motorolje: 30*2+50=40 ??

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

motorolje: 30*2+50=40 ??

Legg inn av gorbys »

Var på et lokalt mc verksted for å handle motorolje idag, sa eg skulle ha 10w-40 fullsynt. 3 liter.
Fikk 3 flasker og sjekka ikkje noko meir før sykkelen var oljetørr og ny olje skulle på.
2 flasker var 10w-30 og ei flaske var 10w-50. Blir detta 10w-40 da? :scratch
Rart eg ikkje fikk tre flasker med 10-40 men han hadde kanskje ikkje det da, eller har han kanskje teke feil :roll
Er nå innafor spec uansett da men....

Anaxim
Innlegg: 310
Registrert: 22 mai 2012, 12:10
Motorsykkelen din: Yamaha Fazer -02
Sted: Porsgrunn

Re: motorolje: 30*2+50=40 ??

Legg inn av Anaxim »

Om du først fyller din 10-50 og så fyller opp med 10-30 skulle du vel være i nærheten av 10-40 til sammen. Og det er jo ikke så nøye,vel. (Skiftet nylig olje på madames F800ST (som skal ha 10-50 etter boka), og det ble 10-40. Et resultat er bl.a. at den kjennes lettere å gire. Så det...)
Sist redigert av Anaxim den 03 mar 2015, 13:52, redigert 1 gang totalt.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: motorolje: 30*2+50=40 ??

Legg inn av LordShaft »

Om jeg ikke husker helt feil fra husmorskolen, så er første tallet 10w for hvor tykt/tynnt oljen renner om vinteren, husker ikke temperatur for øyeblikket. 30 - 40 - 50 står vel for oljevekten og denne blir målt ved 100 grader.
Også var det noe med lavere nummer var anbefalt på eldre bilder, for disse hadde ikke like høyt oljetrykk som nyere biler.
Men å blande de, så lenge de har samme specs kan ikke jeg forstå skal være noe problem... Om det ikke blir helt nøyaktig, så er det vel ingen fare for at oljen på sykkelen din her i norge kommer til å overopphete. :thumleft

reldor
Innlegg: 103
Registrert: 09 jan 2014, 18:24
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 Racer 2014
Sted: Moss

Re: motorolje: 30*2+50=40 ??

Legg inn av reldor »

Har vært på div. kurs om oljer , og det som går igjen er at,
f.eks alle motoroljer skal kunne blandes men da blir blandingen aldri bedre enn "dårligste" olje.
Å justere viskositet med å blande forskjellige trur jeg er vanskelig å få riktig , høres ut som bakgårdsverksted løsning :P :p
er nok bedre å gå for en type olje for da har du kontroll på hva du har fylt..
Jeg ville gått for bare 10-50

R.
Religion er menneskets seier over fornuften.

Brukeravatar
mammut89
Innlegg: 248
Registrert: 07 jan 2012, 15:28
Motorsykkelen din: S1000R
Sted: Oslo

Re: motorolje: 30*2+50=40 ??

Legg inn av mammut89 »

dumt å være berusa på jobb...
Kjørelengde : 2010: 6000km , 2011: 13 000km , 2012: 16 000km, 2013: 9000km, 2014: 14 000
Banedager: 2010: 0 , 2011: 4 , 2012: 2, 2013: 2, 2014: 2 2014: 3

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: motorolje: 30*2+50=40 ??

Legg inn av TBI81 »

Finnes en del snedig på nett. Brukte en annen slik en for et par år siden da jeg mixa meg fram til passelig tykk gaffelolje.
http://www.widman.biz/English/Calculators/Mixtures.html

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: motorolje: 30*2+50=40 ??

Legg inn av gorbys »

Blanding av viskositet og typer var ikke uvanlig før i tiden og er heller ikke uvanlig nå, men som regel gjelder det gaffelolje. Motorolje har eg ikkje opplevd at blir blandet på en slik måte.
Anbefalt fra Suzuki er 10-40. 10-30 er anbefalt opp til 30 varmegrader ifølge tabellen i brukermanualen. 40 og 50 går videre opp til badstue temp.

Svar