Hva tror dere er årsaken til denne forbikjøringen?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Hva tror dere er årsaken til denne forbikjøringen?

Legg inn av RuneMC »

Ref http://www.vgtv.no/#!/video/109760/taxi ... ing-i-sola
(Litt OT siden det er bil, men anyways...)

Jeg tipper en av følgende:
1) Han som blir forbikjørt kjører kun med DRL (Daytime Running Lights) slik at baklysene er mørke. Erfaringsmessig (jeg har forsøkt å blinke på ganske mange som kjører med mørke baklykter i tunneler og i mørket til liten nytte) så skal det svært mye til før det går et lys opp for sjåføren.

2) Han som blir forbikjørt kjører for sakte?
(Vanlig avstand mellom lyktestolper er 50m delt på ca 3 sek = ca 17m/s = ca 60 km/t (dvs ganske sakte hvis det er 80-sone)
Edit: Ser ut til at min beregning er riktig og at fartsgrensen faktisk er 60 der ifølge Stavanger Aftenblad
http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokal ... 58774.html

3) Andre årsaker?


Holder en knapp på alternativ 1) utifra at frontlysene på taxien virker en god del sterkere.

Hva tipper dere?
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23033
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva tror dere er årsaken til denne forbikjøringen?

Legg inn av Bjerknez »

Kan være mye, men drosjesjaføren virket irritert og han har sikkert kjørt bak denne bilen lenge. Det kokte nok over når drosjesjaføren ikke følte det gikk fort nok i aksellerasjonsfeltet og da ruset han forbi samt tok igjen ved å bråbremse forran bilen. Vertfall min mening...

Brukeravatar
929rr
Innlegg: 321
Registrert: 18 aug 2014, 21:05
Motorsykkelen din: CBR 929rr-00, cbr1000rr, 08 og 09

Re: Hva tror dere er årsaken til denne forbikjøringen?

Legg inn av 929rr »

jeg tipper taxisjåføren er mindre begavet og egentlig ikke burde tilates og føre motorvogn i det heletatt

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Hva tror dere er årsaken til denne forbikjøringen?

Legg inn av SuperMorten »

Det kan vel koke over for alle en gang i blant. Er man 19 år og verdensmester, er vel dette helt innafor :knegg
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

ZZR-Erling

Re: Hva tror dere er årsaken til denne forbikjøringen?

Legg inn av ZZR-Erling »

3: Taxisjåføren har en dårlig dag..

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Hva tror dere er årsaken til denne forbikjøringen?

Legg inn av mortenolb »

Hvis det er DRL så vil de vel uansett automatisk begynne å lyse når det er mørkt/i tunneler? Sett at det er en nyere bil.

Ellers, jeg kan se greia med å kjøre forbi om han kjørte forferdelig sakte. Jeg hadde riktignok bare sitti der og banna for meg selv om det var meg, men den bremsinga etterpå skjønte jeg ikke greia med.

Tipper han med kameraet har gjort etellerannet(ubevisst) litt tidligere enn det vi ser. Kanskje brutt vikeplikt eller noe.

ZZR-Erling

Re: Hva tror dere er årsaken til denne forbikjøringen?

Legg inn av ZZR-Erling »

Vel...jeg ser daglig biler uten baklys og noen "stearinlys" i fronten i STUPENDE MØRKE km etter km!!! Er tydeligvis en slags "off" stilling også..som IKKE trigges av mørket.

Ara
Innlegg: 10
Registrert: 19 mar 2015, 08:17
Motorsykkelen din: Monster 796 ABS

Re: Hva tror dere er årsaken til denne forbikjøringen?

Legg inn av Ara »

Har ofte irritert meg over dette jeg også.
De aller fleste biler med DRL har opplegg som gjør at hovedlysene kommer på når det blir mørkt, men så er det mange som overstyrer dette manuelt. Sannsynligvis fordi de synes det er så kult med disse LED stripene alene. Det de da ikke forstår er at baklysene også blir skrudd av.
Rett og slett farlig.

Brukeravatar
Alf Torp
Innlegg: 89
Registrert: 25 jan 2015, 15:37
Motorsykkelen din: Yamaha Vmax / Yamaha TR1
Sted: Skaun

Re: Hva tror dere er årsaken til denne forbikjøringen?

Legg inn av Alf Torp »

Hver gang jeg blir liggende bak slike biler vurderer jeg om jeg skal slå på fjernlyset. Om de blir sinte og stopper meg kan jeg jo si "jeg gjorde det fordi den helvetes bilen din var vanskelig å se". Men så kommer det jo alltid biler imot, og siden jeg ->stor sett<- er en hensynsfull person så gjør jeg det derfor ikke...
Mvh,
Alf
- 78 Yamaha XS450
- 81 Yamaha Tr1
- 83 Suzuki GSX 1100E
- 88 Yamaha Vmax
- 99 Yamaha Vmax
- 86 T3 Doka Syncro 1.6TD
- 86 T3 Varius Syncro 1.6TD
- 88 T3 Caravelle 1.6TD Trufa Halvcamper
- 68 Reliant Scimitar Se4c Coupe
- 88 Reliant Scimitar SS1

Voksen
Innlegg: 323
Registrert: 06 mar 2012, 17:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Re: Hva tror dere er årsaken til denne forbikjøringen?

Legg inn av Voksen »

Det virker jo som at konklusjonen nå er at grunnen til denne oppførselen er at bilen ikke hadde baklys. Er for meg ingen grunn til denne oppførselen.

Selv treffer jeg ingen som er så agresive i trafikken som enkelte taxisjåfører. De legger seg ofte helt opp i bilen foran. Sett mer enn en gang at de tar "snarveien" i rundkjøringer. Er vel også et begrep i lyskryss som heter "drosjegrønt". Å skru ned på parkeringslys når de står i veien i sentrum for å ta på fulle passasjerer har jeg ikke sett en av de som gjør enda.
Klarer ikke å se at denne oppførselen kan rettferdiggjøres, men tydelig at noe irriterer han og irritert blir vi jo noen og enhver. Kanskje sånn der "drosjehissig" er mye verre en vanlig hissig?

Men en ting er helt sikkert: Finner vi på noen krumspring i trafikken nå om dagen så er det ikke usannsynlig at vi er filmet.

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Hva tror dere er årsaken til denne forbikjøringen?

Legg inn av Intruder »

En drosjesjåfør her sa "det er som om en er barnepike for hele bygda når du kjører taxi..."slik er det tydeligvis ikke lenger... :mk
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23033
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva tror dere er årsaken til denne forbikjøringen?

Legg inn av Bjerknez »

Når jeg leser denne tråden så går det opp for meg hvor rolig og behersket jeg egentlig er i trafikken. Vertfall med bil :redface

Men er det noen som virkelig provoserer meg når jeg kjører sykkel (har skjedd en gang) så er jeg ikke sen med å konfrontere fyren/damen. Men det skal ganske mye til. Han ene kjørte såpass nær meg at han så vidt touchet skiltet mitt med bilen da han var irritert fordi jeg kom overraskende på ut av en rundkjøring. Han lå oppi ræva mi hele veien over Fredrikstadbroa (ca. 1-2 meter) og jeg kjente det virkelig kokte i hjelmen. Når jeg måtte stoppe for en annen bil litt brått i neste rundkjøring så kjørte han såpass nære at han kom litt borti meg. Da satt jeg sykkelen på støtten midt i veien, kløv av sykkelen gikk bestemt bort til førervinduet og banket hardt på ruten med knokene. Da begynte han og veive med armene på en måte som skulle gjøre han stakkarslig og uskyldeig. jeg banket på ruten igjen og viste tegn til at han skulle lukke opp ruten. Han lukket opp ruten på gløtt og ba sporenstreks om unskyldning. Han var faktisk nesten på gråten.

Da var jeg så eitrandes forbanna at det hadde ikke tatt meg en eneste kalori og klinket mc hanskene tvers gjennom ruten på bilen hans. Han merket nok min vrede og han sank sammen som en 150 kilos gubbe som nettopp hadde fyllt opp kjærringa.

Så forbanna tror jeg aldri jeg har vert før og adrenalinet kokte. Ikke et tog kunne flyttet meg akkurat da. Han kommer nok definitivt ikke til å gjøre samme tabben igjen vil jeg tro og da var egentlig hensikten oppnådd.

