskjell) og går jevnt og fint på alle turtallsområder.
Poppingen i eksosen er kommet tilbake. Ikke helke tiden under avslag av gassen og ved motorbrems, men av og til. Og ikke plagsomt på noen måte.
Er på andre tankfylling etter at jeg koblet til disse igjen sammenkoblet med FinebauForge innstilt på trinn 3, og kan enda ikke si noe om forbruksstatusen. Men har en anelse om at det ikke vil være store forskjellen. Tror fortsatt mer på faktorer som temperatur, luftfuktighetog slike ting enn lambda/ikke-lambda på disse motorene.

Men som du påpeker svru, det er morosmt å prøve seg fram :janikk.
Tror jammen jeg skal ta kontakt med disse kafrene på Wildguzzi og be om å få oversendt et av de modifiserte mappene de har og prøve disse til våren.
Er jo så lett å bytte med Guzzidiag! Meget bra og brukervennlig program for oss Guzzi-eiere :drg .
Men uansett er jeg godt fornøyd med Stelvio'en som altså går fint med et godt, jevnt og rykkfritt drag fra tomgangshastighet omtrent. Litt bedre i så måte uten lambdaene enn med, og uten at forskjellen er dramatisk, som jeg nevnte ovenfor.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

svru
Innlegg: 5
Registrert: 09 okt 2014, 23:18
Motorsykkelen din: MG Griso 8V - 1200 - 2008
Sted: Lindesnes

Re: Moto Guzzi Software

Legg inn av svru »

Det er ingen grunn til å være redd for inngrep i ECU (remapping), det skjer neppe at du klarer å ødelegge noe, da må man legge inn helt ville verdier i et map og prøve å kjøre det. Men selvfølgelig, det skjer på eget ansvar. Å slå av lambda innebærer som du sier at du må lese ut mappingen, endre settingen for deretter å skrive tilbake det modifiserte mapet. Altså er det akkurat det samme som skjer når du får en map fra en annen bortsett fra at du kan skrive direkte bare du har lagret originalen din en gang. Det er ingen flere "inngrep" mulig i ECU med GuzziDiag meg bekjent.

Det er nok ikke lambda i seg selv som er et problem, men kombinasjonen med closed loop funksjon og autolearning i ECU, og at hele innretningen ikke er montert for å sikre gode motorkarakteristikker, men for å tilfredstille stramme utslippskrav til en rimelig pris. En smalbånd lambda har den ulempe at den kun virker som en av/på bryter som justerer blanding "lean" av/på hele tiden for i snitt å holde den på lambda=1 slik ECU er programmert.

Med closed loop vil hele tiden programmeringen justeres og tilpasses, siste verdi ligger lagret for "hurtigbruk" og overstyrer/kompenserer grunnprogrammeringen. Det er også effekter som at ved f eks kaldt vær slår ikke closed loop inn og du kan ende opp med formidabelt forbruk uten andre endringer. Autolæring gjør også at dersom du f eks slår av lambda uten å resette autolæring, så vil ECU fortsette der du "sluttet å lære den opp". Og resultat er uforutsigbart, det kan være bra i starten, men så endrer det seg over tid.

O2 luring innebærer et forsinkende mellomledd og du jobber fortsatt mot autolæringen, det er en sjanse for at ECU vil minske effekt over tid. Og smalbånd lambda gjør at du havner fort utenfor aksepterte verdier fordi den bare skal si av eller på...
Fult PC oppsett vel innebærer i stort at man erstatter original ECU funksjonalitet med add-on og eventuell flash slik at autolæring ivaretas av PC. Og mange er kjempefornøyde.

Men den enkleste og mest direkte løsning er allikevel å remappe original ECU med testet map. Du får ingen forsinkelser og alt fungerer som originalt. Og du kan angre når som helst uten at det koster mer enn noen minutter og at du har lagret original mappingen din. :prf
Løsning med hensyn til popping kan være å nulle innsprøytning på lukket spjeld (TPS under 5) i poppeområdet mellom snaue 3000 og 4500 omdreininger. Gir også mer motorbrems. Gir en ørliten av/på effekt som man lett venner seg til.
Bemerker også at det er en haug av modifiserbare tabeller som justeres nettopp med tanke på lufttrykk, temperatur, motortemp osv. Og at justering av disse er også vesentlige for et godt resultat. Derfor er det mer effektivt for meg å sende mine logger til beetle og få tilbake nye forslag, han er en "artist" med dette og er helt utrolig i hva han får til. Jeg hadde brukt ekstremt mye tid selv dersom jeg skulle eksperimentert meg fram til det han gjør over natta. :roll

Med 2 bredbånds-lambdaer har man bedre mulighet for å sjekke forbrenning pr sylinder, jeg har bare en og i tillegg ulik lengde på grenrørene og så har jeg et nytt map i innboksen som venter på testing! :prop:

reldor
Innlegg: 103
Registrert: 09 jan 2014, 18:24
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 Racer 2014
Sted: Moss

Re: Moto Guzzi Software

Legg inn av reldor »

Hei
Jeg har funnet på denne siden , http://www.von-der-salierburg.de/downlo ... ngelog.txt" onclick="window.open(this.href);return false;
at MIU styreenhet er i oppdateringene .
Så det er klart at de jobber med saken.
Men jeg finner ikke ut vilken SW som brukes til den.
Kan det være at de kaller styreenheten noe annet?
Er det noen som har kontakt info eller vet hvem jeg kan spørre?

