Effekttap.

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
ThemotorsykkelGuy
Innlegg: 137
Registrert: 28 jun 2013, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha Dt 125 MX 1982
Sted: Finnmark

Effekttap.

Legg inn av ThemotorsykkelGuy »

Hei, når jeg kjører, så trekker sykkelen veldig dårlig, kommer ikke opp i høy turtall, og det blir helt umulig å komme i høyere fart enn 25 km/t. Må skifte til første gir om jeg skal opp en liten bakke.

Det er godt med kompresjon i motoren. Det er god gnist i pluggen. Forgasseren er ren og pen. Bensinen er ny og luftfilteret er nytt. Justeringsskruene på forgasseren er justert til 1,5.

En venn sa at eksosanlegget kanskje kunne være tett, forårsaker det slik effekttap? Om det ikke er det som er feil, kan dere tenke dere om det kanskje er noe annet som kan være feil?

Sykkelen er en yamaha DT125 1982 modell.

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: Effekttap.

Legg inn av Tysnes »

ThemotorsykkelGuy skrev:Hei, når jeg kjører, så trekker sykkelen veldig dårlig, kommer ikke opp i høy turtall, og det blir helt umulig å komme i høyere fart enn 25 km/t. Må skifte til første gir om jeg skal opp en liten bakke.

Det er godt med kompresjon i motoren. Det er god gnist i pluggen. Forgasseren er ren og pen. Bensinen er ny og luftfilteret er nytt. Justeringsskruene på forgasseren er justert til 1,5.

En venn sa at eksosanlegget kanskje kunne være tett, forårsaker det slik effekttap? Om det ikke er det som er feil, kan dere tenke dere om det kanskje er noe annet som kan være feil?

Sykkelen er en yamaha DT125 1982 modell.
hei. viss eksosrøret er fullt i koks og kliss ,virker det inn på effekten. dette var vanleg på 2-taktere før i tiden. rensket mangt ett anlegg i ungdommen. er en grisejobb. ta av anlegget og se. ta evnt en tur uten potte, for å se om det blir bedre ( bråker noe j......)

Brukeravatar
ThemotorsykkelGuy
Innlegg: 137
Registrert: 28 jun 2013, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha Dt 125 MX 1982
Sted: Finnmark

Re: Effekttap.

Legg inn av ThemotorsykkelGuy »

Tysnes skrev:
ThemotorsykkelGuy skrev:Hei, når jeg kjører, så trekker sykkelen veldig dårlig, kommer ikke opp i høy turtall, og det blir helt umulig å komme i høyere fart enn 25 km/t. Må skifte til første gir om jeg skal opp en liten bakke.

Det er godt med kompresjon i motoren. Det er god gnist i pluggen. Forgasseren er ren og pen. Bensinen er ny og luftfilteret er nytt. Justeringsskruene på forgasseren er justert til 1,5.

En venn sa at eksosanlegget kanskje kunne være tett, forårsaker det slik effekttap? Om det ikke er det som er feil, kan dere tenke dere om det kanskje er noe annet som kan være feil?

Sykkelen er en yamaha DT125 1982 modell.
hei. viss eksosrøret er fullt i koks og kliss ,virker det inn på effekten. dette var vanleg på 2-taktere før i tiden. rensket mangt ett anlegg i ungdommen. er en grisejobb. ta av anlegget og se. ta evnt en tur uten potte, for å se om det blir bedre ( bråker noe j......)
Jeg skal skifte hele anlegget i morgen, for jeg har et ekstra som jeg vet virker. Noen råd om hvordan man rensker eksosanlegget? Det som jeg vet virker har en svær bulk, så det ville vært bedre å bare renske det som ikke har bulk.

abakuss
Innlegg: 84
Registrert: 20 feb 2015, 23:33
Motorsykkelen din: v-strom 650 2005 modell
Sted: Verdal

Re: Effekttap.

