Var på et lokalt mc verksted for å handle motorolje idag, sa eg skulle ha 10w-40 fullsynt. 3 liter.
Fikk 3 flasker og sjekka ikkje noko meir før sykkelen var oljetørr og ny olje skulle på.
2 flasker var 10w-30 og ei flaske var 10w-50. Blir detta 10w-40 da?
Rart eg ikkje fikk tre flasker med 10-40 men han hadde kanskje ikkje det da, eller har han kanskje teke feil
Er nå innafor spec uansett da men....
motorolje: 30*2+50=40 ??
-
- Innlegg: 310
- Registrert: 22 mai 2012, 12:10
- Motorsykkelen din: Yamaha Fazer -02
- Sted: Porsgrunn
Re: motorolje: 30*2+50=40 ??
Om du først fyller din 10-50 og så fyller opp med 10-30 skulle du vel være i nærheten av 10-40 til sammen. Og det er jo ikke så nøye,vel. (Skiftet nylig olje på madames F800ST (som skal ha 10-50 etter boka), og det ble 10-40. Et resultat er bl.a. at den kjennes lettere å gire. Så det...)
Sist redigert av Anaxim den 03 mar 2015, 13:52, redigert 1 gang totalt.
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Sted: Bergen
- Kontakt:
Re: motorolje: 30*2+50=40 ??
Om jeg ikke husker helt feil fra husmorskolen, så er første tallet 10w for hvor tykt/tynnt oljen renner om vinteren, husker ikke temperatur for øyeblikket. 30 - 40 - 50 står vel for oljevekten og denne blir målt ved 100 grader.
Også var det noe med lavere nummer var anbefalt på eldre bilder, for disse hadde ikke like høyt oljetrykk som nyere biler.
Men å blande de, så lenge de har samme specs kan ikke jeg forstå skal være noe problem... Om det ikke blir helt nøyaktig, så er det vel ingen fare for at oljen på sykkelen din her i norge kommer til å overopphete.
Også var det noe med lavere nummer var anbefalt på eldre bilder, for disse hadde ikke like høyt oljetrykk som nyere biler.
Men å blande de, så lenge de har samme specs kan ikke jeg forstå skal være noe problem... Om det ikke blir helt nøyaktig, så er det vel ingen fare for at oljen på sykkelen din her i norge kommer til å overopphete.
-
- Innlegg: 103
- Registrert: 09 jan 2014, 18:24
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 Racer 2014
- Sted: Moss
Re: motorolje: 30*2+50=40 ??
Har vært på div. kurs om oljer , og det som går igjen er at,
f.eks alle motoroljer skal kunne blandes men da blir blandingen aldri bedre enn "dårligste" olje.
Å justere viskositet med å blande forskjellige trur jeg er vanskelig å få riktig , høres ut som bakgårdsverksted løsning
er nok bedre å gå for en type olje for da har du kontroll på hva du har fylt..
Jeg ville gått for bare 10-50
R.
f.eks alle motoroljer skal kunne blandes men da blir blandingen aldri bedre enn "dårligste" olje.
Å justere viskositet med å blande forskjellige trur jeg er vanskelig å få riktig , høres ut som bakgårdsverksted løsning
er nok bedre å gå for en type olje for da har du kontroll på hva du har fylt..
Jeg ville gått for bare 10-50
R.
Religion er menneskets seier over fornuften.
Re: motorolje: 30*2+50=40 ??
dumt å være berusa på jobb...
Kjørelengde : 2010: 6000km , 2011: 13 000km , 2012: 16 000km, 2013: 9000km, 2014: 14 000
Banedager: 2010: 0 , 2011: 4 , 2012: 2, 2013: 2, 2014: 2 2014: 3
Banedager: 2010: 0 , 2011: 4 , 2012: 2, 2013: 2, 2014: 2 2014: 3
Re: motorolje: 30*2+50=40 ??
Finnes en del snedig på nett. Brukte en annen slik en for et par år siden da jeg mixa meg fram til passelig tykk gaffelolje.
http://www.widman.biz/English/Calculators/Mixtures.html
http://www.widman.biz/English/Calculators/Mixtures.html
Re: motorolje: 30*2+50=40 ??
Blanding av viskositet og typer var ikke uvanlig før i tiden og er heller ikke uvanlig nå, men som regel gjelder det gaffelolje. Motorolje har eg ikkje opplevd at blir blandet på en slik måte.
Anbefalt fra Suzuki er 10-40. 10-30 er anbefalt opp til 30 varmegrader ifølge tabellen i brukermanualen. 40 og 50 går videre opp til badstue temp.
Anbefalt fra Suzuki er 10-40. 10-30 er anbefalt opp til 30 varmegrader ifølge tabellen i brukermanualen. 40 og 50 går videre opp til badstue temp.