"V0.33 2013.06.12

- bugfix for 'Frage alles ab' and MIU G3
- started with 7SM (California 1400)
- bugfix forgot to store the state of CSV Logging in the ini file
- separated units from values
- don't include units inside csv data lines
- added a special menue for windows 8 tablets without keyboard
- P7 rpm divided by 2
- added a rpm attenuation
- reduced the CO-Trim temperature to 60°C"

Tre måneder før dette står det " MIU G3 integration started" i loggen.

R.
Religion er menneskets seier over fornuften.

reldor
Innlegg: 103
Registrert: 09 jan 2014, 18:24
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 Racer 2014
Sted: Moss

Re: Moto Guzzi Software

Legg inn av reldor »

Mulig jeg har funnet løsningen,
det er en som skriver på ett forum i Nederland at styreenheten bruker samme protokoll som 5AM ...
Så da skal jeg prøve med den sw. når jeg får kabler i hus.
R.
Religion er menneskets seier over fornuften.

svru
Innlegg: 5
Registrert: 09 okt 2014, 23:18
Motorsykkelen din: MG Griso 8V - 1200 - 2008
Sted: Lindesnes

Re: Moto Guzzi Software

Legg inn av svru »

"pauldaytona" (fastguzzi.nl) samarbeider/kjenner utvikler av GuzziDiag, "beard", og har god kunnskap om status og hvordan ting henger sammen såvidt jeg kan forstå. Han er veldig hjelpsom og svarer på spørsmål. Mener å ha sett nylig at han bl a venter på at Pete Roper skal få inn en Cali 1400 på service (og mulig også en V7 etter hukommelsen) slik at de kan sjekke hva "som forgår" når de leser disse ECUene.

Jeg føler for å komme med en liten presisering ift at programvaren er "gratis"; det er entusiaster som bruker fritiden sin her, de ber om en donasjon for å kunne fortsette med dette, de har kostnader til utstyr osv. Disse programmene viste seg å ha stor verdi for meg og jeg har selvfølgelig overført en sum til de respektive.

Brukeravatar
omaas
Innlegg: 551
Registrert: 17 mar 2012, 12:20
Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
Sted: Melhus

Re: Moto Guzzi Software

Legg inn av omaas »

Har PCV og autotune og reflash av ECU fra Guzzitech. Guzzi-Diag var ikke en opsjon på tidspunktet jeg valgte å kjøpe PCV.
Hadde det vært idag ville jeg nok valgt Guzzi-Diag og mappe direkte i ECU, oppsettet med PCV har fungert bra så langt. :-)
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991

reldor
Innlegg: 103
Registrert: 09 jan 2014, 18:24
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 Racer 2014
Sted: Moss

Re: Moto Guzzi Software

Legg inn av reldor »

svru skrev:"

Jeg føler for å komme med en liten presisering ift at programvaren er "gratis"; det er entusiaster som bruker fritiden sin her, de ber om en donasjon for å kunne fortsette med dette, de har kostnader til utstyr osv. Disse programmene viste seg å ha stor verdi for meg og jeg har selvfølgelig overført en sum til de respektive.
Hei
Ja jeg skal gi donasjon når jeg tar det i bruk......
R.
Religion er menneskets seier over fornuften.

svru
Innlegg: 5
Registrert: 09 okt 2014, 23:18
Motorsykkelen din: MG Griso 8V - 1200 - 2008
Sted: Lindesnes

Re: Moto Guzzi Software

Legg inn av svru »

Guzzidiag versjon 0.44 lagt ut, nå bl a med forbedringer for V7 med MIU G3. :thumleft

reldor
Innlegg: 103
Registrert: 09 jan 2014, 18:24
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 Racer 2014
Sted: Moss

Re: Moto Guzzi Software

Legg inn av reldor »

svru skrev:Guzzidiag versjon 0.44 lagt ut, nå bl a med forbedringer for V7 med MIU G3. :thumleft
Så bra....
Jeg venter til våren før jeg gjør mer med dette så da kan det ha kommet flere oppdateringer og muligheter :D

R.
Religion er menneskets seier over fornuften.

Storm
Innlegg: 205
Registrert: 15 mar 2012, 19:21
Motorsykkelen din: 2 hjul
Sted: Vestfold

Re: Moto Guzzi Software

Legg inn av Storm »

Og jeg som hadde lyst til å se litt nærmere på Guzzi Griso da gitt.
Skjønner ikke en dritt hva dere prater om. Og da bør jeg vel kanskje holde meg til Harleyen da?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38005
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Moto Guzzi Software

Legg inn av AJ »

Storm skrev:Og jeg som hadde lyst til å se litt nærmere på Guzzi Griso da gitt.
Skjønner ikke en dritt hva dere prater om. Og da bør jeg vel kanskje holde meg til Harleyen da?
Om det er Guzzidiag du ikke helt får taket på så kan jeg trøste deg med at dette er et veldig enkelt verktøy (dataprogram) å bruke sammen med et like enkelt synkroniseringsverktøy. Noen lager faktisk det nødvendige synk.verktøyet selv ;-) .
Det meste på Guzzi er svært servicevennlig. Det er ihvertfall min erfaring :prf .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar