Fotosession - våren 2015

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Fotosession - våren 2015

Legg inn av hakhap »

Bjerknez skrev:
hakhap skrev:Gøy men bemerker meg med at de får gratis motiver og vi kanskje må betale for bilder etterpå. For meg synes det at modellen må få noe ut av det dvs bilder for privat bruk. Det er sånn jeg gjort når der er tatt bilde I slike situasjoner. Eller er jeg veldig gjerne med. Stas med proffe bilder
Når en fotograf tar bilder, så er det alltid fotografen selv som eier rettighetene til bildene. Normalt koster det penger og få en gjeng fotografer til å stille opp "on location" men i dette tilfellet er det altså helt gratis. Man er heller ikke nødt til å kjøpe bilder. Modellen i dette tilfellet får jo noe ut av det ved at hobbyfotografer tar bilder. Vi får også noe ut av det i den grad at vi kan kjøpe/få bilder som fotografen har tatt. Stort sett ordner det seg, men dette må uansett bli en deal mellom fotograf og modell.

Det som er viktig er lokasjonen. Jeg har lagt inn et ønske om et litt urbant område med enten tagging etc. eller rustne kraner eller lignende.
Att fotograf har rettigheterne er jeg veldig bevisst på, det jag stusser på er at det tales om at de "stiller opp" å tar bilder av oss, og vi derfor som motiv ikke skal anse det naturlig å bli kompensert for det? (jeg tenker bare på å få bilde får bruk til eks FB, Mcsiden og hjemme på veggen)

Men skal ikke kverulere synes det er en kjempegod ide å samles å ta lit bilder :prf
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23036
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Fotosession - våren 2015

Legg inn av Bjerknez »

hakhap skrev:
Bjerknez skrev:
hakhap skrev:Gøy men bemerker meg med at de får gratis motiver og vi kanskje må betale for bilder etterpå. For meg synes det at modellen må få noe ut av det dvs bilder for privat bruk. Det er sånn jeg gjort når der er tatt bilde I slike situasjoner. Eller er jeg veldig gjerne med. Stas med proffe bilder
Når en fotograf tar bilder, så er det alltid fotografen selv som eier rettighetene til bildene. Normalt koster det penger og få en gjeng fotografer til å stille opp "on location" men i dette tilfellet er det altså helt gratis. Man er heller ikke nødt til å kjøpe bilder. Modellen i dette tilfellet får jo noe ut av det ved at hobbyfotografer tar bilder. Vi får også noe ut av det i den grad at vi kan kjøpe/få bilder som fotografen har tatt. Stort sett ordner det seg, men dette må uansett bli en deal mellom fotograf og modell.

Det som er viktig er lokasjonen. Jeg har lagt inn et ønske om et litt urbant område med enten tagging etc. eller rustne kraner eller lignende.
Att fotograf har rettigheterne er jeg veldig bevisst på, det jag stusser på er at det tales om at de "stiller opp" å tar bilder av oss, og vi derfor som motiv ikke skal anse det naturlig å bli kompensert for det? (jeg tenker bare på å få bilde får bruk til eks FB, Mcsiden og hjemme på veggen)

Men skal ikke kverulere synes det er en kjempegod ide å samles å ta lit bilder :prf
Som sagt, så blir det opp til fotograf og modell og bli enige om dette. Dette kan jo så klart ikke jeg styre av opplagte grunner :thumleft
Det er uansett helt frivillig og kjøpe bilder og du kan også være med hvis du bare vil se på og ikke bli tatt bilde av. Helt opp til hver enkelt :thumleft

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Fotosession - våren 2015

Legg inn av LordShaft »

Hvorfor skulle fotograf gidde å stille opp på dette hvis ikke han har enten, planer om å bruke bildene senere til et prosjekt. Eller tjene penger på å selge det til modellene? :-k

Hvis ikke det er en vennetjeneste hvor fotograf er opptatt eller liker sykler og har lyst å trene seg på denne type motiv.

Note4

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Fotosession - våren 2015

Legg inn av jongsanim »

Kan tenke meg at noen fotografer ønsker å forbedre seg til enhver tid, og bruk av nye motiver kan jo være del av dette..

La oss snu på det, hvorfor skulle modeller gidde å stille opp om de ikke fikk noe for det? ;)

Spiller ingen rolle for min del, liker bare å diskutere :P Kan godt tenke meg å bli med på dette selv, og dersom noen bilder blir bra kjøper jeg nok ett eller to om prisen ikke blir for høy-

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23036
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Fotosession - våren 2015

Legg inn av Bjerknez »

Dette er en gjeng jeg har vert på fototur sammens med før og vet godt hvem er. Vertfall de fleste. Dem gjør dette for at dem synes det er gøy samt at det jo for dem blir en inbyrdes konkurranse angående hvilke bilder som blir best likt etc. Dessuten er det sosialt både for dem og oss. Ikke la oss henge oss så mye opp i pris og grunner. :thumleft

Brukeravatar
Zadnez
Innlegg: 600
Registrert: 19 mar 2013, 07:59
Motorsykkelen din: BMW S1000R 2014
Sted: Oslo

Re: Fotosession - våren 2015

Legg inn av Zadnez »

Lurer på om det er ett eneste innlegg her inne som ikke blir gjenstand for diskusjon :lol
Katalysator er en kul ting som ikke bør skjules

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Fotosession - våren 2015

Legg inn av LordShaft »

Å diskutere på et diskusjonsforum er for meg et mysterium at folk bedriver :prf

Det som overrasker meg er hvor fort folk tar direkte spørsmål som kritikk, eller unødig diskusjon.

Noen liker å legge ut bilde av diverse sykkelkaker, noen liker været, noen liker reiseskildringer mens andre liker noe helt annet....:thumleft det håper jeg det fortsetter med :-)



Note4

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Fotosession - våren 2015

Legg inn av jongsanim »

Zadnez skrev:Lurer på om det er ett eneste innlegg her inne som ikke blir gjenstand for diskusjon :lol
Er det nå jeg skal søke opp ett innlegg og legge ut påstand om at det faktisk er noen som ikke er blitt diskutert? :P

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Sted: Stavanger

Re: Fotosession - våren 2015

Legg inn av norse900 »

NEI!
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

reldor
Innlegg: 103
Registrert: 09 jan 2014, 18:24
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 Racer 2014
Sted: Moss

Re: Fotosession - våren 2015

Legg inn av reldor »

Jeg blir med hvis vær og tidspunkt tillater det , har ikke "vinterklær" :P :p
R.
Religion er menneskets seier over fornuften.

Orion
Innlegg: 753
Registrert: 14 feb 2014, 18:52
Motorsykkelen din: Aprilia SR50R
Sted: Oslo

Re: Fotosession - våren 2015

Legg inn av Orion »

Funnet egnet plass for photoshoot enda Bjerknez?


Sent from my iPod touch using Tapatalk

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23036
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Fotosession - våren 2015

Legg inn av Bjerknez »

Orion skrev:Funnet egnet plass for photoshoot enda Bjerknez?


Sent from my iPod touch using Tapatalk
Jer er i dialog med dem, men det tar litt tid før dem svarer. Det blir nok ikke før tidligst i påsken. Men kommer tilbake med tidspunkt og sted :thumleft

Svar