Merker faktisk jeg blir litt amper av å skrive dette, så nå må jeg kjøle meg ned litt igjen... :-)å

Gordon
Innlegg: 146
Registrert: 14 nov 2014, 19:44
Motorsykkelen din: 2015 Moto Guzzi Stelvio NTX ABS 1200cc
Sted: Hokksund

Re: Hva tror dere er årsaken til denne forbikjøringen?

Legg inn av Gordon »

RuneMC skrev:Ref http://www.vgtv.no/#!/video/109760/taxi ... ing-i-sola
(Litt OT siden det er bil, men anyways...)

Jeg tipper en av følgende:
1) Han som blir forbikjørt kjører kun med DRL (Daytime Running Lights) slik at baklysene er mørke. Erfaringsmessig (jeg har forsøkt å blinke på ganske mange som kjører med mørke baklykter i tunneler og i mørket til liten nytte) så skal det svært mye til før det går et lys opp for sjåføren.

2) Han som blir forbikjørt kjører for sakte?
(Vanlig avstand mellom lyktestolper er 50m delt på ca 3 sek = ca 17m/s = ca 60 km/t (dvs ganske sakte hvis det er 80-sone)
Edit: Ser ut til at min beregning er riktig og at fartsgrensen faktisk er 60 der ifølge Stavanger Aftenblad
http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokal ... 58774.html

3) Andre årsaker?


Holder en knapp på alternativ 1) utifra at frontlysene på taxien virker en god del sterkere.

Hva tipper dere?
Jeg synes det er stygg forbikjøring :[-X , uansett om bilen foran kjøre sakte eller ikke bruke bak lys. Men når det er sakt, merke jeg at det er mange, så mange som ikke følge med veiens hastigheter, f.eks kjøre 60 når det skiltet 80 :scratch . Jeg ringte biltilsynet angående dette med manglende bak lys, og som ventet er det en EU regel som tillater dette, grunnet LEDs på front lys. Dog bilen er utstyrt med enten en sensor eller at førene kan manuelt skru på bak lys, f.eks i en tunnel eller om natten. Biltilsynet mente det var helt bak mål og var ikke enig med EU, dessverre er det lite Norge kan gjøre med dette.
Jeg har begynte å ble vant til disse bilister som kjøre alt for sakte, irriterende som det er, og kjøre forbi hvis det er anledning. For det meste er det sperre linje over alt. Jeg har gitt opp med å blinke iherdig til disse bilister som ikke bruke bak lys i tunnel eller om natten. De er en sak for seg selv - prestisje eller status!!!. Og jeg ser for meg at før eller senere alle biler ble utstyrt med LEDs foran og fritt valg av av/på på bak lys. Jeg lure på hvis det ble det samme for oss MC fører når MCer er evt. utstyrt med LEDs lys foran? No back lights are here to stay!!
Gordon (kjøre en gammel analog Voyager)

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Hva tror dere er årsaken til denne forbikjøringen?

Legg inn av ATWindsor »

Klarer man ikke å la være å bli helt rabiat av at noen kjører saktere enn man mener de burde, eller har feil baklys, så har man ikke noe i trafikken å gjøre.

Gordon
Innlegg: 146
Registrert: 14 nov 2014, 19:44
Motorsykkelen din: 2015 Moto Guzzi Stelvio NTX ABS 1200cc
Sted: Hokksund

Re: Hva tror dere er årsaken til denne forbikjøringen?

Legg inn av Gordon »

ATWindsor skrev:Klarer man ikke å la være å bli helt rabiat av at noen kjører saktere enn man mener de burde, eller har feil baklys, så har man ikke noe i trafikken å gjøre.
Jeg er enig med deg, og det er klart at etter dagens normer må man behersker seg ut på vegen. Jeg fikk lappen min i 1963 og trafikk maskinen var helt noe annet enn det det er i dag. Jeg vet ikke hva trafikk skole sier om å holde farten, kan ikke tenke meg at de sier at du skal kjøre f.eks 40km i en 60km sone, alt avhengig av andre bilister.
Gordon

Svar