Dunkelyd i framgaffel

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
tullestein
Innlegg: 194
Registrert: 23 aug 2010, 01:36
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 600 - 2000
Sted: Karmøy

Dunkelyd i framgaffel

Legg inn av tullestein »

Hei alle :vs

Hadde fremgaffel av og skiftet olje i dem ett par uker siden. Jeg støtte borti ett problem der det ene gaffelbeinet kilte seg fast i bunn av gaffelen. Fikk det til slutt løs etter en del kjefting og smelling og litt makt pluss løsnet bunnskrue i gaffelbeinet.

Det som er problemet nå, når alt er satt på sykkelen igjen, er at gaffelen lager en liten dunkelyd og det kjennes også.
Det glir ved små bevegelser liksom ikke helt som den gjorde før jeg skiftet olje.

Kan jeg ha ødelagt noe foringer eller noe da gaffelbeinet kilte seg sammen?

Kan jeg ødelegge mer med å kjøre med dette i år?

Hva mener ekspertisen :scratch ?
__________________________

2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Dunkelyd i framgaffel

Legg inn av DrGreve »

tullestein skrev:Hei alle :vs

Hadde fremgaffel av og skiftet olje i dem ett par uker siden. Jeg støtte borti ett problem der det ene gaffelbeinet kilte seg fast i bunn av gaffelen. Fikk det til slutt løs etter en del kjefting og smelling og litt makt pluss løsnet bunnskrue i gaffelbeinet.

Det som er problemet nå, når alt er satt på sykkelen igjen, er at gaffelen lager en liten dunkelyd og det kjennes også.
Det glir ved små bevegelser liksom ikke helt som den gjorde før jeg skiftet olje.

Kan jeg ha ødelagt noe foringer eller noe da gaffelbeinet kilte seg sammen?

Kan jeg ødelegge mer med å kjøre med dette i år?

Hva mener ekspertisen :scratch ?
Hvis du har fyllt rett mengde olje på, så er det nok noe annet som er feil. På stammen i bunnen av gaffelhuset sitter det en bushing, mest sannsynlig i kopper, eller med kopperbelegg. Den har som hensikt å sentrere fjærbeinet i gaffelhuset. Den kan være skadet..
Du kan også ha snudd fjæren gal vei ved montering. Som regel er det forskjell på vindingene oppe og nede på fjæra. Sjekk manualen hvilken vei fjæra skal stå. Min erfaring er at i de aller fleste tilfellene skal den tykkeste enden av fjæra stå opp.
En annen ting som kan være et godt tips, husk å løsne på bunnbolten og gaffel-lokket før du løsner på gaffelklemmene. Da slipper du å plages med skrustikke ved demontering av gaffelen :)
Skjermbilde (640x172).jpg
Og nei, jeg ville ikke ha kjørt lenge med en kranglete gaffel.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
tullestein
Innlegg: 194
Registrert: 23 aug 2010, 01:36
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 600 - 2000
Sted: Karmøy

Re: Dunkelyd i framgaffel

Legg inn av tullestein »

Takk for tips.

Fjæra skal være med tykkeste vinding opp, og det skal stemme. Hmm frykter det med den bushingen/foringen som du sier.
__________________________

2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Dunkelyd i framgaffel

Legg inn av DrGreve »

Jeg glemte å nevne at det er jo 2 bushinger. Den nedre kalles "fork tube bushing" og den som ligger under oljetettingen kalles "slider bushing" som gaffeltuben glir på. Hvis en av disse er skadet eller slitt, så skal du kjenne slakke i gaffelen, og det har du ikke?
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
tullestein
Innlegg: 194
Registrert: 23 aug 2010, 01:36
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 600 - 2000
Sted: Karmøy

Re: Dunkelyd i framgaffel

Legg inn av tullestein »

Det vet jeg ikke. Hvordan kjenner jeg etter slakk i disse bushingene?
__________________________

2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Dunkelyd i framgaffel

Legg inn av DrGreve »

Sette den på senterstøtten, jekk fremhjulet fra bakken og dra i gaffelen frem og tilbake. For skkierhets skyld bør du ha en i lag med deg som kan holde sykkelen slik at du ikke drar den av senterstøtta og tipper den.
Er slakken stor skal du kjenne det selv når du bremser eller kjører framhjulet mot en vegg eller lignende.
Det kan jo være en bagatell, men jeg ville uansett sjekket slik at du fjerner problemet. En slarkete gaffel er direkte trafikkfarlig.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
tullestein
Innlegg: 194
Registrert: 23 aug 2010, 01:36
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 600 - 2000
Sted: Karmøy

Re: Dunkelyd i framgaffel

Legg inn av tullestein »

Nå har jeg sjekket slakk og alt virket stramt og fast. Jeg kan ikke forstå at det kan være annet enn inni selve gaffelbeinet.

Det første som slo meg med lyden og dunket var evt. slakk i styrelager, men merker ingenting der. Merket ikke noe når jeg pumpet beina før de var montert på sykkelen heller.
__________________________

2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Dunkelyd i framgaffel

Legg inn av DrGreve »

Da har jeg ikke flere idèer som kan hjelpe i en fjerndiagnose :)
Og gaffelklemmene er jo godt teitet godt til, siden du ikke har slakke..
Har studert manualen for sykkelen din og det er jo ikke mange muligheter for å gjøre noe feil heller. Merkelig :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
tullestein
Innlegg: 194
Registrert: 23 aug 2010, 01:36
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 600 - 2000
Sted: Karmøy

Re: Dunkelyd i framgaffel

Legg inn av tullestein »

Nei ikke godt å si, men du skal ha takk for hjelpen :thumleft

Jeg må nok ta en overhaling og demonterte beina for å se om bushingene er skadet på noe vis. :scratch
__________________________

2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK

Brukeravatar
MLeikarnes
Innlegg: 959
Registrert: 11 nov 2012, 01:53
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
Sted: Fræna, Møre og Romsdal

Re: Dunkelyd i framgaffel

Legg inn av MLeikarnes »

Kan også være flytende bremseskiver som gir en klakkelyd, har en slik lyd fra bremseskivene på BMW'n. Man tenker ikke over det før man plutselig blir klar over det...
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

Brukeravatar
tullestein
Innlegg: 194
Registrert: 23 aug 2010, 01:36
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 600 - 2000
Sted: Karmøy

Re: Dunkelyd i framgaffel

Legg inn av tullestein »

Tja, har jo flytende skiver som er byttet, men slikt skal vel ikke kjennes som et dunk i styret ved demping?
__________________________

2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK

Svar