Legg inn av abakuss »

Tja mener å huske att i gamle dager for leeeenge siden så fylte vi bensin i eksosrøret å tente på ( selvfølgelig må du demontere det først og gjøre dette ute. Er vel en brannmann på forumet som slår seg vrang hvis du prøver å gjøre det inne)

ZZR-Erling

Re: Effekttap.

Legg inn av ZZR-Erling »

Diesel brenner saktere, bedre.

abakuss
Innlegg: 84
Registrert: 20 feb 2015, 23:33
Motorsykkelen din: v-strom 650 2005 modell
Sted: Verdal

Re: Effekttap.

Legg inn av abakuss »

Hadde liten tilgang på diesel den gang jeg freste rundt på totakter :prop:

ZZR-Erling

Re: Effekttap.

Legg inn av ZZR-Erling »

Bensin e djævelsk..

abakuss
Innlegg: 84
Registrert: 20 feb 2015, 23:33
Motorsykkelen din: v-strom 650 2005 modell
Sted: Verdal

Re: Effekttap.

Legg inn av abakuss »

Åååååå går bmw'n din på diesel?? ( diesel er til bilen og bensin skal sykkelen få, så mye den vil ha. dvs guds gave til alle på to hjul)

Enklere å tappe en skvett bensin fra tanken enn å måtte sykle 6 km for å kjøpe 0,5 l diesel :-k

detvarvondtdet
Innlegg: 269
Registrert: 01 apr 2014, 10:11
Motorsykkelen din: Aprilia Dorsoduro 1200. Vespa Piaggio.

Re: Effekttap.

Legg inn av detvarvondtdet »

abakuss skrev:Tja mener å huske att i gamle dager for leeeenge siden så fylte vi bensin i eksosrøret å tente på ( selvfølgelig må du demontere det først og gjøre dette ute. Er vel en brannmann på forumet som slår seg vrang hvis du prøver å gjøre det inne)

Har brent noen eksosrør i ungdommen. Er ærlig talt ikke sikker på effekten, men det var jo artig.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3454
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Effekttap.

Legg inn av JohnnyTh »

Husker vi brukte oxy/acetylen brenner (skjærebrenner)
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

reldor
Innlegg: 103
Registrert: 09 jan 2014, 18:24
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 Racer 2014
Sted: Moss

Re: Effekttap.

Legg inn av reldor »

Vi satte fyr på olja med "sviseflammen" for så å slå av gassen og bare bruke oksygen.
Da brenner det bra og hvis jeg ikke husker feil ryker det helt jævlig :P :p


R.
Religion er menneskets seier over fornuften.

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Effekttap.

Legg inn av TBI81 »

Skjærebrenner ble faktisk brukt et par ganger her også på mopedpotta. Røykte godt!

Kan det være dårlig bensintilførsel som gjør at du ikke får turtall?

Hvordan ser pluggen ut?

Sjekket dysene?

Brukeravatar
Erik.H.M
Innlegg: 559
Registrert: 09 aug 2012, 20:32
Motorsykkelen din: Triumph Speed Triple R, Yamaha WR250F
Sted: Sarpsborg

Re: Effekttap.

Legg inn av Erik.H.M »

Hadde et lignende problem med en aprilia rs til en kompis. Da tok vi litt diesel og rista rundt inni der, og tente på. Var litt morsomt, så vi prøvde med bensin etterpå :prf Satt anlegget tilbake på sykkelen, og den gikk som en kule igjen!
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson

Astrix
Innlegg: 3
Registrert: 25 feb 2015, 13:18
Motorsykkelen din: Bmw S1000R 2015
Sted: Oslo

Re: Effekttap.

Legg inn av Astrix »

Heisann hadde en helt lik sykkel, som du snakker om :P :p
Der var det gasser`n som hadde hengt seg opp, kan forresten kontrollere om coilen er godt jordet..
var kun di 2 problemene jeg hadde hverfall :vs

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Effekttap.

Legg inn av TBI81 »

Flottør?

Svar